Ritselig paard niet aan het werk krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Ritselig paard niet aan het werk krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 21:01

Ik heb er al eens eerder een topic over gestart, maar het wil niet erg lukken op het moment. Isolda is heel ritselig, op alles. En als er niet iets is om op weg te sprinten, dan doet ze net alsof.

In eerste instantie krijg ik haar goed aan het werk, dit duurt een kwartier/ twintig minuten, dan is ze los en begint het gedonder.
Drie passen keurig om vervolgens vanuit het niets een sprong te maken.
Ik houd haar zoveel mogelijk aan het werk, maar kan niet voelen wanneer het etteren begint. Ze springt vanuit het niets weg, voordat ik iets in de gaten heb.

Het enige wat ik bereik is dat ik zweterig en moe ben en zij alleen nog maar drukker wordt Verward
Ik probeer veel ontspanning erin te rijden, dat heb ik erg nodig voor de galop. Maar als ik haar heerlijk ontspannen heb en ga zitten om aan te galoperen sta ik opeens aan de andere kant van de bak Boos!
Ik kan amper been geven, omdat ze daar zo heftig op reageert dat ik ineens heel ergens anders ben. (en dat terwijl ik daar JUIST extra aandacht aan moet besteden)

Iemand herkenning? Oplossingen? Tips?
Dit zal waarschijnlijk een weekje of twee duren, dan is het over. Dat is vaak zo met haar buien. Maar ik wil NU doortrainen en niet pas over twee weken weer fatsoenlijk rijden...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:38

Herkenning => ja
Ik heb het vaak genoeg voorgehad dat ik ook plots aan de andere kant van de bak sta als ik wil aangalopperen

oplossing =>
Lotte heeft ook haar buien,ze is altijd tamelijk vlot, maar de ene dag vlotter dan de andere. Als ik voel dat ze zééér voorwaarts is, geef ik meteen nadat ik aangesprongen ben een halve ophouding.Dit blijf ik herhalen,elke keer dat ze sneller wil gaan.Ook galoppeer ik in de 2e hoek aan en zet haar meteen op een volte.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:24

ik zou iig proberen om veel te galoperen, ook als ze wel goed loopt na d'r buien, probeer de galop makkelijk te houden.ik galoppeer meer als dat ik draaf tijdens het rijden (ik rijd dan ook wel cross) daar worden paarden ontspannen en sterk van, als ie weer eens lastig is, zou ik proberen gewoon wat langer te galoperen, laat m maar zweten, als hij wil rennen, goed dan zal ie galoperen ook!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:32

En als het goed gaat, hoe lang duurt het dan voordat ze die 'buien' weer heeft?

Hoe staat ze in het voer tijdens een periode als deze?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 17:37

Het voer hoef ik niet aan te passen, dat krijgt ze niet. Haha!
De buien komen en gaan, daar zit geen vast patroon in.
Eigelijk moet ik dan gewoon door galoperen, maar ze kan dan soms zo achterlijk doen, dat ze in de bochten uitglijd.
Vanmiddag had ik haar aan de longe, omdat ik geen zin had in dat gedonder. Had een beetje een slecht humeur, dan kan ik het rijden beter laten.
Maar ook aan de longe ging ze compleet door het lint bij het zien van een oma en een opa, die samen aan het wandelen waren, met een witte jas onder de arm.... 300 meter verderop. Haha!
Vervolgens gaan ze zo showen, bokken en klieren dat ze er zelf meerdere malen van onderuit ging :/ De idioot.
Morgen maar weer even aan de longe, flink galoperen, dan wordt zij moe, ik niet Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:41

wat je ook kunt proberen is homeopatische kruiden tegen stemmingswisselingen ! die gebruiken ze ook vaak bij bijvoorbeeld merries die erg hengstig zijn of iets dergelijks

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:45

hoe bedoel je ze krijgt geen voer?jij bent een grote dierenbeul!!!(wie is er hier nu een penny meisje?:D)
nee, ik denk ook dat je haar het beste kunt laten galperen, maar echt zo lang tot dat ze rustig is en totdat ze op jouw comando naar draf, stap, halt, weer naar galop gaat zonder te bokken, crossen ,etc,
greetz dutske

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:51

probeer eens oogkleppen