[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:22

Ben ik niet helemaal mee eens. Een ruiter hoeft helemaal niet zoveel signalen te missen van een paard. Een paard gaat iets al moeilijk vinden als je tegen zijn grens gaat. En dat kun je al voelen. Maar tegen de grens aan werken, daar is toch niets mis mee? Daarmee verleg je zijn fysieke grenzen. Zolang je maar niet óver de grens gaat van een paard is er niet zoveel aan de hand.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:20

Langcara schreef:
Ben ik niet helemaal mee eens. Een ruiter hoeft helemaal niet zoveel signalen te missen van een paard. Een paard gaat iets al moeilijk vinden als je tegen zijn grens gaat. En dat kun je al voelen. Maar tegen de grens aan werken, daar is toch niets mis mee? Daarmee verleg je zijn fysieke grenzen. Zolang je maar niet óver de grens gaat van een paard is er niet zoveel aan de hand.


Klopt,maar het aanvoelen van die grens en dus het herkennen van de signalen is moeilijk. Ook het verschil tussen "stout" of een paard dat de (onjuiste) hulpen niet begrijpt is ook moeilijk.

Door eerst door te vragen kun je wat meer uitsluiten en het goede advies geven, al blijft het lastig zonder de combinatie irl te zien.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:28

Yep, dammen is makkelijker.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:23

hoe vaak wordt er niet gezegd dat het paard moeite heeft met wijken, terwijl in de meeste gevallen de ruiter naar 1 kant hangt en/of het paard niet goed aan de beenhulpen staat... maar het kan ook een paard zijn wat scheef is en er om die reden moeite mee heeft. In het geval van dat laatste is het ook nog altijd aan de ruiter om te zorgen voor een betere voorbereiding in de zin van rechtrichten en is de scheefheid ook veroorzaakt door de ruiter.(met de normale natuurlijke scheefheid krijg je geen moeilijkheden met de simpele oefeningen)

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:41

Ja, en paarden zijn meestal scheef omdat ze aan de ene kant betere coordinatie hebben. En als ze dan ook nog wat gespannen zijn (omdat instructrice je niet de tijd geeft om eerst eens in stap er de rust in te krijgen), en vervolgens moeten wijken (waarvan je van te voren weet dat dit gaat mislukken onder deze omstandigheden), en dan de instructrice ook nog eens zegt "hij is ongehoorzaam".......

Tsja. Dat heb ik dus ooit meegemaakt. Toen viel ik zelfs uit tegen haar. De rook kwam me uit de oren. Ik kon er niet over uit, zó weinig paardenverstand!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:20

Langcara schreef:
Ja, en paarden zijn meestal scheef omdat ze aan de ene kant betere coordinatie hebben. En als ze dan ook nog wat gespannen zijn (omdat instructrice je niet de tijd geeft om eerst eens in stap er de rust in te krijgen), en vervolgens moeten wijken (waarvan je van te voren weet dat dit gaat mislukken onder deze omstandigheden), en dan de instructrice ook nog eens zegt "hij is ongehoorzaam".......

Tsja. Dat heb ik dus ooit meegemaakt. Toen viel ik zelfs uit tegen haar. De rook kwam me uit de oren. Ik kon er niet over uit, zó weinig paardenverstand!


ach er zijn zoveel instructeurs.... goede en slechte.
Ik vind het bijv weer logisch dat voor de les begint je paard al voldoende warm en los is gemaakt en dat je in overleg oefeningen gaat doen waar je aan wil werken.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:35

Maar volgens mij zijn er meer slechte dan goede.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:56

Dat komt ook door de prijs en ervaring....
Als instructeur moet je behoorlijk veel vragen om voor jezelf te kunnen werken.
Ook moet je ervaring op doen voordat je een goede instructeur bent.
Helaas zie je nogal wat instructeurs op lager niveau die met een diploma wel les geven. (vaak naast hun (partime) baan) En die vragen minder geld per uur, waardoor ze wel werk hebben...

Wil overgens niet zeggen dat je altijd een dure moet nemen. Imo moet je gewoon zelf goed opletten en ook naast je instructeur info op doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:12

Zojuist even een paintje gemaakt over stelling, misschien wel interessant om hier neer te zetten omdat het imo ook te maken heeft met nagevelijkheid.
Als je stelling vraagt breng je je binnenhand naar binnen toe op dezelfde hoogte van je buitenhand. NIET naar je toe halen, dan blokkeer je het paard in het lijf ( zie afbeelding onder). Met je buitenhand en buitenbeen begrens je je paard dat hij niet zijn buitenschouder naar buiten gooit. Je binnenbeen laat je lang, op de plek en druk je aan om het paard rond om je been te krijgen. Hierbij is het de bedoeling dat het binnenachterbeen verder ondertreedt.

Afbeelding

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:18

2e plaatje snap ik niet, want je binnenhand hoeft niet naar je lichaam toe worden gebracht.
Stelling = stelling, maakt dan verder niet uit wat de achterkant doet, want die "bestuur" je niet met je handen.
Alleen je benen zijn anders dan bij de gehele buiging.... Door je binnenhand naar je toe te brengen belemmer je het binnenvoorbeen.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:05

Het mooie is, als je je paard zover hebt, dat als je slechts je binnenbeen aanlegt, dat daar al stelling op volgt. Hoef je met je hand al niets meer te doen.
En alles wat je achterwege kunt laten met je handen, is mooi meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:08

Klopt superwoman, ik bedoelde ook buiging. Maar als je stelling vraagt met de hand terug kan het paard nooit ontspannen blijven omdat je altidj terug werkt.
Idd Lancara, dat is uiteindelijk het doel :j

Marieke_Juul
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Vredepeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:20

Oké, nu kom ik even binnenvallen, want ik heb ook een vraagje.
Ik heb instructie, maar ik wil dit graag van meerdere kanten belicht hebben, vandaar dat ik het ook even hier vraag.
Ik rijd als een ruim 2 jaar een pony van nu 5 jaar oud. Ik heb hem met hulp ingereden, en vooral gewerkt aan de balans en het voorwaartse en op eigen benen lopen. Ik heb me eigenlijk niet tot nauwelijks bezig gehouden met de voorkant. Nu komen we een beetje op het punt dat nageeflijkheid wel van belang is. Hij laat op sommige punten wel ontspanning zien, alleen hij richt nog niet echt op, wat ik nog geen probleem vindt voor zo'n jonge pony. Alleen wat het probleem is dat hij wel constant met z'n hoofd gaat schudden op het moment dat hij eigenlijk ontspanning zoekt. Ik rijd hem dan streng bij met mijn been, alleen een paar passen later doet hij het gewoon weer. Hij is laatst nagekeken door de tandarts, alleen die zei niets afwijkends te zien. Zou dit volgens jullie toch iets medisch zijn, of is dit ook rijtechnisch op te lossen :)?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:37

Wanneer je aangeeft dat je al 2 jaar niet bezig hebt gehouden met de voorkant en nageeflijkheid, dan denk ik dat het probleem in je hulpen zit. Nageven is iets wat eigenlijk vanzelf komt wanneer je houding goed is en je lekker mee gaat met de beweging van je pony.(pony moet dan ook wewl aan je been zijn)
Ik denk dat je ergens spanning hebt (stug bent) waar je pony op reageerd. Hoe rij je je pony nageeflijk?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:43

Langcara schreef:
Het mooie is, als je je paard zover hebt, dat als je slechts je binnenbeen aanlegt, dat daar al stelling op volgt. Hoef je met je hand al niets meer te doen.
En alles wat je achterwege kunt laten met je handen, is mooi meegenomen.


Ben ik het niet mee eens. Als ik mijn been aanleg dan wil ik geen stelling, simpel. Waneer ik mijn binnenhand naar binnen breng wil ik stelling. Wel zo handig wanneer je het paard recht wil houden en dus geen stelling wilt...

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:37

superwoman schreef:
Langcara schreef:
Het mooie is, als je je paard zover hebt, dat als je slechts je binnenbeen aanlegt, dat daar al stelling op volgt. Hoef je met je hand al niets meer te doen.
En alles wat je achterwege kunt laten met je handen, is mooi meegenomen.


Ben ik het niet mee eens. Als ik mijn been aanleg dan wil ik geen stelling, simpel. Waneer ik mijn binnenhand naar binnen breng wil ik stelling. Wel zo handig wanneer je het paard recht wil houden en dus geen stelling wilt...

kan het niet uitleggen, maar paard geeft stelling als ik dat wil op binnenbeen. Maar niet als ik dat niet wil en iets ander vraag. Ik zal wel verschil leggen in nadrukken op de combinatie hulpen die ik geef. Ook mijn lichaamshouding speelt een rol hierbij.

Ik breng mijn lichaam ook vaak in bepaalde stelling.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:35

Ik snap je wel, maar je reactie klopte niet of was iig onvolledig. Het is iig niet de bedoeling dat je paard stelling geeft op enkel het verleggen van je binnenbeen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je rij-niveau.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:02

superwoman schreef:
Ik snap je wel, maar je reactie klopte niet of was iig onvolledig. Het is iig niet de bedoeling dat je paard stelling geeft op enkel het verleggen van je binnenbeen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je rij-niveau.

Haha, mijn rij niveau is 0,0!
Nou ja, ik wil daarmee zeggen dat ik geen wedstrijden rij. Ik heb dat wel gedaan tot L2 niveau en toen ben ik afgehaakt. Te veel gedoe, te duur etc.
Ik rij dus puur voor mezelf. Neem echter nog wel les en rij nog steeds doelbewust.
En ik heb trouwens vroeger ook nog voor een handelaar paarden ingereden, en daarmee heb ik het meeste gevoel ontwikkeld. Maar ik heb ook nog mazzel gehad dat ik een paar echt goede instructeurs trof die mij met een paar simpele tips het "aha moment' konden bezorgen. Je moet weten dat ik van nature niet handig ben, en niet beschik over een fijne coordinatie.
Maar door veel te doen, en door de juiste personen heb ik toch nog veel gevoel kunnen krijgen door heel simpel te rijden.

Marieke_Juul
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Vredepeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:17

superwoman schreef:
Wanneer je aangeeft dat je al 2 jaar niet bezig hebt gehouden met de voorkant en nageeflijkheid, dan denk ik dat het probleem in je hulpen zit. Nageven is iets wat eigenlijk vanzelf komt wanneer je houding goed is en je lekker mee gaat met de beweging van je pony.(pony moet dan ook wewl aan je been zijn)
Ik denk dat je ergens spanning hebt (stug bent) waar je pony op reageerd. Hoe rij je je pony nageeflijk?


Ik rijd mijn pony nageeflijk door mijn handen eigenlijk gewoon doodstil te houden, beetje tegendruk te geven en vanuit daaruit figuren zoals voltes/slangevoltes en gebroken lijnen te gaan rijden waardoor die wat meer ontspant en vanuit daar zakt. Hij richt zich verder nog niet echt op qua halshouding, hij blijft vrij lang en laag in zijn hals.

edit; Ik heb trouwens zelf het idee dat hij dit doet om meer steun van de teugels te vragen. Ik ben altijd vrij ongedwongen in mijn handhouding, geef soms misschien iets te veel mee. Zou dit ook kunnen kloppen? Hij doet dit ook echt alleen als we al een tijdje aan de gang zijn, of als hij in een drukke omgeving is.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:45

Marieke_Juul schreef:
Hij doet dit ook echt alleen als we al een tijdje aan de gang zijn, of als hij in een drukke omgeving is.


Dan denk ik toch dat je te weinig mee gaat met zijn beweging. Door deze zin, verwacht ik dat het echt een reactie is op jouw hand.
Wanneer hij meer steun zou willen, is het signaal eerder "hangen". "Schudden" is meestal het signaal van "geef me ruimte". Het kunnen ook kleine momentjes zijn dat het paard je hand voelt in negatieve zin. Misschien kun je iemand jullie laten filmen, dat terug zien geeft vaak veel duidelijkheid.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:49

Langcara schreef:
haha, mijn rij niveau is 0,0!
Nou ja, ik wil daarmee zeggen dat ik geen wedstrijden rij. Ik heb dat wel gedaan tot L2 niveau en toen ben ik afgehaakt. Te veel gedoe, te duur etc.
Ik rij dus puur voor mezelf. Neem echter nog wel les en rij nog steeds doelbewust.
En ik heb trouwens vroeger ook nog voor een handelaar paarden ingereden, en daarmee heb ik het meeste gevoel ontwikkeld. Maar ik heb ook nog mazzel gehad dat ik een paar echt goede instructeurs trof die mij met een paar simpele tips het "aha moment' konden bezorgen. Je moet weten dat ik van nature niet handig ben, en niet beschik over een fijne coordinatie.
Maar door veel te doen, en door de juiste personen heb ik toch nog veel gevoel kunnen krijgen door heel simpel te rijden.


Bedankt, dan weeet ik beter wie ik "voor" me heb.
Persoonlijk heb ik veel geleerd van de wedstrijden, juist omdat de oefeningen er dan 100% in moeten zitten en je commentaar (tips, want wanneer het niet goed genoeg is, is dat imo ook een tip) krijgt van verschillende jury-leden. Ik heb ook daarvoor jaren zonder wedstrijden geredenen en dan ook serieus met les.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:34

superwoman schreef:
Bedankt, dan weeet ik beter wie ik "voor" me heb.
Persoonlijk heb ik veel geleerd van de wedstrijden, juist omdat de oefeningen er dan 100% in moeten zitten en je commentaar (tips, want wanneer het niet goed genoeg is, is dat imo ook een tip) krijgt van verschillende jury-leden. Ik heb ook daarvoor jaren zonder wedstrijden geredenen en dan ook serieus met les.

Ik heb zelf eigenlijk niets geleerd van wedstrijden, alleen van goede instructeurs die me er op wijzen als ik iets moet voelen, of het nu een slecht gevoel geeft (omdat ik het niet goed doe), of een goed gevoel (omdat het gaat zoals het behoort te gaan). Ze hebben me geleerd om meer bewust te worden van het paard, van wat er onder mij gebeurt.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:27

Langcara schreef:
Ik heb zelf eigenlijk niets geleerd van wedstrijden, alleen van goede instructeurs die me er op wijzen als ik iets moet voelen, of het nu een slecht gevoel geeft (omdat ik het niet goed doe), of een goed gevoel (omdat het gaat zoals het behoort te gaan). Ze hebben me geleerd om meer bewust te worden van het paard, van wat er onder mij gebeurt.


Ja, die heb ik natuurlijk ook gehad. (Momenteel rij ik niet ivm baby)
Maar vanaf de M2 heb ik toch zeker een hoop geleerd, terwijl ik die oefeningen dacht te kunnen. Kon ze ook wel, maar in een proef was het toch wat lastiger omdat je dan wat minder tijd had om voor te bereiden. Bij de M2 gaan de oefeninfgen erg snel achter elkaar. Bij de Z (20-60 ring) krijg je weer meer tijd en is dat eigenlijk makkelijker... Kleine aanpassingen gaven in een proef toch grote verschillen. Ben blij dat ik wedstrijden heb gereden en ga ze straks weer rijden. En natuurlijk op verschilende paarden op je eigen niveau rijden is helemaal leerzaam. :j

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:51

wat kan ik eraan doen om mijn paardje niet te diep te laten lopen? Ze trekt bijna de teugels uit mijn handen en er zit dan imo niks anders op om de teugels te " laten vieren" .
Als ik vervolgens aan ga draven (of alleen maaer been geef) gooit ze haar hoofd weer omhoog (waardoor de teugels ook ineens te lang zijn!).

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:26

max66 schreef:
wat kan ik eraan doen om mijn paardje niet te diep te laten lopen? Ze trekt bijna de teugels uit mijn handen en er zit dan imo niks anders op om de teugels te " laten vieren" .
Als ik vervolgens aan ga draven (of alleen maaer been geef) gooit ze haar hoofd weer omhoog (waardoor de teugels ook ineens te lang zijn!).


Hoe rij je haar aan de teugel?
Het probleem dat je schetst is een paard die gaat hangen (en dan idd te diep).
Een paard wat gaat hangen, gaat dan ook op de voorhand lopen. Belangrijk is om niet terug te gaan hangen en je paard achter actief te maken en te houden.