Tanden knarsen... Velen zeggen iets anders..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:53

Oh ja tam20, dat is echt een hele goeie, paardvriendelijke oplossing Boos!. Zo heb ik ook wel eens gehoord van een hapje groene zeep op het bit. Misschien is het een beter idee om eens wat meer geduld op tafel te leggen in het paardrijden, in plaats van dit soort kort-door-de-bocht "oplossingen".

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:18

bij ons stond een 2 jarige hengst op stal die begon te knarsen zodra zijn hooi op was, hij had daardoor ook bijna geen tanden meer over, als je in zijn mond keek, was alles al afgesleten. Toen hij aan het werk ging (longeren) en een bitje in kreeg, deed hij het nog veel erger. Behalve voortijdige slijtage was er niets mis met zijn gebit, zou ie dan altijd stress hebben??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:36

tam20 schreef:
Wat ik er altijd over gehoord heb is dat het een vorm van protest is, mijn paard deedt het ook en kreeg de volgende tip, pak een hand zand en doe dit in zijn mond zodra hij begint met knarsetanden, klinkt niet echt lekker, maar bij mij heeft het geholpen!


Dus het paard geeft jou een teken dat jij rijtechnisch de boel niet zo lekker voor elkaar hebt, en dan geef je hem een hap zand?

Boos!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:47

Eigenlijk heeft het allemaal met elkaar te maken. Als je paard nageeflijk is, is hij ontspannen en heeft hij geen verzet Knipoog . Ik rijd ook een paard die heel erg tandenknarst. Heb je zijn gebit al laten nakijken? Ik zou zeggen: zorg ervoo dat hij lekker ontspannen, nageeflijk loopt, dan gaat het vanzelf over. Maak je er vooral niet boos over, want hoe drukker je paard wordt, des te meer zal hij het doen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:45

Natasha schreef:
Volgens mij is het gewoon een "Tik".

VColgens mij ook. Bij de manege waar ik rijdt staat ook een pony die knarsetand. Ze doet et niet aleen onder het zadel en ze luisterd onder het knarsentanden ook nog gewoon naar teugelhulpen enzo, dus het is geen verzet.
Volgens mij is het bij haar een beetje spanning, ze kijkt er meestal niet zo heel erg blij bij namelijk. met opzadelen of de stal binnenkomen doet ze dat vooral en ik merk aan haar dat ze het niet leuk vindt als je in haar sta staat.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:37

Vonnie84 schreef:
Ik ben van mening dat tanden knarsen een uiting is van spanning. En het maakt niet uit waar die spanning vanaf komt. Al zitten ze gewoon niet lekker in hun vel.
En als ik hier de verhalen lees van paarden die tanden knarsen, is dat bij bijna iedereen te verhalen op (indirecte) spanning.

Btw. ik mag woensdag naar de tandarts voor een gebitje 'tegen' tandenknarsen Haha!

Ja dat heb ik ook!
ik gooi het alleen uit in mijn slaap......

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:26

Ik denk dat alle 3 die dingen wel een oorzaak kunnen zijn. Het paard van me buurmeisje, een 4 jarige welt hit II en ook nog eens erg dominant doet het ook heel erg. Bij haar ligt naar mijn mening de oorzaak dat het paard zich nu aan het opvreten is. Ze heeft rijtechnisch erg veel problemen en lost dat verkeerd op, lees: Rubberen stang waar ze het rubber af heeft gehaald en daar dus nu mee rijd (ijzerdraad dus), als ie omhoog komt met de zweep op zijn ballen slaan (hij denk dat ie nog hengst is) Dat soort dingen. Ik heb dus het idee dat het paard nu heel veel spanning opbouwt en dat ie met een poosje, ik verwacht binnen niet al te lange tijd helemaal uit zijn dak gaat en ze er helemaal niks meer mee kan beginnen. Bij haar paard is er dus sprake van spanning en ik weet zeker dat veel jury's dit ook zien als een vorm van spanning, net als staartzwiepen bij merrie's.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:57

Nou jullie hoeven me niet meteen aan te vallen, het is een tip die ik kreeg van de dierenarts omdat het beter is dan dat hij zijn tanden stuk knarst.. want dan ben je nog verder van huis

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:02

Yeps, weggeknarste tanden is niet leuk (ervaringsdeskundige, wachtend tot haar gebitje donderdag klaar is Haha!).
Natuurlijk is het beter om de oorzaak weg te halen, ben ik het zeker mee eens. Maar soms lukt dat simpelweg (even) niet en moet je gewoon even het gevolg bestrijden.
D'r zijn wel meer wegen die naar Rome leiden en we hoeven niet allemaal dezelfde weg te volgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 00:23

Vonnie84 schreef:
Yeps, weggeknarste tanden is niet leuk (ervaringsdeskundige, wachtend tot haar gebitje donderdag klaar is Haha!).
Natuurlijk is het beter om de oorzaak weg te halen, ben ik het zeker mee eens. Maar soms lukt dat simpelweg (even) niet en moet je gewoon even het gevolg bestrijden.
D'r zijn wel meer wegen die naar Rome leiden en we hoeven niet allemaal dezelfde weg te volgen...


Misschien als je stang & trix indoet dat het dan ook over is, of anders misschien met een hulpteugel.

Knarsentanden is bij paarden heel anders dan bij mensen, laten we dat niet uit het oog verliezen. Bij paarden kan de veearts goed zien of het paard zijn tanden wegknarst of niet. Toevallig heb ik Karel de Knarskampioen op stal en die knarst zijn tanden niet weg. Hij heeft in vroeger jaren heel veel geknarst en toen heb ik het advies gekregen om er niks tegen te doen, behalve een flinke slok geduld nemen elke dag. Pas als geduld je te veel moeite is, dan ga je met zand en groene zeep dat paard zijn nare gewoonte afleren.
Mijn tip is dus gewoon om eerst te kijken of je paard iets mankeert, daarna te overleggen met je instructeur of je manier van rijden en als daar allemaal niks uitkomt wat tot een oplossing leidt, dan heb je gewoon pech en zul je geduld moeten opbrengen. Niks mee doen is volgens mensen met ervaring het beste.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:04

Check of het bit goed in zijn mond ligt.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:24

tam20 schreef:
Nou jullie hoeven me niet meteen aan te vallen, het is een tip die ik kreeg van de dierenarts omdat het beter is dan dat hij zijn tanden stuk knarst.. want dan ben je nog verder van huis
Ik doe er ook wel is zand in hoor! Maar alleen als het heel erg is en voor een proef. Bij sommige paarden is het een gewoonte en dan kan je het misschien zo afleren.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:56

Lovely"]
[quote="Vonnie84 schreef:
Yeps, weggeknarste tanden is niet leuk (ervaringsdeskundige, wachtend tot haar gebitje donderdag klaar is Haha!).
Natuurlijk is het beter om de oorzaak weg te halen, ben ik het zeker mee eens. Maar soms lukt dat simpelweg (even) niet en moet je gewoon even het gevolg bestrijden.
D'r zijn wel meer wegen die naar Rome leiden en we hoeven niet allemaal dezelfde weg te volgen...


Misschien als je stang & trix indoet dat het dan ook over is, of anders misschien met een hulpteugel.

[/quote]

Ik zeg niet dat het mijn manier is, zeker niet. Maar als zij het zo op wil lossen, wie ben ik dan om haar persee tegen te houden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:23

Natuurlijk laat een paard het wel uit zijn hersens om nog langer te tandenknarsen of b.v. het bit vast te pakken, wanneer je er zand bij doet.
Dit valt gewoon onder dezelfde soort praktijken als spijkertjes in de bandages en dergelijke. Je doet het dier er gewoon pijn mee!

Probeer eens in te denken hoe het zal voelen in de paardenmond, als er zand tussen het bit en het tandvlees komt!

Dat paardentanden afslijten is helemaal niet erg, dat moet zelfs, want paardentanden groeien steeds aan, en slijten door het gebruik, in tegenstelling tot mensentanden. Dus die twee mag je niet vergelijken.

Het tandenknarsen is in de meeste gevallen gewoon een rijtechnisch probleem. In sommige gevallen zal het probleem misschien opgelost zijn, maar is de gewoonte gebleven.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:31

Mijn bijrijdpaardje doet het momenteel eigenlijk niet meer, maar ze deed het ook, dat knarsetanden... Maar dan vooral bijvoorbeeld op stal, of als we naar de bak liepen, of als ze gewoon met lange teugel mocht stappen... heel vaag Knipoog

Jury's houden inderdaad niet van knarsetandpaarden

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:47

tam20 schreef:
Wat ik er altijd over gehoord heb is dat het een vorm van protest is, mijn paard deedt het ook en kreeg de volgende tip, pak een hand zand en doe dit in zijn mond zodra hij begint met knarsetanden, klinkt niet echt lekker, maar bij mij heeft het geholpen!


Niet om jou aan te vallen, maar lees dit topic even:

[WD] Wreedheid ten opzichte van je paard! *grom*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:51

Yep! En dan vooral doen in het bijzijn van een official en niet alleen thuis achter de heg *LOL*.