Niet op achterhand en achterhand te zwak..........

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

cojo79

Niet op achterhand en achterhand te zwak..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 15:20

Hallo,

Ik moet mijn paard meer op de achterhand rijden krijg ik steeds te horen.
Ook dat haar achterhand te slap is.

Maar hoe en wat moet ik nu doen??
Het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van trainen en trainen.

Vooral mijn Middendraf en Middengallop mislukken altijd.

In de middengallop houd ze haar achterbenen erg breed.

Welke oefeningen moet ik gaan doen??

Ik rij al heel erg veel overgangen en Tempo wisselingen.
Ook maak ik af en toe een goede gallop met een buitenrit.........

Alle Tips zijn Welkom!!

De L1 wil gewoon niet middendraf en middengallop vooral slecht!!

Groetjes: Corina

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:38

naar mijn mening is de middendraf en galop pas goed mogelijk als je je paard goed op de achterhand kan richten. en dus opwaarts kan rijden.
overgangen rijden is goed maar alleen als je er bijna geen teugel hulp bij hoeft te geven. hij valt dan namelijk op de voorhand waardoor hij dus geen gewicht op de achterhand neemt. leer hem op commando te stoppen zodat je er geen teugel hulp voor nodig heb. daarbij is het actief aan draven of uit stap/stilstand aan gallopeeren zeer goed. maar alleen als je dit zonder alteveel hulp kan doen.
en laat hem is lekker in de bak spelen. pak is een bal en laat hem maar lekker rennen. en veel stops en starts maken. help fantasties en het is nog leuk ook. maar let wel eerst rustig beginnen. anders is de kans op blessures heel groot.

succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:16

Zoals ik het lees(kan een verkeerde gedachten zijn hoor) loopt jouw paard te lang in zijn lijf. Dan is het idd moeilijk om zijn achterhand eronder te rijden.
Een achterhand komt eronder naar aanleiding van voldoende been. Dat wil niet zeggen dat er constant gepikt moet worden, maar dat er gereageerd word.
Hij mag van voren daardoor niet door jouw hand heenlopen. Jouw teugels moeten op maat zijn en dus niet te lang, zodat je jouw been ook weer kan opvangen.
Overgangen terug worden gereden met been! en een luchtige hand.
Over gangen weg, worden gereden met been en een luchtige hand.
Een paard dat flitsend reageerd voor het been zal met zijn achterhand werken. Overgangen zijn seconde werk en geen vier passen kuit voor er reactie komt. Ook is het zo dat je een lange zijde rijd terwijl je daar oefeningen doet. Geen enkele lange zijde word ongebruikt achter gelaten.
Zo is er plaatst voor twee keer weg en terug rijden, bv 4 overgangen stap draf, genoeg voltes 10 meter enz. Hou het paard dus wakker en actief(geen hoger tempo maar meer achterbeen omhoog) en eis een flitsend antwoord op jouw vraag.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:23

Maar, hoe krijg je je pony zover dat hij accuut reageert? Is dat dan toch een kwestie van meteen een tikje geven achter je been of..?

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:07

Pauline schreef:
Maar, hoe krijg je je pony zover dat hij accuut reageert? Is dat dan toch een kwestie van meteen een tikje geven achter je been of..?

Ik wilde hetzelfde vragen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:10

nee, niet echt. ten eerste moet je hulp heel duidelijk zijn. dat betekend niet zo zeer een harde hulp. noem maar het aan draven. wat je doet is met je been een keer aantikken. daarbij open je je hand zodat hij ook wel kan. vergeet je je hand dan zou het paard dus moeilijker kunnen aandrafven. en is de hulp niet duidelijk. een hulp moet altij dpersies het zelfde gegeven worden.
reageerd het paard niet op die hulp dat geef je hem nog een keer harder met een waarschuwing b.v. stem. reageerd hij nog niet dan schop je hem met een wilde beweging naar voren. op het moment dat hij reageerd direct belonen. hij moet weten wat hij goed en fout deed. moet je hem naar voren schoppen dan is het heel belangrijk het direct weer te belonen dus te blussen. zo word het paard niet bang maar leert dat hij naar je moet luisteren en krijgt respect van je. de zweep gebruik ik eigenlijk niet. ik vind zelf dat het uit je lichaam moet komen. hoeveel paarden zijn zonder een zweep niet vooruit te branden?.

Folly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:32

Ja maar met een schop verpest je je paard zijn buik....ik gebruik zelf altijd of zweep of sporen (ligt eraan wat ik heb, ik heb nl. nooit allebei tegelijk) voor de zweep geld: ik drijf, geen reactie? een drijf met een tikje. Voor de sporen geld: drijf, geen reactie, dan een prikje met de sporen. werkt erg goed.

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:37

Soms is het aanleren van reactie op het been, wel makkelijk met een zweepje voor veel ruiters.
Maar je moet idd op letten dat je zweep het hulpmiddel blijft en dus niet het middel om reactie/ tempo verschil te krijgen.

Zelf doe ik het net als Josien, omdat ik het zelf onprettig vind om met een zweep te rijden.

Je verpest daar geen buik mee, wat als je er een keer wat harde tegen schopt is dat ook maar eenmalig.
Dat hoor je ook niet te blijven doen, want dan is het ook weer aanleren van verkeerde hulpen.

Wat idd erg belangrijk blijft is het meegaan met de hand.
Als jij reactie vraagt, laat dan in het begin ook erg duidelijk merken dat er maar 1 weg is waar de ractie heen kan, naar voren.
Daar mag je dan absoluut niet belemmeren.
Is zijn reactie te heftig, galopeerd hij bv aan, niks aan de hand.
je vroeg reactie en je kreeg het, perfect.
Doseren komt later wel.

En uiteraard belonen.
Hij zal daardoor moeten gaan begrijpen wat je nu wilt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:27

ik ben er wel mee eens dat je met je paard schopt met sporen dan komt dat heel erg hard aan. maar ik rij zonder spoor net als mijn klanten. eerste wat ik altijd doe bij een nieuwe klant is alle hulp middelen weg. zweep mag maar niet om er mee te slaan maar voor de verduidelijking.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:21

Balkjes draven is ook wel een goede oefening om de achterhand sterker te maken.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie