Bokken...Hoe afleren ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 16:34

Ilse schreef:
Ik ga eens kijken, en inderdaad al die mensen zitten zo ver weg Scheve mond .
Ik heb van Rijs laten komen, maar ik ben echt bang dat het zadel niet goed meer ligt.. Boos!

edit

Oei ik zie bij signalen allemaal dingen die na dat het zadel gemaakt was zijn gekomen! Weigeren bij de hindernis, vluchtgedrag en nog wat dingetjes. Poeh dit wordt me nog wat


idd ontzettend irritant dat al die mensen zo ver zitten ja..
Vervelend dat je die singnalen herkend..
Misschien toch iemand anders laten komen voor je zadel..om toch even te kijken of het goed past?!


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:26

Idd eerst goed na laten kijken.
En wat al gezegd is, doet ze het ook aan de longe? Doet ze het ook als er iemand anders opzit?
Ranita (die zwarte tuiger in H'laken) bokte ook zo vreselijk in de galop, had ook moeite met de galop. Maar veel opnieuw aangegaloppeerd en heel consequent geweest, toen is het een stuk minder geworden. maar dan moet je dus wel zeker weten waar het aan ligt.
Succes ermee...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:53

weet je wat je wel kan doen is de computer afnemen dan kan die niet meer bokken! Haha!
Sorry voor het oftopic gaan maar ik ben in een melige bui

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 19:38

Met longeren heb ik het haar niet zien doen..
En verder heeft er niemand anders nog op gezeten dan jij en myrthe..en toen deed ze het nog niet..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:35

Heb je nog gelongeerd sinds ze is gaan bokken onder het zadel?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 13:10

Richtje schreef:
Heb je nog gelongeerd sinds ze is gaan bokken onder het zadel?


euhh... nee..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:44

Jordy"]
[quote="Richtje schreef:
Heb je nog gelongeerd sinds ze is gaan bokken onder het zadel?


euhh... nee..
[/quote]

Anders moet je haar vandeweek nog eens longeren, en dan kijken of ze bokt tijdens de galop.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:47

ja maar richtje, stel nou dat het zadel mssn niet past of zo, maar hij er geen last van heeft als er geen druk op komt, dan zal hij dus ook niet bokken. Of mssn heeft hij last van zijn rug wat tot uiting komt als het gewicht van de ruiter erop komt?

Onderschriftloos :Y)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:59

Daarom juist, als hij ook bokt bij het galopperen aan de longe, ligt het vermoedelijk niet aan het zadel of de druk.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:11

slaan heeft toch helemaal geen nut... wat zou jij doen als je een knal met een zweep kreeg Verward
sorry maar ik be het daar niet mee eens.. bij ons op stal doen mensen dat ook wel is, die slaan ook, maar watheeft het voor nut want het blijft doorgaan.. dan krijg je toch alleen maar het Tik Bok Tik Bok effect... maar kan je het niet gewoon negeren en dan inderdaad 10 meter verder terug nemen naar de draf en opnieuw aanspringen...lijkt mij overigens beter om te doen..en zekr naar zijn/haar rug laten kijken... Lachen

het is verder niet aanvallend bedoeld...dat je het verkeerd opvat ofzo Lachen .. maar zo denk ik er over

suc-6- verder ermee

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:13

Bij een paard wat zich alleen maar aanstelt, dan kan het wel eens nodig zijn om hem erover heen te "helpen"
Terug nemen en weer een bok
terug nemen en nog steeds een bok, lost ook niks op.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:07

ligt aan het paard.. het ene paard reageert heel goed op e zweep en leert t hierdoor wel af, maar t andere paard is er juist heel gevoelig voor en zal alleen maar in protest gaan.. Je merkt t vanzelf wel wanneer je wel moet slaan en wanneer niet..

Onderschriftloos :Y)

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:29

ja dat is gewoon zo... t ene paard reageert daar anders op dan een andere... maar ik heb zoiets van als jij een tik geeft... dan is het toch logisch dat jou paard weer een bok geeft.. ik bedoel als ik naar iemand toe loop waar ik rusie mee heb en ik sla diegeen zou die toch ook terug slaan... ja het is miss een beetje aparte vergelijking... maar ik denk zelf dat dat niks oplost om het met de zweep te doen, maar

wat zegt je instructeur-instructrice er dan van als ik vragen mag???
mijn instructrice die zegt: als ik of jij een paard een tik geeft, en die snapt het niet waardoor hij een bok geeft mag dat zegt ze dan en ik vind wel dat ze daar gelijk in heeft( maarja mijn paardje is nog jong) weet niet hoe oud die van jou is

maar... tot zover je nog niet weet waarom je paard het doet kan je eigenlijk ook nog niks zeggen en toch alleen maar gissen.. ik dekn dat je pas kan overleeg met je instructeur(als je die hebt) wat je moet doen als je zeker weet dat je zadel goed ligt en dat ie nergens pijn hebt..dat dat bokken veroorzaakt

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:32

mensen, interpunctie asjeblief!!! Nu moet ik (en met mij nog wel meer) een zin eerst 10 keer lezen voordat we het snappen!!

Onderschriftloos :Y)

Lilo
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:51

Vooral niet heel hard naar voren rijden voor je aan gaat galopperen, eerst goed bijelkaar rijden, dan schiet hij minder makkelijk weg wanneer je aangaloppeert en heb je meer controle. Blijven oefenen met overgangen; draf galop, draf galop, dan wordt ie het wel zat

waarheid is slechts subjectieve overeenstemming tussen intersubjectieve discussiepartners

Olybol
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 08:35

Misschien in een wending aanspringen en dan in een dichte hoek. Maar dan moet je zeker weten dat zijn rug en het zadel oke is anders heeft het geen zin.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 19:35

We gaan iemand naar z'n rug laten kijken Lachen
En het zadel is 100% zeker weten goed.. is iemand bij geweest die er verstand van heeft enz..
Dus dat zit wel goed..

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:28

nou mooi dat je dat alvast weet

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

valeron
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-08-07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:13

runningkawa schreef:
Laat id je zadel en paard nakijken.

is alles oke, dan geef je hem na die bok nog een veel hardere knal met je zweep, want hij moet dat maar afleren.
Maar wel zeker ervan zijn dat er niets mis is met je paard.


sorry hoor dat ik dit topic oprakel maar ik moet toch even reageren op deze opmerking want mijn haren gaan er recht van overeind staan. "Gewoon harder slaan, want hij moet het gewoon afleren" is dé manier om een paard naar de slager te krijgen. Mijn pony heeft ook een paar van die eigenaren gehad én een manege én een pensionstal... iedereen die hem zag bokken dacht: "gewóón nóg harder slaan, dan leert hij het wel af... wacht, laat mij maar!!!!" Inmiddels is hij zes en de beste bokker die ik ooit gezien heb. Verder heeft hij geen enkel respect meer voor mensen en toen ik hem net had zág je de minachting gewoon op zijn gezicht als hij met mensen te maken kreeg. Inmiddels na een jaar verdraagt hij weer (met de nodige tegenzin) een zadel op zijn rug. Voordat ik hem kan vertrouwen met rijden zijn we vast weer een paar jaar verder.
Bokken sla je er niet uit. Je kunt geen enkel probleem er uit slaan. Voor iedereen met een bokker: zoek naar de onderliggende oorzaak (dat hoeft niks lichamelijks te zijn, kan ook protest zijn of iets anders: wat dan ook; zoek het uit!)
Zo, dat wilde ik even zeggen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Bokken...Hoe afleren ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:37

Nou Valeron, ik ben blij dat jij reageert dat je haren overeind gaan , ik word gewoon miselijk als ik lees wat voor adviezen sommige mensen durven te geven.

Vind het ook erg apart dat mensen nog steeds denken dat een zweep is om te slaan,
Deze mensen zouden zelf een smet de zweep moeten hebben en dan voelen wat het paard voelt, paardrijden is gevoel hebben voor een dier en hem niet in mekaar slaan tot dat hij het wel gaat doen.

Misschien heeft dit paard wel enorme pijn en wat doe je dan volgens de meeste adviezen , flink meppen met de zweep en als dat niet helpt gewoon verkopen toch?? Er zijn er genoeg.

freek_nicole
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Bokken...Hoe afleren ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:01

Mischien past het zadel niet goed. Of...
Hmm ik weet het niet goed want mijn lievelings pony die bokt altijd maar dat vindt ik leuk.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Bokken...Hoe afleren ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:58

Het belonen van het goede gedrag, en het negeren van het slechte.

Ga eerst na of je paard ergens last van heeft, dus zadel, tanden en lijf laten nakijken. Dan gallopeer je aan, krijg je een bok, dan weer aangalloperen, en bij de keer dat de overgang netjes is enorm belonen.

Soms moet je idd bij het bokken even minder vriendelijk zijn, dus bok-tik-bok-tik. Vergeet echter niet om daadwerkelijk super te belonen op de gewenste reactie. Afstraffen werkt alleen als direct daarna het juiste gedrag beloont wordt!!!!!!!

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

valeron
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Bokken...Hoe afleren ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:32

Ahh wat een leuke reacties! Echt een leuker forum dan een niet nader te noemen ander forum..... hihi

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Bokken...Hoe afleren ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:40

Ik geloof ook niet dat paarden 's ochtends op stal zich staan te bedenken van "Zo ik ga mijn baasje er vandaag eens lekker afbokken" Ik denk ook dat er met bokken vaak dan ook wel iets mis is. Zadel, tanden, lijf, ander tuig, ruiter???? Wel denk ik dat een paard weleens een slecht humeur heeft en dan flink lastig kan zijn. Mijn paard had eens in de zoveel tijd eens lekker zin om alleen maar met volle gelop door de bak te knallen. Ik merkte dat altijd al met opzadelen dat het weer zijn bui was. Ik liet hem dan altijd verplicht galopperen tot hij echt niet meer wilde/kon galopperen. Onder het mom als jij perse wil galopperen dan ga je ook galoperen hihi. Was de lol er steeds eerder er vanaf. Op het laatst was ik na een 10 minuten wel klaar en kon ik gewoon rijden zoals altijd.

Betere manier dan met zwepen in de weer gaan. Helaas werkt deze techniek niet zo goed met bokken. Gewoon negeren en doorrijden lijkt mij het beste. (uiteraard wel na laten kijken door DS, Zadelmaker enz)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bokken...Hoe afleren ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:03

Je zadel is gelukkig goed las ik.
Maar het is wel verdacht dat hij het met aangaloperen doet, want dan hebben ze meestal last van hun rug.
Maar ''hoe'' bokt je paard? Oren naar achter, naar voor?
Sommige paarden hebben het nodig om even stoom af te blazen, ik ken er zo 1, en die bedoelt het egt niet gemeen.
Maar dat lijkt me ook niet, aangezien je paard er zo plotseling mee begonnen is...
Ben benieuwd wat de DA zegt Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers