Wanneer beginnen met 'naar beneden rijden'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:00

Ik ben wel geen dressuur expert maar ik ga toch met Fitz mee.
Met 'kneden'(stom woord trouwens) ben je toch altijd in die mond bezig. Je maakt jezelf ook moeier dan nodig is.
Ik rijd dan western dat is ook druk... nageven...loslaten ....handen stil.
Kom hij weer omhoog weer druk en loslaten(zie dus ook ontspanning)als hij nageeft. Ik denk dat je op deze manier ook een heel rustig beeld krijgt en vooral de hulpen van elkaar onderschijd.
het is natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan want ik zelf heb er nog heel veel moiete mee om op het juiste moment te ontspannen en weer op te pakken waar het moet.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat ik nog te veel in de mond zit. Nou ja zondag weer les en daar maar ff aan gaan werken. paardrjden is zo moeilijk Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 08:43

Quote Cowgirl:
Ik rijd dan western dat is ook druk... nageven...loslaten ....handen stil.
Kom hij weer omhoog weer druk en loslaten(zie dus ook ontspanning)als hij nageeft

Tja ik doe het op deze manier kneden nageven handen stil. Naar mijn idee niet veel verschil hoor

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:23

vin ik dus heerlijk zulke discussies! Haha!

Ik ben ook niet constant aan het vibreren hoor! *LOL*

Net wat Lisette zegt, een korte vibratie, wachten.... laat hij los? --> ontspannen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:54

Sommige paarden reageren gewoon helemaal niet op een weerstandbiedende hand. Mijn Kaminka bijv. is door vorige ruiters of menners niet echt zachtzinnig behandeld en is gewoon niet onder de indruk van een normale klassieke rijwijze.

Het idee dat je je paard voorwaarts moet rijden en als dat goed gaat hem voor iets op moet vangen waardoor ze na gaat geven, werkt bij haar niet. De weerstandbiedende hand a la E. van Loon (halthouden, duimen op het zadel en wachten tot je paard nageeft), werkt super bij Toon en helemaal niet bij Kaminka.

Kaminka houdt haar kaken strak, wat ik van een instructrice geleerd heb is dan even rammelen met mijn beide handen en dan wil ze wel loslaten, waardoor je weer naar een normale aanleuning kunt werken. Het probleem bij Kaminka zit hem waarschijnlijk ergens anders in haar lijf, we hopen hier binnenkort met bioscan uit te komen maar nu ga ik dus heel erg offtopic.

Als Toon sterk wordt, sluit ik ook mijn hand en open ze dan weer, is dit kneden of ophouding maken? Wat's in a name...

Groetjes Mieke

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 09:43

Mieke, wederom whats in na name maar..... wat jij beschrijft met halthouden, hand vastzetten etc. is de corrigerende weerstandbiedende hand; dit hoort bij de heropvoeding van slecht/verkeerd afgerichte paarden en dat begint volgens mij met bijgezet longeren. Als het paard op die manier heeft leren nageven ga je de stap verder door erop te gaan en allereerst in het halthouden de bijzetteugel na te bootsen. Als het paard dan nageeft, wegstappen, etc. Enne: hand sluiten als het paard het hoofd weg wil trekken is toch ook gewoon weerstandbiedende hand. Bedoeling van dit alles is dat als het paard nageeft de druk op de teugel weer minder wordt (hand weer openen).
Pling
En waar ligt het verschil tussen ophouding en spelen/vibreren volgens mij is bij de ophouding de druk op het bit 'constant', als het paard meer trekt zal de druk op het bit hoger worden, daar zit een evenredigheid in. Bij spelen/vibreren is de druk op het bit wisselender; ik denk dat je een paard best kunt leren hierop te reageren zoals zep zegt vibreren is ronder en ophouding is terug (zo ongeveer), dit is een toevoeging van hulpen welke een paard moet/kan leren en het hoort bij de opleiding die je een paard geeft en is in feite een uitbreiding van hulpen als het paard al geleerd heeft na te geven.

Nou een heel verhaal geworden maar het is ook zo'n interessant onderwerp niet waar. Het risico van dit soort discussies is dat mensen van alles gaan proberen terwijl ik denk dat de opleiding van een paard staat of valt bij consequent zijn. Als je een paard hebt wat in de beginafrichting is en na geruime tijd heeft geleerd na te geven als je je hand sluit dan kan het paard in de war raken wanneer je dan in enen begint met 'spelen/vibreren etc. Daarmee kan je alles weggooien wat je in de tijd daarvoor hebt opgebouwd...... Huilen