Bonfire wint olympisch goud met kunstjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:12

Ga me verder niet bemoeien met deze discussie. Vind Bonfire geweldig maar snap ook Mnr. de Langes mening erover. Ferro heeft idd een beter techniek in het piafferen maar weer minder schwung, veer en souplesse.

Toch vind ik in een piaffe de techniek wel erg belangrijk. Met alleen schwung en tact en dan de kont hoog houden kom je er ook niet. Maar een onregelmatige, wat geforceerde piaffe met een supertechniek is ook niks. Het is het geheel van dingen die je moet zien. Hetzelfde als met exterieur, er zijn hele mooie paarden die als je ze in partjes bekijkt, niet kloppen maar andersom ook. Paarden die heel correct gebouwd zijn maar toch niet echt mooi zijn of je rillingen bezorgen. En dat is waar ik op doel, Bonfire was alles in 1 geheel, het totale plaatje was af.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:53

Bij Bonfire zag het er altijd vanzelfsprekend uit en dat telt ook mee vind ik.

Ferro ken ik alleen met de bek open en de oren plat in de nek, terwijl Coby zat te rukken en te plukken met haar benen zowat in zijn liezen en Ferro gewoon staakte ipv piaffeerde....of heb ik em steeds op de verkeerde momenten gezien?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 07:26

Ik vind Hinneman een prima trainer hoor, ik train zelf bij een leerling van hem, maar die veelbesproken "match" tussen Coby en Ferro heb ik nooit zo gezien...

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 10:38

Nou Bunny kan als die kunstje's niet hoor Haha! Knipoog Ik heb er heel veel respeckt voor dat ze zo geweldig kan rijden.
Zit altijd met open mond te kijken naar de video, ik vind het geweldig. Ik zal nooit zover komen, dus dan zou het lekker makkelijk zijn om ze te gaan beoordelen.

Niks kunstje's maar een gewoon een combi van supertalenten. OK dan!

Dit vind ik meer op jalousie slaan.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 12:17

Jaloezie is in deze materie niet van toepassing.
Het gaat om discusseren, en dat gebeurd op dit topic wel, en laten we dat zo houden.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:42

marieketencate schreef:
Bij Bonfire zag het er altijd vanzelfsprekend uit en dat telt ook mee vind ik.

Ferro ken ik alleen met de bek open en de oren plat in de nek, terwijl Coby zat te rukken en te plukken met haar benen zowat in zijn liezen en Ferro gewoon staakte ipv piaffeerde....of heb ik em steeds op de verkeerde momenten gezien?


Ik heb in navolging van de diverse topics over hoe het er allemaal eigenlijk uit moet zien al heel wat uren videobeelden zitten bekijken.

Ik heb vwb Ferro hetzelfde beeld voor ogen..zeker in Sydney Verdrietig

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:38

vinden paarden het uberhaupt leuk om dit soort kunstjes te moeten doen?waar is het goed voor?kijk een paard aan de teugel laten lopen en lichte dresuuroefeningen laten doen vind ik wat anders dan een paard de meest idote dingen aan te leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:56

Als een paard het niet zou willen doen, dan konden wij kleine lichte mensjes echt niks inbrengen tegen 600 kg tegen stribbelend dier.

En goed GP rijden is naar mijn idee zelfs nog minder belasten dan slecht rekreatie hobbelen zonder dat je weet en voelt wat je doet.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:27

daar heb je ook wel weer gelijk in maar toch vraag ik het me af of ze het echt wel leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:30

Denk paarden die dat presteren wel.
Er zijn gewoon dieren die zelf willen presteren
zelf willen winnen en het heerlijk vinden om de show te stelen.
Ze voelen zich helemaal happy als ze weten dat alle ogen op hem gericht zijn.

Natuurlijk heb je ook paarden die dat niet willen en mijn inziens hebben die ook niet het karakter om op dat nivo te presteren en zullen er dus ook niet komen.

Jolli
Berichten: 45
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:30

een paard hoeft niet correct gebouwd te zij hoor om op hoog niveau dressuur te lopen. ik heb er paarden tussen gezien die konden allemaal super lopen en ook op hoog niveau, maar als je dan naar de bouw ging kijken, dan bleef er niks van dat hele dier over.

en over dat wat runningkawa zegt over dat wij als mens dan niks zouden kunnen met paarden, ben ik het helemaal mee eens
als een paard het echt niet leuk vint, dan vertikt hij het echt wel hoor. er zit natuurlijk wel verschil tussen of het paard het moeilijk vindt of het of het fvertikt een paard wat het moeilijk vindt zal proberen te doen wat de ruiter vraagt ook al gaat het misschien grandioos fot en een paard wat het vertikt dat odet het gewoon niet en zal het nieteens proberen. voorbeeld een paard wat springen niks aan vindt zal echt z'n poten niet optillen hoor hij sjokt er gewoon dwars doorheen

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:36

favorietje schreef:
vinden paarden het uberhaupt leuk om dit soort kunstjes te moeten doen?waar is het goed voor?kijk een paard aan de teugel laten lopen en lichte dresuuroefeningen laten doen vind ik wat anders dan een paard de meest idote dingen aan te leren!


