Niet voorzichtig genoeg met springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:17

Ik vind een V plaatsen nog niet zo heftig. Het punt is dat je de sprong die je je paard aanbiedt hetzelfde moet blijven als de sprong die het paard daadwerkelijk maakt. Als je een balk optilt ben je IMO gewoon vreselijk oneerlijk naar je paard.

Bij sommige paarden zie je een positief effect op "omgekeerd barreren", een keertje de balk juist achterop de lepel leggen zodat hij onmiddellijk valt als hij hem aantikt. Hangt een beetje van het paard af en de reden van zijn lompheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:42

Marieke het was ook niet als aanval bedoeld. Ach gut
Maar ik heb altijd springpaarden gereden en helaas zitten er tussen die nooit, maar dan ook nooit hun benen op tillen.
Natuurlijk kan ik dat van hier niet beoordelen of die van jou daar ook bij hoort.
Maar die soort paarden bestaan wel
En elk parcours 2 of meer balken hebben word op den duur ook flauw.

En als er helemaal geen vooruitgang meer in zit, zou ik idd een andere tak van sport met mijn paard gaan doen.
Als Kawa altijd onzuiver was blijven lopen qua takt, was ik zeker niet met hem door gegaan met dressuren, om dat maar als voorbeeld te geven.

En ja, ik ken ook de truucjes als barreren, scherp leggen,
een ijzere roestkleurige staaf 15 cm boven de gewone balk leggen.
Kroon kurken in de bandages zelfs een veedrijver met stroom heb ik wel eens gezien als "hulpmiddel'' en het enige wat ik daar als verandering aan het paard zag, waren dikke knieen, pezen kogels enz, maar nooit een hoger springend paard.

En nogmaals weet ik niet of jou paard tot die categorie hoort, maar hou in je achterhoofd dat het zou kunnen en hou dan jezelf en je paard niet voor de gek.
En eis niet het onmogelijke Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 17:01

runningkawa schreef:
En ja, ik ken ook de truucjes als barreren, scherp leggen,
een ijzere roestkleurige staaf 15 cm boven de gewone balk leggen.
Kroon kurken in de bandages zelfs een veedrijver met stroom heb ik wel eens gezien als "hulpmiddel'' en het enige wat ik daar als verandering aan het paard zag, waren dikke knieen, pezen kogels enz, maar nooit een hoger springend paard.


Even voor de goede orde: hier dénk ik niet eens aan, laat staan dat ik het ooit zou kunnen toepassen!! Daarom hoor ik ook graag andere tips. Maar ik geef het niet zo snel op hoor... misschien met wat meer ervaring dat het nog goed komt!

Zullen we anders maar ruilen Kawa? Ik een springpaard onder mijn kont en jij een dressuurpaard met veel potentie? Het zijn toch allebei schimmels, wie ziet het verschil! Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:08

Ik zou idd zelfs eens beginnen met die V balk op een sprong. Ik heb jou zien springen zondag, en dat zal zeer waarschijnlijk niet representatief zijn (daar ga ik iig vanuit), maar toen bleef hij erg terug, zoals je zelf al zei. Zijn de fouten trouwens meestal achter of voor? Voor zou je kunnen verbeteren door hem heel veel te trainen op kort onder de sprong komen en dan echt omhoog kaatsen, achter vind ik persoonlijk lastiger. En hoe is zijn techniek op de sprong? Ik merk bij Pablo (type 1) dat er balken rollen zodra hij zich wat vasthoudt. Raimaer (absoluut type 2) laat het schoolvoorbeeld van de parabool zien, maar hij drukt soms zijn rug wat weg en maakt dan achter een fout.

Misschien gewoon lekker crossen een tijdje, die balken geven zeker niet mee Haha!

Gomir, wist niet dat je nog twee keer M gestart was. Goed hoor!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 17:14

Nee, zondag leek helemaal nergens op en dat is ook absoluut niet zoals hij normaal springt! Normaal gesproken hoef ik hem absoluut niet vooruit te rijden. Hij wil eerder wat te hard en gaat daardoor inderdaad te vlak springen.
Vergeet zondag maar snel want wat er daar aan de hand was Verward Het leek daar wel of hij niet meer uit de bodem kon komen, echt ploegen. Mensen aan de kant dachten dat hij zo vreselijk sterk in de hand was omdat ik hem de bochten niet door kreeg....als ik echter 1 paard ken dat super licht in de hand is...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:18

Zondag was ook een waardeloos parcours en een waardeloze bodem, daar zou ik idd geen belang aan hechten.

Als hij de neiging heeft om te vlak te worden zou ik zelf gaan werken met een galopbalkje dat er kort onder ligt, en een balk erachter, in combinatie met een heel erg laag tempo. Zo gaat hij (hopelijk) meer door zijn rug springen.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:35

Vervelend dat jouw paard dat doet. Ik ken het probleem helaas..

Scum"]
Grofweg kun je voor het springen 2 indelingen maken qua paarden:
* paarden die bijna altijd springen, ook al past het totaal niet, en wat slordiger zijn als het gaat om balken aanraken
* paarden die erg voorzichtig zijn op een hindernis. Vaak zijn dit ook de paarden die stoppen voor een hindernis als het niet helemaal past. Dit zijn ook meestal de paarden die dus veel hogerop komen bij het springen.

Als je bij de eerste groep hoort dan hoort er bij het springen ook gewoon een portie geluk bij. Je kunt perfect aanrijden, de perfecte afstand hebben en zelf heel netjes zitten en dan nog is het mogelijk dat het paard net niet hoog genoeg springt en een balk krijgt.

Verder kun je nog oefeningen doen om je paard iets meer te laten basculeren. Bijvoorbeeld een stijl (niet al te hoog), met ervoor en erachter een balk. Leg die dan iets korter dan een galopsprong voor en achter de hindernis. Probeer je paard dan wel iets meer te verzamelen bij het aanrijden. Daarmee wordt je paard gedwongen om iets meer omhoog te springen (basculeren) dan juist vlak en naar voren te springen. Deze hindernis kun je ook op een grote volte zetten zodat meteen het landen in de goede galop geoefend wordt. Zorg wel dat je het paard dan goed over de rug rijdt. Als een paard zo'n oefening tijdens de sprong vastpakt in de rug, dan heeft het totaal geen nut.
P
[/quote]

Wat Scum hier zegt, ben ik het helemaal mee eens *LOL* Probeer 'm iets meer te laten basculeren.
Ik spring met 2 paarden, Dobby is (zoals scum dat mooi zegt) type 1, die laat ook op wedstrijd allemaal balken vallen, en Winnetou is type 2. Die tegenwoordig steeds vaker stopt. Verdrietig
Erg frustrerend, want met de één heb je 3 á 4 balken en met de ander word je uitgebeld Scheve mond

Met Dobby probeer ik nu ook oefeningen te doen om 'm meer te laten basculeren. Met balken voor en na de hindernis enzo, en op hele lage sprongetjes 'm ook een klein beetje aan de teugel houden, zodat ie meer moet basculeren. Het werkt tot nu toe best goed, ik hoop voor jou ook dat dit zal helpen

[quote="Prisca schreef:

Vraag me nu wel wat het perfecte paard is 1, 2 of 3?.


Tsjah, wat is perfect? 3 is natuurlijk het makkelijkst, want die springt en wil geen fouten maken. Maar ook type 1 en 2 kunnen perfect worden/zijn. Ze hebben alleen iets meer begeleiding nodig.

Op dat basculeren na heb ik geen tips verder. Van barreren ben ik geen voorstander, ook geen tegenstander. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Zelf doe ik het liever niet.
En tsjah, als ie op wedstrijd wel zn benen op blijft tillen, valt het allemaal nog wel mee Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:40

doe mij maar type twee, als je die zelf goed rijdt ben je foutloos. Je kunt dus altijd alleen maar jezelf de schuld geven, en dat is simpeler op te lossen.

En ik heb er dus ook van ieder een.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:35

Aan 1 heb ik persoonlijk een hekel
Dus dan bedoel ik netjes aangereden, netjes grond tempo en dan zo maar laten hangen die benen.

2 vind ik dan ook fijner.
Je weet dan gewoon dat het je eigen schuld is en je leert er veel van.

En ruilen, nee dank je.
Ik maak ook graag een sprongetje en Z dressuur vind ik nou ook niet direct slecht Haha!

En ik wist ook wel dat jij barreren en zo niet wilde, gaf alleen maar aan wat ik ooit gezien heb en wat ik daar als resultaat van zag.
En was meer een opmerking over het eerder geplaatste

Het V springen vind ik niet direct om een paard de benen hoger op te laten tillen.
Idd voor het basculeren wel.
Maar netjes over/door het lijf betekend niet altijd alles intrekken Lachen

Het enige wat ik kan bedenken is veel gymnastiek oefeningen, waarbij je steeds de hoogte verlegt.
Zodat hij moet blijven opletten hoe hoog het staat.
Veel variatie in lijntjes enz, dus dat hij het niet saai vind en op moet blijven letten.

Maar dat zul jezelf vast ook al verzonnen hebben Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:36

runningkawa schreef:
Aan 1 heb ik persoonlijk een hekel
Dus dan bedoel ik netjes aangereden, netjes grond tempo en dan zo maar laten hangen die benen.


zo erg doet Pablo het nu ook weer niet, maar Raimaer is echt een ster in die benen wegstoppen achter haar kleine oortjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:48

Maar zulk soort paard bedoel ik dus bij 1, als ik het heb over een paard die zijn benen laat hangen. (En daar denk ik ook de spraakverwarring)
Rij je er zelf te dicht op als voorbeeld en de balk gaat er dan af, vind ik het een ruiterfout.
Niet een fout van het paard.
Want sommige paarden hebben flink vermogen, maar niet de techniek, lenigheid om zich uit zulk soort situatie te redden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:51

Nog een typje erbij dus:

4) het gemiddelde paard dat braaf zijn best doet voor de ruiter maar net niet dat laatste vermogen en kwaliteit heeft om altijd van het hout af te blijven als de ruiter iets stoms doet Haha!

en zo zijn er veel *LOL*

alhoewel Pablo hier een aardige poging doet Haha!
Afbeelding

Maar dit wordt vreselijk off topic en dat is niet aardig voor Marieke Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-09-03 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:53

5) Paard met vermogen en kwaliteit, die helaas een stomme muts als eigenaar heeft gekregen en zijn kwaliteiten daardoor niet mag tonen Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:00

Haha! Haha!

marieke, welk type is Rex trouwens volgens jou?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 21:20

Op dit moment is Rex dus een categorie 1. paard; hij stopt nooit en maakt eigenlijk geen fouten als ik slecht aanrij...hij doet dus wel zijn best, maar 5 minuten later komt hij er perfect voor en dan tikt hij er (meestal met voorbeen) een balk af.

Als hij voorzichtiger zou zijn/worden heb ik er een goeie aan, want vermogen heeft hij zeker en hij is ook handig genoeg om uit de meest vreemde houdingen te springen...

Ach, misschien lijkt het nu even alsof er een mega probleem is, maar dat valt wel mee..ik moet maar gewoon zó goed dressuren dat ik me een balkje in het springen kan veroorloven Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:44

eh, maar dat gaat alleen op in de cross Haha! hoe moet dat nou in een gewoon parcours *LOL*

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:38

marieketencate schreef:
Op dit moment is Rex dus een categorie 1. paard; hij stopt nooit en maakt eigenlijk geen fouten als ik slecht aanrij...hij doet dus wel zijn best, maar 5 minuten later komt hij er perfect voor en dan tikt hij er (meestal met voorbeen) een balk af.


Die heb ik ook Haha!

Mijn instructeur roept altijd dat ik gewoon moet rijden voor een balk, meestal springt hij er dan wel over Knipoog
maar als alles past dan rollen ze omlaag...best wel frustrerend Bloos

Ik heb weleens gehad dat ik van diverse mensen hoorde dat ik zo netjes gereden had, alleen jammer van die balken...

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 22:57

Lielle schreef:
eh, maar dat gaat alleen op in de cross Haha! hoe moet dat nou in een gewoon parcours *LOL*


Daar doe ik gewoon niet aan! Schijnheilig Frusty

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:59

is ook nergens voor nodig toch *LOL*

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:33

Prisca schreef:
haha klopt helemaal Runningkawa daar heb ik ook last van. Soms als het net niet past gaat hij als een hert over de hindernis.


Ja, ook heel kenmerkend voor type 1. Als het niet past zal het paard zijn uiterste best doen om er nog goed overheen te komen. Vette kans dat hij dan zo hoog gaat dat de balk er niet vanaf gaat. Mss een oplossing? Alles zo rijden dat het totaal niet past... Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:09

Nou scum een fijn gevoel is het niet hoor. Maar ben blij dat hij er altijd over wil en niet stopt (alhoewel sooooomsss).

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:35

Als hij nog niet zo heel erg veel ervaring heeft met springen dan zou ik me er nog niet te druk over maken. Heb zelf ook wle paarden meegemaakt die tot een bepaalde leeftijd niet zo heel erg voorzichtig waren maar later toch goed mee konden om nationaal niveau. Voor de cross is het ook niet handig als een paard extreem voorzichtig is.
Gewoon rustig verder werken en hem z'n fouten laten maken. Soms kan wat hoger werk bij zulke paarden ook wel schelen om het interessanter voor ze te maken. Zeker paarden met veel vermogen willen wel eens meer geboeid worden door hogere hindernissen. En aangezien hij wel voorzichtig is als je een keer een slechte afstand hebt kan het toch een beetje gebrek aan interesse zijn.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:51

runningkawa schreef:
5) Paard met vermogen en kwaliteit, die helaas een stomme muts als eigenaar heeft gekregen en zijn kwaliteiten daardoor niet mag tonen Haha!


Type 6) Een paard dat echt niet snapt hoe je moet springen. Dat je dan je benen moet optillen, en op welke manier je dat moet doen.... En dat na 1 jaar kruisjes springen nog steeds niet snapt. En daardoor dan bang wordt om te springen... Die ken ik dus ook

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:55

Ehm, het spookt??? Net stond mijn toegevoegde bericht er 2x en nu 1x...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:59

persoonlijk zou ik voor de techniek gaan en niet zozeer de hoogte. Misschien dat het helpt als je het paard meer begeleidt. Probeer goed te letten op je tempo en afstand naar de hindernis. Geef ook bij de sprong met het been aan dat het een sprong is. Het is belangrijker dat je paard technisch goed over een 1.00m of 1.10m kan komen, dan dat hij een sprong kan maken van 1.40m