Is het een diesel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Is het een diesel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:42

Dat denk ik dus zo ongeveer.
Nee even naar het probleem.

Ik rij een hele leuke merrie van 1.70 (ongeveer) van als ik het goed heb 7? jaar. Het is een Zeus × Bruggraaf.
Nu wat het probleem is. Wanneer ik ga rijden heeft ze ongeveer een kwartier de tijd nodig tot ze eindelijk gaat lopen. Of beter gezegd enigzins meewerken.

Wat ze doet. Beetje uitgelegd.
Wanneer je opstapt is niks aan de hand. Dan zit je gaat ze stappen, al snel dribbelen lastig doen. Ga je draven, gaat ze of heel langzaam of snel. Ze gaat alle mogelijke kanten uit. (zijwaarts vooral) behalve echt netjes vooruit. Ze kan met haar kop slaan, hoog lopen, laag lopen en kantelen.

Heb wel gemerkt dat veel blijven praten loopt ze beter.

Dit is een paard die de tanden goed heeft en ook nergens vast zit.
Dit is dus echt een praktisch probleem, zit haar echt tussen de oren. De eigenaar heeft echt al veel geprobeerd. Ander zadel, ander bit. Andere rijmethode. Zachtaardig met lichtelijk geweld, door heen rijden, rustig rijden, veel been weinig been... maar niks veranderd.

Wie o wie heeft eventueel een goede theorie waarom ze dit doet. Want dit is geen uitproberen (of ze moet al echt gestoord zijn door dit elke dag te proberen)..

Zal kijken of iemand het morgen kan filmen.

esther1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:04

Tien tot vijftien minuten losrijden is heel normaal bij paarden, stijfheid brengt (logisch) ook vaak geestelijke onrust mee want als het paard iedere keer moet gaan bewegen terwijl het stijf is of spierpijn heeft dan is de start altijd vervelend. Ik zou zeggen probeer het paard eerst eens te longeren voor je er op stapt en kijk dan goed hoe het paard reageert. Het zal de eerste keer niet gelijk verschil maken maar na een paar keer zal het paard makkelijker ontspannen.
Dwing het paard niet in een bepaalde houding met het longeren door bv bijzetteugels maar laat het lopen met het hoofd waar het zelf wil. Vaak als je er naast staat zie je meer aan de gedraging van het paard en ontdek je wat het probleem is.
Succes.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:44

esther1968 schreef:
Tien tot vijftien minuten losrijden is heel normaal bij paarden, stijfheid brengt (logisch) ook vaak geestelijke onrust mee want als het paard iedere keer moet gaan bewegen terwijl het stijf is of spierpijn heeft dan is de start altijd vervelend. Ik zou zeggen probeer het paard eerst eens te longeren voor je er op stapt en kijk dan goed hoe het paard reageert. Het zal de eerste keer niet gelijk verschil maken maar na een paar keer zal het paard makkelijker ontspannen.
Dwing het paard niet in een bepaalde houding met het longeren door bv bijzetteugels maar laat het lopen met het hoofd waar het zelf wil. Vaak als je er naast staat zie je meer aan de gedraging van het paard en ontdek je wat het probleem is.
Succes.

Ehm, losrijden is inderdaad nodig ja, maar als een paard standaard zo stijf van stal komt dat het vervelend is om te lopen is er wel iets mis hoor..ofwel in je training, ofwel in het paard zelf.

Met 'dieseltje' worden vaak juist de paarden bedoelt die wat traag en sukkelig zijn met losrijden, die tijd nodig hebben voor ze echt aan het werk gaan...dit paard is gewoon strontvervelend, dat heeft niets met diesel te maken.

Ts, ik zou zo niet weten waarom ze dit doet, enige wat in mij opkomt is ongeduld (te graag willen, geen geduld om rustig los te rijden) maar daar schiet je niets mee op...
Heb je de volgende dingen al geprobeerd:
- lang instappen. Gewoon net zo lang stappen tot ze netjes en rustig stapt. Paard moet leren op je te wachten, stappen moet een vast begin van de training zijn. Vooral ook vast wat pasjes zijwaarts meenemen in de stap en een aantal keer halthouden.
- Na het stappen eerst galopperen. Sommige paarden galopperen liever dan dat ze draven, kan zijn dat ze zich daarna prettiger voelt.
- Bij het losdraven telkens als zij het overneemt, het tegengestelde doen. Gaat ze veel te hard, ga jij stappen tot ze weer rustig is. Gaat ze veel te langzaam, rijd je een aantal passen flink voorwaarts of galoppeer je een rondje. Niet om haar af te straffen, maar om duidelijk te maken dat haar gedrag haar het tegengestelde resultaat oplevert...en dus beter achterwege gelaten kan worden.

esther1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:33

@ _esther_87_

Sorry maar ben het met jou niet helemaal eens want:

Paarden krijgen nogal snel het etiketje "stront vervelend" opgeplakt terwijl er niet gezocht wordt naar het werkelijke probleem. Vaak is dat een fysiek probleem en heel geregeld is dat fysieke probleem een "niet luisterende ruiter".
Kijken naar het paard doe je als je er naast staat, dan kun je beter een oordeel vellen. Het is namelijk wel heel makkelijk om te zeggen dat ie "vervelend" is.
Vraag jezelf af waar het probleem zit: zit het in de training of de ruiter? Daar krijg je antwoord op als je het paard (een aantal keren) aan de longeerlijn laat lopen want het probleem verdwijnt dan namelijk.
Blijft het probleem bestaan? Sluit dan fysieke beperkingen uit (zadel, bit tanden, spieren enz.) Als je dat uitgebreid doorlopen hebt dan zou je eventueel nog een dominantie probleem kunnen hebben, het is heel simpel maar ook dat is een beperking van de ruiter waar deze aan moet (willen) werken....

Na ruim 25 jaar in de paarden te zitten heb ik geleerd dat oorzaken van problemen voor 98% bij de ruiter en slechts 2% bij het paard. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:56

esther1968 schreef:
@ _esther_87_

Sorry maar ben het met jou niet helemaal eens want:

Paarden krijgen nogal snel het etiketje "stront vervelend" opgeplakt terwijl er niet gezocht wordt naar het werkelijke probleem. Vaak is dat een fysiek probleem en heel geregeld is dat fysieke probleem een "niet luisterende ruiter".
Kijken naar het paard doe je als je er naast staat, dan kun je beter een oordeel vellen. Het is namelijk wel heel makkelijk om te zeggen dat ie "vervelend" is.
Vraag jezelf af waar het probleem zit: zit het in de training of de ruiter? Daar krijg je antwoord op als je het paard (een aantal keren) aan de longeerlijn laat lopen want het probleem verdwijnt dan namelijk.
Blijft het probleem bestaan? Sluit dan fysieke beperkingen uit (zadel, bit tanden, spieren enz.) Als je dat uitgebreid doorlopen hebt dan zou je eventueel nog een dominantie probleem kunnen hebben, het is heel simpel maar ook dat is een beperking van de ruiter waar deze aan moet (willen) werken....

Na ruim 25 jaar in de paarden te zitten heb ik geleerd dat oorzaken van problemen voor 98% bij de ruiter en slechts 2% bij het paard. ;)

Hallo, ik heb niet gezegd dat er geen reden is waarom het paard dit doet, die is er absoluut...maar feit is en blijft dat het gedrag wat ze vertoont, strontvervelend is. Of vind jij het normaal als een paard zo doet als ts beschrijft? Ik niet hoor, niet normaal en leuk rijden is het ook niet....Ik geef toch ook duidelijk aan dat het niets met diesel of opwarmen te maken heeft of mag hebben? Ik geef haar tips om te proberen die het paard misschien prettiger vind en die haar kunnen helpen geestelijke onrust te verminderen...meer kan ik er niet over zeggen zonder het paard te zien. Vervelend gedrag mag echter best gewoon bij naam genoemd worden, zeker als ts twijfelt of het vervelend is of te maken heeft met al dan niet opgewarmd zijn van het paard.

Voorbeeld, paard wat bokt omdat het zadel niet past, bokt toch nog steeds? Dat mag ook gezegd worden...enige wat ik heb gedaan is benoemen dat het hier imo niet om een 'dieseltje' gaat, dus mijn visie gegeven op de vraag van de ts.

max66

Re: Is het een diesel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:38

het lijkt mij dat het paard heel fris is en eerst wat energie kwijt moet?! Eerst longeren misschien?!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 20:41

Ik zou zelf ook niet zo weten wat ik ervan moet denken. De eigenaar zegt zelf al sinds ze is ingereden heeft ze de eerste 10 tot 15 minute 'opstartproblemen'. Maar nu na half jaar niks doen is het even erger..
Ben aan het twijfelen gewoon er doorheen rijden? Misschien lichter bitje of geen bitje (of bit met bitloos..)

Vandaag was best wel 'heftig.
Mevrouw had vandaag echt zin om flink tekeer te gaan. Ze ging steeds wijken en draaien en super langzaam galopperen.. Maar nadat ik haar even in galop had gejaagd en even door liet galopperen ging het wel wat fijner.

Ik heb een filmpje van haar 'stappen' en zal het ook zodra het kan plaatsen.
De eigenaar gaat me morgen even helpen desnoods even zelf erop of met de longeerzweep in het midden (niet dat die zweep nodig is aangezien ze aardig voorwaarts is)

Edit: Las net over het longeren. Met longeren doet mevrouw niks ze werkt gewoon gooit welliswaar met haar hoofd. Maar verder geen probleem..

esther1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:19

Edit: Las net over het longeren. Met longeren doet mevrouw niks ze werkt gewoon gooit welliswaar met haar hoofd. Maar verder geen probleem..

Ok. als er geen ruiter op het paard zit doet ze dus niets, daaruit kun je volgens mij opmaken dat het kan zijn dat de ruiter het probleem veroorzaakt (fysiek of lichamelijk, beperking of dominantie?). Dan vraag ik me dus af of het rijden NA het longeren, dus als het paard warm en los is, dan nog steeds problemen geeft?
Met het hoofd gooien kan meerdere oorzaken hebben: probleem met het bit of misschien in de rug. Om uit te sluiten of het in de mond problemen geeft zal duidelijk zijn als er geen bit in de mond ligt tijdens het longeren.
Probeer eens om met zo min mogelijk te beginnen; eerst aan het halster longeren dus. Is er dan geen probleem dan doe je gelijk het hoofdstel aan met bit. Begint dan het probleem dan doe je het hoofdstel af.
Is het probleem (in dit geval het gooien met het hoofd) dan weer weg dan kun je met redelijk grote zekerheid constateren dat het hoofdstel het probleem is (ligt het bit goed? Zijn er geen tandproblemen? knelt het hoofdstel niet achter de oren? zit de neusriem niet te strak?)
Kijk goed naar het paard, observeer: wat doet het paard als je met een hoofdstel aan komt? Wat doet het paard als je er een zadel op wilt leggen? (houd het orenspel van het paard in de gaten, daaruit kun je het meeste halen!) Film het hele gebeuren eens (incl.het poetsen/zadelen) en ga daarna samen met de eigenaar kijken naar het filmpje.
Meestal zie je dan samen hele andere dingen en leg je bepaalde gedragingen heel anders uit (of ze vallen helemaal niet op) dan wanneer je er zelf mee bezig bent. Observeer ook je zelf als je met het paard bezig bent want ongemerkt geef je soms signalen af aan het paard die het paard heel anders interpreteert dan jou bedoeling is.
Het zou mooi zijn als je er een film van kunt plaatsen dan kun meerdere mensen hier ook hun oordeel geven, ben benieuwd.

badmutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:29

hallo.
je zegt dat het een zeus x burggraaf is.
burggraaf paarden zijn over het algemeen vrij pittige paardjes die niet al te makkelijk zijn.
ze hebben een willig karakter wat niet altijd makkelijk is in de training.
niet te veel op focussen want dat maakt het alleen maar erger.
gewoon lekker rijden en veel afwisselen

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:38

Nou update!
Heb al tijdje niet meer gereageerd.
Ik heb vanalles geprobeerd (samen met de eigenaar).
Gewoon keihard door laten lopen dat ze niet kan etteren. Conclusie mevrouw wou uit de bak springen.
Laten lopen en blijven zitten. Conclusie zijwaarts galopperen en op de plaats galopperen..
Erop aan de longe. Conclusie mevrouw heel ernstig hard wijken en achteruit.
*handen in het haar*

De eigenaar longeerd haar nu vrijwel elke morgen (om 6 uur!) En 's avonds ga ik haar 10/20 minuutjes rijden.
Toen ik haar zaterdag opzadelde, ben ik even naast haar gaan zitten. *denkt heel hard*
Maar toen! Kwam een waanzinnig idee. Eerst in de longeerbak erop. ff stappen paar pasjes draf. Nou dat ging goed. Toen door naar de springwei (Vitara was overdonderd) Dus ze liep braaf. En door naar de rijbrak ging goed. toen afgestapt Oh wat was ik trots op paardenbeest!

Gisteren direct opgestapt in de springwei. Beetje gedraafd en gestapt. Ze deed normaal! Toen afgestapt en goed beloont. En sinds gisteren is volgens mij een knopje omgegaan in haar mooie koppie!
Ik ben zo trots op der!

esther1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:55

Als ik het zo lees denk ik....dat je dan vermoedelijk toch een dominantie probleempje hebt opgelost!

Door eerst zoveel mogelijk dingen uit te sluiten ben je tot de conclusie gekomen dat het in ieder geval geen fysiek probleem is.
Het is duidelijk geworden dat "jij" de teugels in handen hebt moeten nemen waardoor ze overdondert was, afwisseling is dus het antwoord waar je naar zocht blijkbaar voor dit paard. Heeft dus ook niets te maken met "stront vervelend zijn".
Deze viervoetige dame heeft je dus laten weten dat ze meer prikkels nodig heeft omdat ze het anders te saai vindt. Als je zover komt dat je eens lekker een buitenritje kunt/mag maken met haar zul je zien dat ze nog braver wordt en lekker te rijden is, ook in de rijbak.

Mijn complimenten hoor want je hebt het zelf opgelost, wens je nog veel plezier met je verzorgpaard en blijf goed kijken en luisteren naar haar, zo bouw je een goede band op met dat paard zonder haar een etiketje op te hoeven te plakken!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:14

Ik bespeur toch onvrede bij het paard, die wat duidelijk wil maken, ik denk persoonlijk toch een lichamelijk probleem, soms nog zo onzichtbaar voor een veearts, maar vindbaar door een ostheopaat. Kan geen kwaad toch die er eens bij te laten komen?

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:25

Aangezien de TS in de beginpost aangeeft dat er al naar lichamelijke problemen gekeken is, en ze hierboven aangeeft dat het door afwisseling een stuk beter gaat, lijkt het me niet dat het nodig is om haar lichamelijk nog binnenstebuiten te keren :)

Ik sluit me aan met wat hierboven gezegd wordt; lekker veel afwisselen dus!
Misschien is er ooit wel wat gebeurt met rijden in de bak waardoor ze in het begin tegenwerkt en heb je dat opgelost door heel anders te beginnen waardoor ze positief met rijden in de bak kon beginnen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:01

AniiQue schreef:
De eigenaar longeerd haar nu vrijwel elke morgen (om 6 uur!) En 's avonds ga ik haar 10/20 minuutjes rijden.
Toen ik haar zaterdag opzadelde, ben ik even naast haar gaan zitten. *denkt heel hard*
Maar toen! Kwam een waanzinnig idee. Eerst in de longeerbak erop. ff stappen paar pasjes draf. Nou dat ging goed. Toen door naar de springwei (Vitara was overdonderd) Dus ze liep braaf. En door naar de rijbrak ging goed. toen afgestapt Oh wat was ik trots op paardenbeest!

kan natuurlijk ook zoals heel vaak om een combi van problemen gegaan zijn:

paard is stijf en dominant, laat zich niet fijn rijden door strak lijf en door karakter verzet ze zich snel tegen ruiter.

Door te longeren wordt ze soepeler en door geduld en alles met kleine stapjes te nemen kom je uiteindelijk tot een oplossing!

succes!!