Kun je met dressuurzadel springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xrachelle
Berichten: 393
Geregistreerd: 18-06-14

Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-14 22:03

Ik heb een anky dressuur zadel en wil een keertje springen met mijn pony.
Pony is spring gefokt en heeft z gesprongen.
Zou ik met mijn anky dressuur zadel kunnen springen?

#Horses take you for what you are, but they judge you by what you do#
weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:12

Ja het kan wel, maar goed voor je zadel en voor jezelf qua beenligging en houding is het niet handig. En het ligt er ook een beetje aan hoe hoog.. Een klein hupje kan best. 50 cm en hoger wordt al een stuk lastiger.

Je zou misschien een wintec vhz of spring kunnen kopen voor erbij? Die zijn meestal niet heel duur.

- Offline -

Xrachelle
Berichten: 393
Geregistreerd: 18-06-14

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-14 22:15

ja maar het is maar voor heel af en toe vind het dan te veel om zadel te kopen want ik wil haar uitbrengen in dressuur. in de dressuur heeft ze ook z gelopen

#Horses take you for what you are, but they judge you by what you do#
weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:20

Je kan springen met een dressuurzadel, maar voor jou houding is het een stuk minder. Het paard wordt niet belemmerd en het is niet slecht voor je zadel, aldus mijn zadelmaker.

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:36

Stel aan je zelf de vraag , je wil gaan wandelen door bos en hei, en je draagt op dat moment een jogging broek, zou je dat dan wel lukken ????
En als je nu eens een werkoverall zou aandoen zou het dan nog steeds lukken ??????
Het één kledingstuk zal uiteindelijk meer geschikt lijken dan het andere maar als je niet de bedoeling hebt en heel dikwijls en langdurig en op topniveau resultaten te gaan halen, tjaaa dan denk ik idd dat het best wel zal lukken zo'n sprongetje met een dressuurzadel, aan jou als ruiter om je dan idd net iets meer aan te passen aan de beperkingen die er natuurlijk ook wel zijn.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:38

Ik zou dit eerder vergelijken met de marathon lopen op hoge hakken :D

- Offline -

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:27

Ik vermoed zeker niet dat TS hier een sprong van over meer dan 1.10m zal willen gaan springen, en dat kan je echt met ieder zadel, zelfs met een western-zadel maar je moet dan wel idd heel erg opletten, maar of het kan ???? natuurlijk kan het.
Maar idd een springzadel is zo gebouwd dat de benen dan idd in een net iets meer aangepaste houding blijven, betere positie , makkeljker om uit het zadel te komen en ook makkelijker om er weer in te komen zonder bv je pijn te doen bij het neerkomen op het zadel, maar met een beetje vindingrijkheid en soeplesse is dat toch bijzaak zeker.
watjes zou ik zeggen.
ik heb nog leren rijden op de oude militaire zadels , en echt die zitten niet bepaald goed en toch reden vroeger de soldaten te paard er iedere dag heel de dag op.

Sammie schreef:
Ik zou dit eerder vergelijken met de marathon lopen op hoge hakken :D

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:43

Mijn bijrijdster heeft een parcour van 1,05 meter gesprongen met mijn paard, met dressuurzadel. Mijn paard is nogal kieskeurig over zit en houding van zijn ruiter, al helemaal op de sprong. Toch heeft hij dit echt super gedaan (foutloos en met veel plezier).

Het is ook geen volleerde springer, ze heeft het hem moeten aanleren. :j

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:48

Ikzelf spring ook met dressuurzadel, omdat mijn pony gewoon geen spring/veelzijdig zadels past... Tuurlijk zou ik dan wel een heel duur zadel kunnen kopen die wel past maar zolang jij merk dat je paard het ook allemaal goed vind kan het wel hoor!

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

candansje
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-14

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:54

Ik spring ook altijd gewoon met een dressuurzadel en dat gaat prima
zolang het gewoon een beetje voor de lol en af en toe is is het zonde om er een nieuw zadel voor te gaan kopen.

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:58

Sowiso zou ik voor buitenritten, sprongetjes e.d een vzh zadel er bij nemen, mits dit financieel mogelijk is.

Verder, kan best voor een paar hupsjes :)

I am because you were

Loveeehorses
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-12-12

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:45

volgens mij kan het wel. Het lijkt mij alleen niet heel comfortabel zitten hahah

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:46

Ik spring ook met dressuurzadel, wil best, alleen een vzh of springzadel zit natuurlijk fijner.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:53

Ik ben het hier echt niet mee eens.
Een dressuur zadel is niet geschikt voor springen, zelfs niet ewn huppeltje. Het paard heeft niet genoeg ruimte onder dit zadel om zijn lichaam te gebruiken tijdens het springen en het is onmogelijk om een correcte verlichte zit aan te nemen in een dressuur zadel.
Het zit dus op ieder gebied in de weg. Als je wil springen schaf dan een vzh of spring zadel aan, of leen hem van een stalgenootje die ene keer dat je een keer springt.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:57

Wat niet kan, al moet ik wel meegaan met chantalboes. Volgens mij kun je nooit een goede balans vinden in een dressuurzadel en daarmee je paard in de weg zitten.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:01

Ik heb alleen de OP gelezen hoor, maar het lijkt me dat je ook met een dressuurpaard af en toe een sprongetje zult maken?! Paard gebruikt weer andere spieren en hij wordt er sterker van. Dus, ook al train je dressuurgericht, af en toe springen is alleen maar goed.

Daarom zou ik een (goedkoop) sping- of vzh zadel erbij kopen...

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:25

Meestal spring ik met mijn dressuurzadel omdat ik nooit echt de intentie heb om te gaan springen. Ik spring dan meestal ook maar een sprongetje of 2-3 na het rijden en nooit hoger dan 50-60cm. Dat gaat prima vind ik, heb er geen last van.
Wanneer ik wat hoger spring (meer dan 70cm) heb ik er wel hinder van. Ik voel mijn zadel tegen mijn bips kletsen wanneer mijn paard haar achterhand naar boven smijt boven de sprong. Heel irritant.
Daarom rij ik wel met springzadel wanneer ik echt eens wil gaan springen (dus meer dan een klein sprongetje).

some horses are worth melting for ♥ Olaf

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:31

Of het kan of niet hangt er van af hoe je zadel gevormd is. Heb je veel wrong bijvoorbeeld wordt het al lastiger. Met mijn kiefer zonder wrong sprong ik 1 meter. Paard werd niet gehinderd bij de schouder etc. Maar heb je wel wrong kan je over het algemeen geen goede been ligging krijgen. Tevens rijdt ik met mijn dressuur kiefer endurance. Vooralsnog heerlijk.

Hermesje

Berichten: 31
Geregistreerd: 25-07-14

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:15

ja ;) ik doe normaal dressuur maar soms springen ;) dan doe ik dat altijd met een dressuur zadel :) tis wel moeilijker voor uw houding (je zit dieper in de zadel) :)

In riding a horse, you borrow freedom /3
Two feet move you body, Four feet mover your Soul

demike
Berichten: 31
Geregistreerd: 11-10-09
Woonplaats: vlijtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:55

ik vind het wel kunnen, aangezien ik zelf iedere week een parcour van 1m spring met mijn dressuurzadel. Heb er geen hinder van en kan juist beter gaan zitten dan met een springzadel, maar dat is voor iedereen anders.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:56

demike schreef:
ik vind het wel kunnen, aangezien ik zelf iedere week een parcour van 1m spring met mijn dressuurzadel. Heb er geen hinder van en kan juist beter gaan zitten dan met een springzadel, maar dat is voor iedereen anders.

Jij hebt er geen hinder van, maar voel je wel hoe het voor je paard kan voelen?

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:01

Ik spring wekelijks met een dressuur zadel. Heb er nog weinig last van, maar ik spring max 60cm.

Life holds special magic, for those who dare to dream

demike
Berichten: 31
Geregistreerd: 11-10-09
Woonplaats: vlijtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:08

Nayomie schreef:
demike schreef:
ik vind het wel kunnen, aangezien ik zelf iedere week een parcour van 1m spring met mijn dressuurzadel. Heb er geen hinder van en kan juist beter gaan zitten dan met een springzadel, maar dat is voor iedereen anders.

Jij hebt er geen hinder van, maar voel je wel hoe het voor je paard kan voelen?


Hij heeft er geen last van en doordat ik beter kan zitten voel ik hem beter aan en springt hij ook beter. Daarbij zou een goed zadel een paard ook niet mogen hinderen, zelfs niet een dressuurzadel om mee te springen.

Suuzje_6

Berichten: 52
Geregistreerd: 26-07-14

Re: Kun je met dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:11

Bij sommige dressuurzadels kun je er hogere wrongen inzetten en weer vanaf halen. Dat springt altijd weer prettiger en is makkelijk! Alleen ik weet niet bij welke dressuurzadels dat allemaal kan...

"Dream your life, live your dreams..." ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers