springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 20:53

wat als het paard springt en de achte benen laat slingeren hoe kun je dat voorkomen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:44

Laat hij zijn benen niet slingeren omdat hij niet sterk genoeg is van achteren. Een paard wil echt niet graag in aanraking komen met een balk.
Het kan ook zijn dat hij er niks aan vind. En dus alleen springt omdat het nu eenmaal moet.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:50

animals schreef:
wat als het paard springt en de achte benen laat slingeren hoe kun je dat voorkomen?


Op welke manier? Trekt hij ze niet mooi in of zien ze er erg slap uit. En tikt hij dan ook de balk eraf of komt hij er wel overheen. Hoe oud is het paard en wat is zijn springervaring? Etc.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 15:08

dat ze is 4 jaar maar als ze springt dan laat ze bij lage hindernissen gewoon de achterbenen mee slingeren zoals je het moet zeggen,de springervaring is er nog niet want het word haar net geleerd.
hoe bedoel je met trekt hij zich niet mooi in? Eerlijk gezegt ziet het er wel slap uit jah .

hoe kun je dat voorkomen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 00:59

je moet haar trainen zoals ik begrijp heeft ze nog niet veel spieren als ze meer spieren heeft word ze sterker in der achterhand en zal ze minder slingeren.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 16:16

oke dan,dan zal ik dat zeggen tegen mij vriendin als ik dat niet vergeet:P

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:33

Van een bekende springruiter hoorde ik dat je de spieren hiervoor goed kunt trainen door cavaletti te lopen (dus niet door veel te springen) maar steeds 1 cavaletto erbij leggen tot je over 10 cavaletti kunt rijden. Langzaam opbouwen want dit is echt heel zwaar!
Vergelijk het met draven in heel mul zand

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:44

idd cavalettiwerk is super. en veel overgangen rijden en probeer eens te wijken als hetb paard er aan toe is. daarmee kweken ze achterhand.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 16:51

ik weet er alles van hoe zwaar mulzand is

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 17:18

we hebben zelf zo´n bak

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:11

serieus is dat iets om de achterhand spieren aan te sterken? oh dat wist ik niet!!! weer iets geleerd Haha! maar pony's/paarden met een goede achterhand zeg maar, kunnen toch wel gewoon 10 cavaletti's achter elkaar lopen? in ieder geval, suleika zou dat wel kunnen denk ik.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:18

Maar het gaat ook wel wat evenwicht en behendigheid in zitten hoor. Ik zal eerst maar kijken voor suleika 5 balkjes en dan steeds een er bij.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 12:15

Dus je kunt nu beter eerst met 2/3 cavellties beginnen en dan steeds 1 meer als het goed gaat?
Maar als ze nog haar benen met springen niet goed optilt wat kan er dan aan de hand zijn? Verward

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:10

Waarscheinlijk zal ze het dan wel doen. Je kunt het vergelijken met iemand die heel sterk is. En die je een hand geeft. Je hand word dan bijna fijn geplet, hoewel die persoon daar helemaal geen erg in heeft. Maar als je iemand een hand geeft die niet sterk is dan krijg je z'n slap handje.

Dus met cavelties maak je het paard sterker. waardoor hij zijn benen meer op gaat tillen. Doet hij dat nog niet. Dan zou je hem meer bewust moeten maken met het optillen van zijn achterbenen. Maar begin eerst maar met de balkjes. Doet hij dat goed dan kan je een klein sprongetje maken naar de cavaletties. Niet te veel, wees creatief met verzinnen van nieuwe oefeningen. het paard moet blijven na denken wat hij moet doen.
Daarbij maak de sprongetjes nog niet hoog maar eerder ver. Ook weer om zijn achterhand en rug te trainen.

succes

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:36

met springles doen we er vaak zat een stuk of 8 achter elkaar. iedere pony loopt er eerlijk gezegd wel makkelijk overheen. Maar zou dat kunnen komen omdat ze dat gewoon vaker gedaan hebben en inmiddels eraan gewent zijn ofzo?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:47

Moet je maar is vragen aan de instructeur. Waarscheinlijk is hij begonnen met een paar balkjes en dat gaan opbouwen.
Het paard moet over een goede evenwicht beschikken en veel stuwkracht hebben. En dat is puur oefenen.
Rij jij ook in die spring les mee. Als jouw paard dat al kan, dan kan je de cavaletties verhogen. of gewoon er af en toe een tussen uit halen. Of in een halve volte leggen. Ga maar kijken wat gaat. Als het niet lukt dan doe je weer een stap terug.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:54

ja ik rijd ook in die springles mee, het is eigenlijk altijd al (zolang ik erbij zit) zoveel cavaletti's geweest... maar ik ben thuis ook begonnen met 3 hoor (meer balken had ik niet Haha! whaha) ohjah, das misschien ook een idee, dan moet ie hoger zijn poten optillen Haha!