Galop probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 07:42

Mijn 4 jarige heeft op het moment veel moeite met de galop;

-aanspringen gaat gespannen na een paar hulpen en stemhulp
-na enkele passen valt ze er soms alweer uit
-of ze gaat overkruisd
-ook met longeren gaat het niet beter.

Tijdje terug ging het helemaal goed, met ook 7-ens op wedstrijden.
Dus volgens mij is ze de kluts even kwijt

Dus bokkers; wat kan ik doen om de galop weer goed te krijgen?

(ik heb 2x per week les, maar jullie tips zijn van harte welkom!)

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:59

lekker buiten gallopperen op een lang zandpad misschien. Is er lichamelijk niks aan de hand?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 08:20

Buiten rijden durf ik nog niet aan, ze is nog niet verkeersmak Knipoog

Op de lange zijde van de bak (60m) galopeerd ze goed, het probleem zit meer in de bochten en voltes.
Ik dacht zelf aan een balans probleempje, maar wat je daar aan kunt doen?

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:25

toch proberen naar buiten te kunnen kijk of je iemand mee kan nemen, lange paden galopperen is makkelijker en ze zijn een beetje afgeleidt want een bos of een ander terrein is toch wel spannend. en als je ergens een paar bergjes heb, tegenop stappen. worden ze veel sterker van.
want als ik t zo lees moet ze misschien iets sterker worden.
en longeren aan de bijzet werkt meestal ook heel goed, en dan proberen veel overgangen te maken, eerst tussen stap en draf en daarna galop erbij.
en mocht ze overkruisd gaan aan de longe, niet terug nemen probeer haar vooruit te houden dat ze zelf weer omspringt, zo leert ze dat ze terug moet springen en er onstaat minder spanning.
succes!

Westenwind

Berichten: 485
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:28

Rechtuit en korte stukjes..

IK denk dat je paard sterker moet worden..

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:19

Westenwind schreef:
Rechtuit en korte stukjes..

IK denk dat je paard sterker moet worden..

Dat is zeker een hele goede mogelijkheid.
Maar wat ik mis: is het op beide handen even erg? Of op de ene hand erger dan op de andere hand? Als het namelijk verschilt links- en rechtsom dan kan het zijn dat je paard nog niet goed is rechtgericht, maar het sterker moeten worden wordt hiermee niet uitgesloten.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:27

Linksom gaat het iets makkelijker als rechtsom.

Rechtsom probeert ze zich bij het aanspringen naar buiten te buigen, en dan gaat het helemaal niet meer.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:31

Ik denk dat je paard nog niet sterk genoeg is. Daar had die van mij ook last van: zij is niet jong maar amper gereden voordat ik haar kreeg. Ik oefen vaak het aanspringen en dan kleine stukjes galop. Als het goed gaat iets uitbreiden. Van het telkens aanspringen worden ze ook sterker. Succes ermee!

tamorka
Berichten: 736
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:36

Qimm schreef:
lekker buiten gallopperen op een lang zandpad misschien. Is er lichamelijk niks aan de hand?

Dit vind ik een hele goede tip. Op rechte zandpaden veel galopperen, daar worden paarden sterk van in de rug. En dan wordt het vervolgens ook gemakkelijker voor ze om te galopperen in de bak. Misschien is het daarom handig als de ts met haar paard toch buiten gaat rijden, maar samen met een andere ruiter en paard, een paard dat braaf, betrouwbaar en ervaren is.

Verder denk ik dat het paard nog niet goed in balans loopt. De ruiter zal het paard daarbij moeten helpen in het rijden. Goed voelen wat er gebeurt, buitenteugel aanbieden ter ondersteuning, en helpen met sturen d.m.v. lichaamshouding (schouder en heupen).

Verder denk ik dat het paard ook nog niet goed nageeflijk is, en aan elkaar te rijden is. WAnt een paard dat goed aan elkaar gereden is, en van achteren naar voren loopt, vindt zijn balans gemakkelijker en kan daardoor gemakkelijker door de bak galopperen.

Het gaat hier om een linksgebogen paard lees ik. Als je in de rechtergalop wilt aanspringen, help het paard op de volgende manier:
- beide handen naar buiten brengen, dus buitenhand van de schouder, binnenhand ertegen. Hiermee begrens je de binnenschouder.
- op deze manier haalt de ruiter het gewicht van de binnenschouder weg, daardoor kan het paard met het binnenvoorbeen gemakkelijker naar voren gtijpen, zodat het in de goede galop terecht komt.
- neem druk op de buitenbeugel, ook weer om het gewicht van de binnenschouder te ontlasten.

Pak het paard rechts niet vast en probeer het niet in stelling naar binnen te dwingen. Het zal alleen maar krachtiger vast pakken en sterker worden. Daarnaast wil het ook geen druk aannemen aan de linkerkant, waardoor hij scheef wordt. Jij moet hem dus links vastpakken, en rechts ontspannen. Het paard loopt wel naar buiten gesteld, maar dat is niet erg. Zo kun je hem wel nageeflijk krijgen.

En als het paard dan echt nageeflijk is, DAN pas kun je stelling naar binnen vragen.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:46

Lijkt idd een balans probleempje. Mijn 4-jarige heeft het nu ook af en toe. Niet iets om je nu zo'n zorgen over te maken. Zorg er wel voor dat je als hij omspringt over overkruist niet meteen terug te nemen, maar galoppeer eens flink door. Vaak springen ze dan wel weer terug. Als je iedere keer terugneemt hebben ze dat zo door. Dat zou het uit de galop vallen kunnen verklaren.
Probeer zo stil mogelijk te zitten om het paard zo min mogelijk te storen en rustig en bereid je goed voor op de galop. Op een onrustig been willen ze ook nog we es omspringen. Bij de rechter galop (waar ie moeilijk ingaat) volte verkleinen (houd hem/haar zo recht mogelijk op de volte zodat het achterbeen goed ondertreedt) en dan aanspringen lukt vaak goed. Als ie in de goed galop zit, houdt hem/haar wat schouder voor en je buitenbeen duidelijk achter de singel houden gedurende de galop.
Neem aan dat je les hebt? Zo niet, doen hoor.. Hoop dat je hier iets aan hebt.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:02

Bedankt voor alle tips, als ik voldoende moed verzameld heb ga ik zeker het bos in Tong uitsteken

Ik heb net weer les gehad, en het ging een stuk beter. Nog lang niet wat het moet zijn Clown maar ik ben zelf nu net ff wat handiger met het bokken en omspringen.

Babootje, idd dat zei mn instructrice ook; dan maar contra of overkruist maar wel doorgaan Haha!
En vanaf een kleinere volte aanspringen is idd ook een goed idee, dat morgen maar eens proberen.

Het heeft volgens mn instructrice wel iets met de balans te maken, maar ik ben ook een beetje "te lief" geweest met rijden en daardoor raakt ze ook in de war.
Dus nu streng, galop is galop Vork

Marleen79
Berichten: 584
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:56

Mijn jonge paard doet dit ook. Vooral linksom. Rechtsom galoppeert ze prima, maar linksom springt ze een paar passen goed en dan springt ze overkruist. Dit paard is pas 3 dus ik denk ook dat het een kwestie is van onbalans en slapte.

Pep1997

Berichten: 53
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Voorschoten

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:29

Ik denk dat je paard scheef is en nu door het meer trainen dat je het pas echt gaat merken. Ik las dat iemand al iets had gezegd over rechtrichten en ik denk dat je daar eerst mee moet beginnen. Je zegt ook dat als je rechtsom wil galopperen dat ze dan naar buiten kijkt toch? Dat zou beteken dat je paard linksgebogen is. Wil je weten of je paard links of rechtsgebogen is dan ga je achter je paard staan en kijk je aan welke kant van de schoft de spieren dikker bespierd zijn. De kant die dikker is is de kant dat je paard gebogen is. Ook zegt het al wat als je paard graag bijvoorbeeld aan de longe liever een kant op begint. Misschien heb je hier wat aan:

Problemen als gevolg van scheefheid

De scheefheid van het paard kan zich uiten in problemen tijdens het rijden, psychische problemen en lichamelijke klachten.

Problemen tijdens het rijden, bijv.:

Oefeningen maar op één kant kunnen uitvoeren
Ongelijke aanleuning
Kantelen hoofd
Korte gangen
Teugelkreupel
Niet willen afwenden
Niet willen halsstrekken
Ongewenste versnellen
Niet voorwaarts willen gaan
Niet willen aanspringen in galop aan één kant
Overkruist aanspringen in galop
Over de schouder weglopen
Op de schouder vallen.
Schuin wegstappen tijdens het achterwaarts gaan
Niet kunnen doorzitten op het paard

Psychische problemen, bijv.:

Kijkerigheid
Zich afsluiten voor de hulpen van de ruiter
Nerveusiteit
Tanderknarsen

Lichamelijke klachten, bijv.:

Mondproblemen
Slecht ruggebruik
Hanetred
Hoefkatrol, Atrose, Kissing Spines
Ataxie
Bokken, steigeren, staken
Kreupelheid

Deze site is ook handig: http://www.paardrechtrichten.nl/pagina5.html

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:31

Denk ook aan een balans probleem, je kan dat misschien wel oefenen met grondwerken,
OP lange paden lijkt me niet echt verstandig als een paard nog geen balans heeft en nog niet goed recht gericht is, denk dat je eerst haar in de bak moet leren op eigen benen te lopen , zodat ze weet wat ze met haar benen kan en moet doen.
Ze is nog erg jong natuurlijk en heeft erg veel om over na te denken , probeer je ook niet te veel te focussen op de galop, want dan gaat het vaak niet lukken, wees blij en trots op haar als ze alleen al aanspringt en ga dan gewoon weer verder in een draf of stap oefening,
Je kan ook haar gebit eens na laten kijken , want er gebeurd op die leeftijd ook nog en een en ander in haar mond.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:25

Het gaat inmiddels een stuk beter, we besteden er met les (2x pw) wat extra aandacht aan en als ik alleen rij doe ik inderdaad niet te moeilijk, aanspringen, rondje bak, evt nog een volte en weer terug. Ik merk wel dat ze het nu weer leuker vind nu ik niet meer zo erg nadruk er op leg Haha!

En ik probeer een keer per week/ 2 weken wat te springen, ik merk dat ze na de sprong wel goed galoppeerd.

Pep1997, ik zal eens kijken op die site, het heeft er vast mee te maken!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:16

Nibbit, je bent op de goede weg. Wat ik bij de tips nog niet heb gezien en wat je misschien al wel in de les doet, is volte sluiten en openen. Niet te klein maken want dat is misschien nog te moeilijk voor je paard. Als je dan je volte opent en je voelt dat je paard voor je binnenbeen opzij gaat (dus het gewicht naar buiten brengt) kun je haar aan laten springen. Let er wel op dat je de correcte stelling en buiging hebt. Vraag even aan je instructrice of ze je erbij wil helpen. Ik laat het mijn leerlingen die problemen hebben met het aanspringen vaak proberen en het lukt ze dan bijna allemaal. Later kun je bijvoorbeeld in de hoek waar je aanspringt doen of je je paard naar buiten duwt en als ze dan naar buiten wil kun je weer aanspringen. De kans dat ze in de goede galop aanspringt is op deze manier een stuk groter.

Verder vind ik het heel normaal dat een paard in de loop van de africhting wat problemen tegenkomt en jou probleem is daar één van. Later zul je zien dat je bijvoorbeeld altijd heel goed de middengalop op de lange zijde kon en opeens lukt het niet meer, of de contragalop ging altijd super en opeens springt je paard telkens om. Dat hoort er gewoon bij. Als de balans beter wordt dan herstelt zich dat weer. Heb geduld en ga rustig door met oefenen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:55

Dankje ivar! Kleine volte is nog wel iets moeilijk, maar goed stelling/buiging voor het aanspringen helpt idd al een heel stuk. Ze kleeft aan mn binnenbeen en daar hebben we vandaag aan gewerkt. Het was nog niet 100% maar een B proef kom ik zaterdag zo wel door.
Daarna gaan we weer gewoon verder met trainen.
Beide instructrices hebben wel hetzelfde idee dus dat is echt ideaal Lachen