Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 21:13

Aangezien dit me wel vrij leerzaam lijkt na de vele discussies over houding en zit.
Foto's van je houding, vragen, tips & trucs, post ze hier!

Aan de mods, ik weet niet of dit hier hoort en of het mag, maar misschien ideetje voor een centraal topic?

Hygge

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:29

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:43

Ik neig een beetje een stoelzit te hebben, heeft iemand daar tips voor?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 06:52

NeverGiveUp schreef:
Ik neig een beetje een stoelzit te hebben, heeft iemand daar tips voor?

Waarschijnlijk zit je te veel op de achterkant van je bovenbeen. Als je in het zadel zit doe je je voeten uit de beugels. Leg je benen met je knie naar binnen gedraaid een stuk naar achter. Echt je hele been, gaat vooral om je bovenbeen namelijk. Dan laat je vervolgens je been zachtjes terug glijden. Dan ligt je bovenbeen zoals hij zou moeten. Waarschijnlijk hou je dat in het begin niet lang vol, maar gewoon steeds weer goed leggen. Je spieren moeten er aan "wennen". Waarschijnlijk voel je, als je benen daar liggen, dat je onderrug wat holler komt en dat je daar ook een bepaalde spanning krijgt. Nu wil je met rijden natuurlijk geen gespannen lijf, maar je zal ergens je spieren de tijd moeten geven te wennen aan een nieuwe/betere houding.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:13

Nou, laat ik hier ook maar een poging doen. := Mijn houding is om te huilen op het moment.
- Ik houd mijn schouders gespannen, maar blijk dit in het dagelijks leven ook te doen. Mijn handen gaan mee met het lichtrijden, ik heb gehoord dat dat door mijn gespannen schouders komt.
- Mijn benen slingeren alle kanten op, behalve de goede, heb ook kapstokvoetjes, maar dat is een jaren proces.
- Ik zak in elkaar, en heb zelf het gevoel dat ik mijn bekken niet goed kantel, te ver, niet ver genoeg, ik heb geen idee, maar ik zit niet lekker. :Y)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:47

willen jullie mijn houding ook beoordelen? het 2e bericht van boven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:25

Als mijn paardje er verozrgt uit ziet en ik rijd erop ziet het er erg mooi uit ( echt niet opscheppend bedoelt hoor) alleen is het enige wat ik wil het paard beetje met zn neus naar beneden krijgen.
( hier heb ik helaas geen foto van )

En hoe zit ik hier op mijn oude verzorgpaardje ( lang geleden hoor ) :o http://www.mijnalbum.nl/Album=LZAKM4RB

x lisa :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:54

Bedankt voor de stoelzittip!!

Lisa, als het goed is gaat je paard met zijn neus naar beneden als jij helemaal ontspannen zit en dus niet je handen of schouders vastzet, je hem nergens dwarszit, en hij het lichamelijk kan.
Dus goed zadel, geen last van zijn rug enzo.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:08

I know, mijn paardje is ook totaal niet van de hele harde aanpak!

NeverGiveUp schreef:
Bedankt voor de stoelzittip!!

Lisa, als het goed is gaat je paard met zijn neus naar beneden als jij helemaal ontspannen zit en dus niet je handen of schouders vastzet, je hem nergens dwarszit, en hij het lichamelijk kan.
Dus goed zadel, geen last van zijn rug enzo.

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:23

Ayla_4Ever schreef:
Afbeelding
en deze:
http://oi52.tinypic.com/30kvmo3.jpg

De 1e vindt ik best wel heel netjes. Ook omdat het sinds 2 maanden weer was. Ben benieuwd! Tips zijn zeer welkom

Je kan misschien beter je ellebogen wat meer plooien en je handen wat hoger houden ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:27

Japeloup: goeie tip van dat been, die ga ik van de week eens even proberen. Heb mijn stoelzit al aardig getackled vond ik zelf, maar soms zitten die benen toch weer ineens te ver naar voren. Jouw methode kende ik nog niet.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:45

Afbeelding

foto van vandaag :) k hoop dat het niet erg is dat ik het topic omhoog haal, aangezien ikverder niks hier over kon vinden..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:56

Op de foto zit je erg gespannen, je bovenlijf maar ook je benen. Daardoor verlies je contact met je zadel. Leg je benen lang en vooral los langs je zadel en van met zachte billen zitten. Laat je meenemen door je paard ipv jij bovenop hem bewegen. Gebruik in de galop zeker je binnen been om in te veren vanuit je enkel en knie dan kan je heup beter de beweging gaan volgen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:57

klopt helemaal. vind het soms nog lastig om me zelf helemaal te ontspannen als ik op een heethoofd zit :P maar ik ga er zeker aan werken :) bedankt!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:14

Als je paard druk is dan juist ontspannen zitten, concentreer je op je ademhaling. Adem laag in je buik uit naar je tenen, denk ook rustig.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:26

klopt :) t gaat ook steeds beter. in mn hoofd weet ik het ook allemaal wel aardig, want heb ook lessen gegeven, alleen om het uit te oefenen vind ik op sommige momenten erg lastig :P

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:28

Ik houdt dit topic even in de gaten. Mijn houding is al jaren bagger en probeer er al die tijd al aan te werken. Op dit moment is het tijdelijk niet mogelijk les te nemen vanwege persoonlijke omstandigheden.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:56

Interessant topic, ik houd het ook even bij :)
momenteel heb ik geen recente foto's, dus als ik er heb, kom ik hier weer langs :+

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:16

Fientjeee schreef:
Ayla_4Ever schreef:
Afbeelding
en deze:
http://oi52.tinypic.com/30kvmo3.jpg

De 1e vindt ik best wel heel netjes. Ook omdat het sinds 2 maanden weer was. Ben benieuwd! Tips zijn zeer welkom

Je kan misschien beter je ellebogen wat meer plooien en je handen wat hoger houden ;)

dankje voor de tip. ik ga er mee aan de slag! nog iemand?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:29

Ik zou graag ook wat tips hebben. Of het ligt aan mezelf, maar als ik rijfotos van mezelf zie, vind ik dat ik echt een rare houding heb...
Afbeelding
Oja; het schouderprobleem is bij mij ook aanwezig! ik moet fierder zitten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:37

Ik zou wel eens tips willen hebben voor het scheef zitten. Ik zit namelijk scheef naar links, net alsof ik elk moment linksaf wil slaan :')
Hier kan je het een beetje zien.
Afbeelding

Voor mijn tenen wil ik ook wel tips, haha.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:39

Ghostattack: voor scheef zitten weet ik niets, maar ik had vroeger ook ontzettende kapstokken,mijn tippen stonden letterlijk recht naar buiten! nu is dat al gebeterd, heb er gewoon altijd zelf zoveel mogelijk aan gedacht :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:14

ik hoop ook tips te krijgen:

in stap:
Afbeelding
in draf:
Afbeelding
in galop:
Afbeelding

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:00

probeer je hak laat te houden :)
en op de draf foto, probeer wel een "knik" in je ellebogen te houden ( dus niet helemaal recht )

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:05

iemand voor mij nog tips?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding(hier gaf ik we mijn handen mee naar voren dus een beetje vertekend beeld)