[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:56

Kimmylhh, het aan de teugel lopen is een teken dat je paard zijn rug goed gebruikt. Ik zou het wenselijk vinden dat mijn paard zijn rug goed gaat gebruiken als ik er op ga zitten. Dus daar werk ik zelf ook tijdens de buitenritten aan.

Horsies7, niet helemaal correct. Aanleuning komt van een onspannen aanspanning. De buikspieren worden aangespannen als een paard netjes van achter naar voor wordt gereden.
En indd, GP paarden zijn niet altijd stressvrij en ze gebruiken ook niet altijd hun rug correct. Aan de andere kant. Niemand die zich zo inspant zal er volledig ontspannen uitzien. De oefeningen vragen een hoop concentratie.

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1


kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:46

Milkberry, bedankt! Is het dan slecht als je een paard rijdt zonder dat hij aan de teugel loopt?

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:03

Er zijn zoveel verschillende manieren om een paard nageeflijk te rijden. Allereerst is ontspanning en tempo heel belangrijk. Vanuit het paard maar meerendeel vanuit de ruiter. Als je bezig bent vwnw te rijden en je frunnikt wat aan die teugels en hij zakt al iets, is het bij sommige paarden zo dat als jij op da moment ontspant zij nog meer zullen zakken en bij anderen zul je door moeten vragen. Dat moet je gewoon ontdekken. Blijven proberen. Maar Tempo komt echt op 1. Tempo moet van jou blijven eerder kun je niet van je paard verwachten dat hij gaat nageven. Daarbij is ,in de krul' of ,aan de teugel' niet hetzelfde als nageven.

Nu bn ik sinds kort bezig met de echte overstap naar Western dan zie je dat verschil pas. Want die zijn zeker wel nageeflijk maar die lopen niet in een ,gedwongen' houding. Daarmee wil ik niet zeggen dat het verkeerd is als ze opgericht lopen, daarmee wil ik het verschil aangeven.

Succes +:)+ :D

De dressuurruiter die westernruiter werd maar nog steeds dressuurruiter is?

Valentijn( welsh cob cross breed/10 yo)
RcSmartGenuineChic (Quarter/8 yo)

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:19

Is het voor sommige paarden lastig op wat mee opgericht te lopen door hun bouw?
Ik rijd nu regelmatig op een leuke pony. Ze loopt over het algemeen goed nageeflijk, maar haar neus is dan zegmaar ter hoogte van haar bovenbeen ongeveer. (Het hoogste punt zit dus ook niet vlak achter de oren) Ze vind/ vond het wel wat moeilijk om haar bekken te kantelen maar met tempowisselingen ed. gaat dat ook al steeds beter.
Als ik haar wat hogen probeer in te stellen dan kruipt ze óf achter de teugel, óf ze steekt haar neus in de lucht. Nu zei laatst iemand dat dat komt door haar bouw, dat ze een smalle halsaanzet heeft?
Doe ik misschien iets verkeerd, of kan het komen door haar bouw?

Ik vind het overigens geen probleem hoor, maar ik vroeg het me af!

Loes1996

Berichten: 1639
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:43

Denk dat het ook een deel bespiering is. Opgericht lopen en rug gebruik samen is volgens mij zwaarder dan met neusje op de loodlijn en correct ruggebruik.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:27

Horsies, dat is geen probeelm! Is juist goed. Als je haar gaat dwingen te lopen waar ze eigenlijk niet fijn loopt komen daar alleen maar blessures van. En de hals hoog op de schouders is ook niet altijd fijn.

De dressuurruiter die westernruiter werd maar nog steeds dressuurruiter is?

Valentijn( welsh cob cross breed/10 yo)
RcSmartGenuineChic (Quarter/8 yo)

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:43

Sorry tamar maar... frunniken aan de teugels is geen aan de teugel.

Eerder teugel en bit ontwijken.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:37

Ik vind het ook geen probleem hoor, en ga haar zeker niet dwingen! Ik vind het al lang fijn dat ze lekker ontspannen gaat lopen. Ze was vroeger nog al zenuwachtig en rende overal met d'r hoofd omhoog voor weg (een vogeltje, dwarrelend blaadje, of een moeilijkere oefening..) waardoor ik óók weer onzeker werd. Dus ik ben blij dat we samen steeds meer ontspannen kunnen rijden.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:45

Horsies7 schreef:
Is het voor sommige paarden lastig op wat mee opgericht te lopen door hun bouw?
Ik rijd nu regelmatig op een leuke pony. Ze loopt over het algemeen goed nageeflijk, maar haar neus is dan zegmaar ter hoogte van haar bovenbeen ongeveer. (Het hoogste punt zit dus ook niet vlak achter de oren) Ze vind/ vond het wel wat moeilijk om haar bekken te kantelen maar met tempowisselingen ed. gaat dat ook al steeds beter.
Als ik haar wat hogen probeer in te stellen dan kruipt ze óf achter de teugel, óf ze steekt haar neus in de lucht. Nu zei laatst iemand dat dat komt door haar bouw, dat ze een smalle halsaanzet heeft?
Doe ik misschien iets verkeerd, of kan het komen door haar bouw?

Ik vind het overigens geen probleem hoor, maar ik vroeg het me af!



Hoe lang zijn je teugels dan? Mijn pony loopt er ook zo bij, maar dan heb ik de teugels echt niet op maat. Zo rijdt ik haar met in en uit stappen. Ze gaat weg van de druk in haar mond. Ik zelf ben nu bezig om mijn pony voorwaards en actief te houden, dan gaat zij van zelf netjes nagevelijk lopen. Geen gefrunnik aan de teugels of overmatig beengebruik komt daar aan te pas.

Gewoon lekker rijden, als het niet meteen lukt niet gaan panieken. Geef de pony de tijd om zelf ook na te denken over hoe zij lekker kan lopen. ( Hiermee bedoel ik dus niet dat zij mag bepalen wat en waar enzo.)

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:02

Mijn teugels zijn dan gewoon met contact zegmaar. Ze is redelijk actief, maar dat kan soms wel wat meer. Daar zijn we dus druk mee bezig.
Bedankt voor de tips enzo allemaal!

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:06

maralyn schreef:
Sorry tamar maar... frunniken aan de teugels is geen aan de teugel.

Eerder teugel en bit ontwijken.


Dat zei k ook niet

De dressuurruiter die westernruiter werd maar nog steeds dressuurruiter is?

Valentijn( welsh cob cross breed/10 yo)
RcSmartGenuineChic (Quarter/8 yo)

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:09

0407Tamar schreef:
... Als je bezig bent vwnw te rijden en je frunnikt wat aan die teugels en hij zakt al iets...


Toch wel
Nagefelijkheid komt niet van de teugels maar van de zit en activiteit. Het enige wat je met de teugels doet is druk geven. ((halve)ophoudingen dus niet los vast los vast los vast. etc.)

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:48

Nog niet eens zo zeer druk.
Enkel contact teugel... waar ook met die neus naar toe.
Zodra de druk wordt genomen door licht leunen... dan ga je daar iets in mee tot je dat genoeg vind.
Tempo controle en ontspanning staan op één.
En met name idd op zit.
Vanuit daar ga je naar halsstrekken werken en begrenzing naar beneden. Gaat hij omhoog? Maak je contact. Tempo controle uit oefenen en weer volgen naar beneden en voren.

Biomechanica... heel belangrijk.

Continu zacht contact . En handen mee naar voren geven.

Wat ook kan is vanuit wendingen. Open hand opzij. Naar voren met tempo controle en terug. Stapje correct zijwaarts.

Aan de teugel is geen kunstje of truucje wat je als handige ruiter moet kunnen.

Aan de teugel is een cadeautje wat je krijgtdoor wederzijds respect. Duidelijke beloning en dduidelijk noch vriendelijk rijden.

Toch zie ik heeel veel mensen.
Buitenhand er aan. Binnen naar achteren en frutsel frunnik.
Dát is geen aan de teugel maar druk ontwijkend.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 05:03

Ik kruip even van onder mijn meelees steen.. :wave:
Aangezien ik wat terug lees van de natuurlijke halshouding van een paard.. en dan doel ik eigenlijk gelijk op het gehele lijf..

Naar mijn idee heeft dit zeker te maken met hoe makkelijk en snel een paard aan de teugel kan lopen. Ik rij nu op een paard met een korte zware hals, gebouwd om iets te trekken met haar voorhand.. ik merk als ze een boom sleept, dat ze dan sneller "aan de teugel" loopt, dan wanneer ik onder het zadel met het haar rij.. terwijl we dat veeeel vaker doen.
Onder het zadel bied ze mij het uiteindelijk aan wanneer ze lekker voorwaarts aan het sjouwen is en zich op mij concentreert. Wanneer ze zo zwaar aan het trekken is.. moet ze zich wel op haar werk concentreren..

Naar mijn idee gaat het dus om zowel de bouw van het paard, als om de samenwerking met het paard.. alleen zal het de 1 of de andere keer niet altijd mee vallen..

Dit is overigens het paard waar ik het over heb:

Afbeelding
Afbeelding

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:02

Darkofoitzik, als ik het goed schrijf, rijd ook met een belg van 1,80.
Deze rijd hij zonder enige extra druk, op een gewone trens aan de teugel.
Doet tevens halsstrekken als lichte oprichting, vanuit gedreven impuls naar voren.

Waarom een paard dan achter de teugel gaat, is opzich logisch.
Bij boomstammen hoeft het paard geen gebruik te maken van draagkracht, maar maakt gebruikt van stuwkracht. Al zijn kracht gaat naar zijn benen, correct ruggebruik of niet.
Om extra druk te zetten, kantelt het paard wat naar beneden.
Zelfde als dat wij ergens tegen aan duwen, kijken wij ook vaak naar beneden.
Puur omdat je meer kracht lijkt te hebben.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:19

Bij stuwen moeten ze wel een juist ruggebruik hebben... als ze deze wegdrukken komen ze 9 van de 10 keer omhoog..
Ik heb het dan ook niet over een karretje trekken.. maar over zware bomen of schepen bijvoorbeeld

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:21

Dat zie ik anders.

Een paard dat trekt, draagt niet.
Een paard dat niet draagt vanuit zijn benen, trekt zijn buikspieren niet aan en laat zijn rugspieren niet los.
Een paard dat trekt, gebruikt de rug dus niet, zoals ze dragen.
Dit is namelijk biomechanisch gezien niet mogelijk.

Tenzij het trek gewicht makkelijk verrolt, dan kan er vanuit trekkracht, door de juiste manier van ontspannen aanspanning wél draagkracht ontstaan.

Ik kan me er ook geen voorstelling van maken met omhoog komen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:24

Omhoog komen bedoel ik mee dat ze simpel weg op hun achterbenen komen te staan..

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:27

Ook dat zie ik niet voor me, om eerlijk te zijn.

Echte draagkacht, komt voor uit ontspannen aanspanning. Het loslaten van de lange rugspier.
Het loslaten van de kaak en de hals.
Hierdoor brengt het paard zijn achterbenen verder onder het lichaam.

Dit zie ik niet gebeuren met een zware trekkracht, waardoor het paard dus moet stuwen met zijn achterbenen om kracht te verzetten.
Daarom ben ik van mening, dat een trekpaard in trekkracht geen correct gebruikte rug gebruikt.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:08

Daarin verschillen we dan van mening.. moet hier bij wel melden dat ik het ook alleen heb over het paard dat ik rij..
Verder moet ik zeggen dat ik hier niet bij andere trekpaarden op let. Ook bij trekpaarden is elk paard anders.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:14

maralyn schreef:
Darkofoitzik, als ik het goed schrijf, rijd ook met een belg van 1,80.
Deze rijd hij zonder enige extra druk, op een gewone trens aan de teugel.
Doet tevens halsstrekken als lichte oprichting, vanuit gedreven impuls naar voren.


En dat kan ook zeker.. ik zeg alleen dat de bouw van trekpaarden in het algemeen een beetje anders is.. waardoor het soms wat meer tijd nodig heeft.. daarbij heeft Kiwi zelfs vergeleken met andere trekpaarden een erg korte, hoog aangezette nek.. waardoor het laten zakken hiervan meer tijd vergt.
Ik rij haar nu een half jaartje en ik vind dat we mogen zeggen dat we de goede kant op gaan.

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:12

Helene83 schreef:
maralyn schreef:
Darkofoitzik, als ik het goed schrijf, rijd ook met een belg van 1,80.
Deze rijd hij zonder enige extra druk, op een gewone trens aan de teugel.
Doet tevens halsstrekken als lichte oprichting, vanuit gedreven impuls naar voren.


En dat kan ook zeker.. ik zeg alleen dat de bouw van trekpaarden in het algemeen een beetje anders is.. waardoor het soms wat meer tijd nodig heeft.. daarbij heeft Kiwi zelfs vergeleken met andere trekpaarden een erg korte, hoog aangezette nek.. waardoor het laten zakken hiervan meer tijd vergt.
Ik rij haar nu een half jaartje en ik vind dat we mogen zeggen dat we de goede kant op gaan.



Ohh maar daar twijfel ik niet over.

Echter had ik het over het trekken van de boomstammen, dat dit gebeurd onder stuwing van het achterbeen. Niet over het rijden zelf.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:09

Juiste manier van stuwing van het achterbeen werkt nagevelijkheid in de hand... ook met het trekken moet een paard zijn lijf goed gebruiken..

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:15

Helene83 schreef:
Juiste manier van stuwing van het achterbeen werkt nagevelijkheid in de hand... ook met het trekken moet een paard zijn lijf goed gebruiken..


Daar zou ik dan graag beeldmateriaal van zien.
Want ik kan mij er helemaal geen beeld van vormen, en sta om die reden er ook niet achter.

Na geeflijkheid komt letterlijk door ontspannen aanspanning in mijn ogen.
Complete losgelatenheid waardoor het paard zich in jou handen geeft.
Maar een complete losgelatenheid gaat gepaard met een achterhand die meer gaat dragen. En niet gaat stuwen.
Hierdoor ontwikkeld het paard gedragenheid.

Stuwend achterbeen in samenwerking van correcte nageeflijkheid heb ik nog nooit gezien. Want dit lijkt mij biomechanisch gezien niet mogelijk!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:36

kimmylhh schreef:
Milkberry, bedankt! Is het dan slecht als je een paard rijdt zonder dat hij aan de teugel loopt?


Het is niet per sé echt slecht, anders zou het merendeel van de paardjes die rondlopen op deze bol een slechte rug hebben. Het is gewoon beter omdat de rug beter gebruikt wordt, alsook door de extra stuwing van de achterbenen, als je je paard meer bij elkaar rijdt (wat ook de bedoeling zou moeten zijn bij correct aan de teugel rijden).

Je moet eens zonder zadel met een paard rijden dat niet aan de teugel loopt en het daarna vragen. Je voelt meteen een verschil! (Vraag je paard niet aan de teugel als je niet weet hoe het moet en er geen instructeur bij is, anders zit je gewoon wat irritant te wezen in de mond van het paard :) )

where did all my money go? Oh yeah.. I'm riding it


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers