sporen van 4,5cm op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

sporen van 4,5cm op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:20

van de week heb ik nieuwe sporen gekocht, van 4,5 cm. kan iemand mij vertellen of je daar mee mag starten, de ruitersportwinkel wist het niet zeker, vervolgens heb ik nog bij de wedstrijdregelementen van de knhs gekeken maar kan hier over niks vinden. Verward Verward

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:37

als er nix in de wetstrijdregelementen staat lijkt mij dat t wel mag

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:57

ik weet het niet hoor maar er schijnt dus wel een regel te zijn dat je met bepaalde sporen niet mag starten( misschien dat een jurylid hier op bokt t weet?)

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:16

ik weet niet in welke klasse je rijd maar ik geloof dat 2,5 cm maximaal is in de B en L

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:26

Citaat:
Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of
gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien.

De takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met
een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

Voor pony's zijn alleen sporen als boven omschreven, waarvan de tand een maximale lengte heeft van 3 cm.
en een diameter van 0,5 cm toegestaan. Het uiteinde van de tand moet stomp zijn, d.w.z. zonder scherpe ran-den
en het uiteinde mag ook niet zijwaarts gericht zijn.
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.


Bij paarden is er dus geen max. lengte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:44

Margon schreef:
ik weet niet in welke klasse je rijd maar ik geloof dat 2,5 cm maximaal is in de B en L


Ik geloof dat er alleen bij de ponyruiters zo'n maximumlengte is. 4,5 cm is toch niet zo heel extreem lang, naar mijn idee.

De mijne zijn 3,5 cm en er zit een grof wiel in. Ik start er gewoon mee in de B en heb er nooit problemen mee gehad.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:11

Je mag gewoon met 45 mm sporen wedstrijden rijden hoor!!!
Ik doe het soms ook. Geen commentaar gehad!
Het mag ook volgens de regelementen...