totale buiging in het lijf en kantelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

totale buiging in het lijf en kantelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 09:08

Ik zit met een klein punt waarmee ik elke les te maken krijg.
Ik heb een lesser die vrij vlot oppakt wat ik vertel.Ik hoef dus nergens diep op in te gaan wil iets begrepen worden.
Het is een redelijk niveau van de ruiter(eigenlijk het paard).
Het punt is dat rechtsom alles soepel en vlot verloopt maar linksom komt het er niet door.
Ze krijgt het paard niet rond in het hele lijf.
Nu is haar rechterhand altijd hoger als links en links werkt ze zelf ook nog niet te gemakkelijk.Resultaat is kantelen.
Nu is mijn tekst elke keer weer als er linksom gereden word,rechtomlaag en zorgen voor een goed contact,links meer werken(vragen,maar meer los durven geven waar kan).
Qua been vraag ik haar buiging in het lijf te brengen en goed na te denken over de oefeningen(dus in feite spelen met de voor en achterhand opzij)en de plaatsing van hand en been.
Er word ook regelmatig herhaalt dat ik geen recht paard zie en dat daar aan gedacht moet worden.
Nu vat zij alles goed op en doet zeer goed haar best.Echter wil die linker kant niet mee.Het is echt mee al te zien bij het overstellen van hand.Dus een achtje is rechtsom prima maar zodra er linksom moet gegaan worden steekt het probleem zich al de kop op.
Ik blijf maar herhalen,ben streng voor hem en jezelf,rechts erbij,links meegeven,been eraan,allebei de benen sturen.
Hoe los ik(of zij) dit nu op?Waar zit de fout?Ik ken het paard en kan dan ook makkelijker aangeven wat ze fout doet,maar toch krijgt ze het niet voor elkaar.Het probleem zit er ook dat het paard kamt met vastzitten op de linkerhand,dat is bekend.
Zie ik iets over het hoofd,wat kan ik anders doen?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:45

Dat het paard om links vastzit ligt aan het feit dat een paard altijd een makkelijkere kant heeft, een holle en een bolle kant. De taak van de ruiter is om de bolle kant minder bol te maken waardoor hij recht wordt.

Ik denk dat je iets héél belangrijks vergeet, binnenbeen! Zodra een paard niet goed om het been buigt (eigenlijk zegt deze zin al genoeg) is er veel te weinig binnenbeen. Laat haar eens op de grote volte bij A of C en dan met haar binnenbeen helemaal naar buiten duwen, het maakt dan ook niet uit als hij/zij een beetje uitzwaait. Maar dat het paard respect en reactie voor het binnenbeen krijgt.

Wat ook kan helpen is haar op de tweede hoefslag te laten rijden, en elke keer op één punt laten richten waar ze naar toe wilt en ze moet op dat punt concentreren (zodat ze recht zit en niet meer druk op links/rechts geeft met been/zit). Dan voren los laten, dus wel contact houden maar niets van teugelhulpen geven en dan voorwaarts naar dat punt toe rijden, zonder stelling of wat dan ook. Klinkt misschien stom aan, maar het is de bedoeling het paard weer recht te maken, maar dat lukt niet zonder een rechte ruiter. Zodra de ruiter rechtuit kan rijden is het voor het paard meteen een stuk makkelijker.

Nog een aandachtspunt is op de beenligging letten. Laat haar eens over de middelijn draven, eerst terwijl ze lichtrijd en ga dan precies achter haar staan, let op of ze helemaal rechtzit en niet meer druk legt op linker/rechterbeen. Daarna een keer wanneer ze doorzit.
Leg de nadruk op het positieve en los het probleem op met doorzitten als dit beter gaat en met lichtrijden als dat beter gaat. Oefen dan ook de mindere stijl.
Zorg dat in een wending de nadruk op het binnenbeen wordt gelegd en het buitenbeen iets naar achter wordt gelegd om de achterhand te begrenzen, de benen moeten dan zo rustig mogelijk zijn maar mogen wel ondersteuning bieden. Ook dan weer opletten dat ze niet teveel naar buiten gaat zitten als ze het buitenbeen naar achter legt.

Wat ook kan helpen is de hand waar ze teveel aan vast houdt die teugel los te laten, op te pakken in haar "makkelijke" hand en met die moeilijke hand verder rijden net alsof ze daar nog de teugel in vast heeft. Dan moet ze wel met haar benen werken (vooral binnenbeen) zonder dat haar hand het paard stoort.

Een beetje meer aandacht besteden aan de moeilijke kant wil ook helpen. Het paard kan niet vasthouden als hij niks heeft om vast te houden, en zonder ondersteuning van de benen (weer vooral binnenbeen) zal hij ook niet lopen zoals verwacht wordt.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest en dat je er wat aan hebt! Succes allebei!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 11:05

Tuurlijk ben je duidelijk geweest.Ik wardeer je antwoord.
Je slaat de spijker op zijn kop.Ze zit scheef,het paard is scheef en alles oogt scheef.
Ik geef haar nu 4 weken les en ik heb nog nooit iemand mee gemaakt die zo veel veranderd.
Ik heb haar foto's laten zien van de eerste week dat ik haar lesgaf.Ze schrok er zelf van.Zoals ik al zei rijden ze op vrij hoog niveau(wedstrijd niveau he) maar voor mij oogde het toen als minimaal.Het paard was lang,liep vreselijk mat en niet rad.Inmiddels is er een uitsraling gekomen.Het oogt flitsender,en hij loopt weer regelmatig.
Het enige wat ik heb gedaan is haar achter haar vodden te zitten en haar leren begrijpen dat handen en benen belangrijk zijn.In feite zit het stuur in de benen en dat kende ze niet.Linksom wil ze nog wel eens laks zijn waardoor ze niet streng genoeg is op het paard.Die vind het wel goed zo.
Gisteren hebben we gewerkt aan streng zijn.Kuit is kuit en geen aai.Opdracht is opdracht en geen ach ja vooruit dan maar.
Langzaam zag je dan ook dat links wat soepeler werd maar echt loslaten ging nog niet.Ze moet er zo hard aan werken.Zowel paard als ruiter spoten zweetdruppels(don't worry ik houd het kort en neem pauzes)
Ze is in feite jaren lang gewent geweest amper te werken op het paard en daar is hij naar gaan lopen.Nu moet er gewerkt worden en wil dit probleem er niet uit.Ook ik roep constant beide benen op de juiste plek,handen gelijk houden,onspannen,teugeldruk wisselen.Oefeningen doen,geen zijdes verspillen,werken.
Ik ga werken met jouw tips,dat zeker,want ook al neem ik het meeste onderhanden toch merkte ik een puntje op dat voor de ruiter zelf misschien handiger is,dan mijn advies.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:28

Heb je zelf wel eens op het paard gezeten?
Misschien voel je dan wat zij juist wel en niet moet doen. niet elk paard is dezelfde hulpen gewend. én misschien maak je het paard voor haar dan wat losser zodat zij ook weer wat makkelijker kan werken.

She's my lady Lovers

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 14:41

Ja ik heb wel eens op dit pard gereden.Dit paard heb ik tot 4 jaar terug altijd zelf gereden namelijk.
Met vakanties of uitvaldagen rijd ik het paard nog steeds.
Zodoende ken ik het paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Nirvana95, paardje777 en 13 bezoekers