Schuimen is een indicatie van....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Schuimen is een indicatie van....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 22:41

Tja... wie maakt de zin af?

Mulan loopt steeds langere stukken goed, maar ze zoekt nog erg, en ik ben hard aan't leren haar zo goed mogelijk te ondersteunen en op de juiste momenten te bevestigen / bij te sturen bij het aan de teugel lopen.
Ik had vandaag aan het einde van mijn les een beetje moeie vingers, alleen rechts. (Voor Mulan is het ook vermoeiend, dus af en toe duikt ze ff naar beneden, of juist omhoog... en komt dan wel weer netjes terug, maar ik mag dan niet toestaan me't m'n handen.. dus dat voelde ik aan het eind wel even)

Maar op rechts schuimde ze meer dan op links. Stom, terwijl ik tijdens het rijden juist het gevoel had dat ze rechts een beetje vastzat, meer dan op links.

Dus: wanneer/ waarom schuimt een paard, wat zegt het? Een teken van ontspanning? Van nageeflijkheid? Een bevestiging dat je goed bezig bent? Te enthousiaste speekselklieren? *LOL*

Wat zijn de misvattingen als het gaat om schuimen enz..
Wie kan me er wat over vertellen?


Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 00:18

zover ik weet houdt schuimen in dat het paard hard, maar lekker / ontspannen gewerkt heeft.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 00:40

Wat mij ooit is vertelt :

Heeft het voor een deel te maken met de nageeflijkheid. Hierbij worden de speekselklieren geactiveerd waardoor dus dat schuimgebeuren op gang komt.....

In hoeverre dit klopt......ik ben benieuwd !

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:38

volgens mij heeft het te maken met het ontspannen van de kaakspieren.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:05

Ik vind dit ook erg dubbel. Ik ken nl een paard dat grandioos gestresst is met zijn kop in de lucht loopt en schuimt als een tierelier maar ik ken ook paarden die lekker ontspannen lopen en niet veel schuimen.

BloemBloem

Berichten: 16575
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:31

Als ze schuimen is het alleen maar goed dit betekent een ontspannen mond, maar ze moeten natuurlijk wel aan beiden kanten schuimen. Misschien zit ze wat vast op de andere kant....rede te meer om nog harder te trainen...hahahah Paardrijden is in ieder geval nooit saai

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:11

Ik geloof dat er 2 soorten schuimen is, 1 beetje schuimen, en als het valt zijn het vlokjes, dit is dan goed. En de andere is schuimen in slierten en dat is niet goed, ik weet niet precies hoe het zit maar weet misschien iemand anders dat.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:41

kim schreef:
volgens mij heeft het te maken met het ontspannen van de kaakspieren.

Kim


Dat is dus zeker niet het geval. Mijn paard is heel fijn in de mond en schuimt echt goed. Ik denk dan ook dat het gaat om hoe het paard met het bit omgaat, kauwt hij op het bit, etc. Ik ken paarden die knarsetanden en die schuimen dus totaal niet. Mijn paard is fijn in de mond en dat uit zich weer in het schuimen.

Mijn paard was eerder altijd strak in zijn hele lijf, hij moest constant losgewerkt worden in de kaak (daar was hij nl. heel erg) e.d., toch schuimde hij altijd. Nu is hij heerlijk door het lijf en hij doet het nog steeds.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:46

Naar mijn mening heeft het te maken met het accepteren van het bit. Wanneer een paard dit goed accepteert zal hij erop gaan kauwen. Dit veroorzaakt het schuimen.

Een paard dat de hele tijd het bit tussen de tanden heeft zal dus niet kauwen en ook niet schuimen. (of het moet een vorm zijn van paardsdolheid Haha! )

Op zoek naar de zon!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:30

wat hier al allemaal staat heb ik idd ook altijd geleert,dat ze het bit accepteren en dat ze onstspannen in de mond.

maar lieke wat bedoeld jij met twee soorten schuimen,klopt dat?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:36

lunatje schreef:
zover ik weet houdt schuimen in dat het paard hard, maar lekker / ontspannen gewerkt heeft.


jah zo heb ik ook altijd gedacht over schuimen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:17

Lieke schreef:
Ik geloof dat er 2 soorten schuimen is, 1 beetje schuimen, en als het valt zijn het vlokjes, dit is dan goed. En de andere is schuimen in slierten en dat is niet goed, ik weet niet precies hoe het zit maar weet misschien iemand anders dat.


hoezo in slierten niet goed als mijn paard het bit in heeft gelijk 1 lange sliert slijm de hele tijd....

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:46

Mijn paard schuimt ook als hij geen bit in heeft, maar ik hem loswerk vanaf de grond... het is een teken dat hij met je wil meewerken.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:30

Lieke schreef:
Ik geloof dat er 2 soorten schuimen is, 1 beetje schuimen, en als het valt zijn het vlokjes, dit is dan goed. En de andere is schuimen in slierten en dat is niet goed, ik weet niet precies hoe het zit maar weet misschien iemand anders dat.


Ik snap wat je bedoeld en als ik zo even terug denk zit er wel een kern van waarheid in....
Ik weet ook niet goed hoe je het anders uit moet leggen

She's my lady Lovers

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:35

ok, ik zal het proberen!
Als ik rij zie ik wel eens dat er witte klodders door de bak heen liggen (schuim van mijn paard dus...) dit zijn echt 'hoopjes' schuim. Misselijk Dit is een goed teken, dat het paard dus met het bit speelt.
Maar je hebt ook paarden die "kwijlen" maar dit is echt kwijl Kwijl (ook wit) maar geen schuim. en kwijl zie je ook niet in hoopjes liggen want kwijl is waterig...
(lekker onderwerp!!!!)

She's my lady Lovers

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:47

Wat mij altijd verteld is, is dat schuimen (en dan ook echt schuimen, dus van die vlokjes) een teken is van ontspanning. Het kwijlen duidt op spanning.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:35

Ik heb Thunder nu te rijden en hij heeft veel ruimte tussen hoofd en kaak Verward En daardoor gaan de speekselklieren bij z'n oren werken en komt er het zgn. schuim. Dit alleen als hij ontspannen is en ik hem LDR rijd.

Bij Tosca duurt het altijd wat langer. Zij moet eerst loskomen voordat ze gaat schuimen.

Een schuimend paard is dus een teken van ontspanning. Hij laat zijn hoofd 'los'.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:51

hmm of kwijlen op spanning duid kan ik niet geloven,mickey kwijlt namelijk ook,zoals vandaag met rijden,ze is de hele tijd heerlijk ontspannen geweest,maar hing zo'n sliert kwijl aan der mond,en er was echt geen spanning,dus ik denk gewoon dat kwijlen en schuimen hetzelfde is Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:41

Phoe hier hoor je best wel verschillende dingen Lachen
Interessant onderwerp wel! Lachen

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 23:11

mijndario schreef:
Phoe hier hoor je best wel verschillende dingen Lachen
Interessant onderwerp wel! Lachen


Je haalt me de woorden uit de mond!

Oké, hebben we hier nog kwijldeskundigen onder ons die het schuimmysterie volledig uit de doeken kunnen doen?

Tot zover gevonde feiten: (?)

1. Schuimen is OK dan! , een teken van ontspanning.
2. Een gespannen paard kan ook schuimen.
3. Voor schuimen is een losse kaak nodig
4. Spelen met het bit bevordert speekselvorming.
5. Je paard kan ook schuimen zonder bit.
6. Kwijlen is een teken van spanning.
7. Of niet.
8. Het 'echte goede' schuim moet in vlokjes op de grond kunnen liggen *LOL*


Goed.... wie?! Tong uitsteken

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:38

6 klopt naar mijn mening gewoon echt niet,want als mickey harstikke ontspannen is gaat ze kwijlen,met slierten,en dat doet ze echt niet als er spanning is,dus ik twijfel of dat klopt?
maar soms schuimt ze idd ook,en dan is ze even ontspannen,want dan is haar borst en knietjes best wit Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:45

Je paard schuimt in z'n mond als hij/zij het bit goed accepteert en dus ook niet tegengewerkt wordt.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:27

[quote="GarfieldIk ken paarden die knarsetanden en die schuimen dus totaal niet. Mijn paard is fijn in de mond en dat uit zich weer in het schuimen. [/quote]

mijn paard knarst wel eens en schuimt toch Verward ! Ze knarst als ze iets moeilijk vind, maar blijft gewoon door schuimen en door werken. Daarna is ze meestal nog ontspannener dan voor ze knarst. Dit doet ze al die tijd dat ik haar heb, behalve voriig jaar toen een tijd echt niet fijn ging. Toen had ik geen knars en ook geen schuim...


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:55

Mulan"]
[quote="mijndario schreef:
Phoe hier hoor je best wel verschillende dingen Lachen
Interessant onderwerp wel! Lachen


Je haalt me de woorden uit de mond!

Oké, hebben we hier nog kwijldeskundigen onder ons die het schuimmysterie volledig uit de doeken kunnen doen?

Tot zover gevonde feiten: (?)

1. Schuimen is OK dan! , een teken van ontspanning.
2. Een gespannen paard kan ook schuimen.
3. Voor schuimen is een losse kaak nodig
4. Spelen met het bit bevordert speekselvorming.
5. Je paard kan ook schuimen zonder bit.
6. Kwijlen is een teken van spanning.
7. Of niet.
8. Het 'echte goede' schuim moet in vlokjes op de grond kunnen liggen *LOL*


Goed.... wie?! Tong uitsteken
[/quote]

En wat te denken over ontspannen paarden die niet schuimen. Magic schuimt bijna nooit en is toch heerlijk ontspannen Haha!

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:56

Antoinette schreef:
En wat te denken over ontspannen paarden die niet schuimen. Magic schuimt bijna nooit en is toch heerlijk ontspannen Haha!


ik denk dat dat ook wel te maken heeft met de hoeveelheid speekselvorming...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 36 bezoekers