*Achterhand naar binnen*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

*Achterhand naar binnen*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 19:57

heel vaak onder het rijden,plaatst mijn paard zn achterhand naar binnen toe.
voorals op de linkerhand voor de hoek,het is net alsof ik gewoon scheef over de hoefslag rijd,mijn binnenbeen eraan,en soms wat naar achteren helpt niet.misschien is het ook wel wat verzet.
mijn instructeur zei dat ik z'n voorhand er meer voor moest zetten ofzo,alleen lukt mij dat niet echt,soms gaat het wel weer goed en loopt hij dan in het begin van de hoeken gewoon recht en natuurlijk de goede stelling..heeft iemand tips voor mij?


Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:30

Heej ik heb dit probleem ook! Mijn paard hangt soms wat tegen mijn linkerbeen aan, waardoor ik het gevoel heb dat ze helemaal scheef loopt...ik ging bij ons in de binnenbak recht op de spiegel af rijden en heb toen bewust niets met mijn linkerbeen gedaan. Mijn paard liep helemaal recht! Het zit bij mij dus echt in mijn gevoel, dat ze zo scheef gaat. Mijn instructrice zegt dat ze best een beetje tegen mijn linkerbeen kan aanhangen, maar dat ze dan niet per se scheef loopt.
dus mijn tip, kijk eerst of je paard echt scheef loopt, bijvoorbeeld dmv spiegels, of iemand die vanaf de grond toekijkt. Als je paard echt scheef is, dan is rijden op de binnenhoefslag een goede optie. Het is dan ook veel makkelijker om stukjes schoudervoor te rijden. of probeer een pasje te wijken en dan weer rechtuit te rijden. De volte sluiten en weer openen door de achterhand weg te zetten kan helpen om em recht te krijgen. Om goed de bochten door te rijden kan je voltes 10 meter oefenen en kijk of je paard dan ook de achterhand naar binnen zet. Soms is teveel stelling ook niet goed. Probeer anders zonder stelling een bocht door te rijden en kijk wat er dan met de achterhand gebeurt...

het is gewoon een beetje experimenteren wat het beste helpt! en vraag vooral hulp van bijv. je instructeur en mensen die staan te kijken! dat kan erg helpen bij het ontwikkelen van je gevoel!!
veel succes!! OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:28

ragne als je denkt dat je paard tegen je binnenbeen drukt zit je zelf dan niet op de buitenkant.
maar wat jij zegt tegenover gestelde vragen. gooit hij zijn achterhand naar binnen ga dan zelf iets op de binnenkant zitten nee je schouders mee naar binnen met daar je teugels. dus eigenlijk zet je hem in de schoudervoor. doet hij dit belonen en gewoon weer recht gaan zitten. zo krijgt het paard evenredige bespiering waardoor hij de bochten en rechte sukken weer goed kan lopen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 01:22

ik kan maar 1 ding zeggen, méér de buitenteugel erbij en rechtrichten op de binnenhoefslag!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:07

Probeer hem iets schouder voor te zetten. Hierdoor moet hij het binnen achterbeen er wel onder plaatsen. Dus goed je buitenteugel erbij en de voorhand iets naar binnenplaatsen.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:12


Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:17

Inderdaad, bekijk eens je hand/teugelhouding (buitenteugel) en je beenligging. Maar vooral meer op de binnenhoefsag rijden, om je paard meer recht te richten en de steun van "de kant" weg te halen.

Verder is het een goede oefening om voordat je paard zijn achterhand naar binnenplaatst de volte op te gaan. en dan het achterbeen juist door te vragen. Leer hem dat ook, dat je deze kan doorvragen.

Dan kan je als je wel doorrijdt over de hoefslag hem die hulp ook vragen.
Het moet je paard nm eerst wel duidelijk zijn wat je van hem verlangt.

Verder het afwisselen van naar de buitenhand naar de binnenhand rijden met de juiste beenligging en zit, is een goede oefening. En het de hoek iets inwijken (met natuurlijk een binnenstelling) helpt ook.
Let hierbij wel op dat je dan het binnenachterbeen motiveert, dus ook geregeld in spiegelbeeld oefenen.

En inderdaad schouder voor is ook goed.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 12:20

bedankt voor de tips!..ik zal er even goed op gaan oefenen!..ik vindt het wel moeilijk hoor,het ligt ook bij mezelf,ik zal er ook even extra aandacht aan laten besteden in de les,want aloor scheef naar de hoeken is ook niks!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:48

Ik denk dat zijn billen naar buiten en zijn schouder naar binnen ook niet altijd de juiste oplossing is.
Als ik het zo lees probeer jij met je been dit probleem op te lossen.
Dat is een leuk iets maar als jou handen niet correct handelen werkt het nog niet. ( waardoor er weer een ander probleem onstaat als je zin 1 uitvoert)
Waarschijnlijk heb je jouw buiten hand er teweinig aan en je binnenhand te veel. Stelling bestaat niet uit naar links sturen,maar uit vragen en loslaten zodat hij zelf die stelling pakt. Jouw rechterhand is er gewoon bij.
Ik denk dus dat jij te weinig buiten teugel hebt en teweinig loslaat met links. Daardoor ga je idd scheef zitten en dardoor gaat het paard ook de neiging krijgen om scheef te lopen.
Het punt zit hem dus in het niet recht zijn in het lijf van het paard.
Als je op de binnenhoefslag rijd, dan voel je als het goed is dat hij geen rechte lijn naar de overkant kan maken zonder dat jij bij stuurt.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:53

helemaal mee eens vandaar let eens op je hand/teugelhouding

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:02

Als men niet in staat is recht te rijden, is men ook niet in staat om goed opzij te gaan.
Wat dus wil zeggen dat als je zijn lijf gaat verzetten ( schoudervoor of what ever) zal er zich het probleem opdoen van weglopen over de buitenschouder, door de hulpen heen, kantelen in zijn hoofd en noem maar op.
Zelf kies ik er in mijn lessen voor om de ruiter over de A-C lijn te laten rijden zonder te slingeren, wat erg moeilijk lijkt te zijn. Ik zelf bekijk het van de achterkant af. Zodoende zie ik de plek waar de armen liggen + de beenligging.
Ik denk dus dat een persoon op de A-C lijn jouw goed kan vertellen welke arm te gespannen of te los is in tegenstelling met de andere en of jou beenligging goed is of niet. Op deze manier zal al een heel groot deel van het probleem zich naar voren brengen en daarmee kan je dan weer aan het werk.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:15

holly schreef:
Als men niet in staat is recht te rijden, is men ook niet in staat om goed opzij te gaan.
Wat dus wil zeggen dat als je zijn lijf gaat verzetten ( schoudervoor of what ever) zal er zich het probleem opdoen van weglopen over de buitenschouder, door de hulpen heen, kantelen in zijn hoofd en noem maar op.

Helemaal mee eens.
Want op die manier wrik en wring je ze in een positie en kan het goed mis gaan. Stramme spieren, kreupel rijden etc.

Dus eerst weer leren rechtrichten.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:20

Al twee keer hier iemand die het met me eens is, oh wat ben ik goed Tong uitsteken

Nee hoor, het is gewoon leuk te lezen dat je teksten gewaardeerd worden en dat je het toch nog niet verkeerd aan het doen bent allemaal.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 14:40

verder op de hoefslag en rechte lijnen,loopt hij wel gewoon "recht",het is echt het begin van de hoek,vooral linksom..zou het ook stijfheid kunnen zijn?...ik denk dat ik dan toch onbewust zelf scheef zit,want ik heb wel wat problemen met mn houding,tijdens het rijden maar ook gewoon door het dagelijks leven..

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:16

Lianne007 schreef:
verder op de hoefslag en rechte lijnen,loopt hij wel gewoon "recht",het is echt het begin van de hoek,vooral linksom..zou het ook stijfheid kunnen zijn?...ik denk dat ik dan toch onbewust zelf scheef zit,want ik heb wel wat problemen met mn houding,tijdens het rijden maar ook gewoon door het dagelijks leven..


Zou het niet jouw binnenhand kunnen zijn? Dat je die teveel erbij pakt op het moment dat je de bocht in wil sturen? Doet hij het ook als je bijvoorbeeld met lange teugel de hoeken doordraaft?
Heb eens een paard gezien dat zo op de handen werd gereden dat hij compleet scheef liep. Toen ik erop ging heb ik hem voor vrij gelaten en liep hij alweer een stuk rechter. Dus ook met je handen kun je hem scheef trekken.

Sprakeloos

Replay_81

Berichten: 10
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:29

Ik had wel het probleem dat mijn ex-paard (apart woord) in plaats van met zijn binnenvoorbeen naar het buitenvoorbeen te gaan, ook zijn achterhand wat naar binnen ging zetten. Ik heb dit "bijgewerkt" door veel in een 'renverts' (of hoe je dat ook schrijft) te rijden. Dit is het tegenovergestelde van een travers. Maybe helpt het, bij mijn paard hielp het toen wel in ieder geval!

GANSTER!!!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:37

Zelf heb ik dit ook bij een aantal paarden. Het kan van alles zijn.
Dat hij gewoon zo loopt bijvoorbeeld, maar het valt op te lossen.

Vaak sleept de achterhand wanneer hij niet recht achter de voorhand is.
Dit kun je dan op lossen door te activeren maar wel contact blijfen houden zo dat hij niet sneller gaat, alleen maar actiever laten lopen.
Extra je binnenbeen er aan en als het nodig moet zijn een stukje naar achter leggen.
Mocht dat allemaal niet helpen dan kan een tikje met de zweep ook voor verbetering zorgen.

Succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 17:37

vandaag ging het al wat beter,ikzelf heb goed aan mn houding gewerkt,en ik denk heel eerlijk dat het misschien wel wat aan mn binnenhand ligt,eerst was hij vreselijk moeilijk met stelling vragen door de bocht,dat hij netjes naar binnen kijkt...ik denk dat ik nu voor die hoek onbewust al teveel stelling vraag,maar het rare is wel,dat dit niet op de rechterhand gebeurt ( maar dit is ook zn makkelijke kant )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers