Niet voorzichtig genoeg met springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 17:06

runningkawa schreef:
En aan lui paard heb je niks in een parcours, daar moet je mee naar het bos gaan.

Ik reed springpaarden bij stallen, waar prestatie gericht getraind werd ipv hobbiematig.
En daar leer je niet met je hart kijken naar een paard maar met je verstand.
Dan zie je heel andere dingen Lachen


Ik heb nu al vaak genoeg jouw mening gehoord dat ik beter het bos in kan gaan, maar dat slaat gewoon nergens op! Wie zegt dat ik professioneel wil springen??? Absoluut niet! Ik heb een dressuurpaard dat heel getalenteerd is en waar ik af en toe een parcoursje mee wil springen. Wel leuk als hem dan beter kan krijgen dan nu, hoef echt niet op topnivo mee te gaan doen..

Bij jou is het óf goed springen óf helemaal niet....stop jij dan aub met dat gedressuur en ga lekker het bos in! Of mag je misschien ook iets doen wat je leuk vind zonder te willen winnen??

Dat van je handen "liften" ben ik met je eens; dat doe je niet op iedere hindernis. Verder hoor ik graag tips waar ik iets mee kan, want ik ga toch echt niet "het bos in" omdat ene Kawa op bokt dat zegt hoor! En dat heeft niks met een professionele manier van met paarden omgaan te maken, want ik geloof dat Katja hier de enige in dit topic was die professioneel met paarden werkt, dus lees haar reactie nog maar eens...

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:36

heb je handen liften wel eens geprobeerd.


en nee, je moet het zeker niet bij iedere hindernis doen. Je moet het doen als je voelt dat die zijn benen laat hangen.

Of voel je dat niet als thie dat bij je flikt.

Zou zeker niet stoppen met springen en het n bos ingaan
je kan toch aan je paard wel merken of die er lol in heeft of niet *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:32

Beste marieketencate,
Waar zeg ik dat jij het bos in moet gaan?
Heb gezegt dat je dat met een lui paard moet doen, aan jou de keus of die van jou dat ook is, of je je aangesproken voelt op die opmerking of niet?!
Ik heb nergens in dit topic gezegt of dat op die van jou slaat!

En ik reed Z dressuur, dus mijn paard is minder slecht dan dat jij zou willen of denkt en ik ga voortaan ook het bos in, omdat ik het genoeg voor hem vond Lachen

En van mag je doen wat je wilt, ik zeg alleen dat er paarden zijn die nooit geboren springers zijn, weer zeg ik niet dat die van jou dat niet is, zeg alleen dat die er zijn.
Weer aan jou om te bepalen waar jij die van jou in plaatst.

En over profecioneel, weet jij op wat voor stallen ik gereden heb dan?
Hoef je zelf niet profecioneel op concours te starten om die paarden wel een basis mee tegeven waar een profecionele zo mee het parcours in kan.

En nogmaals nergens staat dat ik zo over die van jou denk, staat zelfs een paar keer dat ik helemaal niet zeg dat jou paard zo is.
Dus voel je niet zo snel aangevallen en lees die berichten van mij eens vanuit een niet aanvallerige manier!
En quote ook eens de andere stukjes uit mijn berichten dan zie je dat ze heel algemeen zijn en helemaal niet op jou paard gedoeld, maar op algemene ervaringen!
Want anders zet ik er wel namen bij, net als nu in dit bericht Lachen

Dus aan jou de keus hoe je berichten wilt lezen.
Misschien dat je mij helemaal niet moet (weet ik wel zeker) dan lees je mijn berichten meteen verkeerd en zie je alles in negatief beeld over jou paard, terwijl ik dat niet zeg en niet bedoel. Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 23:25

runningkawa schreef:
Ik heb nergens in dit topic gezegt of dat op die van jou slaat!


Dit topic GAAT over mijn paard, dus steeds die algemene verkondigingen heb ik weinig aan.
Maar in ieder geval bedankt voor het leermoment Lachen

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:51

Liften een positief punt vind ik toch wel een uiterste ? En ook niet echt een oplossing.

Een onvoorzichtige lijkt me eerlijk gezegd gewoon niet voorzichtig te maken. Het maakt niet uit als ie af en toe een balk afspringt, maar een ECHTE onvoorzichtige, forget it Lachen

Sevilla

Berichten: 52
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:58

Ik heb op een springstal gewerkt waar ze onvoorzichtige paarden idd barreren. Iemand ging naast de hindernaas staan en tikte met de balk het voorbeen van het paard aan. Het is er effectief, maar het is wel best cru...

Bij mijn eigen paard zou ik het nooit doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:01

Oei, als elk topic niet helemaal gaat, waar het over moet gaan, halen we op bokt vaak maar 2 berichten Lachen

Maar ik ben blij dat je nu begrijpt (hoop ik) dat ik niks tegen jou of je paard heb Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 13:47

runningkawa schreef:
Oei, als elk topic niet helemaal gaat, waar het over moet gaan, halen we op bokt vaak maar 2 berichten Lachen

Maar ik ben blij dat je nu begrijpt (hoop ik) dat ik niks tegen jou of je paard heb Lachen


Natuurlijk hoeft niet ieder topic precies te gaan waarover de starter het had gewild, maar ik weet zelf heel goed dat een van nature "lomp" paard nooit de top haalt, net zoals een paard zonder ritme en tact ook nooit het hoogste zal bereiken. Dit is een beetje een open deur. Het is niet zo dat ik geen reele antwoorden wil, in tegendeel. Ik ga er ook (nog) niet vanuit dat mijn paard onder de "onvoorzichtigste" categorie valt...als dit straks wel zo blijkt te zijn, geef ik dit ook wel toe.

En ik ga er zeker niet vanuit dat je iets tegen mijn paard hebt, want het is toevallig een heel leuk paard! Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:20

Ik snap eerlijk gezegd niet wat er zo erg is om even de balk iets op te tillen zodat het paard voorzichtiger wordt. Paard wordt er niet bang van, en het is niet pijnlijk (tenminste, niet meer of minder dan een balk eraf gooien). Je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven, maar dat geldt voor alles.

Het is om het paard iets te leren en in die zin niet meer of minder cru dan iemand die met een zweep rijdt en hem van achter bijtikt om de achterhand actiever te krijgen.

Zoals je zelf al zegt Marieke, op een wedstrijd heeft ie toch niet zoveel problemen? Waarschijnlijk omdat hij dat net iets scherper is Lachen

Als ie daar ook slorig wordt door gebrek aan concentratie of interesse woprdt het lastiger Lachen

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:03

Is ronduit zielig en nog verboden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:17

Om eerlijk te zijn vind ik het niet eens zo zielig.
Maar heb er nog nooit blijvend resultaat van gezien.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:21

Verboden is een zweep in een dressuurproef hoger dan L ook. Your point?

En zielig? Ehm tja, da's persoonlijk denk ik Lachen
Ik heb het dus niet over het pijn doen bij barreren, maar wel de oplettendheid verhogen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:22

Een tussenvorm en veel milder is het gebruik van een bamboestok. je staat bij de hindernis en op het moment van de sprong sla je tegen de hoeven (niet het been) aan. Het holle geluid maakt veel paarden attenter en voorzichtiger. Ik sluit me echter ook aan bij veel anderen in dit topic, die zeggen dat als het er niet inzit, het hopen tegen beter weten in.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 19:07

Nou, gisteren springles gehad en we hebben eigenlijk nog niks speciaals gedaan. Ik moest een rijtje springen kruisje, steiltje en dan op 3 galopsprongen een oxer. Hij bleef vlak springen. Toen heeft mijn trainer het even wat opgetrokken en pas op 1.40 (jaja, zo hoog had ik nog nooit gesprongen!) ging hij dus echt mooi erover heen; heel ruim en rond en echt een heel fijn zweefmoment. Een paar keer over deze hoge en daarna spong hij de normale hindernissen (1.10 ofzo) ook stukken beter.

Als het nu nog zo op te lossen is, hoef ik vooralsnog niet te gaan barreren o.i.d. Hij krijgt nu dus wel gewoon een tik als hij zijn benen niet optilt, ik weet dat hij heel makkelijk hoog springt, dus ik hou het nu nog maar even op een gebrek aan interesse (leg je er een zeiltje onder springt ie nl wel weer heel hoog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:25

Super OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:08

ok dan, veel beter Lachen

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:47

sommige paarden vinden lage hindernissen nu eenmaal niets aan. Fijn dat je nu ieder geval iets weet he;)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:53

gomir schreef:
Ik ben het met Scum eens

Ik heb zelf ook een paard uit 'categorie 1'. Hij springt altijd en is totaal niet onder de indruk als hij zijn voeten stoot dat heeft voordelen, maar ook nadelen Verdrietig
Hij zal echt nooit stoppen nadat hij een flinke paal aan de benen heeft gehad en in de cross is hij ook niet snel bang voor zijn voeten, maar aan de andere kant kom ik regelmatig het parcours uit met twee balken, waar ik echt niets aan kon doen. Alles klopte en toch rollen die balken...(bij mij vooral op steilsprongen, die boeien hem echt niet Bloos )

De mijne is trouwens wel beter gaan springen en nu in het M gaat het aardig. 3 keer gestart en steeds 2 balken, maar hij mist ook wel een beetje vermogen voor het 'hogere' werk.
Door het crossen wordt hij niet echt voorzichtiger, want hij weet heel goed dat die balken wel vallen

Wij hebben vooral heel veel lijntjeswerk gedaan en dan de hindernissen net iets krapper zetten of met galopbalken ervoor en erachter, zodat hij goed op moet letten waar hij loopt Knipoog
Barreren is weleens door iemand geopperd, maar dat hebben we niet gedaan omdat dit paard ontzettend veel plezier in zijn werk heeft en we dat absoluut niet wilden verpesten

Verder kan ik je eigenlijk weinig tips geven, een paard dat van nature niet supervoorzichtig is zal het ook meestal niet worden



die van mij begon ook beter te springen naar mate ik hoger kwam!
de L was echt LEVENSLANG! Huilen Cool en maar balken mee sleuren(idd ook steiltjes!)
in de M ging het perfect! en nu in de Z eigenlijk ook!mijn pony is eigenlijk van beide wat, met zijn benen niet echt voorzichtig, maar als we niet uitkomen stopt ie!(in de M en de Z dan) maar hij begint steeds meer zijn pootjes op te tillen en wordt steeds wat voorzichtiger. ik denk dat het belangrijk is dat je ook goed kan schakelen! rijd hem eens extra verzameld, daarvoor heeft ie meer kracht nodig om omhoog te komen! en misschien dat ie dan wat meer die benen intrekt
ik heb ook wel eens iemand gezien die deed van die banden op de hoeven met vand ie ringen(voor mennen is dat zeker) daardoor kwam er wat meer actie en werden de benen ingetrokken! maarja of dat nu echt helpt?!?! Verward
ik denk gewoon dat je ook beetje moet spelen met balken werk....balk voor de sprong, balk erna! maar dat is per paard natuurlijk verschillend!