[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

[INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-11 23:05

Het Aan-de-teugel-topic is alweer 5 jaar oud, vandaar dat ik in overleg met de moderators een nieuw topic start met meteen wat uitleg in de openingspost. Ik hoop dat de mensen die in het oude topic zoveel bijgedragen hebben ook hier weer komen helpen. :)


Omdat er vaak topics gestart worden met vragen over "aan de teugel rijden" is hier een centraal topic waar je je vragen kwijt kunt.

De bedoeling van dit topic is het helpen van mensen die vragen hierover hebben. Als je wilt discusieren kun je hier terecht: [RT-D] Discussies
Natuurlijk is les van een goede instructeur heel belangrijk, maar voor extra hulp, vragen en uitleg kun je hier terecht.

Om spraakverwarring te voorkomen hierbij vast een paar termen die hiermee te maken hebben. Deze komen uit het theorieboek van de instructeursopleiding.


Wat is aan de teugel rijden?

Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op de rechte lijnen recht, in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending, kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter. Verband houdende met de graad van africhting en met de aard en snelheid van de gang:
    - is de achterhand meer of minder ondergebracht
    - is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
    - is de nek, welke onder alle omstandigheden het hoogste punt van samenspel "hoofd en hals" blijft. Beide oren zijn even hoog. De nek is meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder vóór de loodlijn komt maar nooit erachter
    - zijn de teugels in mindere of meerdere graad gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit recht aanneemt , aan beide kanten gelijk, zonder daarbij geluid te maken (bijv. knarsen) en zonder de mond overmatig te openen
    - geeft het paard meer of minder volledig gevolg aan de druk van de kuit en/of een aanwijzing van de teugel
    - zijn de bewegingen meer of minder "licht verheven"


Contact: de verbinding die de ruiter tot stand brengt met de hand via de teugel met de mond van het paard, waarbij de druk op de teugel gelijk blijft. Wanneer deze contactteugel, de druk van het bit op de lagen in de mond van het paard, wordt omgezet in de druk die het paard neemt op het bit, dit onder invloed van de inwerking van de ruiter met zit en kuit, dan wordt er gesproken van aanleuning.

Aanleuning: de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen.

Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek en kaakgewricht ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand. Het paard ontspant zich in het nek- en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen.

De ruiter kan via de teugels:
- geven, toestaan en vragen
- contact nemen en aanleuning krijgen
- weerstand bieden
- begrenzen
- sturen

Geven: het paard wordt zoveel halsvrijheid gegeven dat het contact met de mond nog juist onderhouden wordt, waarbij de druk op de teugel minder wordt. De ruiter moet dus alleen lichter in de hand worden en mag de elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond niet verbreken.

Toestaan: de soepel meegaande beweging van de ruiterhand met de mond van het paard, met behoud van contact en aanleuning. Het voorwaarts gaan vanuit het halthouden kan niet zonder toestaan. Bij toestaan blijft de druk op de teugel gelijk.

Vragende teugelhulp: wordt gegeven door steeds met de nodige intensiteit de hand kort te sluiten of, bij een iets sterkere hulp, de pols iets naar binnen te draaien. Het is heel belangrijk dat de ruiter nooit in het vragen blijft steken. Na iedere vragende teugelhulp moet een toestaande teugelhulp volgen. Als het paard niet meteen reageert, mag de ruiter niet "aan de teugel gaan trekken" maar moet hij afwisselend vragen en toestaan.

Weerstand bieden: het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in de nek en kaak, en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit- en kuithulp van de ruiter. Deze teugelhulp mag echter niet terugwerken of te lang wordtn aangehouden. Belangrijk is dat op het moment dat het paard het bit loslaat en de nek en het kaakgewricht ontspant, de ruiter de hand ontspant. Dat geldt op voltes en in wendingen vooral voor de binnenhand.

Begrenzende teugelhulp: vult bij iedere stelling of buiging van het paard de (stelling) vragende binnenteugel aan. Er is sprake van een begrenzende teugel als de ruitere met de buitenhand goed gedoseerd evenveel toestaat als hij de binnenteugel heeft aangenomen en het paard zich in de nek kan stellen of in de hals kan buigen. Hij moet er echter ook voor zorgen dat de hals niet wordt verbogen en dat het paard niet "over de schouder wegloopt".

Sturende teugelhulp: geeft het paard bij wendingen de richting aan. Vooral bij jonge paarden en bij het aanleren van de zijgangen is deze hulp bruikbaar. Deze gaat meestal gepaard met de licht vragende teugelhulp, die het paard stelt of voor de wending buigt. Daarom wordt deze met de binnenhand gegeven. De ruiter neemt de hand die hij voor het stelling of buigen iets vanuit de pols naar binnen heeft gebogen, een paar centimeter van de hals, alsof hij de neus van het paard in de betreffende richting wil sturen.

Veel (leer)plezier in het nieuwe topic! :-)
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag aangepast

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3


Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-11 23:06

Hier nog een paar rijtechnische termen uitgelegd:

Takt: ritme, regelmaat en de juiste volgorde van de beenzetting behorende bij de desbetreffende gang.

Ritme: de gelijkmatigheid in de tijdsduur tussen optillen en neerzetten van de benen.

Regelmaat: het gelijk blijven in tijdsduur van de ondersteuningsmomenten van de benen van het paard en de gelijke paslengte behorende bij de desbetreffende gang.

Impuls: de benaming voor het doorgeven van een ijverige en energieke, goed gecontroleerde, stuwende activiteit (aldus drang naar voren), opgewekt vanuit de achterhand, die het atletisch vermogen van het paard benadrukt.

Schwung: een paard dat los en soepel door het gehele lichaam beweegt (swingt) met veel (optimale) impuls vanuit de achterhand.

Verzameling: het dragen van meer gewicht op de achterhand, waarbij de hoek in het achterbeen kleiner wordt, het achterbeen sneller wordt en de paslengte kleiner en meer verheven. Door het verzamelen op de achterhand verkrijgt men verlichting van de voorhand waardoor oprichting in de voorhand ontstaat.

Durchlässigkeit: totale nageeflijkheid. Er is sprake van totale nageeflijkheid als het paard op beide handen gelijkmatig ontspannen en gehoorzaam reageert op voorwaartsdrijvende, begrenzende en zijwaartsdrijvende hulpen. Totale nageeflijkheid is de belangrijkste eigenschap van het goed gereden paard. Een paard dat zich in alle drie gangen steeds laat verzamelen, heeft het hoogste niveau van totale nageeflijkheid bereikt.

Halve ophouding: het even aandrijven van het paard met zit en kuit en het daarna opvangen van de opgewekte voorwaartse drang door de vingers om de teugels te sluiten, waarna weer wordt ontspannen.

Hele ophouding: onder een hele ophouding wordt over het algemeen het tot stilstand brengen van het paard verstaan, maar ook het overgaan in een lagere gang komt door een hele ophouding tot stand.

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3

mika11

Berichten: 11085
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:20

leuk een nieuw topic hierover :)

Dan heb ik wel meteen een vraag.
Mijn paard ontspant moeilijk net het stukje achter haar oren/kaak (kaakspier?)
Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn rijkunst :+
Soms lukt het wel, maar ik kan het niet lang vasthouden, zeg maar.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Meer been geven, meer druk aan de voorkant?

Hier een foto, hopelijk is het duidelijk.
http://i1111.photobucket.com/albums/h48 ... tje006.jpg

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-11 00:03

Ik zou je aanraden eerst in stap met een lichte contactteugel (toestaand) het paard heel scherp aan het been te maken. Dit door eerst kuit te geven, bij onvoldoende reactie direct gevolgd door stevig aandrijven of een prikje met de spoor. Hierbij kun je een paar keer aandraven. Je moet in stap voelen dat het paard elk moment bereid is weg te draven, als hij dat gevoel niet geeft draaf je werkelijk weg. Als hij dat gevoel wel geeft als je aandrijft hou je op dat moment je been goed stil, ga je ontspannen mee en kun je best eens “braaf” zeggen. Zorg dat je deze activiteit behoudt. Dan ga je het paard iets tegenhouden met de hand. Je wekt als het ware iets meer energie op dan je in snelheid laat omzetten. Met de energie die “over” is zal het paard zijn rug iets bollen, de achterhand er meer onder brengen en iets nageven in de hand. Op het moment dat hij iets nageeft (al is het maar een heel klein beetje) dan ontspan jij ook je hand zodat het voor hem een prettige ontspannen manier van lopen is. Dan vul je weer aan met been. Vooral het ontspannen van de hand is heel belangrijk, en dit al doen bij een klein beetje resultaat zodat hij snapt dat dit de bedoeling is. Als je dit consequent volhoudt zal hij steeds constanter nageeflijk lopen. Succes! +:)+

