Niet te houden met springen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DiRrTy_LaDy

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Oudkarspel (Alkmaar)

Niet te houden met springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 13:52

Mijn paardje is echt niet te houden met springen...
Al ga je op je kop staan, er is niks tegen in te brengen...

Hij gaat zo hard en ongecontroleerd!

Wat is hieraan te doen?

I'm In LoVe
Wouter You Were Mine...


jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:03

Wij hebben in de les (manege) geleerd om je paard pas te laten springen als jij dat wil, dit is misschien handig voor jou, om je paard beter gecontroleerd te hebben? Wij deden het zo: hele lage hindernisjes, daarvoor drafbalkjes. en dan in stap naar de hindernis toe, in draf over de balken en dan met je benen (en met je handen toestaan) aangeven wanneer hij over de hindernis mag. Later deden we het ook nog met een 2e hindernis er een stukje achter en dan dat stukje in galop, of juist weer terug naar de draf. Heel veel paarden die eerst heel moeilijk te houden waren, werden door deze manier wat makkelijker te houden. *LOL* Misschien dat het bij jou ook helpt? succes ermee i.i.g! OK dan!

Voor de hele wereld ben je iemand, maar voor iemand ben je de hele wereld.

DiRrTy_LaDy

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Oudkarspel (Alkmaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 14:06

Weet je wat juist het probleem is...
Hij is niet te houden, al leg je er een drafbalk voor,
Springt hij ze allebei tegelijk Scheve mond

Zo doet hij dat ook met in- uitjes enz.

Evengoed bedankt voor je reactie, dit is helaas niet de oplossing dit hebben we al meerdere malen geprobeerd....

I'm In LoVe
Wouter You Were Mine...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:12

dressuurwerk!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:17

is niet de oplossing Lielle. Mijn merrie is ook zo'n dolle stier. het is kwestie van ongehoorzaamheid. Mijn instructeur kan het wel oplossen: loopt ze door het bit heen als een idioot naar de hindernis, dan drukt hij op de rem. Heel simpel. ze heeft maar te luisteren. MAar mij lukt dat gewoon niet. En alleen bij hindernissen kent ze geen rem meer. Bij dressuur wel.

De hond is de betere mens

DiRrTy_LaDy

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Oudkarspel (Alkmaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 14:20

Desiree schreef:
is niet de oplossing Lielle. Mijn merrie is ook zo'n dolle stier. het is kwestie van ongehoorzaamheid. Mijn instructeur kan het wel oplossen: loopt ze door het bit heen als een idioot naar de hindernis, dan drukt hij op de rem. Heel simpel. ze heeft maar te luisteren. MAar mij lukt dat gewoon niet. En alleen bij hindernissen kent ze geen rem meer. Bij dressuur wel.


Precies Desiree...Alleen bij het springen...
Bij dressuur gaat alles gewoon zoals het moet... *LOL*

I'm In LoVe
Wouter You Were Mine...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:20

en hier wat info uit oude topics (leve de zoekfunctie!):
[VMR] te enthousiast bij springen
Lielle"]
Uit de galop zou ik een galopbalkje gebruiken Knipoog Maar springen vanuit een sukkledrafje is ook geen verkeerd idee.
En heel veel dressuren en werken aan tempocontrole. Verder veel galopperen over een balkje op de grond zodat je je eigen oog oefent.

Knip en plak uit
[RT] Spring-probleem
[quote="Lielle"]
YouKnowwho, dit is een dressuurprobleem. Kennelijk heb je onvoldoende tempo controle, daar zul je eerst aan moeten werken. En als jij niet wilt dat er gesprongen wordt, gebeurt dat dus niet. Er wordt niet naar sprongen toegerend, als jij iets anders van plan bent. Dan maar stil tegen de muur of zo. Maar je zult dus moeten werken aan gehoorzaamheid, en begint bij dressuurwerk.

smithsgirl, op die eerste manier leer je ze juist aan dat je mag rennen naar een sprong. zie ook de links hieronder:

Knip en plak uit:
[RT] "spring"heethoofd?

[quote="lielle schreef:
werken aan je dressuurbasis. En werken aan een heel langzaam sloom traag ritme, zowel voor als na de sprong. En het allerbelangrijkste is dat je niet zelf gaat trekken maar een ontspannen hand houdt. Ik ben geen voorstander van stil zetten voor de sprong maar je kunt idd wel een volte galopperen net zo lang totdat hij onder controle blijft als je aanrijdt.

Dit is mijn aanpak, voor een koel paard dat niet gaat trekken en voor eentje die daar wel een handje van heeft.
In draf: heel rustig tempo, bijna sloom (wel met impuls) en niet rijden naar de sprong. Hij moet zelf leren nadenken over de afzet, en het passend bij de sprong komen. Zelf stil zitten, niet doen, alleen wakend been en hand. Je paard moet meedenken, en zichzelf kunnen redden als het nodig is. Jij bent er voor de overtuiging en de richting.


In galop: rustig grondtempo, vooral ritme vast houden. Niet 'rijden' naar de sprong, maar rust en ritme handhaven en zelf stil zitten. Als het niet past, bijtijds corrigeren en in hetzelfde tempo naar de sprong. Als het paard er te dicht onder komt, handen op de plaats houden (evt een klein beetje terug brengen) en je paard tegen je hand op laten springen.


[RT] discussie over systeem bij springen

[RT] te hard in springparcours
[/quote][/quote]


[RT] "terplekke" galloperen
[RT] Springprobleem.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:21

moet gewoon kunnen oefenen en dat kan ik niet. Ik heb een hindernis nodig thuis.

De hond is de betere mens

DiRrTy_LaDy

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Oudkarspel (Alkmaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 14:22

Weet je wat het probleem dan is Lielle...
Mijn paardje staat 3 kwart van de les tegen de muur Scheve mond
Daar doe ik het natuurlijk niet voor...

I'm In LoVe
Wouter You Were Mine...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:23

Desiree schreef:
is niet de oplossing Lielle. Mijn merrie is ook zo'n dolle stier. het is kwestie van ongehoorzaamheid. Mijn instructeur kan het wel oplossen: loopt ze door het bit heen als een idioot naar de hindernis, dan drukt hij op de rem. Heel simpel. ze heeft maar te luisteren. MAar mij lukt dat gewoon niet. En alleen bij hindernissen kent ze geen rem meer. Bij dressuur wel.


dus juist nog meer dressuren, Ho=Ho. Altijd en overal. Juist ongehoorzaamheid moet je in het dressuurmatig werk (kan best tussen de hindernissen overigens) oplossen, en als je tijdens je dressuur te allen tijde je tempo 100 % onder controle hebt krijg je ze bij een hindernis ook stil.

Overigens is denk ik het kernprobleem bij Paddie ontspanning en rust, of heb ik het mis?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:26

DiRrTy_LaDy schreef:
Weet je wat het probleem dan is Lielle...
Mijn paardje staat 3 kwart van de les tegen de muur Scheve mond
Daar doe ik het natuurlijk niet voor...


misschien moet je dat wel eens een paar keer doen, een stapje terug accepteren voordat je die stap vooruit kunt maken. Maar ik zou zelf beginnen met heel veel galopwerk over een gewoon balkje, tussen het dressuurwerk door.

Oh, en ik heb ook zo'n heethoofd, heb regelmatig tegen de muur gestaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:26

Lielle schreef:
[

Overigens is denk ik het kernprobleem bij Paddie ontspanning en rust, of heb ik het mis?
[/quote]

ja, dat heb je zo opgerakeld bij haar. Ik kan haar nu zodanig rijden dat ze ontspannen is met rust. Maar er hoeft maar IETS te gebeuren en ze schiet in de stress. Ze heeft 0,0 incasseringsvermogen en krijgt gelijk het heen en weer. ALTIJD probeert ze te vluchten, want dat is wat het eigenlijk is: vluchtgedrag bij het springen. en het lukt haar, want wat bij dressuur lukt (opvangen), lukt bij springen gewoon nog niet.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:30

Idd wat Lielle zegt veel trainen met dressuurwerk leer hem terug te komen op je zit veel tempo wisselingen. Je galop moet zo zijn dat als je je zwaar maakt hij stilstaat.

Ook veel laag en balken galoperen/draven leer je hem ook wachten.
Ik ben geen voorstander van stilzetten voor de sprong mijn paard werd er verschrikkelijk boos van en ging erna nog harder. En als hij sprong drukte hij zijn rug erg weg. Nu is het dressuurwerk veel beter en controle dus ook.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:30

En daarom zeg ik dus dat de controle met dressuur nog beter moet, dan komt het met springen ook goed. Geduld is een schone zaak *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:43

DiRrTy_LaDy"]
[quote="Desiree schreef:
is niet de oplossing Lielle. Mijn merrie is ook zo'n dolle stier. het is kwestie van ongehoorzaamheid. Mijn instructeur kan het wel oplossen: loopt ze door het bit heen als een idioot naar de hindernis, dan drukt hij op de rem. Heel simpel. ze heeft maar te luisteren. MAar mij lukt dat gewoon niet. En alleen bij hindernissen kent ze geen rem meer. Bij dressuur wel.


Precies Desiree...Alleen bij het springen...
Bij dressuur gaat alles gewoon zoals het moet... *LOL*
[/quote]

Dan ga je in je dressuren balkjes springen als spring je het balkje 1000x net zolang dat ze het normaal vind. Langzaam heeeel langzaam breidt je dit uit. Ik heb een jaar lang laag gesprongen niet leuk maar het werkte wel. Zodra ik namelijk hoog sprong (hoger dan L) was het probleem over.

Ook ik had dit probleem en nu is het over vooral NIET opgeven. Ik ben puur veel gaan galoperen voor de les net zolang dat ik hem vooruit moest schoppen. Dan was hij zo lui dat ik eindelijk kon gaan springen. Ik weet het is niet normaal maar ik zat er ruim een uur van te voren erop voor een half uur les. Longeren had geen zin want dan ging hij juist rennen en druk doen terwijl hij rustig moest worden.

Er zijn hier veel topics over geweest maar doorgaan is toch echt de oplossing.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:48

ik wil ook niet opgeven maar 1x in de week dit oefenen is onvoldoende. Ik heb thuis ook balkjes nodig maar ik moet nog zien hoe ik dat ga versieren.

Over geduld gesproken Lielle, heb door paddy al zoveel geduld geleerd maar het is NOOIT genoeg bij haar. Zij vraag altijd weer om meer geduld.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:53

Desiree al heb je maar 2 balken en dan er iedere dag overheen rijden net zolang dat het niet meer bijzonder is.

haha ik ken dat maar al te goed. Ben ook blij dat ik leys nu alleen doe dan gaat het toch beter en is hij makkelijker. Alhoewel ik toch begin te merken dat de operatie hem een duwtje in de goede richting heeft gegeven.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:54

Sowieso ook niet je paard 2 dagen stilzetten voor de springles Knipoog
Dan zijn ze extra energiek.

Meer zelf oefenen en beter met je zit gaan rijden Knipoog

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:55

Zie het maar als een goede oefening voor jezelf Desiree, je wordt er vast een beter mens van Extreme duivel

Prisca, stil zetten voor de sprong kan heel goed werken, maar ik werk zelf idd ook liever aan een sukkeldrafje/galopje voor de sprong, zodat je de rust kunt vasthouden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:08

Klopt Lielle kan heel goed werken maar als je paard nog meer over de zeik gaat stop je er snel mee. Ik draai tegenwoordig op tijd een volte scheelt weer spanning voor de sprong.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

DiRrTy_LaDy

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Oudkarspel (Alkmaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 15:15

Thnxx he Viev
Haha en ik ben niet de schuldige aan die 2 dagen...
Dat weet je Haha!

I'm In LoVe
Wouter You Were Mine...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:17

Misschien dan ook niet handig om te gaan springen zo maak je het alleem maar erger. Alleen springen als je 100% tevreden ben anders niet. Je gaat dan dingen bevestigen die verkeerd zijn.

Ik stop gewoon tijdens mijn les als ik niet tevreden ben als hij bv niet lekker in zijn vel zit of lastig is. Ik schiet er niets mee op en leer hem en mezelf verkeerde dingen. Springen moet ontspanning zijn geen spanning helaas zie je vaak het 2de. Dat is ook een stukje CONTROLE.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:26

anderzijds vind ik nu (paarden zijn inmiddels voldoende ervaren, zitten midden in een wedstrijdperiode en zijn goed fit) dat ze ook fatsoenlijk moeten kunnen springen, ook al zijn ze met hun verkeerde been uit bed gestapt (dus niet bij fysieke problemen). Dan blijft idd de ONTspanning voorop staan, maar er wordt wel gewoon gewerkt.

/edit
klein foutje eruit gehaald (ontspanning ipv spanning) Extreme duivel
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-09-03 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:49

good point Lielle. daar ben ik het nou eens helemaal mee eens! Helaas is paddy dat niet. Scheve mond

De hond is de betere mens

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:52

Ik ben het ook met Lielle eens: op bepaalde momenten moeten paarden gewoon aan de bak; zin of geen zin. Als je altijd maar stopt als het niet 100% gaat (dat gaat het volgens mij ook bijna nooit) krijgt het dier ook alleen maar zijn zin.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 11 bezoekers