halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nobbie91

Berichten: 673
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Utrecht

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 03:00

Mijn verzorgpony wordt sinds kort door mij bereden (hij is nog vrij jong, wordt over een paar maanden 4), en ik vind dat hij het over het algemeen supergoed doet. Hij lijkt het ook leuk te vinden en heeft nog geen enkele keer geprobeert om er vandoor te gaan of me eraf te gooien.

Natuurlijk gaat nog lang niet alles perfect, maar vooral bij het halthouden is er nog werk voor ons. Hij doet er sowieso vrij lang over om te stoppen (bij alles, van draf naar stap, stap naar stilstand, enz). En als hij dan eindelijk stil staat dan is dat voor 3 seconde en dan wil hij verder lopen of hij gaat achteruit draaien.

Hoe kan ik hem het best aanleren om goed stil te blijven staan en dat het niet de bedoeling is kleine stapjes opzij of naar achter te zetten? Ik probeer mezelf zwaar te maken, haal mijn handen wat meer naar me toe en zodra hij stilstaat geef ik hem weer ruimte met de teugels en laat ik mijn benen stil hangen.

Hebben jullie tips? :)

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:16

Hoe doet hij dit aan de hand? Kan hij stil staan terwijl jij bijv erom heen loopt of een paar passen van hem weg loopt? Dat kun je namelijk koppelen aan een verbaal commanda (halt/blijf ik noem maar wat) en dat onder het zadel dan gebruiken om hem duidelijk te maken wat je bedoeld.

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:13

Ik rijdt ook een jong paard die ook niet stil wil staan. Ik zet haar dan stil en ontspan meteen voel ik dat ze weer gaat lopen knijp ik mijn handen even dicht. Pas wanneer ze goed blijft staan mag ze weer lopen.
Heb je ook les?

nobbie91

Berichten: 673
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:34

ja ik heb ook les. ik knijp ook in mijn handen als hij toch weer gaat lopen, maar als ik hem gelijk weer weg laat stappen als hij even stil staat dan denkt hij volgens mij dat ie telkens maar heel kort stil hoeft te staan en dan gaat ie gewoon uit zichzelf weer weglopen toch?

Haltcommando luisterd hij wel naar, aan de hand beter dan onder het zadel, maar is nog wel iets te verbeteren, misschien dat het daarin zit idd, grondwerken. Dankjullie voor de tips iig, ik ga ermee aan de slag :)

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:35

Wat voor hulpen geef je als je gaat halthouden? En als hij eenmaal stilstaat?

nobbie91

Berichten: 673
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:39

dan ben ik zelf rustig, geef hem ruimte met de teugels zodat er geen druk meer op staat en probeer mijn benen stil te houden. Zodra hij toch weg wil stappen, vooruit, opzij of achteruit, dan probeer ik me weer zwaar te maken en zet ik weer wat druk op de teugels. Soms helpt het, soms blijft hij pasjes naar achteren nemen tot ik hem weer voorwaarts laat gaan. Zodra hij even stil lijkt te staan geef ik hem dus rust..

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:59

Ik had een Pony die dit ook niet graaf wou, elke kwer als ze wwer ging lopen.zette ik haar achteruit terug op de oude plek.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:02

Vooral niet achteruit zetten! Dan krijg je juist een paard dat niet stil wil staan.
Gewoon doorgaan zoals je nu doet. Als hij stil staat krijgt hij rust. Vooruit lopen is druk op de teugels. Achteruitlopen is been eraan.
En blijf de gehele tijd zwaar zitten. Als jij je houding veranderd wanneer hij stil staat kan hij hier ook op reageren door te bewegen.

Dit is gewoon iets wat met de tijd steeds beter zal gaan. Neem er gewoon lekker je tijd voor en blij rustig.

nobbie91

Berichten: 673
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 17:17

oke dankjewel!! :)

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:28

@ninajojo oke sorry had altijd priveles met deze pony en zo is het mij geleerd

S123321
Berichten: 995
Geregistreerd: 25-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:43

nobbie91 schreef:
Mijn verzorgpony wordt sinds kort door mij bereden (hij is nog vrij jong, wordt over een paar maanden 4), en ik vind dat hij het over het algemeen supergoed doet. Hij lijkt het ook leuk te vinden en heeft nog geen enkele keer geprobeert om er vandoor te gaan of me eraf te gooien.

Natuurlijk gaat nog lang niet alles perfect, maar vooral bij het halthouden is er nog werk voor ons. Hij doet er sowieso vrij lang over om te stoppen (bij alles, van draf naar stap, stap naar stilstand, enz). En als hij dan eindelijk stil staat dan is dat voor 3 seconde en dan wil hij verder lopen of hij gaat achteruit draaien.

Hoe kan ik hem het best aanleren om goed stil te blijven staan en dat het niet de bedoeling is kleine stapjes opzij of naar achter te zetten? Ik probeer mezelf zwaar te maken, haal mijn handen wat meer naar me toe en zodra hij stilstaat geef ik hem weer ruimte met de teugels en laat ik mijn benen stil hangen.

Hebben jullie tips? :)

Aan de hand als je ernaast staat (met wandelen, uit de stal halen etc) hem laten halthouden en dan zelf "HOOHH' erbij zeggen en hem laten stilstaan. Als hij dat doet zeg je 'braaf' en beloon je hem. En dit blijven herhalen.
Dit deed ik altijd met mijn jonge paarden voordat ik ze zadelmak maakte.
Als je er dan op zat en je zei HOOH dan stonden ze 9 vd 10 x al stil.
Succes.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:51

Jonge paarden kun je makkelijk remmen op de zit.
Bovenbenen/knieen een beetje aanknijpen en ze komen meestal direct terug.
Als ze nog maar kort onder het zadel zijn dan is halthouden best moeilijk.
Ze hebben nog moeite met de balans en in beweging is het makkelijker.
Vooral niet te lang staan dus.Ik oefen het meestal alleen met opstappen,dan dus lang stil staan,en afstappen.
Pas na een half jaar ga ik bewuster halthouden.

bernleeman
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:02

Je handen zowiezo stil houden en je vingers sluiten. Niet je handen naar je toe trekken.. Inderdaad wat al gezegd werd met stem geluiden erbij.
Hij moet de overgang naar halt houden niet als naar gaan ervaren, doordat je hem meer druk in zijn mond geeft. Dus geleidelijk aan korte druk (dit aanvoelen hoeveel hij kan hebben) en ontspannen.
Bereid hem ook goed voor op de overgang.
Hierdoor kan je hem straks op je pinken rijden en heeft hij de hulpen goed aangeleerd.
Je "remt" met je buitenteugel.. Dieper gaan zitten, idd bovenbeen iets sluiten, maar let wel op dat als je je benen "aanknijpt" je dit niet met je kuiten doet. Aangezien hij geleerd heeft dat dit vooruit is.
Met jonge paarden is het herhalen tot je er beroerd van wordt en dan... nog een keer herhalen. Maar zelf ook heel bewust weten wat je aan het doen bent, (ga voor jezelf na wat je stap voor stap doet, of waar je misschien net iets te laat mee bent) en niet te lang in de oefening blijven hangen.

En met opstappen??? niet eerder opstappen dan dat hij echt goed stil staat.
Ik hoop dat je er iets aan hebt... *\o/*
Suc6..

nobbie91

Berichten: 673
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:05

bedankt voor alle tips :) hier heb ik echt wat aan!

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:10

Als hij naar 3 sec weer wil gaan lopen, dan zelf na 2 sec weer een overgang naar stap maken. Dus niet te lang stilstaan. Beter 2 sec stil en op jouw hulp weer voorwaarts, dan 'vechten' om hem stil te laten staan. En niet te druk om maken, mijn paard vindt halthouden helemaal niks aan. Pas als ik haar met rijden helemaal lekker aan de gang heb, maak ik mooie overgangen halthouden.