Spring-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janikke
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-09-03

Spring-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 20:20

Hoi!!!
Sinds kort spring ik parcoursen met mijn pony. Hij is daarbij heel braaf, maar halverwege het parcours wil hij alleen maar sneller en sneller. Hij blijft wel gewoon aan de teugel lopen en gooit zijn hooft niet omhoog, en pakt het bit ook niet vast. Weet iemand hoe ik dit kan oplossin? Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een scherper bitje en zo want ik wil mijn pony geen pijn doen!!!
Wie kan mij helpen!!!!????
Alvast bedankt!! gRoetjes, Janikke Haha!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:23

Ik denk dat het niet zo'n groot probleem is, als je pony wat harder gaat. Het zou wel een probleem zijn als hij daardoor niet goed meer uitkomt of het parcours afraffelt. Is dit het geval??

Janikke
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 20:26

Nee dat niet echt, maar ik vind het eng als hij zo hard gaat. Doordat hij zo vlot doorloopt komt hij wel goed uit en zo maar ik ben zelf niet zo'n held. haha... dat zal dan wel het probleem zijn..!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:26

Ga wat oefenparcousen rijden.
Als hij dan harder gaar zet je hem op de volte.
Helpt dat niet genoeg, ga je ff draven tot hij rustig (al duurt dat 10 min.) is en maak je de rest van het parcours daarna af.

Met rust in jezelf en je pony brengen los je zulk probleem op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:28

Lees nu je 2e post
Wat vind jij hard?
Er moet altijd een vlot basis tempo zijn.
Dus meer dan de arbeidsgalop in een dressuurproef.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:42

mijn pony waar ik trouwens niet mee spring omdat ik te groot voor haar ben, was niet te stoppen. ik hoefde maar een balk in de bak te leggen terwijl zij er los liep. dan ging ze er als maar overheen. ze had bij haar vorige baasje waarscheinlijk opgepikt dat ze moest springen als er een sprong lag. hij was door niks en niemand in het begin tegen te houden. hij moest en zou er over heen. na veel grondwerk met haar gedaan te hebben en dan vooral los werken. heb ik in de picadero een sprongtje neer gezet. en daar ging ze weer. elke keer dat ze er overheen sprong als ik niks had gezegt drijfde ik haar de andere kant op. net zo lang dat ze wachte op mijn commando. nu kan ik haar uit volle galop door enkel zelf duidelijk te stoppen boven op een hindernis stoppen.
waarscheinlijk vind jouw pony het zo leuk dat ze steeds harder gaat. ze moet leren wachten en naar jouw te luisteren. hoe je dit doet maakt niet zo veel uit. als het maar zonder geweld maar wel heel duidelijk is. de aanpak moet bij jouw en je pony passen. anders werkt het niet.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:51

Sja, als die gewoon goed uitkomt dan zie ik ook het probleem niet echt. waarschijnlijk word die gewoon lekker vrolijk.