Rijden jullie vaak met sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:53

Ik heb de kleinste van de kleinste knopspoortjes, die gebruik ik bij 1 paard die ik heel soms rijd, omdat dat de enige manier is dat ik m door de lengtebuiging heen kan krijgen. Zonder spoor lukt dat me niet, hoewel ik het steeds blijf proberen.
Op Lodewijk rijd ik zonder sporen en zonder zweep Haha!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:24

Ik rij altijd met sporen, op de wedstrijdpaarden althans. Op hele groene dieren niet die hoeven toch alleen maar hard-zacht, en links-rechts, dat moet toch ook zonder sporen kunnen. Maar zodra ze wat verder zijn heb ik in princiepe altijd een spoortje om.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:48

Ik rijd eigenlijk (bijna) altijd met sporen.
Alleen toen we na een blessure weer rustig aan moesten beginnen heb ik de eerste aantal keer zonder spoortje gereden.
Dat ging super! Ik had eingelijk in het begin zelfs het gevoel dat ze lekkerder zonder sporen liep.

Totdat ik meer ging oprichten en verzamelen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:49

Ik rijd ongeveer één keer in de twee weken zonder spoortje. Ook als we buitenrijden heb ik niet altijd sporen om.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:17

ik rij altijd met sporen,

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:59

Rijd altijd met sporen. En een knopspoortje, die heb ik in mijn kast liggen, maar ik rijd zelf liever met mijn wieltjes.
Ik weet dat iedereen daar een mening over heeft, maar mijn paard (een snelle) reageert gewoon het beste op deze sporen. Ik heb ze nauwelijks nodig, maar áls ik ze nodig heb, dan heb ik maar heel weinig "geprik" nodig om dat te bereiken wat ik wil.
Rijd zelf M1 en ik moet dus verplicht met sporen rijden, en ik vind mijn paard ook heerlijk aan het been zonder sporen, maar het geeft af en toe net dat beetje extra.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:36

Ik rij eigenlijk altijd met spoortje,
Je hebt net dat beetje extra om je hulp zo subtiel mogelijk te kunnen geven.
Ik prik liever een keertje bij als ik geen reactie krijg dan dat ik moet gaan schoppen of slaan.
Reken maar dat de boodschap (vaak ook beter en met minder storing) aankomt hoor!!
Jonge paarden rij ik zonder spoortje, want die moeten eerst nog leren wát een beenhulp is,
en hoef je dus ook nog niet je hulpen zo klein en subtiel te geven.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:51

Ligt eraan op welk paard ik zit. Op mijn bijrijdpaarden heb ik eigenlijk nooit met sporen gereden. Een enkele keer met een rubberen knopje (die zijn nu verboden geloof ik, omdat je daar een punt aan kan vijlen). Op de moeder van mijn 2 jarige rijd ik nooit met sporen, omdat ik ze daarbij niet nodig heb. Op Forrest rijd ik soms met sporen, soms met zweep, soms met allebei. Maar meestal met geen van beide. Ik vind dat ik hem ook zonder sporen moet kunnen rijden, maar ook met (als je me snapt:D)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:22

Af en toe zonder tijdens de training, buiten altijd zonder.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:25

Ik rij er niet mee, want ik heb ze nog niet nodig, ik rij ongeveer L2 niveau en heb nog niet het idee dat ik mn hulpen moet verfijnen. Bovendien ben ik ook niet overtuigd dat mijn beenligging stil genoeg is. Ik rij overigens wel met een zweep.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:53

Meestal met, maar 1 keer in de 1.5 week rij ik een keer zonder.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:06

Altijd!! Ik rij nooit zonder sporen (tenzij ik naar het bos ga, dan laat ik ze heel soms thuis). MAAR... ik rij wel met ze maar gebruik ze niet altijd!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 23:06

Ik heb ze ook altijd om maar gebruik ze maar een paar keer per uur... Als ze net niet genoeg reageren op mijn been trek ik even mijn hak op... (rijdt altijd met sporen onderaan de hakken op de reservebank...)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 07:31

onze eigen paarden eigenlijk maar zelden, al doe ik ze nu eens wat vaker om zodat ze er ook aan wennen en straks in het M niet raar staan te kijken.

Wel heb ik sinds deze week een lesklantje en op haar paard had ik mijn sporen erg hard nodig om uit leggen dat been vooruit betekent. Na een paar 'aanwijzingen' daarover was het duidelijk, de rest van het uur heb ik ze nog een of twee keer gebruikt ter herinnering.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 02:13

Ik rijd nooit met sporen op mijn paarden zijn goed aan de hulpen. Ze lopen lekker nageeflijk en zijn goed voorwaarts. Overigens ook niet met hulpteugels ook niet met longeren. Dat geeft mij een fijn gevoel van natuurlijk ongedwongen optimaal samenwerken met mijn paard! Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 08:08

Ik rijd eigenlijk zo goed als altijd met sporen.Dat betekent niet dat ik ze ook daadwerkelijk altijd gebruik.
Als ik ze af doe dan merk ik eigenlijk geen verschil, maar k vind een spoortje gewoon fijner om net even je hulp te verfijnen.

Dat je natuurlijker rijd zonder sporen geloof ik niet, paardrijden is sowieso niet natuurlijk.Soms is het eerlijker om wel met een spoortje te rijden.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 12:05

Ik rijdt er altijd mee:
- omdat het het standaard wedstrijd outfit is
- ik kan zo de hulpen verfijnder doorgeven waar het nodig is
- gebruik ze niet altijd tijdens het rijden, zou ik niet eens kunnen want mijn hakken steken toch een eind onder de buik uit en dan zou ik ze voordurend op moeten trekken Haha!

Vroeger reed ik thuis nooit met sporen, dacht dat als ik dat wel deed het paard op de wedstrijden er minder goed op zou reageren. Domste gedachte die je ooit kan maken dus. Als je sporen goed gebruikt komen de hulpen altijd even verfijnd door.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 15:16

die van mij reageerrt dus bijna nie top been dus ik rijd met kleine knopspoortjes en dat is genoeg en zweepje.maar ikg ebruik mn sporenneit altid hoor

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:28

ik rijd met sporen en nooit met zweep dat haat ik

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:31

Ik rij altijd met zweep en af en toe met sporen.

Als ze op een gegeven moment niet meer aan mijn been is tik ik haar eerst bij met de zweep, maar ja af en toe zijn er van die dagen dan ze echt niet wil en dan gebruik ik wel een spoortje wel een stompe Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:41

Ik rij nooit met sporen.
Als mijn paard niet op mijn been reageerd krijgt hij als hij na 2 keer been niet reageerd een tikje achter mijn been.
Ik heb mijn zweepje altijd bij me als is het maar omdat er bij ons in de polder nogal veel honden loslopen die de staart van mijn paard errug lekker vinden

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:47

sporen...weg er mee! ik begrijp niet waarvoor ze in vredesnaam uitgevonden zijn. ik rijd nooit met sporen, ik vind het eigenlijk meer een teken van zwakte, en voor de jongere kinderen hier een manier van stoerdoenrij: want als ik met sporen rij, betekend dat dat ik goed kan rijden. zo'n houding krijgen ze dan. Verdrietig ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar bij mij op stal is dat wel het geval. ook vind ik dat als je met sporen gaat rijden je paard er alleen maar slomer van wordt. bij elke aansporing krijgt het een prik, wil je eens zonder sporen, o, dat valt toch wel tegen. nou, spoortje er weer om dan maar. een paard is goed aan je been als aanspoort zonder sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:49

Als dat gebeurt doe je iets ergs verkeerd met je sporen.
Je hoort ze namelijk niet de hele tijd te gebruiken.
Is dat wel zo, moet je ze idd af doen, want dan ben je nog niet gevorderd genoeg om er mee te rijden.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:13

ik gebruikte ze altijd alleen om te sturen en voor de moeilijker oefeningen (spinnen enzo) en dus puur om de hulpen te verfijnen. Nu ze drachtig is en door hormoonwerking een stuk langzamer/slomer, moet ik ze helaas regelmatig ook voor aansporen gebruiken...
en ik drijf zeker niet bij elke pas aan. mijn paard heeft geleerd in hetzelfde tempo te blijven lopen tot ik haar duidelijk maar harder/zachter te gaan.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:07

dierenvriend heeft nog een hoop te leren Haha!