voor het eerst een hoofdstel en bit,smakken maar!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

voor het eerst een hoofdstel en bit,smakken maar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 22:25

hoi hoi

vandaag heb ik mijn lieve tinker voor het eerst een hoofdstel opgedaan, met een licht bitje.
vind ie allemaal prima hoor, maar nu mijn vraag.
hij blijft maar op het bit smakken en kouwen, is dit normaal moet hij er gewoon even aan wennen? het bit zat wel op de goede hoogte.
ik heb even een rondje gewandeld maar hij hield zijn mond niet een seconde stil.
moet ik hier iets aan doen of gaat het wel over als ie er aan gewent is?

kan het zijn dat ie op de plek waar het bit zit, nog tanden heeft? het leek of ie er op kauwde?
ik weet ook trouwens niets van het paardengebit dus misschien is het wel een belachelijke vraag, maar goed dan ben ik in iedergeval op de hoogte.
hij is trouwens ruim 2 jaar.

heb je tips of oplossingen , alles is welkom!
groetjes en bedankt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:55

Dat is bij de meeste paarden normaal hoor.
En als ze eenmaal ouder zijn zullen ze er als alles goed gaat ook tijdens het rijden lekker op knauwen.
Tijdens het rijden zou het een teken van ontspanning zijn heb ik gehoort.

In ieder geval is het een goed iets als je paard lekker ontspannen knauwt en een schuimmondje krijgt.

Ze wordt als ze een beetje meer gewend is aan het bit vanzelf rustiger met haar mond.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:45

het bit hoort iig in de lagen te liggen, dit is het gedeelte van het bit waar geen tanden zitten..
Maar kauwen is idd geen slecht teken hoor! En zeker in het begin niet, het is natuurlijk wel een vreemd ding wat maar in zijn mond blijft hangen..

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:11

de mijne sabbelt er ook voortdurend op, we lachen er altijd mee. Ik dacht eerst dat het bit te laag hing, maar nee, sommige (jonge) paarden vinden het leuk om er nog wat op te knabbelen:-)

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:29

hehe inderdaad we lachen er dan mee van this gelijk een oud versleten roestbak Knipoog hehe (maar is nog maar 7 dus nie versleten)

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:45

Bij sommige paarden duurt het wat langer voor ze eraan gewend zijn, gewoon een poosje laten staan met hoofdstel, suikerklontje geven en gewoon doorwerken. Ze wennen er vanzelf aan.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:22

had laatst een los bit op stal. het was zuiver en gaaf, dus ik er wat appel aansmeren en het Jelle ingedaan. Hij bijt zowiezo in alles dus dit pakte hij maar al te graag aan. toen het los in zijn mond gehouden, niet getrokken ofzo. Hij vond het leuk en nu neemt hij het gewoon meteen in.
misschien wel fijn alvast, dat hij daaraan went ofzo.
hij is pas een paar maanden

kan geen kwaad, toch? ik trok helemaal niet, hield het losjes vast en hij vond het net leuk dus.