Friezen, moeilijk in galop te berijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:11

Het is inderdaad een mooie verzameling. We hebben alleen friessen op stal (ze zijn niet van mij) in alle soorten en maten dan zie je eigenlijk pas echt de verschillen van een en een fries. Mensen zeggen snel een fries is een fries nou echt niet. Bij ons komen ze allemaal (als ze natuurlijk de leeftijd hebben) onder het zadel en ook aangespannen. Hengsten met de hengsten en merries met hengsten. Geloof het of niet we hebben een aantal hengsten staan die weten volgens mij niet wat een merrie is. Ind e zin van staat de hengst naast de merrie en kijkt niet eens op of om. Als je het zelf niet ziet is dat gewoon ongeloofwaardig.

Het paard waar ik op rijd gaat vaak mee met de koets en vaak met mij mee naar de dressuurwedstrijden dus het kan erg goed zamen. De eigenaar/koetsier van de paarden zegt zelf. Het is erg belangrijk dat ze goed onder het zadel worden gereden des te makkelijker zijn ze voor de wagen en ook andersom.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 17:33

Hoi,
ik heb het geluk om een Fries met een goede galop te rijden.....
Bij ons op stal zijn er wel Friezen die er meer moeite mee hebben maar het ligt volgens mij heel erg aan de bouw van het paard.
De ene Fries kan ook beter strekken dan de ander, maar strekken als een kwpn'er zullen ze waarschijnliojk nooit Knipoog
Succes met je keuze want het zijn superpaarden!!! *LOL* Haha! OK dan!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:15

Ik rijd af en toe een Friese hengst en dit paard heeft ontzettend veel moeite met galopperen, hoewel hij af en toe ook gewoon vreselijk dwars is. Hij is rijtechnisch ook nog lang niet voor elkaar, denk ook dat het bij dit paard meer tussen de oren zit dan dat hij het echt niet kan Knipoog

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:55

pfoew dat valt wel mee hoor...ik rij dan op de wat modernere friezen maar ook op de oudere types...maar ik heb verder nergens problemen mee gehad...
groetjes esther

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:15

ik heb een 3 friezen beleerd en ingereden en inderdaad de ene gallopeerd makkelijker dan de andere ...
ook heb ik een aantal verder ingereden welke de gangen al wel konden maar echt basis ingereden waren er zat een stuur op en een rem and that`s all ...
nu moet ik zeggen dat de wat rijypischer friezen wat makkelijker de galop etc onder de knie krijgen dan de echte oudere typjes ...
maar ja zoals eerder uitgelegd ligt dat echt aan hun bouw ... die hebben ze niet echt mee ... maar over het algemeen ging het perfect... en waren ze enorm braaf met inrijden

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:05

heey
ik rij duzz zelf een friesje, stap, draf geen probleem maar de galop is heel erg moeilijk, ze galoppeerd wel aan maar rent snel de volte in en weet niet meer hoe ze de bocht moet maken. Gaat heel erg moeilijk. we hebben nu les en het gaat nu beter.
maar niet alle friezen hebben moeite met de galop
kijk maar naar adel
of naar http://www.friezen.messageboard.nl

kuzz

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 03:15

De Fries van mijn moeder heb ik laatst de galop geleerd. Die had aan de longe er veel moeite mee. Maar hij zit heerlijk in de galop, waardoor hij daar ook makkelijker te bewerken is. Moeite met aanspringen etc. komt misschien omdat je bij Friezen wat harder moet werken voor ze zo goed voor de benen zijn als een gem. paard?!

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 04:30

Momenteel ben ik bezig om voor een goedgekeurde Friese Dek-Hengst een GrandPrix Kür te maken. Hij is absoluut top, deze hengst heeft 8 maal deelgenomen aan de Inter-II en acht keer gewonen. Het gemiddelde resultaat over de Galop-reprises bedroeg 7.7, en dat zegt genoeg. Vooral de wissels om de 1 en 2 zijn subliem van dit paard, en natuurlijk de passage en piaffe. Echt een genot om naar te kijken.

Theo van Bruggen
Horsedances

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:05

Hmmz ja, ik ben van mening dat Friezen idd meer moeite hebben met de galop, aanspringen in galop kost soms al veel moeite, laat staan een verzamelde galop behouden.. Vaak wordt het (net als bij veel Tinkers bijv.) een uit-balans-race-galopje, zoals ik het maar even noem.

Maar ook voor de kar kan een paard verzameld galoperen, dus ik zie geen reden waarom het voor de kar lopen een belemmering zou zijn... of heb ik nu iets totaal verkeerd gelezen Scheve mond

DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:19

Zowel in België als Amerika schijnen er een aantal Friezen in de GrandPrix te lopen. En wat ik ervan gezien heb (België) is dat ze zelfs heel goed in de galop zijn. Pirouettes op een dubbeltje en de wissels huizenhoog.

Horsedances, kun je mij vertellen voor welke dekhengst je nu een GrandPrix-kür aan het maken ben ?


Diederik

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:34

ik heb vroeger op een fries gereden die heel makkelijk in galop ging maar doorzitten daat moeilijk omdat ze hun knieen zo hoog optillen maar daar geraak ja aan gewoon ik kan ondertussen heel goed op een fries blijven doorzitten

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:17

Het verschilt per fries, maar het wordt wel steeds gemakkelijker. De meer nieuwerwetse types kunnen veel gemakkelijker galopperen dan de wat ouderwetse types. Rijd nu een Friesje voor wie het galopperen helemaal niet zo moeilijk is, moet er alleen voor zorgen dat het paard wel de 3tact in galop houdt en niet in een 4tact valt, maar als ik haar goed gesloten houdt dan is dat geen probleem.
Hier een filmpje van de galop met dit paard

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:05

Leuk filmpje, viel ze aan het einde nou zelf terug naar de draf of
wilde jij dat Haha!

Ik vind het vooral moeilijk om na de middengalop terug te komen
naar de arbeidsgalop, maar ja dat is een kwestie van oefenen Clown

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:17

Ben niet degene die er bij het filmpje opzit, toen reed ik haar nog niet. Ze wordt hier naar de draf teruggereden. Btw dit is haar eerste wedstrijd. Ze was toen net 4. Dit was in het voorjaar van dit jaar. Wat dat betreft is de galop al aardig goed voor een beginnerpaard.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 08:14

De Fries waar ik nu een GrandPrix kür voor aan het maken ben heet Goffert 369. Onderstaand een stukje over de ervaringen van de berijdster, welke ze toestuurde aan een Nederlandse journaliste. Wat me op de videofilm opvalt is de perfecte wissels om de pas en om de twee pas, maar echt exceptioneel goed zijn de pirouettes.

Horsedances


Citaat:
Thank you for response about Goffert 369. I had heard that Adel was going to go Grand Prix, but didn't realize he had gone already. We actually tried him a couple of years ago, so I am a little familiar with him. Is the other stallion Stefan approved? I am not familiar with him at all.
Goffert was purchased by Iron Spring Farm two years ago. I started riding
him (for them) almost exactly one year ago, and at that time he had only
competed through the light 4th level here, like Z2. In one year he has
learned everything from the GP, and has competed 4 times at Int. 2, winning every time. He is the most intelligent horse I have ever been around, and I think that is why he learned so fast. He always wants to know everything, and he thinks more like an intelligent dog, than a horse. The canter on him is excellent, and unlike many Friesians, he not only has no problems with the changes, but he prefers the one-tempis to anything else! The piaffe-passage will be extraordinary. At my last competition, which was our Regional Championships, he received 8's on both piaffes, and when he is confirmed at GP, I believe the piaffe-passage tour will be exceptional. As I have always ridden Warmbloods at this level, I am always so surprised at how easy this is for him, as that's usually where the struggle comes with the Warmbloods. I also have to say, that I have never had so much fun training and competing a horse in my life... he is such a personality to be around, and he makes such a strong connection to me when I am schooling him.... he is a very special animal.
Iron Spring Farm has chosen to freeze his semen, so he gets frozen in the
late fall, and perhaps again in the late spring, and that way he only misses
a few weeks in training, although I don't think it would make much
difference to him, as he is very easy to handle with the breeding, and
always wants to work.
I do not have a digital piaffe picture yet, but I am sending you one from
August, and would be happy to send you more from Florida. I am really
looking forward to putting together a freestyle with Mr. van Bruggen, as I
have heard from many people that he is the best! I think it will be a very
exciting thing to do with Goffert, as he is already such a crowd favorite.
Thank you so much for your interest in him. It is so nice when people
appreciate such special animals.
Best regards,
Belinda

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 08:29

Afbeelding

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:06

WOW Wow! geef mij ook een paar van die benen op mijn Fries Haha!

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:08

neej die van mij heeft gelukkig geen moeite met de galop maar de ander weer wel mar daar word aan gewerkt

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:30

[edit:BartVB]Spam verwijderd[/edit]

DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:09

Horsedances

Bedankt voor het verhaal en de foto. Het lijkt mij echt een subliem paard. Is hij de eerste Fries die GP gaat rijden ? Ik kan me voorstellen dat het een publiekslieveling is, want dat zijn die Spanjaarden met hun paarden ook altijd. Kun je ons via je website (schitterende muziek trouwens en leuke video's vooral die van Tina Turner) op de hoogte houden <please>

Diederik.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:27

Ik dacht idd dat Adel al gestart was bij de GP... Met Peter Spahn is dat toch, niet??

Anyway, de enige Fries (hengst van een jaar of 10, zijn amazone is nu Z2 met hem) die ik ooit gereden heb, had ook een erg goeie galop. Lekker hoog opgooien, en lekker te verzamelen.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:59

Hoi, Friezen kunnen wel degelijk galopperen hoor! Het gaat alleen niet op een manier zo spoepel als dat van een kwpn-er. Het is wat groffer. Ik heb zelf meerdere friezen naar de M en de Z2 gereden...maar het is zeker goed te doen!! succes!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:53

Hmm, denk dat het vooral afhangt van de rug, friezen hebben vaak rugproblemen en dat maakt het een pak lastiger voor hen om verzameld te galloperen...gewoon galop in de wei lijkt me niet zo een probleem...
Onze friese merrie gallopeert maar wat graag, maar ze smijt haar hoeven in haar enthousasme alle kanten uit in galop...verzameld doet ze 't moooi, maar kan ze niet te lang volhouden door haar rugproblemen,
Maar ja, ons meisje heeft zelfs voor een fries rugprobleempjes, kun je na gaan^^
Maar als je echt dressuur wilt rijden, zou ik geen friesje kopen, er w (onterecht) vaak op neergekeken, maar voor klassieke en vrijheids dressuur zijn ze fenomenaal ^^
Nog een nadeeltje aan friezen, ze hebben ongeloofelijk rap ongelooflijk hardnekkige mok, ik bedoel een dagje een uurtje in de modder en je hebt prijs hoe je dat behang ook droogwrijft
Maareuh voor de rest zijn het gewoon super paarden met een goudeerlijk karakter, en ze zouden zich te pletter lopen voor je ^^ zijn elegante knuffeldiertjes met pit Lovers

Eens je een fries hebt gekocht ...ben je verkocht ^^