Paard bewuster van zichzelf maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Paard bewuster van zichzelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 23:04

Als eerste: sorry moddie, maar ik heb echt geen idee wat voor voorvoegsel/afkortingdinges hier voor moet.....

Ik rijd sinds een maand of twee een grote De Niro-merrie (4 jaar, ongeveer 1.74m, niet al te slim). Merrie is van het type 'dramkont' - je kunt hoog springen en laag springen, maar op sommige momenten loopt ze gewoon door, zonder dat rekening gehouden wordt met mij. (Bijnaam is dan ook 'De olifant', maar dat even terzijde Haha! ) Op die momenten is ze ook totaal niet ontvankelijk voor haar omgeving, ik kan schreeuwen, in haar mond trekken, slaan, maakt niet uit, ze kijkt gewoon over me heen en doet alsof ik lucht ben.
Voorbeeldje: ik ging zondag rijden in het land, en voor ik de kans kreeg het draad los te maken(ik was dus nog niet opgestapt) liep ze er al gewoon op in. Er stond stroom op en ik zat er verdorie zowat tussen.....
Ook op stal wordt ik af en toe bijna geplet, en in de bak is ze in staat om over vanalles heen te denderen (balkjes, pionnetjes, bordjes).
Rijtechnisch valt ze af en toe bijna om in de bocht als het ware, dan komt ze volledig tegen m'n binnenbeen in en is dan dus ook even niet ontvankelijk, dan loopt ze gewoon met me weg.

Nouja, lang verhaal, maar in grote lijnen dus twee dingen: De merrie zal zich ervan bewust moeten worden waar ze haar benen neerzet, zodat ze niet over dingen heen dendert. Ook zal ze sensibeler moeten worden op mijn hulpen, in alle opzichten.

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie ideeën op welke manier ik dit kan bereiken (op een betrekkelijk vriendelijke manier)? Ik kreeg het advies van T-Team, grondwerk, iets in die trant, maar weet daar zelf onvoldoende vanaf (heb wel basiskennis) om het op dit probleem toe te passen.
Ik ben benieuwd!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:21

ik denk dat je paard gewoon geen respect heeft voor jouw en andere dingen. het loswerken zou heel goed zijn. maar ook aan de hand. stoppen als jij stop zonder daarbij aan het halster te hoeven trekken enz.

heb je een kleine ruimte waar je hem los kan laten. laat hem daar maar is los en laat hem zelf even de omgeving verkennen als dat kan. neem dan een zweep of lang touw in je hand en pak steeds zijn plekje in.
dit doe je door met je ogen een punt te kiezen boven hem. daar loop je zonder aarzelen met grote stappen heen. blijft hij dan toch staan. doe dan is heftig of neem een plastic zak mee. doe dit regelmatig totdat als jij gaat lopen hij gaat lopen. en je zijn richting kunt aangeven.

let daarbij wil op dat je altijd richting kont beweegt. pas bij het wenden voor hem komt en hem om stuurt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:25

Dit gedrag valt bij mij in de categorie: gebrek aan respect en opvoeding.

Met de aanwijzingen van Josien kom je al een heel eind. En voor de rest gewoon niet pikken als ze je probeert te pletten, wees niet bang om haar een keer een knietje in haar buik te geven als ze je dat flikt.

Als ze aan je voorbij loopt: terugzetten. Vooral daarmee moet je konsekwent zijn, en als je met haar aan de hand loopt: hoofdstel in, desnoods touwhalster aan.

En nog een ding: leer op tijd los te laten. Als het paard gaat trekken en jij trekt terug wint ze het altijd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:33


Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 23:36

Klopt Cassidy, ik ben ook hard bezig met een consequente opvoeding. Maar aangezien ze blijkbaar ook niet heel snugger is, duurt het vrij lang voor er kwartjes vallen. (na twee maanden gaat ze nog steeds niet alleen achteruit op het commando 'terug', hoewel ik minder m'n nageltjes hoef in te schakelen dan eerst, we boeken wel vooruitgang)

Loswerken heb ik weleens gedaan, dus het diee van Josien ga ik eens uitproberen van de week. Zou een ruimte van ongeveer 15x35 te groot zijn, of is dat okay?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 07:44

Het is al meer gezegd, het paard moet eerst respect voor je krijgen en daarna moet ze inzien dat meewerken leuk is. Het naar binnenvallen is een ander probleem namelijk rijtechnisch. Er zijn dus 2 verschillende zaken. Ik denk dat grond werk voor het respect probleem de oplossing is. Een goede oefening kan zijn dat het paard pas op jouw commando "ja" (=luid, zwaar en duidelijk) de box uitmag lopen. Direct als hij het goed doet moet je haar belonen. Doet ze het niet goed: zet je haar de box weer in en probeer je het gewoon weer. Een klein zweepje in je hand wil helpen, als je op het moment dat ze wil gaan aanzetten een ferme tik op haar borst geeft. Desnoods twee of drie en daarbij duidelijk een zwaar, dreigend, zeker niet vriendelijk commando "nee" geeft. Op het moment dat ze stilstaat uitbundig belonen. Op het moment dat ze doordrukt net zoveel ferme tikken geven tot ze een been naar achteren zet en dan weer belonen. Zo kan je dit ook tijdens het lopen oefenen op dezelfde manier met het commando "ho" Dan geeft duidelijkheid en vertrouwen omdat je slecht gedrag met kort, zakelijk en onvriendelijk commando behandeld en goed gedrag met een zeer vriendelijk en uitbundig commando beloont eventueel met klopjes op de hals. Probeer het maar eens gewoon.
Het RT gedeelte: ik zou haar veel over balkjes laten lopen, daar worden ze soepel van. Ook zou ik het rijden en longeren afwisselen. Probeer met het naar binnen vallen je buitenbeen lang te maken(dus je gewicht iets te verplaatsen naar buiten Let op niet scheef gaan zitten!) Je buitenhand laag tegen de hals te houden en je binnenhand ontspannen naar je knie te brengen( een andere druk ontstaat dan zonder te trekken) en actief blijven inkomen met je binnenbeen. Veel van hand veranderen en veel afwisseling in de oefeningen houden(dus zo min mogelijk de hoefslag volgen) Je zal wel geduld moeten hebben maar oefening baart kunst!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:18

Weet je meer van het verleden van dit paard?
Dit vraag ik omdat bepaalde gebeurtenissen aardig van invloed kunnen zijn op het gedrag van het paard.
Ik krijg namelijk bij jouw verhaal een beetje het gevoel dat deze merrie zich afsluit voor jou en dat kan ook andere oorzaken hebben dan alleen maar de hier genoemde dominantie-/opvoedingsproblemen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:36

[quote="Rieja"]Klopt Cassidy, ik ben ook hard bezig met een consequente opvoeding. Maar aangezien ze blijkbaar ook niet heel snugger is, duurt het vrij lang voor er kwartjes vallen. (na twee maanden gaat ze nog steeds niet alleen achteruit op het commando 'terug', hoewel ik minder m'n nageltjes hoef in te schakelen dan eerst, we boeken wel vooruitgang)
[\quote]

Echt traag leren (dus 2 maanden zoals jij schrijft) heeft meestal niets te maken met het paard, maar met degene die hem traint...

Dit weekend heb ik hier weer een prima voorbeeldje van gezien:
vriendin van me is al een tijdje bezig met Parelli, maar heeft gewoon nog niet zoveel "savvy" (kennis op parelli-gebied)
haar paardje was ook supertraag met reageren als het om achteruit gaan ging, was ze echt lang mee bezig om dat beter te krijgen.
Zondag ging er een vrouw mee bezig die al veel verder is. Nou, binnen een kwartiertje ging hij snel achteruit op alleen een vingerwijzing.
Vervolgens deed hij dat ook bij het meisje, die daar superblij mee was.

Kortom: geef niet het paard er de schuld van dat hij langzaam leert, maar zie het als een mooie kans om jouw eigen vaardigheid te verbeteren!
je hebt op het moment zeker nog een flink respect-probleem te overwinnen, maar als je dat eenmaal voorbij bent, zul je zien dat zij ook veel sneller gaat leren en wordt het vast een geweldig paard.

nog een tip om het achterwaarts te verbeteren:
1: begin ALTIJD met een hele lichte vraag (met je stem dus, als jij dat graag wil, maar zorgt dat je lichaam ook uitstraalt dat zij achterwaarts moet)
2: voer dan de druk langzaam op tot ze reageert. Blijft ze steeds pas reageren op een vrij harde druk, ga dan de druk sneller opvoeren.
Blijf heel consequent en laat je als het even kan helpen door iemand met meer ervaring.

Veel succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:49

Prototype lomp peerd, wij hebben er ook zo een op stal staan. Ze is het zelfde opgevoed als haar evenoude stalgenoten die wel allemaal gewoon enorm respect hebben voor ons mensen........ Maar zij, zij is echt ongelooflijk! Staat op je tenen, loopt achter op je hielen, gaat klem zitten tussen de deur omdat ze loopt te drammen, loopt tegen stroomdraden op omdat ze loopt te drammen, met voorbrengen dendert ze zo door je heen enz, enz.

Salsa en ik hebben regelmatig in de clinch gelegen en op mij wil ze tegenwoordig wel letten, (eerst moest ze me nog wel even pletten tegen de stalmuur) Ik geef haar dus buitensporig op haar falie met als resultaat dat ik haar eindelijk wel gewoon kan voordraven, dat ze niet meer door mij heendendert. Ik ben ervan overtuigd dat het ook een stuk erfelijkheid is, want als je haar leeftijdsgenootjes ziet (4 jarige) die zijn allen zeer respectvol...........

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:01

Waarom vinden we het wel doodnormaal om mensen met een IQ
van 80 of 120 te hebben en wordt een paard al snel als onwillig
en/of respectloos gezien?

Waar blijft de paardenpsycholoog?

Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 12:26

Het verleden van dit paard. Ze is gekocht van een bevriende opfokker van de iegenaren, en heeft daar vanaf dat ze een half jaar was tot ze 2,5 was tussen soortgenoten gelopen. Toen is ze hier op stal gekomen en ook gewoon de groep ingegaan (tussen nog 7 fokmerries).
Dus, gewoon niet opgevoed.

Dat wat Aqua8horse noemt, vind ik gewoon doodnormale consequente opvoeding en dat is al veel beter geworden. In het begin is ze écht een keer over me heen gekomen, nu komt ze over het algemeen wel achter me aan (ik zal niet te hard pochen). In het begin zette ik haar op weg van stal naar de bak wel een keer of 5 stil omdat ze me voorbij liep, dat hoeft nu helemaal niet meer. Dat is toch wat je bedoelt?

Callippo: ik heb zelf een paard dat echt super reageert op de fijnste hulpjes, die gaat keruig op stem terug, opzij, kom maar, wachten, en daarbij kostte het echt niet zoveel moeite.
Tuurlijk moet je het altijd eerst bij jezelf zoeken, dat ben ik volledig met je eens! In het rijtechnische gedeelte zit absoluut wel een groot deel werk aan mezelf.

Gijsenkim: idd, haar veulen vertoont hetzelfde drammerige gedrag. Maar dat kan ie natuurlijk ook gewoon van haar afkijken....
Heb jij misschien nog meer tips behalve gewoon op d'r donder geven als ze door me heen loopt, heb jij verder nog iets 'zijzonders' met dat paard gedaan?

