aan de teugel rijden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

aan de teugel rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 12:43

hallo

als ik in de les rijd probeer ik de paarden wara ik op rijd aan de teugel te rijden hele soms lukt dat!

Weet iemand een manier hoe je ene pony goed aan de teudel kan krygen??

Ik weet dat je zachtjes met aandrukken met been en hem tegen houden met je handen en dan een beetje met van kneepje kneepje los!!
Maar is dat nou goed??


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:45

ja dat is in principe goed, maar niet elk paard reageert daar op, ze moeten ervoor ontspannen en zich langmaken, soms lukt het pas na een uur rijden.
op de volte wil het het beste.
kneepjes geven met de hand aan de binnenhand zeg maar,
anders eens les nemen.....

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 12:46

bedankt..voor je reactie...ik ga het eens proberen in de volte!!

THNx

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 12:50

heeft niemand meer tips voor my?

Merel

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:11

Aan de teugel rijden moet je leren.Zoiets is vrij moeilijk,maar dat is met alles.
Je geeft zelf al aan hoe je het in feite op de juiste manier moet proberen.
Inderdaad werkt aan de teugel niet door flink te trekken aan de teugels.
Als een paard zijn neus in de lucht heeft vraag je hem naar beneden.Elk pasje dat hij aangeeft jou opdracht te begrijpen,geef je lucht waar het kan.
Zo herhaal je dat tot hij het snapt.
Ook jouw benen moeten op de juiste manier inkomen.
Het is vrij moeilijk om de juiste hulpen op de juiste tijd te geven.
Voltes en overgangen zijn ook belangrijke onderdelen.Rechttoe rechtaan is voor een paard ook eentonig en zijn aandacht is dan al snel helemaal niet meer bij jou.Probeer gewoon netjes figuren te rijden.Als je ruimte hebt voor achtjes dan is dat ook een optie.
Geef jou uitleg van aan de teugel rijden eens aan jou instructeur en vraag haar eens jouw hiermee te helpen.
Neem er de tijd voor,een paard is niet omgetoverd in een les.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:32

Als je paardje lekker ontspannen loopt en lekker met zen koppie laag gaat lopen kun je voorzichtig aan je teugels opakken en hem opvangen ...

Meesten maken de fout dat het paard wel aan de teugel loopt maar dit totaal niet ontspannen loopt dus probeer hem niet te dwingen ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 14:03

oke bedankt voor jullie tipppzz!!

hopelyk komen er nog meer
THNX Merel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:11

Enne, het gaat met name om het achterbeengebruik he, en niet alleen om de houding van het hoofdje! Knipoog

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 18:08

jah dat weet ik

hillary6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:56

je moet hem voor opsluiten en dan van achter naar voren toe rijden
en dan gaat die vanzelf aan de teugel.
zo doe ik hety altijd met jonge pony's en paarden.

www.bjorntelintelo.nl uw hoefsmid aan huis !!

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:15

hoi je moet met je been als het ware knijpen en je handen moet je druk opzetten ik doe altijd net als of de teugels breek baar zijn dus dan denk eik er altijd om om ze niet te strak niet te los te hebben. als het dan nog niet lukt weet ik het niet.

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:55

hoi ik weet dat het volges mij fout is,maar bij sommige paarden gaat t niet anders
je buitenteugel naar voor,en met je binnenteugel kneepjes geven en spelen en zo!!!

bij sommige paardje moet je gewoon buitenteugel strakker en kneden zeg maar, en met je binnenteugel spelen!!!!!

SUCCESL:D

[o]

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:36

het hele 'aan de teugel' rijden komt vanuit de achterhand, is die niet goed geactiveerd, kun je prutsen wat je wilt, maar GOED nageven doet het paard niet.
Eerst zorgen dat je paard goed aan je been is, en zo werk je van achter naar voren.
Handen stil houden en op de plek ( niet vast zetten ) en 'er tegen aan' drijven.
Goed oefenen onder begeleiding en naar de ontspannenheid toe werken.
Succes ermee

(L)

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:38

loez schreef:
hoi ik weet dat het volges mij fout is,maar bij sommige paarden gaat t niet anders
je buitenteugel naar voor,en met je binnenteugel kneepjes geven en spelen en zo!!!

bij sommige paardje moet je gewoon buitenteugel strakker en kneden zeg maar, en met je binnenteugel spelen!!!!!

SUCCESL:D


Hoi loez jij hebt het over kneepjes geven ik heb het over vriendelijk rijden.

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:40

ja als je zachjes kneed en kneepjes geeft met te teugel,dan gaat de pony spelen met het bit,en zaktie met zn hoofdje

[o]

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:23

Volgens mij zo: Goed contact met de paardenmond, de teugels tussen duim en wijsvinger vasthouden (zodat je hand op een plaats blijft -niet zagen-) en dan met de andere 2 vingers spelen (je vinger afwisselend openen en sluiten). Als het paard dan na gaat geven je vingers stil houden en ontspannen (dit is dan zijn beloning voor het omlaag gaan)

Wil je Australiƫ op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:58

het is bij alle paarden ANDERS

[o]

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 12:06

harstikke bedankt ik heb door jullie aanwijzingen l meer paarden aan de teugel gekregen thnx!

Merel

shinchan
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 15:33

Spelen, zagen, kneden etc etc allemaal hetzelfde alleen het een mooier verwoord dan het andere, het is allemaal hetzelfde gerammel met het bit in de mond van het paard. Weet je wat er gebeurt als je speelt zaagt ofwat dan ook, dan schraapt het bit tegen het gehemelte van het paard en dat voelt het paard op een zeer onprettige manier waardoor het zijn hoofd naar beneden zal doen en voila in de krul (zo`n vervelend woord) maar wat heb je er nu mee bereikt? Helemaal niets, paardrijden is niet alleen maar een mooi sillouette (schrijf je dat zo?) maar het gaat ook om lossigheid in alles en dus ook de meewerkendheid van het paard en dus niet het paard pijnigen om het maar meewerkend te krijgen. Daarom is goed paardrijden moeilijker dan slecht maar het resultaat zal altijd beter zijn ook al duurt het langer.

Als je wil leren rijden en het paard nageeflijk wilt laten zijn dan zal je goed les moeten nemen, uit boekjes zal je het niet leren.

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:08

Mijn paard is vrij stug om hem aan de teugel te krijgen.
Wat ik meestal eerst doe, is hem heel goed instappen en heel veel voltes rijden met een wat lossere teugel. Gewoon bij iedere letter een volte maken op beide kanten en dan veel rechtsomkeert en linksomkeert doen en vlak achter elkaar. Meestal is mijn paard daarna wat buigzamer en als hij dan nog niet echt aan de teugel wil, laat ik hem een paar rondjes draven met mijn handen extreem laag. En dan zorgen dat hij blijft draven en niet gaat stoppen. Daarna loopt mijn paard perfect aan de teugel zonder dat ik er verder nog iets aan hoef te doen. Hij doet het dan gewoon uit zichzelf en dan is het echt een plaatje om te zien. Vaak zo bij Andalusiers.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Proberen kan geen kwaad. Ieder paard is anders dus je moet maar een beetje kijken en proberen wat bij jouw paard opgaat. Zo heb ik het ook geleerd.
Alvast veel succes!

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:37

als je jou paard eerst gewoon goed los en soepel rijd en dan zoals emiHedio veel voltes en figuren gaat rijden dan komt het nageven vanzelf wel.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:04

Ik rijd gewoon op ontspanning dus contact maar zonder spelen en vooral met je benen en je gewicht sturen en veel overgangen. Bij sommige paarden zal dit niet lukken, maar zelf vind ik dit het fijnst.
Je moet wel je handen goed stil natuurlijk wel met de beweging meegaan, maar niet meer bewegen dan nodig dan zoek je paard vanzelf die aanleining.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:35

t LIGT VOOR EEN groot deel aan het ruitergevoel Haha! het is heel erg moeilijk uit teleggen hoe je precies een pony aan de teugel rijd je moet het gewoon kunnen voelen Haha!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:22

Ik denk dat je dit echt kunt omschrijven. Het is gewoon meer een gevoel en ineens kun je het! Belemmer je paard in ieder geval niet in zijn mond en zorg dat je goed voorwaarts blijft rijden. Succes

* Dream As If You'll Live Forever *
~ Live As If You'll Die Tomorrow ~

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:59

shinchan ik weet niet hoe je het bit bij jou paard in de mond heb liggen, maar een bit hoort niet tegen het gehemelte aan te komen! Een bit hoort op de mondhoeken in te werken.
Groetjes Bar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 40 bezoekers