paard wordt sterk met zijgangen in draf

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bergje75

paard wordt sterk met zijgangen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 16:29

Hoidiehoi,

Wanneer ik zijgangen (wijken) probeer in stap gaat dat goed en wacht mijn paard ook duidelijk op mijn hulpen. Maar, wanneer ik het probeer in draf wordt ze erg sterk en dendert ze dwars door mijn hulpen; mijn hele aanleuning is daarmee weg en dus ook mijn hele oefening. WAt kan ik hier aan doen? Moet ik haar terugnemen in stap en dan weer (rustig) aandraven? Of een sukkeldrafje?

groeten!

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:33

Voorwaarts rijden juist. Ze is waarschijnlijk gewoon onvoldoende aan het been waardoor ze door je hulpen hen kan denderen. Rij veel tempowissels, zorg ervoor dat jezelf niet blokkeerd in je hand maar juist steeds blijft 'luchten'. Zodat je je paard dus in eerste instantie beter aan de hulpen krijgt. Verder gewoon in het rijden regelmatig een paar pasjes opzij zetten, op een volte werkt vaak goed daar kun je haar wat makkelijker begrensen als ze onder je weg wil. En dit dan verder uitbouwen naar 'echt' wijken. succes! Lachen

puntje puntje puntje

Zep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:34

Doordraven, laag tempo en duidelijk maken dat ze opzij moet ipv naar voor. Als ze op jouw zijwaartse hulp naar voor dendert ipv opzij te gaan vang je voor op maar blijf dan je zijwaartse beenhulp geven. Als je die er steeds af haalt als ze naar voor schiet krijgt ze dus de verkeerde associatie mee. In het algemeen goed werken aan de nageeflijkheid en losheid van je paard, dan zal dit werk ook makkelijker zijn.

dressuurinstructie in Overijssel, mail voor meer informatie: louise@equimotion.nl

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:35

prbeer veel van stap naar draf te rijden houd eerst in zet haar recht en geef de hulpen loopt ze door je hulpen heen zet haar stil en probeer het opnieuw veel suc6!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:53

ik denk dat de oorzaak is dat ze op de voorhand valt . dit komt heel vaak voor. en dan is het logisch dat ze door je hulp heen rent. ze kan niet opzij omdat ze dan helemaal uit evenwicht raakt. voordat je gaat wijken rij dan is veel over gangen zodat ze meer haar achterhand onder brengt. en zet het wijken pas in als ze rustig verzameld loopt. twee pasjes is al genoeg. daarna uit bouwen als het goed gaat.
oefen je het wijken trouwens net naast de hoefslag. het paard trekt van natuure naar de kant. dit kan je goed gebruiken in het begin. vraag het wijken enkel met je zit en been. niet aan de teugels gaat trekken dan valt ze weer op de voorhand. dus met een ontspannen hand.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie