tong uitsteken:P:P

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lauwtje_nina

Berichten: 282
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: schagen

tong uitsteken:P:P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 20:42

mijn 8 jarige merrie steekt met rijden altijdd er tong maar buiten nou ja niet altijd maar meestal wel als ze dat doet word ze heel sterk in der mond en het bit is goed zijn loopt er lkkr op gewoon dubbelgebroken.
ze is ook redelijk goed aan het been.
op de rechterhand is ze altijd sterker omdat ze niet helemaal recht is duz we zijn der aan het leren meer gewicht op de linkerteugel te krijgen dat ze die ook aan neemt alleen steekt ze altijd er tong links uit zou dat er mee te maken hebben dat ze op rechts sterk is
wie weet iets een ahndig heidje iets wat help of waardoor het komt graag reacties
xxies laura en nina

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:45

dat tong uit steken doet ze waarscheinlijk om van de druk op de tong af te zijn. opsie minder teugel hulp. of een ander bit dat niet op de tong drukt. ik zal de eerst doen. ze doet het niet voor niks lijkt me.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:31

Het kan ook zijn dat ze probeert haar tong over het bit te doen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:43

is teken van verzet, ze is het er niet mee eens.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:03

Bij ons op stal staat een pony die dit ook al jaren doet. Bij haar is het een poging om d'r tong over het bit te leggen. Het lijkt bij haar ook meer op een spelletje, want als ze braaf loopt blijft ze het ook doen. Ze hebben alles al geprobeerd, van een tonglepel, naar juist een zachter bit, naar een strakkere neusriem/sperriem en dat laatste werkt een beetje.

Ik vind dat nou niet zo'n goede oplossing.
Maar het schijnt dat neusriemen nogal strak horen te zitten tegenwoordig (misschien iets voor een nieuw topic? of is dit al geweest?). Ik was laatst met mijn instructrice mee naar les (bij Marjan Dorrestein) en die vond dat de neusriem wel wat strakker mocht...zeg maar echt aangesnoerd!
das toch niet zo fijn...Gelukkig vond mijn instructrice het ook niet nodig en aangezien ik em strakker deed, heb ik het maar wat losjes gelaten snappie?
maar toch....

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:57


Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:50

Het is inderdaar een teken van verzet. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat je te veel spanning op de teugels hebt. En wat je wel moet doen... neusriem en sperriem strakker. Bij mij kan je er net een vinger tussen krijgen. Dat schijnt het beste te zijn. (wil je wedstrijdgericht rijden)

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:05

Het is idd een teken van verzet. Probeer je paard goed los te krijgen zodat hij ook werkelijk ontspanning krijgt. Buig dus maar eens extra in naar links. Je paard moet eerst echt loslaten en dan weer ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:34

Je zou best een keer een ander bit kunnen proberen.
Let er wel op dat je zelf vriendelijk blijft in je hand en dat je er een teugel-trek wedsrijdje van gaat maken met je paard. Daat krijg jij zere armen van enje paard een blauwe tong Lachen

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:13

Je kan proberen het bit hoger te hangen. Mijn arabier heeft een kleine mondspleet en vind het vervelend als het bit los hangt. Ik rij nu ook met een dubbelgebroken trens. Ook geen watertrens want dat is ook te beweeglijk, dan gaat ze ermee lopen klooien. Ik heb ook een tijd met een rechte trens gereden, dit ging ook goed. Het is per paard verschillend wat ze prettig vinden en waar ze rustig op lopen. Zorg in ieder geval voor een goede neus en sperriem en een rustige hand.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:04

Ik denk ook dat jou paard op die manier in verzet komt ja. Ik weet niet zo goed wat je er tegen zou kunnen doen.. Ik heb trouwens ook een vraagje over dit onderwerp..Mijn paard steekt altijd het puntje van z'n tong uit als hij zich inspant, net als sommige mensen wel doen eigenlijk. Ik zie dit zelf niet als verzet, en voel het ook absoluut niet zo.. Laatst heb ik gelezen dat wanneer een paard z'n tong(ook al is het maar een klein beetje) uitsteekt, altijd in verzet is.. HOe denken jullie hierover..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:10

hmm, ik noem het niet verzet. Maar meer het ontwijken van druk waar hij last van heeft. Ik kom dit ook nooit tegen bij de mensen die ik les geef. En waar ik het wel gezien heb. Zag het er strak en gespannen uit.

Maar ja dat ben ik. Ik heb er nog nooit last van gehad. Net zoals ik zij de mensen die ik les geef. Dus ik denk toch dat het daar aan ligt.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 12:56

Tong uit de mond = stress
Het kan allerlei oorzaken hebben...