wending om de achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:07

Vonnie84"]
[quote="paardje schreef:
Vanuit traver op een volte. Volte steeds kleiner maken.


En hoe maak jij dan de wending om de achterhand vanuit een rechte lijn?

Volgens mij moet je dus, ook na het lezen van dit topic, vanuit de schouderbinnenwaarts (op de volte) oefenen. Maar sommige paarden vinden het fijner vanuit travers (op de volte).
[/quote]
Ze vraagt hoe je het moet leren!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:08

Ja da's waar. Maar even met oog op de toekomst vroeg ik me af of je een paard dan ook vanaf een rechte lijn een goede wending om de achterhand kunt laten maken. Dat is toch het uiteindelijke doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:10

klein pasje SB zetten.
Dan hoef je hem er nog maar een stukje achterna te rijden.

En als aanvulling op mijn stukje hierboven heb ik nu ik ff na heb gedacht (komt niet veel voor Lachen ) ook idd erg vaak vanuit een appuyement geoefend.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:15

Vonnie84 schreef:
Ja da's waar. Maar even met oog op de toekomst vroeg ik me af of je een paard dan ook vanaf een rechte lijn een goede wending om de achterhand kunt laten maken. Dat is toch het uiteindelijke doel.

Dat kan. Je paard en jijzelf krijgen zo het gevoel.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:17

Angeliek schreef:
Mijn instructrice zegt het altijd zo:
Als je naar rechts draait,moet je linkerbeen aangeven dat hij moet draaien, en dat je rechterbeen moet zeggen, dat hij niet door rechts mag vallen.
Stelling, en klaar is kees.

eeuhm dat klinkt wel heel makkelijk... Zo simpel is het niet, althans ik vind het eigenlijk het moeilijkste wat er maar is Schijnheilig

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:20

paardje"]
[quote="Vonnie84 schreef:
Ja da's waar. Maar even met oog op de toekomst vroeg ik me af of je een paard dan ook vanaf een rechte lijn een goede wending om de achterhand kunt laten maken. Dat is toch het uiteindelijke doel.

Dat kan. Je paard en jijzelf krijgen zo het gevoel.
[/quote]

Oohw oke. Ik heb hem.

Btw die van mij kende de wending om de achterhand al toen ik hem kocht. Als hij in het goede tempo blijft lopen is het echt een eitje voor ons. Maar ik heb dus geen ervaring met paarden die de oefening nog niet kennen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:34

Als ik mn wending vanuit een rechte lijn inzet laat ik haar altijd eerst één pasje wijken (geleerd van Tineke) Dan heb je het binnenachterbeen al onder de massa. Als je vanuit de travers inzet is de kont hartstikke scheef en kun je geen mooie wending meer rijden..............

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:38

Nistria schreef:
Als ik mn wending vanuit een rechte lijn inzet laat ik haar altijd eerst één pasje wijken (geleerd van Tineke) Dan heb je het binnenachterbeen al onder de massa.

Begrijp ik niet Scheve mond Bij appuyeren komt het binnenachterbeen toch juist onder de massa.. Verward

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:50

Mijn merrie had altijd de neiging om bij een keerwending gelijk de kont naar binnen te gooien als ik hem voorbereidde. Door een pasje te wijken, naar buiten, was ik haar voor en kon ze dus niet de kont naar binnen gooien.

Bij het appuyeren komt inderdaad het binnenachterbeen ook onder de massa. Dit is alleen een andere oefening. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld...

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:53

Nistria schreef:
Als ik mn wending vanuit een rechte lijn inzet laat ik haar altijd eerst één pasje wijken (geleerd van Tineke) Dan heb je het binnenachterbeen al onder de massa. Als je vanuit de travers inzet is de kont hartstikke scheef en kun je geen mooie wending meer rijden..............

Ik heb het geleerd van Judith (vanuit een volte traver). Bij een pasje wijken, hoe kan je dan het buitenachterbeen om het binnenacterbeen laten draaien? Die staat er dan als het ware iets buiten, of zeg ik nou iets heel doms?

Verder heb ik als tip gekregen: denk vooral aan de voorhand, die moet je omdraaien, vaak wordt die vergeten.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:12

paardje schreef:
Bij een pasje wijken, hoe kan je dan het buitenachterbeen om het binnenacterbeen laten draaien?


Ik bedoelde dat ik alleen het binnenachterbeentje een pasje opzij druk zodat ze haar kont niet naar binnen gooit. Daarna pas zet ik de keertwending in en moet ze dus éérst haar binnen achterbeentje verplaatsen en zal ze hem niet zo snel een halve meter onder de massa uitgooien (snappie een beetje) Maar niet alle paarden doen dit dus het hoeft ook niet bij alle paarden.

Het is inderdaad de bedoeling dat het buitenachterbeen stapt om het stappende binnenachterbeen..

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:17

Lenn"]
[quote="Angeliek schreef:
Mijn instructrice zegt het altijd zo:
Als je naar rechts draait,moet je linkerbeen aangeven dat hij moet draaien, en dat je rechterbeen moet zeggen, dat hij niet door rechts mag vallen.
Stelling, en klaar is kees.

eeuhm dat klinkt wel heel makkelijk... Zo simpel is het niet, althans ik vind het eigenlijk het moeilijkste wat er maar is Schijnheilig
[/quote]

Je moet doen alsof het makkelijk is *LOL*

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 00:32

Angeliek schreef:
Je moet doen alsof het makkelijk is *LOL*


ja dat scheelt wel ja, ik doe er veel te moeilijk over en daarom lukken ze nooit fatsoenlijk.. veel te lang aan het voorbereiden enzo waardoor mn instructrice zei: denk gewoon ineens van OH ik moet nu naar rechts, en toen waren ze wel goed haha

En Nistria, nou snap ik het ja.. begreep het nut van dat wijken niet helemaal.. Maar waarom dan wijken en niet schouderbinnenwaarts?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:18

Nistria"]
[quote="paardje schreef:
Bij een pasje wijken, hoe kan je dan het buitenachterbeen om het binnenacterbeen laten draaien?


Ik bedoelde dat ik alleen het binnenachterbeentje een pasje opzij druk zodat ze haar kont niet naar binnen gooit. Daarna pas zet ik de keertwending in en moet ze dus éérst haar binnen achterbeentje verplaatsen en zal ze hem niet zo snel een halve meter onder de massa uitgooien (snappie een beetje) Maar niet alle paarden doen dit dus het hoeft ook niet bij alle paarden.

Het is inderdaad de bedoeling dat het buitenachterbeen stapt om het stappende binnenachterbeen..
[/quote]
Oh, nu wordt het duidelijk. Ik dacht de andere kant op wijken, maar jij bedoelt de kant op zoals een appuyement?!