[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:15

ik doe er niks aan om haar aan de teugel te laten lopen, ze doet het uit haarzelf. Ik ben wel altijd bezig haar actief aan het been te houden, tempowisselingen, (schijn) ophoudingen maken, vanuit stilstand gelijk aandraven, vanuit stap aangalloperen enzo.
Zoals gezegd gooit ze in draf haar hoofd gelijk weer omhoog en soms zelfs bij het geven van been in stap.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:39

max66 schreef:
ik doe er niks aan om haar aan de teugel te laten lopen, ze doet het uit haarzelf. Ik ben wel altijd bezig haar actief aan het been te houden, tempowisselingen, (schijn) ophoudingen maken, vanuit stilstand gelijk aandraven, vanuit stap aangalloperen enzo.
Zoals gezegd gooit ze in draf haar hoofd gelijk weer omhoog en soms zelfs bij het geven van been in stap.


Loopt ze dan wel correct aan de teugel en zo niet is dat wel je bedoeling ? Ik kan me er nu even geen beeld van vormen.
Die laatste 2 oefeningen zijn nogal lastig om ze goed uit te voeren en als het niet correct wordt uitgevoerd kun je ze beter niet doen.
Als ze haar hoofd omhoog doet bij het been geven, dan reageerd ze daar goed op want dan ben je van het hangen af.
Kunst is wel om een stabiele aanleuning te krijgen en te houden. Ik denk nu dat het een reactie is op je hand die (misschien soms) te stug is. (spanning)

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:46

ze loopt niet correct aan de teugel, te diep, daarom stelde ik mijn vraag ook.
Naar mijn idee is ze ook goed aan het been ja, maar mijn vraag is dus hoe ik ervoor kan zorgen dat ze niet te diep loopt (in stap) en hoe kan ik voorkomen dat ze in draf gelijk haar hoofd weer omhoog gooit...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:59

max66 schreef:
ze loopt niet correct aan de teugel, te diep, daarom stelde ik mijn vraag ook.
Naar mijn idee is ze ook goed aan het been ja, maar mijn vraag is dus hoe ik ervoor kan zorgen dat ze niet te diep loopt (in stap) en hoe kan ik voorkomen dat ze in draf gelijk haar hoofd weer omhoog gooit...


Ze loopt dus "normaal" nooit correct aan de teugel?
Dan denk ik dat je te stug bent met je handen en je daaraan moet werken.
Vooral geen moeilijke oefeningen doen. De oplossing gaf je zelf aan aan. Even extra been geven en voorkomen doe je o.a door aan je houding te werken. Ook kun je het aanvoelen wanneer ze gaat hangen/duiken en moet je dus direct ingrijpen. Hoe later je het door hebt, hoe groter je hulp moet zijn en dus hoe sneller je het door hebt, hoe beter.
Dat ze haar hoofd omhoog gooit in de draf komt natuurlijk ook door je handen en misschien is je overgang naar de draf wat te abrupt.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:38

als ik ga aandraven verander ik niks en blijf de eerste pasjes doorzitten. Dan pas ga ik lichtrijden. Voorheen ging de overgang naar de draf vrij rommelig (ik keek gelijk of ik op het goede been lichtreed) maar sinds mijn instructrice mij erop wees doe ik die overgang bewust heel rustig...

Je advies is dus been geven en je denkt dat ik te stug ben met m'n handen? Dat been geven doe ik dus en dan gooit ze haar hoofd omhoog, om gelijk weer naar beneden te duiken. Hoe kan ik haar hoofd hoger houden/instellen dan?

Op mijn handen zal ik eens letten.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:01

max66 schreef:
als ik ga aandraven verander ik niks en blijf de eerste pasjes doorzitten. Dan pas ga ik lichtrijden. Voorheen ging de overgang naar de draf vrij rommelig (ik keek gelijk of ik op het goede been lichtreed) maar sinds mijn instructrice mij erop wees doe ik die overgang bewust heel rustig...

Je advies is dus been geven en je denkt dat ik te stug ben met m'n handen? Dat been geven doe ik dus en dan gooit ze haar hoofd omhoog, om gelijk weer naar beneden te duiken. Hoe kan ik haar hoofd hoger houden/instellen dan?

Op mijn handen zal ik eens letten.


Ik denk dat je onbewust misschien toch je handen niet stil houd (of juist té stil ipv mee gaat met de beweging) . Je kunt een poosje proberen om je handen naar voren te brengen bij het aandraven.Verwacht niet direct een verandering, want het vertrouwen moet weer terug komen.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:37

Ik wil nog wat weten[wat ik eigenlijk alweer wat bent vergeten] en ik heb geen idee of dat al ergens gespost is.

Ik weet trekken is het slechtste ding je kan doen dat er is en je met je hand contact moet zoeken en ook degelijke tijd bij moet drijven. als je paard minder voorwaarts wordt.

Maar kan er iemand mij aan geven tot hoever druk je mag geven en wat eigenlijk de goeie druk zal zijn?
Misschien een goed kort filmpje of plaatje waar je het ongeveer vanaf kan lezen?

Sorry voor eventuele onduidelijkheid.

Edit; Ik weet dat de druk per paard kan verschillen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:21

kensha schreef:
Ik wil nog wat weten[wat ik eigenlijk alweer wat bent vergeten] en ik heb geen idee of dat al ergens gespost is.

Ik weet trekken is het slechtste ding je kan doen dat er is en je met je hand contact moet zoeken en ook degelijke tijd bij moet drijven. als je paard minder voorwaarts wordt.

Maar kan er iemand mij aan geven tot hoever druk je mag geven en wat eigenlijk de goeie druk zal zijn?
Misschien een goed kort filmpje of plaatje waar je het ongeveer vanaf kan lezen?

Sorry voor eventuele onduidelijkheid.

Edit; Ik weet dat de druk per paard kan verschillen.


Je moet alleen drijven als je het tempo wilt veranderen. Je zorgt vooraf dat het paard scherp aan je een is (niet overmatig reageerd (wegspuit), maar wel reageerd bij een minimale druk)
Het is de bedoeling dat het paard contact zoekt met je hand en niet andersom. Het paard moet vertrouwen krijgen in je hand, dus vooral goed mee gaan met de beweging en zorg dat je géén spanning hebt (vooral niet in je schouder,elleboog en pols)
Je mag best wel eens weerstand bieden met je hand dwz niet meegaan met de beweging maar je hand stil houden (dus niet naar je toe halen) Dit mag je slechts een sec doen en vervolgens ga je weer mee met de beweging. Maar dit raad ik niet aan in de beginfase als je nog niet zo ervaren bent.
Aan de teugel rijden doe je niet met je hand. Het is een resultaat wat het paard zelf doet wanneer ál je hulpen kloppen en vooral zo min mogelijk hulpen geeft.
Wanneer het niet lukt, dan is het meestal de ruiter die niet voldoende mee gaat. Door spanning in je lijf geef je namelijk onbedoelde hulpen waardoor het paard ook niet aan de teugel kan gaan.

Lieke1

Berichten: 24
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:56

@Max66
Je schrijft: Zoals gezegd gooit ze in draf haar hoofd gelijk weer omhoog en soms zelfs bij het geven van been in stap.

Je paard lijkt geen respect voor je hand te hebben, als ze haar hoofd zo makkelijk omhoog gooit.
Weerstand bieden, een duidelijk grens aangeven/begrenzen, dus je hand op één plaats houden kun je eigenlijk maar goed doen in draf. In stap en galop moet je tenslotte de beweging van het hoofd volgen anders blokkeer je de beweging van de benen. Daarom zie je zo vaak paarden in stap zo kort stappen, want ze worden tegengehouden door een hand die blokkeert, die worden in elkaar getrokken!

Probeer eens met stilstaan of ze wil nageven en het bit loslaten. Belangrijk is dan de juiste lengte van teugel, kort genoeg dat ze haar hoofd niet omhoog kan doen en niet te kort, dat je haar in elkaar trekt.
Je hand tegen het zadel aan zetten, niet laten wegtrekken en wachten tot ze het bit loslaat. Niet aandrijven, want dat betekent voorwaarts.
Als ze dat doet, dan probeer je zo snel mogelijk aan te draven met je hand op dezelfde plaats.
Niet trekken, alleen weerstand bieden en tegenhouden. Dan moet je snel aandraven en als dat niet lukt is ze niet goed (genoeg) voor de benen. Dus dat moet je dan ook oefenen! En (eerlijk) streng zijn ;-)).

