Paard struikelde over zijn voorbenen, mijn fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Paard struikelde over zijn voorbenen, mijn fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 22:37

Ik reed vandaag op de manege op een paard. Ik was aan het draven en opeens zakte hij door zijn voorbenen, alsof hij struikelde ofzo. Later op de andere hand deed hij dit weer, maar wat minder heftig.
De vorige week reed er iemand anders op, en toen deed hij het ook.
We zijn bezig met een paard nageeflijk te leren rijden en aangezien ik nog maar 3 jaar rij (tussen eerste en tweede jaar zit een aantal jaren) vind ik dit dus echt moeilijk!
Ik ben met zoveel dingen bezig, benen, handen, handen stil, niet trekken, hoog houden, even hoog, goeie hulpen met benen geven, etc etc.
Ik heb erg veel moeite om mijn handen als hulp en niet als storend te houden. Kan het zijn dat ik het paard niet op de goeie manier de hulpen geef? Dat hij daarom door zijn benen zakt?
De instructeur ging er eventjes op en die voelde niks raars met zijn benen. Een andere instructeur heeft gekeken en zag ook niks raars. Dus zal het aan mij liggen. Maar wat kan de fout zijn waardoor dit gebeurd?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, zo niet, dan hoor ik het wel. Alvast bedankt voor het meedenken!

Susan


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:40

ik denk dat dit paard heel erg op de voorhand loopt en daarbij zijn voeten af en toe vergeet op te tillen.
Wat jij daar aan kunt doen is dit paard in een actief tempo te rijden en hem geen steun geven op je hand, hij mag jou handen niet als steuntje gaan gebruiken. Op die manier leert hij op zijn eigen benen lopen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:44

Ik sluit mij hier helemaal bij aan


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:18

waarschijnlijk kan je dit niet echt verhinderen hoor. niet in een twee drie. bij het werken op de nageeflijkheid zal je inderdaad zoals jippie zegt veel naar het voorwaartse aspect moeten gaan kijken, en niet te laag instellen, want hij kan z'n achterbenen nog niet genoeg onderzetten en zal dan weer struikelen.

Enya - Daya :-)

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 11:09

Hartstikke bedankt! Maar dat paard was echt hartstikke voorwaarts! De instructeur zei dat ik hem juist iets langzamer moest laten lopen omdat ie te snel ging. Ik heb wel mijn teugels iets langer gemaakt en toen had ik al het gevoel dat hij er minder op 'hing'. Nog meer tips of is iedereen het eens over hetzelfde?

Doeii

Kendra

Berichten: 8714
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:22

Wel voorwaarts rijden, maar 'van achtern naar voren', juist als ze op de voorhand denderen willen ze nog wel eens struikelen. Dus wel actief, maar niet loperig. Flink bijdrijven en zorgen dat ie bij de les blijft.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 11:26

Ja maar als ik flink bijdrijf gaat hij alleen maar harder en harder! Hoe krijg ik hem dan toch van 'achteren naar voren'?? Ik probeer ook veel oefeningen met hem te doen, want hij is een paard dat vervelend wordt als hij zich verveelt, dus je móet gewoon echt met hem aan de gang blijven. Volgens mij doe ik toch iets niet goed met mijn handen.

Kendra

Berichten: 8714
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:35

Misschien goed rechtop of wat meer achterover zitten? Veel mensen hebben de neiging om op een hardlopend paard voorover te gaan zitten, terwijl je dan juist het hard voorover vallen stimuleert. Netjes stil zitten, in evenwicht, mooi meezitten in het lichtrijden, zodat je paard ook z'n balans onder jou kan vinden. Zorg dat je wel contact houdt aan de voorkant. Dus een stille aanleuning, maar wel kleine ophoudingen, 'kneepjes' maken, zodat ie niet kan gaan leunen, maar respect krijgt voor je hand. Blijf de mond voelen, zorg dat je 'smaak' in de mond krijgt.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 13:10

Bedankt! Dat ga ik de volgende keer proberen. Overigens zit ik nooit te veel naar voren. Heb juist de neiging om teveel naar achteren te zitten. Wel kan het zo zijn dat mijn handen gewoon niet stil genoeg zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Amber__, BrandWatchBot, Room_Soesje en 12 bezoekers