Scheefheid bij de berijder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Scheefheid bij de berijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:58

Ik weet niet of dit goed staat maar ik had vandaag een eyeopener van jewelste. Ik heb beenlengte verschil en hierdoor zit ik scheef in mijn zadel.

Ik zal bij het begin beginnen:
Vanwege mijn galblaas en andere lichamelijke klachten loop ik al een paar maanden bij een natuurgeneeskundige. Tijdens de behandeling in de vorm voetreflex massage spraken we over van alles en nog wat ze is een heel fijn klankbord.
Zo kwamen ook mijn rugklachten aan bod in mijn lage onderrug, de pijn in mijn rechterzij bij het auto rijden en (nou komt het) het scheef in het zadel zitten bij het paardrijden.
Mijn zadel schuift naar links en hoezeer ik ook mijn best doe om recht te zitten, steun te zoeken in 2 beugels het lukt me niet of maar heel even.
Vandaag keek ze naar me, ik moest liggen op mijn rug en ze pakte mijn benen op in een boog (net als ze doen op het consultatiebureau bij mijn kindjes :)) en wat blijkt mijn linkerbeen is 1,5 cm langer dan mijn rechter! }:0
Ze heeft een oefening met me gedaan die ik elke dag moet doen en nu is het verschil nog 3 mm en dat in 2 minuten.
Hierna heeft ze nog een oefening met me gedaan beide waren geheel pijnloos!en ik merkte meteen verschil ik stond heel duidelijk met 2 voeten op de grond en voelde dat ik meer contact maakte met de grond ik had een big smile op mijn gezicht zo simpel kan het zijn!
Voor mij paard haal ik intructie erbij, zadelmaker, osteopaat maar ik vergat naar mezelf te kijken naar mijn fysiek.
Weer wat geleerd!en ik kan het iedereen aanraden!!!
Vanavond paardrijden eens kijken hoe dat voelt, ik hou jullie op de hoogte!

Wil je meer weten? het is de dorn- methode deze staat hier uitgelegd:
http://www.groeisprong.nl/dornmethode.htm

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:08

Bijna iedereen is een beetje scheef - net als het paard. Zo worden we geboren en daar is weinig tegen te doen. Geweldig hoe je er aan gewerkt hebt en wat dat betreft...wanneer je denkt dat je zadel schuift - kijk ook eens naar jezelf en naar je paard!! Je zadel komt -als het goed is - wel recht op de wereld ;)

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:27

Het kan zijn dat je zadel een beetje scheef is en dat jij daardoor ook scheef gaat rijden je beugels moeten ook recht zitten :D
Maar iedereen zit soms wel eens scheef hoor

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:36

Beste Diana,

Ik heb je berichtje gelezen en ik moet zeggen dat het best een eye-opnener zou kunnen zijn voor mij.
Ik ben ook scheef, ik weet het, ook al kan niemand het zien als ik rij. Ik rij al vanaf mijn 7de intensief (ben nu 42), en ik heb altijd best lekker kunnen rijden, maar sinds de laatste 15 jaar heb ik diverse problemen. Zelfs zo erg dat ik de moed aan het verliezen ben, ondanks dat paardrijden altijd mijn lust en leven geweest is. Als ik een vreemd paard een M-proef zie dansen, terwijl de ruiter amper mee kan komen in de bewegingen, of zich nog steeds op moet trekken aan de teugel,s omdat de ruiter zelf de balans mist, wordt ik altijd erg verdrietig en snap ik er helemaal niks meer van. 20 Jaar geleden heb ik mijn kruisband gescheurd en daarbij heeft mijn heup een flinke klap gehad. Sindsdien is datzelfde been zeker drie cm langer. Als ik op mijn rug lig en mijn benen optrek, is mijn li-knie 2cm hoger dan mijn rechter. Paarden worden echt narrig van me, ondanks dat ik een héél vriendelijke ruiter ben. Alle paarden die ik rij worden stijf in de rug, terwijl ik niks anders doe dan op basisnivo voorwaarts-neerwaarts rijden. Héél-héél erg frustrerend!
Ondertussen weet ik wel dat de fout in mijn zit/heupen ligt. Van de week zat ik op ons paard, aan de longe zonder zadel en hoofdstel. (Dit paard staat al een jaar in de wei, omdat ik tegen de frustratie aan loop en de moed verlies. Maar ik wil zo graag en het is zo'n fijn paard.) Nu merkte ik duidelijk dat ik het NIET voor elkaar krijg om op mijn li-zitbeenknobbel te zitten, daardoor geef ik dus altijd tegengestelde hulpen, vooral als ik linksom rij.

Ik had nu eigenlijk langzamerhand het gevoel, dat ik er niets meer aan kon doen, en mijn verlies moest nemen. Ik hoop dat een Dorn therapie wat voor mij zou kunnen betekenen, mits ze dat hier in Denemarken kennen.

Bedankt en sterkte!

patatjemayo
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-08-11

Re: Scheefheid bij de berijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:15

wat maf dat je zoveel 'rechter' kunt worden in zo'n korte tijd, waar zit dat m dan in??

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Scheefheid bij de berijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 07:44

Mijn linkerbeen is uit de kom gegaan een stukje door de ene oefening die ik zelf moet herhalen zet ik hem steeds terug en dat zal het nieuwe uitgangspunt worden voor mijn lichaam.
De andere was heel apart, instond op een telefoonboek met mijn rechter been gebukt over de tafel. Mijn linkerbeen moest ik pendelen en terwijl ik dat deed drukte ze op mijn onderrug mee.

Tellisto ik denk dat jij er ook wat aan kan hebben als je geen therapuit kunt vinden dan kan ik wel even navragen aan de mijne misschien kan zij navragen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:59

Goed topic :j Ik zit/ben ook scheef, merkbaar voor mijn paard destijds. Ik kreeg het niet voor elkaar om mijn paard in de linkergalop te krijgen. Rechtsom was geen probleem, omdat ik mijn linkerbeen goed kan laten hangen, beugeldruk kan geven en mijn heup ook ontspannen mee kan laten hangen die kant op. Als ik mijn rechterbeen naar achteren leg om de galophulp te geven, duw ik automatisch mijn rechterheup naar voren. Anders krijg ik dat been niet naar achteren, heb tegendruk nodig, blijkbaar. Maar dat is dus wel een tegenstrijdige hulp.... paard bleef verkeerdom aanspringen. En ja, dat is heel frustrerend.... :\

edit: met zijgangen trouwens precies hetzelfde. Wil ik naar rechts, leg ik mijn linkerbeen wat naar achteren, maar mijn linkerheup gaat gelijktijdig naar voren. En dan gaan we dus ondanks mijn pogingen om alles te corrigeren met teugels en nog meer been, over de schouder richting hoefslag en komt de achterhand totaal niet mee. Conclusie: ik had dus een erg fijn paard dat feitelijk op zithulpen te rijden was :+

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:15

Heel herkenbaar deze verhalen. Ik ben scheef en mijn paard ook. We lopen beide ook bij een fysiotherapeut. Ik momenteel zelfs bij 2 waarvan de ene een Hippische Oefentherapeut Cesar is. Een paar weken terug heb ik bij haar op de flexchair gezeten, jeetje wat was dat confronterend. Bij de nulmeting kun je 100 punten halen en alles onder de 40 punten duidt op chronische rugklachten. Ik haalde helaas maar 32 punten.

Kort samengevat mijn probleem: mijn 'grote' spieren overrulen mijn kleine skeletspieren waardoor mijn wervels niet op hun plek blijven staan (hoop dat ik het goed samengevat heb want het was nogal een verhaal met veel latijnse woorden). Ik heb totaal geen balans en dat was duidelijk te zien bij de testjes op de flexchair. De therapeute kon aan de hand daarvan precies aangeven waar ik problemen mee had bij het paardrijden. Ik kan niet inzakken in mijn linkerheup waardoor mijn paard dus ook slecht in kan buigen op links.

Op dit moment moet ik de meest simpele oefeningen doen maar het is een groot drama. Mijn rug protesteert aan alle kanten omdat nu de basis aangepakt wordt. Toch blijven we stug doorgaan want ik ben ontzettend blij dat ik na 15 jaar fysiotherapie, waarin ik wel een stuk of 10 therapeuten heb versleten, nu 2 heb die de oorzaak aanpakken en niet de symptomen.

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Scheefheid bij de berijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:13

Wow! Wat ben ik blij dat je dit topic hebt geopend!
Ik ga zo'n natuurgeneeskundige raadplegen, het verschil tussen mijn linker- en rechterbeen is 1.3cm en ben daardoor ook scheef. En ik zit ook scheef in m'n zadel.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:28

bekend verhaal leuk al die fysio en zadelmakers maar niemand durft zichzelf echt aan te kijken.

Een goede fysio zal voor behandeling het totaal plaatje bekijken dus ook de ruiter. En daarop de behandelin aanpassen desnoods met hulp van de instructeur.

Als je je eigen beperkingen weet is het makkelijker ook zo naar je paard te kijken en daarop te trainen.

