[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:49

falionrule schreef:
Hoi,
Kan iemand mij het verschil tussen impuls en voorwaarts uitleggen alsjeblieft?

Groetjes

Voorwaarts = vooruit. Ik weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.
Impuls is een gevoel. Het gevoel dat je paard naar voren wil, dat je hem iets of wat moet opvangen.
Dit kun je opwekken door met je benen hem voorwaarts (dus vooruit) te drijven.
Het voorwaarts zijn van een paard, komt dus voort vanuit impuls. Zonder impuls is een paard niet voorwaarts. Het een komt eerst, daarna volgt het andere. Dus eerst impuls, en dan volgt voorwaarts, het vooruit willen gaan van een paard. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Voorwaarts is dus NIET als jij continu moet drijven omdat het paard anders stil valt, dan mist het paard dus impuls. Jij hebt dan als ruiter het gevoel dat het paard steeds terugkomt in tempo of zelfs stil valt. Dat is het tegenover gestelde van impuls. Het paard moet uit zichzelf blijven lopen, nadat je hem naar een bepaald tempo hebt aangedreven met je kuit.

falionrule

Berichten: 179
Geregistreerd: 31-12-11
Woonplaats: Dicht bij mijn school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:52

Langcara schreef:
falionrule schreef:
Hoi,
Kan iemand mij het verschil tussen impuls en voorwaarts uitleggen alsjeblieft?

Groetjes

Voorwaarts = vooruit. Ik weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.
Impuls is een gevoel. Het gevoel dat je paard naar voren wil, dat je hem iets of wat moet opvangen.
Dit kun je opwekken door met je benen hem voorwaarts (dus vooruit) te drijven.
Het voorwaarts zijn van een paard, komt dus voort vanuit impuls. Zonder impuls is een paard niet voorwaarts. Het een komt eerst, daarna volgt het andere. Dus eerst impuls, en dan volgt voorwaarts, het vooruit willen gaan van een paard. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Voorwaarts is dus NIET als jij continu moet drijven omdat het paard anders stil valt, dan mist het paard dus impuls. Jij hebt dan als ruiter het gevoel dat het paard steeds terugkomt in tempo of zelfs stil valt. Dat is het tegenover gestelde van impuls. Het paard moet uit zichzelf blijven lopen, nadat je hem naar een bepaald tempo hebt aangedreven met je kuit.


ik dénk dat ik het zo begrijp, dankjewel :)

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:53

Het is een beetje moeilijk om onder woorden te brengen, en dus heel moeilijk om uit te leggen op ene manier dat iemand het begrijpt. Eigenlijk moet je zoiets ervaren, en er op door instructeur geattendeerd worden. En dan begrijp je het eigenlijk pas goed.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:02

Langcara schreef:
Bizzybijtje schreef:
Tijdens overgangen doet hij trouwens meestal niet zijn hoofd omhoog, maar duikt hij juist naar beneden en trekt hij je half uit het zadel. Ach ja, heb ik weer wat te trainen. Het paard dat ik het grootste deel van de tijd rijdt is namelijk zo makkelijk bewerkbaar dat je nergens echt lang over doet :))

Dit moet je op dezelfde manier oplossen als wanneer hij het hoofd omhoog doet: door voorwaarts te rijden. Je drijft meteen aan met je kuiten als hij je uit het zadel trekt. En hoe sneller jij reageert, hoe lichter je kunt ingrijpen, hoe gemakkelijker hij dit afleert. NIET terugtrekken met de hand. Dat ga je afleggen en hij wordt er alleen maar stugger van.
Maar EIS reactie op je been. Als hij niet resoluut reageert dan een schop geven, of spoor er in of zweep. Geeft niets als hij dan naar voren wegspuit want dan kun je hem wel weer rustig terugnemen.


Belangrijk is ook om te weten wáárom het paard zo reageerd.
Reageerd hij op de hand van de ruiter of mist hij kracht of.. of.. of...
Daarop maak je een plan om het te corrigeren (jezelf dus ;), want wanneer het paard ergens moeite mee heeft, moet je hem nooit overvragen)

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:31

Het is vaak een kwestie van gebrek aan kracht in achterhand. MAar hoe krijg je de achterhand krachtiger? Door voorwaarts te rijden, steeds een paar pasjes weg. Hoeft niet een volle lengte van de bak. MAar hoe dan ook, dat ga je met je hand toch nooit oplossen. Kan niet.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:17

Langcara schreef:
Het is vaak een kwestie van gebrek aan kracht in achterhand. MAar hoe krijg je de achterhand krachtiger? Door voorwaarts te rijden, steeds een paar pasjes weg. Hoeft niet een volle lengte van de bak. MAar hoe dan ook, dat ga je met je hand toch nooit oplossen. Kan niet.


Dat kan idd, maar vaak zie je ook een ruiter die teveel naar voren zit/hangt en wat je ook vaak ziet is een ruiterhand die te weinig mee geeft.
Vind dat je niet te makkelijk en direct moet uitgaan van een gebrek aan kacht, want meestal is er meer aan de hand wanneer een paard zulke duidelijke signalen gaat geven.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:37

Hoeft helemaal niet meer aan de hand te zijn hoor. Als een paard iets moeilijk vindt, dan reageert hij ook al zo. Kan gebrek aan kracht zijn in de broek, of in de lendenen. Maar het komt vaak inderdaad ook door de ruiterhand ja. Daarom maakte ik de opmerking dat je dat met de hand nooit zult kunnen oplossen.

xAnitaAvril
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:58

mijn verzorgpaard loopt altijd uit zich eigen aan de teugel, ik hoef er niks aan te doen.
dat heeft de eigenaar geleerd.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:31

Langcara schreef:
Hoeft helemaal niet meer aan de hand te zijn hoor. Als een paard iets moeilijk vindt, dan reageert hij ook al zo.

Klopt.
Alleen komen de meeste problemen door de ruiter. Een ruiter die direct door heeft dat het paard het moeilijk vind, moet/zal daarop ook direct reageren. Een paard wat de teugels uit de handen trekt heeft eerder al signalen gegeven die de ruiter niet heeft opgemerkt en dus ook niet juist heeft gereageerd. Belangrijk is dus om eerst te weten wat de ruiter doet voordat je uitgaat van wat "vaak" de oorzaak is.
Anders heb je toch de kans dat je de ruiter verkeerd advies geeft, waardoor je het probleem alleen maar groter maakt.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:55

xAnitaAvril schreef:
mijn verzorgpaard loopt altijd uit zich eigen aan de teugel, ik hoef er niks aan te doen.
dat heeft de eigenaar geleerd.


Dan loopt hij wsl niet correct aan de teugel, want aan de teugel rijden is niet iets wat je moet aanleren.

Kentiapalm

Berichten: 71
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: op een mooi plekje in noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:36

Citaat:
Dan loopt hij wsl niet correct aan de teugel, want aan de teugel rijden is niet iets wat je moet aanleren.


Misschien toch wel. Als het paardje goed loopt, met impuls en xAnitaAvril een zachte hand heeft, dan kan het paard toch prima aan de teugel lopen? En misschien heeft de eigenaar het paard wel 'geleerd' of eigenlijk opgeleid om netjes voorwaards te lopen en goed te reageren op hulpen.
Zonder foto wordt het alleen moeilijk om er wat van te zeggen. :)

Ik heb nu beide topics volledig doorgelezen. Wat een werk. :') Maar het was wel nuttig. Ik kan nu wel zien in de manege welke paarden 'aan de teugel' lopen en welke 'in de krul' gezaagd worden.

Vooral aan het filmpje over teugelgebruik, dat in een van de laatste topics stond heb ik veel gehad. Ik heb in mijn beginnerslessen wel iets over teugelgebruik geleerd, maar dat wordt eigenlijk toch onvoldoende herhaald. Ik houd nu in ieder geval de teugel met gesloten vuist vast en probeer ervoor te zorgen dat ik mijn duimen ook gebogen over de teugels heb geplaatst.

Mijn handhouding in de hand met zweep is wel lastig, dan staat mijn hand toch iets naar binnen toe. Hoe doen jullie dat?

Af en toe heb ik paardjes op de manege voor een kort ogenblikje (rondje ofzo) netjes aan de teugel. Laatst bij een paard wat normaal niet vooruit te branden is en altijd met hoofd ruim voor de loodlijn loopt. :D Toen ik die actief had lopen ging vanzelf het neusje steeds meer naar beneden. (zonder teugelgebruik). Maar toen hij weer probeerde te gaan sjokken, was het fijne gevoel weer weg. {:)-:(

Nou ja, ik heb nog een lange weg te gaan. Maar ik vind het al fijn dat ik af en toe voel dat ze goed lopen en licht aan de hulpen zijn.
Ik heb nog wel eens moeite met wat moeilijker paarden. Zoals een tinker die het liefst gas geeft en niet wil remmen. Die loopt gewoon door alle hulpen heen totdat je hem heel grof op de rem zet. De volgende keer moeten we maar aan gehoorzaamheid gaan werken. :Y)
En ik zal aan mijn zit gaan werken. Ik heb al een priveles gepland.

Nog iemand tips voor snellere paardjes? Ik vind het moeilijk om dan zacht in de hand te blijven. En als je constant aan de teugels blijft zitten, gaan ze natuurlijk helemaal niet aan de teugel lopen. :') Voltes?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:30

Kentiapalm: doorom heb ik er ook "wsl" bij gezet.
Aangezien er bij staat dat de eigenaar het heeft aangeleerd, is de kans zeer groot dat xAnitaAvril nog niet zoveel weet van "het aan de teugel gaan".

Goed dat je beide topics heb doorgelezen.

Ik rij met een open hand en stuit deze een beetje wanneer ik langzamer wil en hij niet volledig op mijn zit reageerd. Ook heb ik mijn polsen iets naar buiten gedraaid (niet teveel) om zo een extra scharnier te hebben. Met een rechte pols ben je toch stugger.

Snelle paardjes moet je idd helemaal goed op je zit laten reageren. Belangrijk is om wanneer je teugeldruk gebruikt, dit direct weer los te laten en heel bewust weer te ontspanen. Makkelijkste en grootste fout is om de hulp te groot te maken. (langdurig)

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:18

Ben ook benieuwd naar nog tips voor snelle paarden...
Paard van op de manege moet idd goed op zit gereden worden, want hij reageert moeilijk als je aan de teugels trekt.
In galop en soms draf is hij echt sterk om het tempo onder controle te houden, wat moet je dan doen?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:25

lottex schreef:
Ben ook benieuwd naar nog tips voor snelle paarden...
Paard van op de manege moet idd goed op zit gereden worden, want hij reageert moeilijk als je aan de teugels trekt.
In galop en soms draf is hij echt sterk om het tempo onder controle te houden, wat moet je dan doen?


Wanneer je het over "te sterk" hebt, dan probeer je op kracht te rijden en elk paard is dan te sterk ;)
In zo'n geval moet je zorgen dat je hulpen veel kleiner (korter) worden. Ik zie liever 1 x een korte harde hulp, die je niet hoeft te herhalen (!) en vervolgens korte hulpen kan blijven geven. Meestal vind de ruiter de hulp al snel kort, terwijl hij dan nog steeds te lang duurt en dus te groot is. Het is moeilijk om jezelf aan te leren om korte hulpen te geven, dus vraag om hulp van je instructeur. Die kan aangeven wanneer je het goed doet, zodat jij jezelf daarin kan trainen.

Vera24
Berichten: 46
Geregistreerd: 23-10-10

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:50

Er staan hier best goede tips tussen die ook wel goed gebruikt kunnen worden. Maar ik denk dat het het beste is als je les krijgt. Deze tips kan je verkeerd gebruiken en kun je je paard scheef of wattan ook rijden. Beetje tips over bijv hierboven over te sterk enz kan geen kwaad.
Maar als je je paard aan de teugel wil rijden en je 'kan' het nog niet zou ik het aan je instructrice vragen voor het geval dat je je paard fout gaat rijden!

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:01

Bedankt superwoman voor je duidelijke uitleg :)
Ik heb elke week les, dus zal het er eens over hebben :j soms wel jammer dat we elke keer met een ander paard moeten rijden, zo is het moeilijk om vooruitgang te 'zien'

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:02

lottex schreef:
Bedankt superwoman voor je duidelijke uitleg :)
Ik heb elke week les, dus zal het er eens over hebben :j soms wel jammer dat we elke keer met een ander paard moeten rijden, zo is het moeilijk om vooruitgang te 'zien'


graag gedaan.
Ookal zou je elke week op het zelfde paard rijden, dan is het nog moeilijk om vooruitgang te zien, omdat de paarden tussendoor door andere ruiters worden gereden. Wil niet zeggen dat je er daarom weinig op leert hoor ;)

Ssmarty

Berichten: 1593
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: In een huisje in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:17

Ik rijd 1 keer in de week (helaas) op een pony van de manege.
Ze is altijd heel snel en vlot, maar loopt nooit aan de teugel..
Nu had ik dat laatst een keertje voor mekaar gekregen!! (deed ze eigenlijk zelf..) Ze liep meteen mooier en veel ontspannender!!
Dus nu wil ik dat vaker, maar ik krijg het niet meer voor elkaar..
Nu heb ik ook niet zoveel ervaring met aan de teugel rijden, dus mag ik misschien wat tips...
Ze gaat trouwens ook heel snel 'sterren kijken', dus dat maakt het nog moeilijker...

Tips en ideeën??

falionrule

Berichten: 179
Geregistreerd: 31-12-11
Woonplaats: Dicht bij mijn school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:18

Hoi,

ik vroeg me af hoe je kan voelen of je paard te diep loopt met zijn hoofd
ik was vanmiddag aan het rijden, redelijk voorwaarts, nou, na een half uur begon hij wel netjes te lopen,
ook in draf waar ik nog veel moeite mee heb. Maar hij ging eerst een beetje 'hangen' met zijn hoofd omlaag en daarna 'krulde' hij zijn nek op, en de teugels werden te lang.

ik snap dat het lastig om te beoordelen is( en dat mijn uitleg niet duidelijk is), maar is dit goed of fout?

edit: Ook voelde ik daarvoor in stap dat hij voor het eerst zijn rug begon te gebruiken, normaal loopt hij wel met zijn nek 'goed', of zo ziet het er voor anderen uit, maar vanmiddag zat hij toen ook opeens anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:02

falionrule schreef:
Hoi,

ik vroeg me af hoe je kan voelen of je paard te diep loopt met zijn hoofd
ik was vanmiddag aan het rijden, redelijk voorwaarts, nou, na een half uur begon hij wel netjes te lopen,
ook in draf waar ik nog veel moeite mee heb. Maar hij ging eerst een beetje 'hangen' met zijn hoofd omlaag en daarna 'krulde' hij zijn nek op, en de teugels werden te lang.

ik snap dat het lastig om te beoordelen is( en dat mijn uitleg niet duidelijk is), maar is dit goed of fout?

edit: Ook voelde ik daarvoor in stap dat hij voor het eerst zijn rug begon te gebruiken, normaal loopt hij wel met zijn nek 'goed', of zo ziet het er voor anderen uit, maar vanmiddag zat hij toen ook opeens anders.


Dit lijkt me niet goed, bij nageeflijkheid hoor je constant contact te hebben en mogen de teugels dus niet opeens te lang worden.

falionrule

Berichten: 179
Geregistreerd: 31-12-11
Woonplaats: Dicht bij mijn school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:04

Bizzybijtje schreef:
falionrule schreef:
Hoi,

ik vroeg me af hoe je kan voelen of je paard te diep loopt met zijn hoofd
ik was vanmiddag aan het rijden, redelijk voorwaarts, nou, na een half uur begon hij wel netjes te lopen,
ook in draf waar ik nog veel moeite mee heb. Maar hij ging eerst een beetje 'hangen' met zijn hoofd omlaag en daarna 'krulde' hij zijn nek op, en de teugels werden te lang.

ik snap dat het lastig om te beoordelen is( en dat mijn uitleg niet duidelijk is), maar is dit goed of fout?

edit: Ook voelde ik daarvoor in stap dat hij voor het eerst zijn rug begon te gebruiken, normaal loopt hij wel met zijn nek 'goed', of zo ziet het er voor anderen uit, maar vanmiddag zat hij toen ook opeens anders.


Dit lijkt me niet goed, bij nageeflijkheid hoor je constant contact te hebben en mogen de teugels dus niet opeens te lang worden.


oké, ik heb a.s. zaterdag les, dus dan zal ik vragen wat ik eraan kan doen, dankjewel :)

maralyn

Berichten: 10482
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:53

Met mijn eigen rijd ik niet aan de teugel.
Vanwege zijn rug, hij heeft iets...Kan het niet uitspreken of typen, mijn DA weet wel hoe het heet.
Ik mag m niet aan de teugel vragen, hij moet het zelf doen, om zijn rug op zijn manier te belasten.
Vaak loopt hij lang en laag, af en toe nog hoog.

Als ik op een manege les rijd. Dan kan ik het paard niet in een kwartier aan de teugel rijden. Maar meestal op den duur krijg ik ze langzaam aan de teugel.
Ik doe daar niet veel voor, maar wel veel voorwaarts rijden en wendingen enzo.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:28

superwoman schreef:
Klopt.
Alleen komen de meeste problemen door de ruiter. Een ruiter die direct door heeft dat het paard het moeilijk vind, moet/zal daarop ook direct reageren. Een paard wat de teugels uit de handen trekt heeft eerder al signalen gegeven die de ruiter niet heeft opgemerkt en dus ook niet juist heeft gereageerd. Belangrijk is dus om eerst te weten wat de ruiter doet voordat je uitgaat van wat "vaak" de oorzaak is.
Anders heb je toch de kans dat je de ruiter verkeerd advies geeft, waardoor je het probleem alleen maar groter maakt.

En waarom komen de meeste problemen door de ruiter? Ieder paard heeft in meerdere of mindere mate fysieke beperkingen. Plaatsen waar hij wat stug is in de spieren, of waar hij wat slap is. En dat maakt dat hij bepaalde oefeningen moeilijk vindt. Daar kan de ruiter toch niet aan doen, aan die fysieke beperkingen?

Wat er natuurlijk op volgt is inderdaad de juiste reacties daar op geven, aanvoelen, op tijd zijn, en voelen tot hoever je kunt gaan. En dat is ruiterschap. en dat is tevens verrekte moeilijk en maakt vaak dat mensen er wel eens aan denken "was ik maar gaan dammen".

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:31

superwoman schreef:
Ik rij met een open hand en stuit deze een beetje wanneer ik langzamer wil en hij niet volledig op mijn zit reageerd. Ook heb ik mijn polsen iets naar buiten gedraaid (niet teveel) om zo een extra scharnier te hebben. Met een rechte pols ben je toch stugger.

Maar met gesloten hand, een vuist, vind ik ook dat je hand wat stugger wordt. Ik rij ook met open hand. Maar instructeurs leren toch met vuist te rijden en dan duim bovenop. Met mijn pols kantel ik soms een beetje om hand wat te openen of zo.
superwoman schreef:
Snelle paardjes moet je idd helemaal goed op je zit laten reageren. Belangrijk is om wanneer je teugeldruk gebruikt, dit direct weer los te laten en heel bewust weer te ontspanen. Makkelijkste en grootste fout is om de hulp te groot te maken. (langdurig)

Amen. Heb ik ook al gezegd in dit topic, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Want hier gaat men meestal de fout in. Dat is nu net de reden waarom paarden stug reageren.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:38

Langcara schreef:
En waarom komen de meeste problemen door de ruiter? Ieder paard heeft in meerdere of mindere mate fysieke beperkingen. Plaatsen waar hij wat stug is in de spieren, of waar hij wat slap is. En dat maakt dat hij bepaalde oefeningen moeilijk vindt. Daar kan de ruiter toch niet aan doen, aan die fysieke beperkingen?

Het is aan de ruiter om de training te bepalen, om het paard de juiste spieren te laten ontwikkelen. Dit op het juiste tempo, zodat het paard niet overvraagt wordt of juist zich gaat vervelen. Paardrijden is moeilijk omdat je al snel door onbewuste spanning het paard tegen werkt, de hulpen die je probeerd te geven daardoor niet duidelijk zijn voor het paard (of zelfs tegenstrijdig worden). Dat laatste is zó moeilijk dat de kans dat de ruiter wat verkeerd doet héél groot is ;)
Het is de ruiter die de opdrachten geeft en als daar iets niet helemaal goed gaat (dus ook door te weinig voorbereiding/training of dat de ruiter teveel wil) is het de fout van de ruiter als dit niet goed gaat. Paard geeft signalen en als deze groot zijn, dan heeft de ruiter er al een hoop gemist.