Wat een onzin. Waar is het uberhaupt goed voor dat je op de rug van een paard gaat zitten kun je je dan afvragen. Verward

De hoge dressuuroefeningen zijn geen idiote dingen. Veulentjes doen deze oefeningen vaak genoeg in de wei, passage's Pirouettes etc, maar dan doet zo'n veulen dat 4 a 5 passen. Dressuurruiters bouwen die natuurlijke oefeningen alleen uit tot zo'n 50 a 60 meter..... Maar het zit allemaal in het systeem van het paard.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:34

Idioot is het pas als je iets van een paard gaat vragen of afdwingen waar hij lichamelijk gezien niet toe in staat is of wat pijn doet.
Of iets waar hij op zich wel toe in staat is gaat vragen op een manier die hij niet kan begrijpen doordat je hem niet goed voorbereid hebt. Een kind vragen een boek te lezen zonder dat je hem eerst de letters hebt geleerd en het aap-noot-mies-traject hebt laten doorlopen.

Of iets leuk is om te doen voor een paard hangt grotendeels af van degene met wie ie dat doet. En dat geld dan net zo goed voor de buitenrit als voor de GP-proef denk ik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:50

Denk dat veel paarden zowiezo liever in de wei blijven staan, maar jammer voor mijn paarden dan, ik heb ze ook voor mìjn lol en daar mogen ze best wat voor doen. Dus dat betekent een heel klein gedeelte van de dag werken, de rest van de dag mogen ze zelf invullen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 07:37

De oefeningen waar we het over hebben in deze topic vind ik wel kunstig. In mijn ogen moet je een optimale balans hebben en houden om de swung en tact te kunnen waarborgen. Deze zijn nodig om de oefening uit te voeren zoals de oefening bedoeld is. Ik denk dat de discussie daarom moet gaan om de uitvoering daarvan want daar zit wel degelijk veel verschil in. Uiteraard heb je een voordeel als je een atletisch paard hebt, maar goede training en rijkunstig talent zijn twee factoren die onmisbaar zijn op dit niveau. En daar kan je voor een groot gedeelte aan werken.

Ook lees ik telkens het verhaal van de beste stuurlui.......maar je moet niet vergeten dat er ook mensen zijn die helmaal de behoefte niet hebben om zo in de spotlights te rijden en die wel degelijk talent hebben en ook heel goed weten waar ze het over hebben! Neem bijvoorbeeld het verhaal van die man, die enkel wat moppert en alles er zo maar even uitrijdt (eerder op dit forum geplaatst) Dit geeft maar weer duidelijk aan dat je met paarden nooit raakt uitgeleerd en dat geldt ook voor de top! Dus discussie over dit onderwerp is in mijn ogen helemaal niet erg. Alleen heb ik zelf wat moeite met het gooien van namen omdat een discussie dan al snel 'hokjes-gepraat' wordt en daar heeft niemand wat aan, denk ik. Ook vind ik dat dat de sfeer niet ten goede komt terwijl een topic als deze erg interessant kan zijn.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:25

Persoonlijk geloof ik niet dat ook maar één paard de piaffe een leuk onderdeel vindt, en dat je daarbij wel moet truccen om ze dat te leren. Als dát er dan vervolgens ongedwongen uitziet vind ik dat echt superknap.

Ik denk ook zeker dat Sjef Jansen een harde leermeester is!! Wat niet wegneemt dat ik het geweldig vind dat hij en Anky zulke prestaties weten te leveren en dat een paard als Bonfire geen schoonheidsprijs won, tótdat hij in beweging kwam. WAUW!

En ik vind de reacties van SJ zéker vaak arrogant!!! Maar kan me ook best voorstellen dat hij gestoord wordt van al het commentaar van ons hobbyisten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:24

Suzanne F. schreef:
Ga me verder niet bemoeien met deze discussie. Vind Bonfire geweldig maar snap ook Mnr. de Langes mening erover. Ferro heeft idd een beter techniek in het piafferen maar weer minder schwung, veer en souplesse..


Bovenstaande ben ik het helemaal volledig mee eens.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:47

Gail schreef:
Persoonlijk geloof ik niet dat ook maar één paard de piaffe een leuk onderdeel vindt, en dat je daarbij wel moet truccen om ze dat te leren. Als dát er dan vervolgens ongedwongen uitziet vind ik dat echt superknap.

Ik denk ook zeker dat Sjef Jansen een harde leermeester is!! Wat niet wegneemt dat ik het geweldig vind dat hij en Anky zulke prestaties weten te leveren en dat een paard als Bonfire geen schoonheidsprijs won, tótdat hij in beweging kwam. WAUW!

En ik vind de reacties van SJ zéker vaak arrogant!!! Maar kan me ook best voorstellen dat hij gestoord wordt van al het commentaar van ons hobbyisten!!


Maar ons hobby 'isten moeten wel zijn kleertjes kopen en de kaartjes voor Anky's evenementen..... Dus erg voorzichtig gaat hij niet om met zijn klanten!!!

Waarschijnlijk vind een paard de piaffe geen leuke oefening, hogst waarschijnlijk vind een paard GEEN ENKELE oefening leuk.... In de wei staan is namelijk VEEEEEEL leuker!!!! Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 07:52

Of een paard deze oefeningen leuk vindt, zou ik niet durven zeggen. Maar met een goede samenwerking, zal het paard proberen om met jouw hulpen en vertrouwen de oefening zo goed mogelijk uit te voeren. Dus ik denk best dat een paard dat leuk vindt, maar dat neemt niet weg dat het paard het moeilijk kan vinden. Ik denk dus dat je kan stellen dat de motivatie van het paard om te willen samenwerken de basis van de oefening is. Met andere woorden, heo beter deze basis, hoe perfecter de oefening.
En er is toch niets mee als een paard iets moeilijk vindt..........ik vind ook heel vaak dingen moeilijk, die ik ook moet doen. En dat wil ik ook wel zolang het maar met respect gevraagd wordt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:08

Gail schreef:
Ik denk ook zeker dat Sjef Jansen een harde leermeester is!!
...

En ik vind de reacties van SJ zéker vaak arrogant!!!


Pas maar op wat je zegt, direct krijg je nog een lelijk mailtje met de mededeling dat je je energie verspilt Verward.

Hoi Sjef Lachen . Altijd even zwaaien naar de trouwe mee-lezer Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:10

Lovely"]
[quote="Gail schreef:
Ik denk ook zeker dat Sjef Jansen een harde leermeester is!!
...

En ik vind de reacties van SJ zéker vaak arrogant!!!


Pas maar op wat je zegt, direct krijg je nog een lelijk mailtje met de mededeling dat je je energie verspilt Verward.

Hoi Sjef Lachen . Altijd even zwaaien naar de trouwe mee-lezer Haha!.
[/quote]

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! OK dan! OK dan! OK dan!

Hahahahahahah, lig onder mijn buro van het lachen!!!

Sorry ff offtopic

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:37

Hé Sjef!!! En andere Bokkers... Haha!

Eindelijk weer een extra man erbij! Wat is je username?? Knipoog

Ik vind t ook geen probleem als een paard moet werken voor het Tafeltje Dekje principe, en alstie t moeilijk vind is dat jammer. Maar je moet wel fair blijven in wat je vraagt!! En de piaffe m.i. niet zozeer moeilijk als wel tegen het onnatuurlijk aan.

Ik ben zelf een aanhangster van het rond en diep rijden, t werkt bij mijn paard. En elke methode kent zijn minpuntjes, als wel de mensen die het verkeerd in de praktijk brengen. En in NL hebben we sowieso altijd wat te zeiken over mensen die opvallen/in het nieuws komen! Je doet t toch nooit goed! Dat is deels de kift denk ik, en ik kan me voorstellen dat je dat als ruiter en trainer af en toe te veel wordt.

De reactie van SJ in de Hoefslag op de prijzen van de Profs on Tour vond ik erg arrogant en kort door de bocht ja. Ik ben dolblij met mijn gratis les en wil graag een clinic bijwonen maar niet voor zó'n enorm bedrag!

En verder, hóe bot SJ af en toe ook mag zijn, die kleding blijft wel verkopen hoor!! Want Anky blijft presteren - en dat doet ze goeh!! - de kleding is goed en t ziet er meestal leuk uit!

Shoot....ben ik nu off topic?? Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:23

Beetje off-topic, maar alléén omdat je Bonnie niet vernoemd hebt Knipoog.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:12

SHOOT!!!


Bonnie Bonnie Bonnie Bonnie Bonnie!! Schijnheilig