Ik ben afgestapt van alle poeders en andere zooi en 1x er jaar doe ik een check bij de fysio (om mezelf te corrigeren :D). En tevens eindelijk een instucteur gevonden die echt wat ziet en wat belangrijker is ik ben geen Anky en zal het nooit worden maar ik wil wel. Bij een instructeur is het ook belangrijk dat ze ziet wat je beperkingen zijn en daar een weg in zoekt om hetzelfde te bereiken. Dit is voor ons alle 3 het lekkerste.
Ik heb het afgelopen jaar met minder rijden maar beter rijden meer bereikt dan afgelopen jaren met de poeders, hulp middelen enz...

fysio_juul
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-09-09

Re: Scheefheid bij de berijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:38

ha leuk om al die mensen zo enthousiast te zien worden.
Het is zeker waar we zijn allemaal een beetje scheef... en alle paarden eigenlijk ook.
Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van apparatuur zoals zo'n flexchair inderdaad. toch vind ik het voormezelf als fysio erg moeilijk om de oorzaak te achterhalen van mijn eiegn scheefheid, ik heb namelijk nergens last en een goede stabiliteit in mijn rug.

Toch heb ik moeite met linksom rijden, m.n. galopswissel van rechts naar links
links wenden na de sprong en ik merk dat ik "uit nood" soms aan mn linker teugel ga hangen terwijl het mn binnenteugel is die van de hasl af moet :| Iemand een idee?

Brainless

Berichten: 29758
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:39


xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:44

Naar wat moet ik eigenlijk zoeken? Ik zou namelijk zelf ook graag zo'n behandeling willen. Ik woon wel in België.

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:35

Ik herken jou verhaal zo goed!!! Ik ben ook scheef! De paarden die ik rijd worden om de zoveel tijd (als ik voel dat ik er iets met rijden niet uitkrijg, het vastzetten van de kaak, niet voorwaarts ineens, niet willen inbuigen op een bepaalde hand, etc.), behandeld met dry needling (http://www.dryneedlingandrea.com/), en ik had op een moment zoveel last van mijn rug, dat ik ook eens zo'n behandeling voor mezelf heb gedaan, en raad eens, paard en ik waren tegelijk (met 2 dagen ertussen dan) behandeld en ik wist niet dat ik ZO lekker kon rijden met een paard, en ineens heel netjes, stil en recht kon zitten!
De scheefheid komt bij mij uit mijn nek en bekken, als ik behandeld wordt moet ik in mijn lingerie op een bank gaan liggen, en ik heb ALTIJD een flink verschil tussen mijn benen, ze ziet het als ik gestrekt ligt aan mijn voeten, en dan laat ze mij m'n knieen optrekken en dan kan ik het zelf ook zien, en dat is niet normaal!
Dan begint ze met het kraken van mijn nek, en bekken, daarna sta ik al recht (bizar, maar waar!), en daarna gaan er lange naalden direct in de spieren waar ik last van heb (hoef ik niet eens te zeggen, ze voelt 1x en weet het meteen), die blijven zitten tot ik de spanning weg voel vloeien (vaak duurt dat maar enkele seconde, tot soms een halve minuut), daarna gaat ze met een soort zuigapperaatje over mijn rug, dat haalt de huid wat losser van alles, en voel je je losser in je vel.
Dan gaat er nog spray over die de spieren die behandeld zijn even warm houden, en dan sta ik op en ik voel me net of ik een nieuw frontje heb haha! Het is echt niet normaal wat zij kan met mijn pijn.

Edit, ze kijken trouwens ook naar paard en ruiter als combinatie, ook kijken ze naar of het zadel goed ligt en het bij de ruiter niet hindert in de zit, of bij het paard hindert qua drukplekken.

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:21

Elles en Kajo:
Mijn probleem lijkt erg op het van jullie, maar dan de kombinatie en linksom ipv rechtsom. Vraag ik een linkerstelling en heb ik iets meer druk van mijn linkerbeen nodig, gaat mijn linkerheup mee naar achteren, wat ik herstel met kracht in mijn rechterbeen (vermoed ik). Tegenstrijdig, en daardoor krijg ik een paard niet netjes linksom gereden. Op een springzadel is het probleem nog veel groter, uiteindelijk gaat het paard dan rechtsgesteld door de linkerbocht. WAT IK OOK DOE!!

Ik ga deze week maar weer eens naar de huisarts om fysio vragen.
Heb ooit fysio gehad op een grote gymbal, daarmee moest ik vooral aan de kleine skeletspieren werken, voor de balans. Je moet wel, anders val je gewoon van de bal! :o ;)

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:57

Tellisto schreef:
Heb ooit fysio gehad op een grote gymbal, daarmee moest ik vooral aan de kleine skeletspieren werken, voor de balans. Je moet wel, anders val je gewoon van de bal! :o ;)


De oefening die ik meekreeg was: Zittend op een bal een been recht vooruit strekken en dan recht blijven zitten. Vervolgens wisselen met het andere been. Lijkt zo ontzettend simpel maar het lukt me maar niet om in balans te blijven. Hier ben ik dus heel erg op aan het oefenen.

Het klink alsof je ook niet goed kan inknikken in je heup. Normaal leg je je been wat naar achteren maar ik moet nu juist mijn been iets naar voren strekken zodat mijn heup naar beneden wordt getrokken. Het ziet er niet uit maar mijn paard kan nu wel een stuk beter buigen omdat ik hem niet tegenwerk.

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:25

Ja, die oefening ken ik ook, heel moeilijk. Of één knie optrekken en rechtblijven in je heupen, of een rondje draaien om het verticale middelpunt van de bal en intussen je bovenlijf stil en recht houden. Of op je buik liggen en een been achterwaarts recht optillen terwijl je beide heupen op de grond blijven liggen. Na veel oefenen wordt dit alles wel beter bij mij, maar ik geloof wel dat ik dat de rest van mijn leven moet blijven trainen.

Ik vraag me de laatste tijd helaas vaak af of ik ooit nog weer lekker kan rijden, op een gelukkig paard.
Het feit dat er dus meer mensen zijn met deze problemen sterkt me wel, niet onvriendelijk bedoeld overigens!
Meer dat het me hoop geeft, dat ik met goede training misschien weer kan paardrijden. Tot nog toe snapte niemand ooit waar ik het over had. Bedankt Diana Mabel !

Kajo: Als je je been naar voren strekt, hoe kan je dan hulpen geven met dat been?
Diana Mabel: Ik zou het wel op prijs stellen als je het je fysiotherapeut vraagt, misschien weet zij meer dan ik kan vinden op het internet :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:12


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:24

Tellisto schreef:
Ja, die oefening ken ik ook, heel moeilijk. Of één knie optrekken en rechtblijven in je heupen, of een rondje draaien om het verticale middelpunt van de bal en intussen je bovenlijf stil en recht houden. Of op je buik liggen en een been achterwaarts recht optillen terwijl je beide heupen op de grond blijven liggen. Na veel oefenen wordt dit alles wel beter bij mij, maar ik geloof wel dat ik dat de rest van mijn leven moet blijven trainen.

Ik vraag me de laatste tijd helaas vaak af of ik ooit nog weer lekker kan rijden, op een gelukkig paard.
Het feit dat er dus meer mensen zijn met deze problemen sterkt me wel, niet onvriendelijk bedoeld overigens!
Meer dat het me hoop geeft, dat ik met goede training misschien weer kan paardrijden. Tot nog toe snapte niemand ooit waar ik het over had. Bedankt Diana Mabel !

Kajo: Als je je been naar voren strekt, hoe kan je dan hulpen geven met dat been?
Diana Mabel: Ik zou het wel op prijs stellen als je het je fysiotherapeut vraagt, misschien weet zij meer dan ik kan vinden op het internet :)


Graag gedaan en het komt vast goed!
ik heb navraag gedaan per mail je hoort het nog vanme.

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:13

Super! Dank je wel!

(Stom hè, voordat we emigreerde, woonde ik in Houten..., was een stuk gemakkelijker geweest ;) )

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:36

Zeker interessant! Ik liep tot voor kort ook bij de fysio en zij ontdekte dat ik ook een beenlengteverschil heb; ik moet van haar nu zoveel mogelijk schoenen met zooltjes in de linkerschoen dragen, aangezien ik dus ook een verschil in beenlengte heb. Ik weet alleen niet hoeveel verschil.

alogotrella
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-07-11

Re: Scheefheid bij de berijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:38

Alle paarden zijn scheef!! dat kan problemen veroorzaken zoals rugklachten, een echte eye-opener is het boek van marijke de jong. het gaat over natuurlijke scheefheid bij het paard en hoe het recht te richten. heel veel gronwerk en veel voltes rijden zodat het paard ook soepel gaat lopen op de hand waarop het stijf is en moeilijk in te buigen! Ik denk dat ik zelf ook een korter rechterbeen heb, want als de beugels gelijk zijn krijg ik na een tijdje een lam gevoel in mijn rechterbeen en pijn in de enkel. gaatje langer dan maar, overigens zit ik verder wel recht op mijn paard.