Andere tips blijven natuurlijk welkom....!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:32

Nee niks bijzonders, ik nam in het begin een zweepje mee en als ze dan voor me uit kwam tik tegen de borst en in dr achteruit....... (kampioen achteruitlopen geworden). Ik maak mijn lijf wel groot, gebruik veel mijn linker hand (als ik ernaast loop) om richting en snelheid aan te geven. Ik zorg ervoor dat ik altijd een boogje in het touwtje heb, dus geen constante druk op het halster, zo dat als ik eens in moet grijpen dat dat dan ook doorkomt. Je kan je voorstellen dat als je altijd druk hebt dat dan een extra ophouding niet meer doorkomt, en dat wil je niet met een drammerig paard. Kortom ik geef haar de gelegenheid om uit eigen beweging naarst me te blijven....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:41

Een normaal paard ( wat dus aanneemt wat je vraagt) is alles sneller geleerd.
Dit paard heeft meer hulp en een consequente doelstelling nodig.
Het is goed om te oefenen op de grond. Ga in een gangpad oefenen op lopen, halt. Ga oefenen op omzetten ( duwen tegen de billen zodat die opij gaan) Ben streng tijdens het poetsen dat stil staan, stil staan betekend.
Ga meer ondernemen met haar wat je anders heel normaal zou vinden omdat het paard het toch wel doet.
Jouw stem en straffen slaat hij op, maar ook de beloningen en aandacht als iets goed is. Sla dat dan ook niet over.
Dit paard is een beetje lomp en heeft daarin een kleine cursus nodig.
Als je op de grond geen respect krijgt, zal het ook op het paard moeilijk zijn.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:56

Je hebt ook gewoon minder intelligente broeders en zusters onder de paarden zitten, zoals Botervlieg al aansneed.
Niet altijd is het onwil van het paard, soms is het ook doodgewone ongevoeligheid, oftewel, weinig sensibel.
En dat is verdraaid lastig, want dan moet je het idd elke dag weer opnieuw uitleggen in paardentaal.
En dan kan je hem wel cursusjes anti-lomp gaan geven, soms is de lompheid gewoon van nature aanwezig en zal het paard uit de cursus wel begrijpen dat het bang voor je moet zijn, maar nog steeds niet dat jij niet zo goed bestand om overheen te lopen.

Overigens , intelligente exemplaren die geen respect voor mensen hebben, zullen niet dwars over de mens heen willen wandelen - die zijn juist erg schuw en lastig te pakken.

Weinig intelligente paarden zijn niet leuk om te rijden. Dan is paardrijden echt gewoon sport. Haha! Je moet erg veel aandacht besteden aan de conditionering: been is echt vooruit, ophouding is echt stoppen. Met balkjes en springen worden ze vaak wel attenter. Met schouderbinnen en volte openen en sluiten worden ze leniger en sterker achter. Sterker achter maakt ze weer makkelijker voor. Het is allemaal heel logisch, maar een stuk moeilijker op een midner sensibel paard.
Hee, Rieja, succes! Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:33

ik zit me net te bedenken dat het wel angst kan zijn. lijkt gek, maar elk paard reageerd weer anders op angst. de een word ongevoelig en reageerd nergens meer op. de ander slaat "op hol". een tik mag maar mag nooi uit agressie komen. het paard word dan bang en je hebt dan een ander soort respect dan dat de bedoeling is. het paard moet jouw zie als zijn baas die hij kan vertrouwen en waar hij voor zijn best wil naar moet luisteren.
die ruimte die je noemde heeft het nadeel dat het langwerpig is. je kan zo niet constant achter of bij de kruis blijven. gevolg is als het goed is een steeds omdraaiend en stoppend paard. het paard mag namelijk nooit door je heen ook al sta je 50 meter verder op.

ik zou je graag willen helpen. de workshop is mischien een idee. en waarscheinlijk hou ik in het voorjaar een workshop in amsterdam op een stal. dit zijn juist de moeilijke paarden omdat ze niet reageeren.
wees consequent als ze ook maar nijgt naar je over te hangen zet haar opzij. en doe dat zo met alles. en niet van vandaag mag je wel door me heen en morgen niet. duidelijkheid tegen over je paard. hij moet weten wat hij aan jouw heeft. en geduld en er de tijd voor nemen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:56

Volgens mij doet het er niet zoveel toe waarom een paard iets niet doet. Het paard moet ten alle tijde vertrouwen hebben in jou als zijn leider. Het is dan jouw taak om in te schatten waarom het paard iets niet doet en hoe je dat het beste kan oplossen. Daar zijn geen standaard regels voor, denk ik, omdat teveel afhangt van het paard zijn karakter, IQ en bijvoorbeeld zijn verleden met misschien traumatische ervaringen. Het paard moet dus vertrouwen hebben in jou om hem of haar te kunnen helpen.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:57

He, ik ken het probleem en het is inderdaad erg lastig. Mijn paard had totaal geen resprect voor niemand, hij had alleen respect in zijn kudde. Hij denderde over me heen, sprong overal voor op zij, luisterde totaal niet wat ik zei of wat ik deed, kortom ik maakte erg weinig indruk. Ook met rijden hetzelfde verhaal, op het moment dat ik binnenbeen gaf viel hij gewoon naar binnen, dus hij reageerde wel, maar juist andersom. Doordat hij bijna omviel en zichzelf als het ware wou opvangen gooide hij zijn kop juist naar buiten toe. Ik ben hier bijna 3 jaar mee bezig geweest en ik moet zeggen ik zelf heb hem heel veel geleerd, maar ik kreeg het er niet uit. Het kost je heel veel energie en je weet op een gegeven moment niet meer wat je eraan kan doen. Mijn paard is naar emiel voest voor drie weken geweest en heeft daar gedragstraining gehad en ik heb daar heel veel van geleerd en kan nu weer verder met hem.
Het is al een aantal keren opgenoemd, maar een paard met weinig respect moet je heel duidelijk tegen zijn, in jouw ruimte mag hij niet komen, daar moet je heel consequent in worden, dit kun je ook alleen maar doen met een langer touw. als je voor hem loopt moet hij achter je blijven, op het moment dat hij je voorbij wil, zwaai je gewoon even met dat touw en dan reageren ze meestal erg goed. Ik moet ook veel loswerken met mijn paard en heel veel grondwerk, omdat hij eigenlijk heel onzeker is. In mijn geval, ik weet niet of dat bij jouw paard zo is moet ik een duidelijk en consequente training geven, omdat hij al zo onzeker is en de enige plek waar hij zich zeker voelt is zijn groep. Dus die zekerheid/duidelijkheid moet ik hem geven, zodat hij meer respect voor mij krijgt. Ik moet zeggen dat het erg werkt. Ook werk ik met dubbele lange lijnen{ook grondwerk oefeningen} en langzamerhand moet ik dit uitbreiden met het rijden. Ik weet niet of je paard dat ook heeft, dat als de ene dag iets goed gaat, dus daar ben je gestopt en je wil dat de volgende dag weer oppakken en dan lukt het gewoon niet? Ik moet ook steeds weer een stapje terug beginnen, want daarna gaat het wel. Het is een aparte manier van trainen, maar het werkt wel. Het rijtechnische gedeelte, ik heb nu een zweepje tijdens het rijden en elke keer dat hij niet reageerd op mijn been, leg ik de zweep op de plek waar ik been geef. op het moment dat hij reageerd haal ik mijn zweepje weg, dit werkt erg goed en hij boekt al vooruit gang. Misschien is dat ook wat voor jou paard. Ik hoop voor je dat je wat aan de adviesen hebt en dat het straks ook beter gaat. Het kost gewoon veel tijd en energie, maar als ze zich dan ook eenmaal gedragen zoals je dat wilt, kun je wel heel trots op jezelf zijn, succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:08

Opvallend dat dit paard wel met leeftijdsgenoten is opgevoed. Ik ken dit gedrag vooral van jonge paarden die alleen volwassen zijn geworden...

Toevoeging: ook een paard dat niet zo snugger is begrijpt beleefdheid. Daar hoef je niet slim voor te zijn, dat is gewoon instinct. En 95% van de problemen die jij noemt hebben te maken met onbeleefdheid van haar kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:14

Springen Haha!
tenminste voor het bewust maken waar zijn voeten landen onder het rijden

gijsenkim schreef:
Nee niks bijzonders, ik nam in het begin een zweepje mee en als ze dan voor me uit kwam tik tegen de borst en in dr achteruit....... (kampioen achteruitlopen geworden). Ik maak mijn lijf wel groot, gebruik veel mijn linker hand (als ik ernaast loop) om richting en snelheid aan te geven. Ik zorg ervoor dat ik altijd een boogje in het touwtje heb, dus geen constante druk op het halster, zo dat als ik eens in moet grijpen dat dat dan ook doorkomt. Je kan je voorstellen dat als je altijd druk hebt dat dan een extra ophouding niet meer doorkomt, en dat wil je niet met een drammerig paard. Kortom ik geef haar de gelegenheid om uit eigen beweging naarst me te blijven....


Dat doe ik dus ook zo.
En bij een erge drammer kan dat zweepje wel eens wat harder aankomen, als ze genoeg waarschuwingen hebben gehad.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:36

Aqua8horse schreef:
Volgens mij doet het er niet zoveel toe waarom een paard iets niet doet. Het paard moet ten alle tijde vertrouwen hebben in jou als zijn leider. Het is dan jouw taak om in te schatten waarom het paard iets niet doet en hoe je dat het beste kan oplossen. Daar zijn geen standaard regels voor, denk ik, omdat teveel afhangt van het paard zijn karakter, IQ en bijvoorbeeld zijn verleden met misschien traumatische ervaringen. Het paard moet dus vertrouwen hebben in jou om hem of haar te kunnen helpen.


Met het begin van je stukje was ik het niet eens, want volgens mij is het wel degelijk van belang waarom een paard iets niet doet (of ander niet gewenst gedrag). Maar later zeg je toch wel dat het een taak is om in te schatten waarom het paard iets niet doet.
En wat Josien ook aanhaalt over die angst, daar doelde ik eigenlijk met mijn vraag ook op. Want bepaalde dingen in het verleden kunnen wel degelijk zulk gedrag veroorzaken. Het hoeft natuurlijk niet persé, maar dat is wel mijn eerste gedachte.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:42

Een zweepje mee is niet altijd een oplossing, want als het inderdaad een dom paard is zal hij niet begrijpen waarom hij die tik krijgt en nog dommer reageren. Doordat ze dan overdreven bang worden zijn het helemaal ongeleide projectielen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:56

Sjuimpje schreef:
Een zweepje mee is niet altijd een oplossing, want als het inderdaad een dom paard is zal hij niet begrijpen waarom hij die tik krijgt en nog dommer reageren. Doordat ze dan overdreven bang worden zijn het helemaal ongeleide projectielen.


Dat denk ik ook. Maar ik gebruik het zweepje niet direct voor het probleem wat zich aandient. Vaak gebruik ik alleen even het zweepje bij een oefening die niet direct met het probleem te maken heeft. Een oefening waarbij je vertrouwen wekt en dat vertrouwen heb je nodig bij het oplossen van een probleem met een paard!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:06

jullie praten steeds over een dom paard. dat van zich eigen dom is. ik vind zelf dat het paard niet dom is maar omdat hij nog nooit iets echt geleerd heeft is hij dom. gewoon weg omdat hij het niet kent. net als met mensen. het paard kan niet iets weten wat hem nog nooit geleerd is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:22

Ik heb het zelf nog niet over een dom paard gehad. Zelf vind ik dat ook wel een beetje denegrerend klinken. Misschien kunnen we beter van een onwetend paard spreken zo'n geval. Ook dan blijft vertrouwen de onbetwiste basis die nodig is om problemen van welke aard ook op te kunnen lossen met je paard!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:32

net zoals je slimme mensen en domme mensen hebt heb je ook slimme en domme paarden