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3

mika11

Berichten: 11085
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:31

Bedankt voor de uitleg.
Dat in stap zal ik gaan proberen :)
Het is een brave merrie, maar wel met looplust en snel 'heet' te krijgen.
Het ontspannen van mijn hand vind ik ook moeilijk.
Volgens mijn instructrice, ontspan ik niet alleen, maar geef ik veel te veel, zodat m'n paard weer lang wordt.
Het is dan maar net de kunst, om te ontspannen maar toch genoeg contact te houden.
Dat stukje ontbreekt het mij nog vaak aan.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:15

Ik vind de uitleg van de halve ophouding wel een beetje vreemd.
Dat volgt niet perse op een voorwaartse hulp en de ophouding zelf maak je niet alleen met je hand maar ook met zit en been. Als daar al dingen mis gaan en dergelijke hulpen gebeuren alleen op de teugel, zal het ook niet lukken een paard nageeflijk te rijden.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:16

fijn met een uitleg.
mika11: te lang vind ik in jouw situatie niet zo erg, omdat je eerst moet leren ontspannen. Door je spanning heb je meer kans om het paard vast en scheef te rijden, dus is het belangrijk om niet onbewust teveel druk op de teugels te hebben.
Scherp aan het been maken is idd belangrijk, maar de grootste fout daarin is vaak dat men teveel drijft, dus zorg dat je drijft waneer nodig. Paard moet ook niet "over z'n tempo" lopen.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:20

anneliesdj schreef:
Ik vind de uitleg van de halve ophouding wel een beetje vreemd.
Dat volgt niet perse op een voorwaartse hulp en de ophouding zelf maak je niet alleen met je hand maar ook met zit en been. Als daar al dingen mis gaan en dergelijke hulpen gebeuren alleen op de teugel, zal het ook niet lukken een paard nageeflijk te rijden.


klopt, ook is het sluiten van de gehele hand geen halve ophouding, want je blokkeerd de voorkant volledig.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:28


Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:29

Ik heb deze maar even een sticky gemaakt :-)

elcke
Berichten: 746
Geregistreerd: 18-12-06

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:37

ik wil graag dit topic blijven volgen voor wat tips bij het rijden dus vandaar dit berichtje even

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:58

mika11 schreef:
leuk een nieuw topic hierover :)

Dan heb ik wel meteen een vraag.
Mijn paard ontspant moeilijk net het stukje achter haar oren/kaak (kaakspier?)
Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn rijkunst :+
Soms lukt het wel, maar ik kan het niet lang vasthouden, zeg maar.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Meer been geven, meer druk aan de voorkant?

Hier een foto, hopelijk is het duidelijk.
http://i1111.photobucket.com/albums/h48 ... tje006.jpg


De lijn van schouder, armen, hand is niet correct (vanuit de hele zit, namelijk rug en bekken). Ik denk dat het werken aan je eigen houding al resultaten zal geven :)

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:03

Je houding is inderdaad niet correct. Ik herken heel erg hoe jouw paard loopt, zo loopt de mijne nl. ook meestal. Als ik volledig ontspannen zit en haar zo goed losrijd, loopt ze correct nageeflijk, maar vanaf dat ik, en dat is meestal het geval, ook maar een beetje spanning heb in mijn lichaam (in mijn geval mijn schouders), loopt ze zoals jouw paard op de foto... Dus let erop dat je houding correct is, en dat je niet onbewust met een blokkage in je lichaam rijdt :)

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:48

Ik heb mezelf aangeleerd om, zodra een paard in aanleuning, impuls, takt, etc. op een negatieve manier verandert, de focus steeds op mijn eigen houding en zit te leggen. Dus in plaats van "maak het paard ronder" zoals je mensen wel eens hoort lesgeven, denk ik in termen van "ontspan spieren die niet aangespannen horen te zijn, controleer of je armen en handen daar zijn waar ze moeten zijn, controleer of je recht boven je paard zit, of je nog voelt wat er onder je gebeurt, let op ademhaling, etc, etc, etc. Negen van de tien keer werkt dat beter dan de focus op het paard:)

mika11

Berichten: 11085
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:08

Almeetje, gummie.
Mijn eigen houding is op de foto ook niet correct.
Echt goed op 't paard zitten, vind ik ook best moeilijk.
Als ik erop let dat m'n schouders goed naar achteren zijn, zijn bijvoorbeeld m'n armen weer te gespannen.
Het is best lastig om alle lichaamsdelen van jezelf op de juiste plek te houden en ook nog de goede ontspanning te houden.
En je eigen houding is eigenlijk het eerste wat goed moet zijn, wil je met je paard gaan werken.

Gummie, dat is een handige tip hierboven :)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-11 23:40

@ mika: mijn uitleg was inderdaad vooral gericht op een wat trager paard. Bij een heet paard is het de uitdaging om het voor elkaar te krijgen dat hij (/zij) werkelijk op je been voorwaarts gaat en niet alleen maar rennerig is. Probeer het basistempo rustig te krijgen met je zit, door traag en rustig mee te bewegen. Op het moment dat je been geeft moet er ook een reactie komen. Ga dan licht mee naar voren en trek vooral niet aan de rem, gewoon rustig met licht contact meegaan.
Wat je noemt is ook lastig, wel ontspannen op het moment dat het paard nageeft, maar zonder het contact te verbreken. Bedenk dat het paard een constante verbinding nodig heeft om aanleuning te nemen. Als het contact steeds wegvalt is dat voor hem onrustig in de mond. Probeer het contact te bewaren en vang bewegingen van de paardenmond op door vanuit je pols mee te bewegen. :)

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3

Dromen

Berichten: 330
Geregistreerd: 04-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:41

Ik heb de laatste paar weken een paar trucjes geleerd (eerst kon ik ook niet aan de teugel rijden)
Elk paard reageerd anders.

Bij een van de pony's moet je in plaats van tegelijk kneepjes geven, om de beurt een kneepje geven. Het hoofd vloog naar beneden (eerst heel hoog opgeheven) Bij deze pony moeten je kneepjes heel kort zijn maar dan ook heel kort.

Bij een andere moet je tegelijk kneepjes geven en lang (1.5 seconden)

Je moet gewoon even proberen.

Teugels iets van de hals, blijven drijven, knik in de armen, rug recht, hakken laag en kneepjes geven.

lailapri

Berichten: 22091
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:03

Mika11:
Ik zou beginnen in stap. Laat het paard ruim naar voor stappen en als dit mogelijk is de hals verlengen. Begin dan eerst met je eigen houding.
Zit je op, om of boven het paard?
Zit je op voor of achter de bewegingen?
Hangen je bovenarmen mooi af naast een recht gestapelde rug en kunnen je onderarmen drijven op water en alle bewegingen volgen?
Kun je veren in je heupen, knieën en enkels?
Kun je ademen en met een openblik (zachte ogen) om je heen kijken zonder je hoofd te moeten draaien?

Probeer dan de bewegingen van de achterhand te voelen, wanneer wordt wel been opgetilt, neergezet en loopt de achterhand recht achter de voorhand.
Kan het paard via zijn rug onder je door golven en zo zijn rug bollen?
Pas dan zou ik echt contact maken met de voorkant en verder nog niets. Meteen weer terug en alle punten die op dat moment van belang zijn nalopen.
Een paard meer oprichten kun je doen door het iets te verkorten in de passen en met je buikspieren aan te vragen. Probeer niet het losse golvende bewegen te verliezen.

Pas dan zou ik bezig gaan met ophoudingen etc. Zolang je niet weet wanneer je welke hulp kunt geven (timing) geef je veel hulpen voor niets (=spanning die niet nodig is). Je kunt oefenen op je timing en het aanvoelen wanneer welke hulp nodig is. Probeer in je achterhoofd te houden dat hand en been uiteindes zijn van je romp. Deze volgen dus pas op een kleinere zit en gewichtshulp als verduidelijking.
succes

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:13

Dromen schreef:
Ik heb de laatste paar weken een paar trucjes geleerd (eerst kon ik ook niet aan de teugel rijden)
Elk paard reageerd anders.

Bij een van de pony's moet je in plaats van tegelijk kneepjes geven, om de beurt een kneepje geven. Het hoofd vloog naar beneden (eerst heel hoog opgeheven) Bij deze pony moeten je kneepjes heel kort zijn maar dan ook heel kort.

Bij een andere moet je tegelijk kneepjes geven en lang (1.5 seconden)

Je moet gewoon even proberen.

Teugels iets van de hals, blijven drijven, knik in de armen, rug recht, hakken laag en kneepjes geven.


Helaas is nageeflijk rijden niet met trucjes te bereiken. Nageeflijk wordt een paard alleen als de ruiter helemaal correct erop zit. Van jouw beschrijving heb ik het vermoeden dat je paard niet in zijn lichaam nageeflijk loopt, maar alleen zijn hals buigt en dus in een valse krul loopt.
Daaraan wil ik nog even toevoegen dat als je korte kneepjes geeft afwisselend in beide teugels, je het paard vreselijk in de mond zaagt. Dat heen en weer getrek van het bit doet je paard pijn, dus ik gok dat hij daarom zijn hoofd naar beneden doet: om die pijn te ontwijken.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:39

Dromen schreef:
Ik heb de laatste paar weken een paar trucjes geleerd (eerst kon ik ook niet aan de teugel rijden)
Elk paard reageerd anders.

Bij een van de pony's moet je in plaats van tegelijk kneepjes geven, om de beurt een kneepje geven. Het hoofd vloog naar beneden (eerst heel hoog opgeheven) Bij deze pony moeten je kneepjes heel kort zijn maar dan ook heel kort.

Bij een andere moet je tegelijk kneepjes geven en lang (1.5 seconden)

Je moet gewoon even proberen.

Teugels iets van de hals, blijven drijven, knik in de armen, rug recht, hakken laag en kneepjes geven.


Kneepjes geven is dus niet de juiste manier om het paard of de pony aan de teugel te rijden!

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-11 19:10

"Kneepjes" heb ik ook niet geleerd tijdens mijn opleiding, en ik pas het ook niet toe tijdens het rijden om een paard nageeflijk of aan de teugel te krijgen.

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3

Dromen

Berichten: 330
Geregistreerd: 04-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:49

@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.

Als iemand trouwens weet hoe ze 2000 jaar geleden die paarden aan de teugel kregen met LOSSE teugels: graag een pb sturen.
Ze kregen het immers voor elkaar, al kan ik nergens vinden hoe

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:25

Hier even een vraagje. Ik heb heel lang geleden wedstrijden gereden. Hoe je een paard correct moet rijden ben ik weer verleerd..
Op het moment rij ik een Tinker. Een leuke merrie met(volgens mij) dressuur potentie. Weinig conditie en wordt zo'n 2 a 3 keer per week aan het werk gezet. Iedere keer als ik er op stap loopt ze beter :D Lekker lang laag, heerlijk over de rug! Echter heb ik tijdens een les te horen gekregen dat ik mijn handen vast moet zetten als ze gaat trekken/hangen op het bit als ik haar meer moet oprichten. Eigenlijk gaat dit tegen mijn gevoel in want ik wil mijn handen juist NIET vast zetten.
Hoe moet ik dat oplossen? Wel vast zetten, of langer lang laag blijven rijden? P.s ik rijd haar +/- 3 kwartier in de les (incl inrijden). De rest is uitstappen. Ik heb ook het idee dat het vermoeidheid zou kunnen zijn dat ze gaat hangen.

Fleur ❤️

lailapri

Berichten: 22091
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:41

Ik ga met je gevoel mee.

Wat je wilt is van een paard wat met een losse en ontspannen rug lekker laag en op de voorhand loopt naar een dier wat meer de achterhand eronder gaat zetten en als gevolg daarvan gaat oprichten. Probeem het losse lange paard met je zit te verkorten (halve ophouding/kruis aantrekken) en zo min mogelijk met je hand te doen. Elke ophouding op een verkeerd moment gegeven remt juist het achterbeen en geeft spanning. Raakt ze uit balans, dan eerst weer naar voren, en daarna pas weer langzaam het evenwicht naar achter verleggen. Dit zal wel wat langer duren maar ik denk met een beter resultaat als dat je nu met haar meegaat in het trekspelletje en je haar leert in een gecompenceerde houding te lopen waardoor je later net dat beetje te kort komt om verder te kunnen en dan als nog terug moet naar de basis.
succes.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:24

Dromen schreef:
@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.

Als iemand trouwens weet hoe ze 2000 jaar geleden die paarden aan de teugel kregen met LOSSE teugels: graag een pb sturen.
Ze kregen het immers voor elkaar, al kan ik nergens vinden hoe


Ik heb ook jaren gehoord dat ik met kneepjes moet rijden :) Het plaatje dat ik momenteel in mijn profiel heb is daar een goed voorbeeld van. Paardje netjes met gebogen hals, maar oh wat zit ik er ellendig op en wat staat hij er slecht bij. Inmiddels heb ik gelukkig instructie die het niet op die manier probeert aan te pakken en je wil niet weten in hoe verre mijn rijstijl verbeterd is. Paard is er veel gelukkiger mee. Hoop op snel nieuwe foto's om het verschil te illustreren :j

Kijk, wat het is: de meeste mensen vinden aan de teugel lopen een mooi beeld geven en willen dat graag bereiken. Helaas is dat niet zo makkelijk om te doen, dus veel mensen nemen de makkelijke weg. Met kneepjes geven krijg je een paard namelijk wel in de krul. Waarom is dat dan niet genoeg? Omdat die krul op zich helemaal niet gewenst is (ziet er wel mooi uit maar heeft geen nut). Wat men werkelijk wil is dat het paard zijn achterbenen beter gaat gebruiken en meer gewicht op zijn achterbenen gaat zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen en een betere houding heeft. Ten gevolge van die actieve houding gaat hij dan in zijn hals buigen.

Het nageeflijk lopen is niet zo makkelijk om te bereiken: je moet het paard actief maken in zijn achterhand en dus zorgen dat hij goed aan het been is; je moet loslaten van voren en het paard daar ruimte geven maar wel contact houden; je moet zelf een goede houding hebben waarmee je het paard niet in de weg zit, etc. Nageeflijkheid bereik je dus door correct rijden. Is dus helemaal niet zo makkelijk, dus veel mensen proberen het plaatje te bereiken zonder al die poespas, dus door kneepjes te geven. Dat is helaas helemaal niet fijn voor het paard, zelfs pijnlijk, en doet je rijden dus op den duur geen goed.

Wat je zegt over ontspannen rijden klopt. Dat lukt niet zo 1 2 3, daar gaat tijd overheen. Jij moet leren ontspannen rijden en je paard moet leren om op die ontspannenheid te reageren. Zal moeilijker voor jou zijn dan voor het paard ;) je moet maar denken: een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen, dat kan hij best. Als jij hem die kans geeft zal hij het doen.
Wat het belangrijkste is is dat je voorlopig even het beeld loslaat van hoe je je paard wil hebben lopen. Focus op jezelf en jouw houding, dan komt die van hem vanzelf als gevolg. Maak je paard aan het been. Dat wil zeggen dat je je been maar aan hoeft te leggen om reactie te krijgen. Doe zo weinig mogelijk met je handen. Werk aan je zit. Dan kun je pas weer denken aan nageeflijk rijden, als het paard het dan niet al vanzelf is gaan doen :)

Sorry voor de wall of text ;)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: henshem en 14 bezoekers