Je paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als ze zelf het bit los laat.
Doe net of je hand een bijzetteugel is, die trekt niet en ontspant als het paard nageeft.

Stappen kun je in dit stadium beter niet proberen, want dan moet je met je hand meegaan en dan is het voor je paardje heel makkelijk je hand te veel weg te trekken.

Als dit allemaal niet lukt, dan kun je het beste je paardje rijden of longeren met bijzetteugels of met een stootteugel. Onschadelijk hulpmiddel om je paard duidelijk te maken wat zijn grens is en dat ze bij druk op het bit niet moet trekken, maar de druk alleen kwijtraakt door zelf het bit los te laten.

Is je paardje misschien ook aan een kant sterker, zoals veel paarden.
Lees dan dit eens: http://www.paardrijles.info/img/files/h ... terker.pdf

Vragen?? Laat maar weten ;-).
Succes

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:36

Lieke, bedankt voor je uitgebreide advies.
Het klopt dat ze haar hoofd in draf omhoog gooit en de tips die jij geeft kunnen hier wellicht bij helpen. Ze zal best nageven als ik ga halthouden, alleen ze houdt haar hoofd veel te diep. Een van mijn vragen was dat ook: hoe zorg ik dat ze iets minder diep loopt? En inderdaad, als ik been geef of ga aandraven gooit ze haar hoofd omhoog.
Door dat diep lopen met haar hoofd trekt ze eigenlijk de teugels uit mijn handen, als ik mijn handen ontspan worden de teugels langer en langer en zijn dan in draf natuurlijk weer veel te lang waardoor ik geen aanleuning meer heb.
Moet ik de teugels gewoon op maat houden zodat ze niet dieper kan? Voor mijn gevoel staat er dan enorm veel druk op de teugels, ze gaat dan hangen en ik krijg kramp in mijn armen. Heb jij enig idee hoe ik dit op kan lossen?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:53

Lieke1 schreef:
@Max66
Je schrijft: Zoals gezegd gooit ze in draf haar hoofd gelijk weer omhoog en soms zelfs bij het geven van been in stap.

Je paard lijkt geen respect voor je hand te hebben, als ze haar hoofd zo makkelijk omhoog gooit.
Weerstand bieden, een duidelijk grens aangeven/begrenzen, dus je hand op één plaats houden kun je eigenlijk maar goed doen in draf. In stap en galop moet je tenslotte de beweging van het hoofd volgen anders blokkeer je de beweging van de benen. Daarom zie je zo vaak paarden in stap zo kort stappen, want ze worden tegengehouden door een hand die blokkeert, die worden in elkaar getrokken!

Probeer eens met stilstaan of ze wil nageven en het bit loslaten. Belangrijk is dan de juiste lengte van teugel, kort genoeg dat ze haar hoofd niet omhoog kan doen en niet te kort, dat je haar in elkaar trekt.
Je hand tegen het zadel aan zetten, niet laten wegtrekken en wachten tot ze het bit loslaat. Niet aandrijven, want dat betekent voorwaarts.
Als ze dat doet, dan probeer je zo snel mogelijk aan te draven met je hand op dezelfde plaats.
Niet trekken, alleen weerstand bieden en tegenhouden. Dan moet je snel aandraven en als dat niet lukt is ze niet goed (genoeg) voor de benen. Dus dat moet je dan ook oefenen! En (eerlijk) streng zijn ;-)).

Je paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als ze zelf het bit los laat.
Doe net of je hand een bijzetteugel is, die trekt niet en ontspant als het paard nageeft.

Stappen kun je in dit stadium beter niet proberen, want dan moet je met je hand meegaan en dan is het voor je paardje heel makkelijk je hand te veel weg te trekken.

Als dit allemaal niet lukt, dan kun je het beste je paardje rijden of longeren met bijzetteugels of met een stootteugel. Onschadelijk hulpmiddel om je paard duidelijk te maken wat zijn grens is en dat ze bij druk op het bit niet moet trekken, maar de druk alleen kwijtraakt door zelf het bit los te laten.

Is je paardje misschien ook aan een kant sterker, zoals veel paarden.
Lees dan dit eens: http://www.paardrijles.info/img/files/h ... terker.pdf

Vragen?? Laat maar weten ;-).
Succes


Het paard moet vertrouwen krijgen in de hand. Respect kun je niet afdwingen. Een paard geeft signalen, waarom zou het paard z'n hoofd omhoog gooien als het been wordt aangelegd? Voor het paard is het hoofd omhoog gooien ook echt niet fijn en is dus een duidelijk signaal naar de ruiter toe. Dat afstraffen is geen goed idee.

Dat 2e noem ik in de krul trekken en resulteert eerder in een paard wat in 2 stukken loopt ipv als 1 geheel netjes nageeft en los in zijn lijf beweegt.
Weerstand bieden is iets wat je minimaal kan/moet doen, anders maak je het paard hard in de mond en ben je nogmaals met de voorkant bezig ipv met het gehele paard.
Zeker wanneer je gaat stilstaan ben je aan de voorkant bezig en is het geen oefening voor een minder ervaren ruiter. Je hand tegen het zadel zetten is echt uit den boze, dit is puur kracht wat je er dan op zet :n

Het wat je noemt onschuldiuge hulpmiddel is niet zo onschuldig als dit verkeerd wordt gebruikt. Wanneer je je alleen richt op de voorkant, is het verkeerd gebruik en te strak is al helemaal heel slecht. Daarbij kunnen er ernstige ongelukkig gebeuren omdat het paard vast is gemaakt.Een hulpteugel is een hulp voor de ruiter, niet voor het paard!

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:03

max66 schreef:
Moet ik de teugels gewoon op maat houden zodat ze niet dieper kan? Voor mijn gevoel staat er dan enorm veel druk op de teugels, ze gaat dan hangen en ik krijg kramp in mijn armen. Heb jij enig idee hoe ik dit op kan lossen?


Superwoman, wat zou jij mij hierin adviseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:04

max66 schreef:
max66 schreef:
Moet ik de teugels gewoon op maat houden zodat ze niet dieper kan? Voor mijn gevoel staat er dan enorm veel druk op de teugels, ze gaat dan hangen en ik krijg kramp in mijn armen. Heb jij enig idee hoe ik dit op kan lossen?


Superwoman, wat zou jij mij hierin adviseren?


Activeren van achteren, een paard kan alleen loslaten op de hand als hij achter actief is. De uitleg die Lieke geeft ben ik het niet mee eens, respect krijgen voor de hand vind ik een verkeerde redenering, zoals Superwoman zegt zal het paard juist vertrouwen moeten krijgen in de hand.

Mijn advies zou zijn, goed voorwaarts houden, zelf weinig druk op de teugels houden en zodra ze sterk wordt, voorwaarts vragen met been, ook al gooit ze bijv haar hoofd omhoog, dat maakt niet uit, beter dat dan nog meer druk in de hand. Veel stapwerk doen, en voltes rijden en stelling en buiging vragen. Maar vooral goed voorwaarts en aan het been houden, ze moet echt goed actief doorstappen.
Deze manier van werken zorgt ervoor dat je paard dit keer de hand gaat opzoeken maar omdat ze draagt op het achterbeen hangt ze minder in de hand en zou ze licht contact moeten zoeken.
Als jij sterk wordt, wordt het paard ook sterk. Halthouden bijvoorbeeld is geen goede oefening omdat je dan niet kunt werken met voorwaarts, je 'trekt' als het ware alleen maar in de mond en dat moet niet je uitgangspunt zijn van nagevelijkheid. Halthouden is immers een grote vorm van verzameling en zou ik weglaten zolang ze nog niet nagevelijk en licht in de hand is.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:20

Lieke1 schreef:
@Max66
Je schrijft: Zoals gezegd gooit ze in draf haar hoofd gelijk weer omhoog en soms zelfs bij het geven van been in stap.

Je paard lijkt geen respect voor je hand te hebben, als ze haar hoofd zo makkelijk omhoog gooit.
Weerstand bieden, een duidelijk grens aangeven/begrenzen, dus je hand op één plaats houden kun je eigenlijk maar goed doen in draf. In stap en galop moet je tenslotte de beweging van het hoofd volgen anders blokkeer je de beweging van de benen. Daarom zie je zo vaak paarden in stap zo kort stappen, want ze worden tegengehouden door een hand die blokkeert, die worden in elkaar getrokken!

Probeer eens met stilstaan of ze wil nageven en het bit loslaten. Belangrijk is dan de juiste lengte van teugel, kort genoeg dat ze haar hoofd niet omhoog kan doen en niet te kort, dat je haar in elkaar trekt.
Je hand tegen het zadel aan zetten, niet laten wegtrekken en wachten tot ze het bit loslaat. Niet aandrijven, want dat betekent voorwaarts.
Als ze dat doet, dan probeer je zo snel mogelijk aan te draven met je hand op dezelfde plaats.
Niet trekken, alleen weerstand bieden en tegenhouden. Dan moet je snel aandraven en als dat niet lukt is ze niet goed (genoeg) voor de benen. Dus dat moet je dan ook oefenen! En (eerlijk) streng zijn ;-)).

Je paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als ze zelf het bit los laat.
Doe net of je hand een bijzetteugel is, die trekt niet en ontspant als het paard nageeft.


Stappen kun je in dit stadium beter niet proberen, want dan moet je met je hand meegaan en dan is het voor je paardje heel makkelijk je hand te veel weg te trekken.

Als dit allemaal niet lukt, dan kun je het beste je paardje rijden of longeren met bijzetteugels of met een stootteugel. Onschadelijk hulpmiddel om je paard duidelijk te maken wat zijn grens is en dat ze bij druk op het bit niet moet trekken, maar de druk alleen kwijtraakt door zelf het bit los te laten.

Is je paardje misschien ook aan een kant sterker, zoals veel paarden.
Lees dan dit eens: http://www.paardrijles.info/img/files/h ... terker.pdf

Vragen?? Laat maar weten ;-).
Succes


Steeds maar weer komt er commentaar op dit soort uitspraken, terwijl er in mijn ogen helemaal niets mis mee is. Wat hier staat, is volgens mij correct. Dit heeft niets met in de krul trekken te maken. Jammer dat het onderscheid tussen weerstand bieden en in de krul trekken niet wordt gemaakt.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:24

Joolien schreef:
Activeren van achteren, een paard kan alleen loslaten op de hand als hij achter actief is. De uitleg die Lieke geeft ben ik het niet mee eens, respect krijgen voor de hand vind ik een verkeerde redenering, zoals Superwoman zegt zal het paard juist vertrouwen moeten krijgen in de hand.

Mijn advies zou zijn, goed voorwaarts houden, zelf weinig druk op de teugels houden en zodra ze sterk wordt, voorwaarts vragen met been, ook al gooit ze bijv haar hoofd omhoog, dat maakt niet uit, beter dat dan nog meer druk in de hand. Veel stapwerk doen, en voltes rijden en stelling en buiging vragen. Maar vooral goed voorwaarts en aan het been houden, ze moet echt goed actief doorstappen.
Deze manier van werken zorgt ervoor dat je paard dit keer de hand gaat opzoeken maar omdat ze draagt op het achterbeen hangt ze minder in de hand en zou ze licht contact moeten zoeken.
Als jij sterk wordt, wordt het paard ook sterk. Halthouden bijvoorbeeld is geen goede oefening omdat je dan niet kunt werken met voorwaarts, je 'trekt' als het ware alleen maar in de mond en dat moet niet je uitgangspunt zijn van nagevelijkheid. Halthouden is immers een grote vorm van verzameling en zou ik weglaten zolang ze nog niet nagevelijk en licht in de hand is.


Maar is het niet zo dat alles wat je er met je been in rijdt, ook ergens opgevangen dient te worden? En is het niet zo dat het continu voorwaarts drijven juist zwaarder worden in de hand en op de voorhand lopen kan veroorzaken ipv oplossen? En dat je het risico loopt dat het paard juist van de achterhand af gaat lopen? En is er niet een verschil tussen weerstand bieden en sterk worden?
Ben het overigens wel met je eens dat halthouden geen ideale oefening is.... Zeker niet als in deze context.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:28

Gummie@
In mijn ogen moet dit probleem verholpen worden vanuit de achterhand, een weerstand biedende hand werkt dan blokkerend, zelf ben ik er inmiddels van overtuigd dat paarden de hand dienen op te zoeken, en dat kunnen ze allemaal als ze maar actief worden gereden van achter, dan hoef je niet eens weerstand te bieden, dan komt de aanleuning vanzelf. En bij het ene paard zal het 3 weken duren voordat hij dat kan, bij de ander 3 maanden maar dan heb j wel een paard wat rechtgesteld is, op eigen benen loopt en nagevelijk is op been in plaats van hand. En dan kun je ten aller tijde de druk op de hand bepalen door been, want been is ontspanning, een weerstandbiedende hand niet.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:33

Thanx voor de uitleg :) Wat ik lastig vind, dat is dat ik zelf gemerkt heb dat het per paard nogal wil verschillen.... Ik ben daarom van mening dat per concreet geval de aanpak zou kunnen verschillen. Daarom vond ik het jammer te lezen dat de ene uitleg wordt geassocieerd met in de krul trekken, terwijl er een groot verschil is tussen in de krul trekken en de methode toepassen zoals beschreven.... En dat de andere uitleg als toonaangevend lijkt te moeten worden beschouwd, terwijl die methode ook niet altijd het effect heeft dat je wil bereiken.

Over het algemeen is volgens mij sowieso meer informatie nodig per concreet geval, om tot een juiste oplossing te komen. Da's het nadeel van via de computer informatie uitwisselen...
Misschien hebben we allemaal ook een heeeeeeeeeel ander beeld van wat een weerstandbiedende hand is, en komt de discussie daarover daar vandaan.

:)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:59

gummie schreef:
Steeds maar weer komt er commentaar op dit soort uitspraken, terwijl er in mijn ogen helemaal niets mis mee is. Wat hier staat, is volgens mij correct. Dit heeft niets met in de krul trekken te maken. Jammer dat het onderscheid tussen weerstand bieden en in de krul trekken niet wordt gemaakt.


Het doel alsof je hand een bijzetteugel is, is geen weerstandbiedende hand maar een totale blokkade. Weerstand bieden is de teugeldruk iets verzwaren en minder mee gaan met de beweging vanuit je elleboog. Een totale blokkade zorgt hoogstends voor een krul

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:05

gummie schreef:
Maar is het niet zo dat alles wat je er met je been in rijdt, ook ergens opgevangen dient te worden? En is het niet zo dat het continu voorwaarts drijven juist zwaarder worden in de hand en op de voorhand lopen kan veroorzaken ipv oplossen? En dat je het risico loopt dat het paard juist van de achterhand af gaat lopen? En is er niet een verschil tussen weerstand bieden en sterk worden?
Ben het overigens wel met je eens dat halthouden geen ideale oefening is.... Zeker niet als in deze context.


Door te schakelen vang je het tempo op. Dus niet steeds voorwaarts drijven, want dan jaag je hem over z'n tempo heen én wordt hij zeker niet actief.
Het opvangen moet voornamelijk op ded zit worden gedaan.
Zwaarder worden op de hand krijg je door te lange hulpen met de hand. Een ophouding maak je door je vuist iets dicht te doen en gelijk totaal wwer te ontspannen. Veel mensen ontspannen te laat en niet geheel (al denken ze van wel) waardoor de hulp te lang wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:07

In zekere zin ben ik dat met je eens hoor, nu moet ik zeggen dat 'mijn' manier toch op bijna alle paarden goed werkt. Ze vinden het vaak alleen niet zo leuk omdat ik behoorlijk wat van ze vraag maar het werkt wel :j
En ik merk ook snel genoeg als ze iets mankeren of ergens een blokkade hebben.

Idd een goede toevoeging SW :j

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:12

max66 schreef:
max66 schreef:
Moet ik de teugels gewoon op maat houden zodat ze niet dieper kan? Voor mijn gevoel staat er dan enorm veel druk op de teugels, ze gaat dan hangen en ik krijg kramp in mijn armen. Heb jij enig idee hoe ik dit op kan lossen?


Superwoman, wat zou jij mij hierin adviseren?


Loslaten die teugels. ;)
Voordat het paard gaat hangen, is hij al eerder zwaarder geworden.
Wanneer je iets verandering voelt, moet je direct reageren door te drijven en zorgen dat hij niet gaat hangen.
En idd zoals joolien al schreef, achter actief maken en houden.
Verder zorgen dat je zacht met je handen bent en mee gaan met de beweging. Vraag hiervoor hulp bij je instructeur, zodat je leert aanvoelen wanneer je het goed doet.

Lieke1

Berichten: 24
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:35

Kennen jullie het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Een vakman!!
Weerstandbiedende hand heb ik van hem geleerd in mijn opleiding tot instructeur (nog in de goeie ouwe tijd ;-)).

Totale blokkade klopt alleen als je hand 'vastzet' in stap en galop, in draf geldt dat niet.
Zolang je stilstaat hoef je - in principe - niet aan te drijven, zodra je voorwaarts gaat natuurlijk wel.
Een bijzetteugel is zeker geen gevaarlijk middel, in de grote hoeveelheid hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn, is die juist tamelijk onschadelijk.
Leert de (mijn jarenlange) ervaring!
Het werkt in de praktijk heel goed, mits het paard goed voor de benen is en dus van achter naar voren naar de hand toe kan worden gedreven.

Een paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als het zelf het bit los laat.
En trekken moet natuurlijk niet (heb ik ook niet geschreven) maar alleen tegenhouden/de grens aangeven (begrenzende hand). Tegenhouden met zo min mogelijk kracht is de kunst, maar helaas werkt dat bij veel paarden niet.

Samenvattend kunnen we zeggen: de ruiter zoekt eerst contact met de mond van het paard. Hij drijft het paard naar de hand. De hand staat niet toe, maar biedt weerstand (een weerstandbiedende hand is een hand die niet terugtrekt, maar ook niet toestaat) tot het moment dat het paard zijn kaak en nek ontspant en in een nageeflijke aanleuning komt.

@Superwoman: je schrijft: Een ophouding maak je door je vuist iets dicht te doen en gelijk totaal wwer te ontspannen.
Lieke: dat is het ideale plaatje, maar we hebben het hier over een niet goed gereden paard, toch? Die heeft geleerd zijn kracht op een verkeerde manier te gebruiken.

Quote Tineke Bartels:
Weerstand bieden
Dat doe je om je paard nageeflijk te krijgen. Door je handen te gebruiken alsof het de rubberen ring is waarmee een bijzetteugel aan het zadel vastzit. Het paard trekt eraan en jij biedt weerstand tot het moment dat hij nageeft. Je trekt niet terug, je doet alsof je die bijzetteugel bent en aangezien je hand op dezelfde plek blijft, trek je niet door. Weerstand bieden doet je met de vuisten en niet met je armen. Houdt je duimen naar boven en je polsen licht gebogen.

Succes met oefenen.
Ik zal het boek opzoeken en de tekst aan jullie doorgeven...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:51

Lieke1 schreef:
@Superwoman: je schrijft: Een ophouding maak je door je vuist iets dicht te doen en gelijk totaal wwer te ontspannen.
Lieke: dat is het ideale plaatje, maar we hebben het hier over een niet goed gereden paard, toch? Die heeft geleerd zijn kracht op een verkeerde manier te gebruiken.

Het paard kun je makkelijk corrigeren, maar de ruiter niet. Eerst de ruiter veranderen, want als je begint bij het paard, dan worden de problemen alleen maar groter.
Lieke1 schreef:
Quote Tineke Bartels:
Weerstand bieden
Dat doe je om je paard nageeflijk te krijgen. Door je handen te gebruiken alsof het de rubberen ring is waarmee een bijzetteugel aan het zadel vastzit. Het paard trekt eraan en jij biedt weerstand tot het moment dat hij nageeft. Je trekt niet terug, je doet alsof je die bijzetteugel bent en aangezien je hand op dezelfde plek blijft, trek je niet door. Weerstand bieden doet je met de vuisten en niet met je armen. Houdt je duimen naar boven en je polsen licht gebogen.[/b]

De rubberen ring is wel een groot essientieel stukje wat je hebt weggelaten. En nogmaals zou ik het hier niet aanraden.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 18-01-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:58

Lieke1 schreef:
Kennen jullie het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Een vakman!!..


Ik ken het boek.
Er staan een hoop dingen in waar ik me totaal in kan vinden. Echter is hoe je het moet toepassen en vooral wanneer je het moet toepassen natuurlijk de belangrijkste factors ;)
Een "vakman" kun je niet zomaar evenaren

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:59

@Lieke. Zoals je het nu omschrijft klinkt het heel anders. Maar wat doe jij eerst, contact zoeken of voorwaarts drijven?