Niet voorzichtig genoeg met springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:10

Mee eens arno
Maar ik heb er ook gereden die hun benen lieten hangen als het te saai was.
Dus te vaak zelfde lijntje, te laag enz.
Paarden die pas begonnen met springen als het 1.20 of hoger lag.

Maar de oorzaak kun je vaak wel zien als je het paard life ziet.
Hier dus niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-03 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:12

Is het dan niet een optie om de lijnen sneller af te wisselen? Dus bijv. een gebroken lijn in combinatie met een oxer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:15

Ook, maar niet alleen maar.
Kawa is er ook 1 die 2 cm over elke sprong gaat als het laag staat.
Wat je ook doet.
Ligt het hoger gaat hij ineens 10 cm over de sprong, gaat hij meedenken, niet meer vlak erover heen vallen en al dat soort dingen.

Een paard wat ik gelijktijdig mat Kawa in die tijd starte had hetzelfde.
Ben er zelfs mee over de kop gevlogen omdat hij voor de 2e keer over hetzelfde kruisje moest, wat niet interesant was.
Maar ja, hoe moet je dan inspringen Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:19

Arno24 schreef:
Is het dan niet een optie om de lijnen sneller af te wisselen? Dus bijv. een gebroken lijn in combinatie met een oxer?


Juist als je veel gaat sturen gaat het vaak ten koste van de techniek. Een keer wat hoger of wat breder springen in een lijntje wordt een paard veel slimmer van.
Verder ben ik er ook nit zo voor om met veel been in de afzet te gaan rijden. Zeker niet in de training in het parcours heb je dan niets meer over.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:21

Sturen is een onderdeel van techniek. Het is niet de bedoeling om met veel been in de afzet te rijden. Een lichte extra beenhulp is meestal meer dan voldoende om de aandacht er even extra op te vestigen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:27

Tja wij verschillen nogal van mening wat betreft springtraining denk ik. Het is niet mijn bedoeling om een paard zo mooi mogelijk te laten springen in de training maar om hem slimmer te maken. Los van de hand en bijna zonder been waardoor hij zelf gaat opletten en beter gaat springen. Ik denk misschien op een iets ander niveau.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:28

Wij verschillen inderdaad van mening en dat is op zich heel gezond. De methode is misschien anders, het doel is hetzelfde. Bij de een werkt de ene aanpak, bij de ander de andere. Dat heeft niets te maken met het niveau waarop men denkt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:21

Voor veel mensen is een normale lijn en wending naar de hindernis in een normaal tempo rijden al moeilijk dus laat staan wendingen/gebroken lijnen??. Je traint naar je niveau en niet overdreven hoger of zwaarder.

Een paard heeft het vermogen in huis of niet daarbij komt een groot deel karakter. Wil het paard naar de sprong ja of nee. Als je je paard in de training al met veel been en hand moet rijden is er al wat mis. Dan is je basis nog niet 100% in orde (zelf last van gehad). Ook al is je paard heet hij moet wel blijven luisteren.

Ik probeer die van mij in de training zo lui mogelijk te krijgen. Hij gebruitk vaak te veel kracht en energie op een sprong. Het is fijner een paard voor de sprong naar voren te rijden dan terug. Op wedstrijd zijn ze vaak toch drukker dus als je basis rust is zal hij die dan op gaan zoeken.

Springlessen heb je niet om je paard te verbeteren maar om de combinatie te verbeteren EN vaak de het onszelf te verbeteren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:02

Marieke, draagt je paard toevallig (dikke) beenbeschermers tijdens het springen ?
Tijdens de laatste springwedstrijden viel het mij op dat er veel paarden zijn die wel heeeel erg bescherm worden.
Op zich natuurlijk niets mis mee (iedereen wil het beste voor zijn paard), maar ik vraag me af of zo'n paard nog wel iets voelt als hij een balk afwerpt.
Ik heb op deze wedstijden paarden gezien die een grote springfout maakten en daarbij geen enkele reactie gaven. Net alsof het compleet aan ze voorbij ging.
Hopelijk kun je hier iets mee !

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 22:06

Ik gebruik gewoon de normale Eskadron-beschermers, die zijn dus vooral voor bescherming aan de achterkant, aan de voorkant zit alleen maar elastiek.

Voor de cross gebruik ik wel speciale stevige beschermers (á €190 Bloos! ), waarin aan de achterkant van de voorbenen en aan de voorkant van de achterbenen staal is verwerkt. Maar in de cross vind ik dat niet meer dan normaal...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:58

oscar schreef:
Ik heb op deze wedstijden paarden gezien die een grote springfout maakten en daarbij geen enkele reactie gaven. Net alsof het compleet aan ze voorbij ging.


Die van mij loopt ook gewoon met eskadrons, maar een fout interesseert hem echt niet
Ik heb regelmatig de verf van de balken op zijn hoeven of elastiek van de beenbeschermers staan, maar hij gaat er geen cm hoger op springen hoor

Laatst gingen we een keer dwars door een hindernis, omdat hij gewoon veel te laag sprong...Bijna met zijn tweeën tegen de grond door alle rondvliegende balken, maar je moet vooral niet denken dat hij de volgende hindernis ook maar een cm meer lucht pakt
En hij moet die balken toch echt wel gevoeld hebben Knipoog

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:21

Ik ben gewoon bang dat je paard de 'basisvoorzichtigheid' mist zoals Albert Voorn ook al schreef over zijn nieuwe 'topper' Karlstad.

Kleine kans dat dit beter wordt als je hoger gaat springen, maar ik zou er niet vanuit gaan, en het is ook niet echt te trainen.
Barreren kun je doen, tis verboden op wedstrijd en helpt misschien 1x, maar het is absoluut GEEN oplossing en ik kan je er verder ook niet mee helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:19

Dat bedoelde ik dus hierboven ook.
er bestaan gewoon paarden die niet geschikt zijn als springpaard.
Erg jammer voor de ruiter
Maar die paarden geven gewoon niks om een balk tegen hun benen.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:48

Ik ben zelf een springruiter en heb misschien nog wel een handige tip voor je. Als hij idd lui is moet je op hem moment dat het paard afgaat je handen liften. Het is een vaak gebruikte truc in de barage als je net niet lekker uitkomt maar niet een balk er af wilt gooien. Ik gebruik dit zelf ook en moet zeggen dat dit een uitstekende manier is om een paard hoger te laten springen en te voorkomen dat hij een balk er af tikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:55

Maar dat helpt hoogstens een keer .
Als je dat elke keer doet, weet het paard niet meer beter en helpt het geen bal meer.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:01

Ben ik niet met je eens. Als je merkt dat je paard zijn benen laat hangen dan zal je moeten gaan liften. De ingreep pas je dus toe als je merkt dan hij zijn benen laat hangen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 14:05

runningkawa schreef:
Maar dat helpt hoogstens een keer .
Als je dat elke keer doet, weet het paard niet meer beter en helpt het geen bal meer.


Als jij nou eens niet steeds van het slechtste uitgaat.... Ik weet nu wel dat een lomp paard nooit heel voorzichtig kan worden, maar paarden hebben ook weleens een periode dat het net allemaal wat minder gaat, dus om nu maar meteen van het slechtste uit te gaan

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:09

ik heb zelf een heel erg braaf springpaard maar hij is ook wel eens lui met zijn benen. Het liften van je handen heeft gewoon heel erg veel effect. Wat je ook kan doen (zelf neit echt een voorstander van maar word vaak gebruikt) is je paard een zacht tikje met de zweep geven op de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:41

Wie gaat er nu van het slechtse uit, ik niet? Overdreven positief is ook je eigen bij de neus nemen. Dat durf ik ook in te zien.
Als het wat minder gaat, zou ik aan andere training, misschien wel ff 3 maanden stilzetten enz gaan denken.
maar goed, reageer al niet meer
hoor wel hoe het verder gaat Doei, doei

En wat betreft het liften
dat doe je af en toe eens een hindernis bij een paard wat moe is, of een keer wat slecht aangereden word en dan ff extra te helpen.
Niet bij bijna elke hindernis.
Maar correct me if I'm wrong.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:43

Nee hoor Kawa, you're not wrong Liften is leuk, maar niet om constant te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:45

Dank je
Dacht al ff dat ik niet meer wist hoe springen gaat, sinds ik dressuur ipv springpaarden rij. Lachen

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:47

Heb ook niet gezegt dat je eht bij iedere hindernis toe moet gaan passen...je moet het toepassen als die lui word en zijn voeten niet optild........... je hebt het neit fout maar je begrijpt het niet goed. Als haar paard de voeten optild is liften ook niet nodig. Maar als hij te lui is of het nog niet snapt is liften een goede optie

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:49

Dus eerst goed lezen voor je reageerd lijkt mij dan. Het is een leermethode die je toepast op momenten dat je het nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:56

Elk zuinig paard snapt dat hij zijn benen in moet trekken, of dat het anders zeer doet.
Dat hoef je ze niet te leren, dat doen ze, of niet.
En aan lui paard heb je niks in een parcours, daar moet je mee naar het bos gaan.

Ik begrijp dus heel goed wat je zegt, maar ik denk dat wij een ander doel hebben bij een springpaard.

Ik reed springpaarden bij stallen, waar prestatie gericht getraind werd ipv hobbiematig.
En daar leer je niet met je hart kijken naar een paard maar met je verstand.
Dan zie je heel andere dingen Lachen

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:07

Denk echter toch dat je je vergis. Je kan een paard wel degelijk leren dat die zijn benen op moet tillen. Mijn oude paard snapte het eerst ook niet maar na een paar keer liften begreep die het wel. Ik spring trouwens niet hobbymatig. Ik rij ook prestatiegericht. En sommige paarden zijn nu eenmaal niet zo vlot van begrip. Het zal misschien geen springwonder worden maar zijn benen optillen is een paard wel degelijk aan te leren.