Tips om te leren wijken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martsje

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Drachten

Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 20:56

Het paard waar ik mee rijd, vertikt het nog steeds om te wijken. Boos! We (eigenaresse tevens instructrice, en ik zelf) hebben al van alles geprobeert, maar ze vindt het nog steeds erg moeilijk. We starten onderhand wel al in de L1, maar ja, zo komen we niet echt verder.... Verdrietig Wie kan ons helpen??

p.s. Het is een Friese merrie van bijna 9 jaar. Ze is 1.69 hoog en rijtypisch gebouwd.

Handtas
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02-04-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:01

Ik heb vn mijn instructuer geleeerd om eerst schouderbinnenwaarts/ buitenwaarts te doen (of hoe heet dat??) Omdat de pony dan niet kan uitbreken... Misschien handig om te proberen?? en natuurlijk gelijk belonen als het goed gaat Haha!

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:45

Ik zou eerst schoudervoor proberen (op de hoefslag met lichte stelling naar binnen) En volte met dr koppie naar buiten. (dus met stelling naar buiten)
Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen!

Het wijken zelf
Daarna ga je een beetje meer in je buitenbeen staan (met lichtrijden) en goed uitdrukken. En je buitenhand gewoon strak tegen de hals, binnen hand iets naar binnen brengen en goed met je binnenbeen erin 'drukken'.
Als ze dat haar achterhand niet meeneemt, kan je haar misschien zachtjes aantikken midden op de zijkant van haar kont Knipoog

Nu kan mijn pony aardig wijken, maar ben nog bezig! Tong uitsteken Tong uitsteken

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:47

Beginnen met op de volte te werken, netjes openen en weer sluiten zoals het hoort.
Wat ik ook als oefening deed, was zeg maar af en toe de 'kont uit laten zwaaien' op te volte.. Dat is ook een stap naar de zijgangen.
Je kan je paard alleen laten wijken als ze het verschil tussen de hulpen kent. Been op of achter singel moet natuurlijk wel voor verschil zorgen in haar beweging.
Succes Lachen

(hiermee ben je eerst al wel een paar weken bezig denk ik.. enne, blijf belonen!!)

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 01:36

Wat gebeurt er precies op het moment dat jij wilt gaan wijken?
En hoe is jouw hulpgeving.

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:53

Geen enkel (gezond) paard weigert om te wijken voor het been!
(Laten we dat even duidelijk stellen Haha! )

Je paard snapt simpelweg niet wat de bedoeling is, dus zul
je duidelijker moeten zijn.
Zoals Kafue ook al zegt, we hebben via de computer meer details nodig omdat we het geheel niet zelf zien....

Wat zijn je hulpen, hoe breng je je hulpen, werk je vanuit de stap, vanuit welke oefening werk je etc.
Wijken voor het been is een basisoefening om reactie op de beenhulpen te bevestigenen er zijn verschillende fouten welke kunnen ontstaan vanuit het wijken, maar volgens mij krijg jij niet eens reactie? Knipoog

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:53

Kaja schreef:
Geen enkel (gezond) paard weigert om te wijken voor het been!


Dat is niet helemaal waar, want de eerste natuurlijke reactie van een paard op een 'duw' is terugduwen.
Je kent het vast wel met jonge paarden, als je ze opzij wil duwen met je handen, dan gaan ze echt terugduwen. Dit is dus hetzelfde met het been. Ze zal het eerst echt moet leren, hoe ze op jou beenhulp hoort te reageren.

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:01

Lorena schreef:
Kaja schreef:
Geen enkel (gezond) paard weigert om te wijken voor het been!


Dat is niet helemaal waar, want de eerste natuurlijke reactie van een paard op een 'duw' is terugduwen.
Je kent het vast wel met jonge paarden, als je ze opzij wil duwen met je handen, dan gaan ze echt terugduwen. Dit is dus hetzelfde met het been. Ze zal het eerst echt moet leren, hoe ze op jou beenhulp hoort te reageren.


Dan snap je me verkeerd.... ik bedoel natuurlijk niet de eerste keer dat je je been naar achter legt, je paard direct opzij wijkt...
Het gaat om lange termijn, als het kwartje gevallen is!
Als ze begrijpen wat je bedoeld, zal er geen enkel paard zijn welke (vanuit een gezond medisch oogpunt gezien) "weigert" te wijken Knipoog !

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:29

Idd is het moeilijk zo te beoordelen omdat we niet kunnen zien wat er precies gebeurt.
Maar volgens mij is wijken een gehoorzaamheidsoefening. Dus als je ervaart dat je paard het moelijk vindt, komt het meestal voort uit meer het feit dan je paard het niet begrijpt of eenvoudigweg niet goed voor je been is.
Ik zou eerst een beginnen met halthouden en de kont omzetten. Maak m scherp voor je kuit, zodat ie energiek wegdraait als jij heel licht aandrukt. Belonen en wegstappen.
Daarna vanuit de stap. Tempo vertragen en weer de kont om.
Uiteindelijk gaat dit dan ook goed in voorwaartste stap op een rechte lijn.
Meestal is het een kwestie van duidelijk zijn en goed voor je kuit maken. Bloos
succes !

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:40

Mijn paardje is sinds een kleine twee maanden onder het zadel en die heb ik zelf ingereden. Ze kan nu nog niet onwijs goed wijken, maar de grondbeginselen zijn er al wel.
Ik heb het inderdaad eerst geleerd door schouderbinnenwaards en het innemen en groter maken van voltes. Nu ben ik inmiddels zover dat ze van de binnenhoefslag probleemloos naar de hoefslag kan wijken.

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:55

Kaja schreef:
Dan snap je me verkeerd.... ik bedoel natuurlijk niet de eerste keer dat je je been naar achter legt, je paard direct opzij wijkt...
Het gaat om lange termijn, als het kwartje gevallen is!
Als ze begrijpen wat je bedoeld, zal er geen enkel paard zijn welke (vanuit een gezond medisch oogpunt gezien) "weigert" te wijken Knipoog !


Okeej dan, klein misverstandje Knipoog

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:39

Ik oefen het ook nog wel eens vanaf de binnenhoefslag. Dus van daar naar de hoefslag wijken. En dat dan over steeds grotere afstand. Wel goed opletten dat ze niet over de buitenschouder wegvalt.
Fedde vindt het ook niet makkelijk.

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:50

Lorena schreef:
Kaja schreef:
Dan snap je me verkeerd.... ik bedoel natuurlijk niet de eerste keer dat je je been naar achter legt, je paard direct opzij wijkt...
Het gaat om lange termijn, als het kwartje gevallen is!
Als ze begrijpen wat je bedoeld, zal er geen enkel paard zijn welke (vanuit een gezond medisch oogpunt gezien) "weigert" te wijken Knipoog !


Okeej dan, klein misverstandje Knipoog


Knipoog

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:27

Wat ik het meest tegen kom als er problemen zijn met wijken is dat de vijfde teugelwerking niet wordt gebruikt. Daarbij word het gewicht van het paard naar buiten (voor en achterbeen) gebracht en wijkt het BIJNA VANZELF en is er maar lichte druk van het been nodig. Een paard gaat ook niet terugduwen (wat is genoemd) als het gewicht verplaatst is...
5e= binnenhand richting buitenheup van paard brengen, dus naar je toe en zeker NIET van de hals. Daarmee verplaatst je het gewicht naar binnen voorbeen, prima voor een wending, maar niet voor wijken.

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:03

Lusitana schreef:
Wat ik het meest tegen kom als er problemen zijn met wijken is dat de vijfde teugelwerking niet wordt gebruikt. Daarbij word het gewicht van het paard naar buiten (voor en achterbeen) gebracht en wijkt het BIJNA VANZELF en is er maar lichte druk van het been nodig. Een paard gaat ook niet terugduwen (wat is genoemd) als het gewicht verplaatst is...
5e= binnenhand richting buitenheup van paard brengen, dus naar je toe en zeker NIET van de hals. Daarmee verplaatst je het gewicht naar binnen voorbeen, prima voor een wending, maar niet voor wijken.


Ik houd het liever bij "de eenvoud van dressuur"! Niet persé het boek, wel qua titel van het boek!
Je kunt het net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar dat is niet aan mij besteed! Hoe simpeler voor mijn paarden, hoe beter zij lopen!
Tof al die termen, maar mijn paarden wijken ook op niets!
Zij snappen mij, ik snap hen...simpel toch Knipoog ?

Overigens is jou uitleg heel gemakkelijk te vertalen zonder poespas Lusitana!

Binnenhand in combinatie met buitenbeen vragen lichte stelling en onderhouden nageeflijkheid.
Buitenhand controleert tempo en begrenst de buitenschouder, binnenbeen drijft voor-zijwaarts en je buitenbeen beperkt de hoeveelheid zijwaarts en drijft en onderhoud voorwaartse gang.

Zoals altijd van belang ruiter zit correct en recht boven het paard...
Geen vijfde teugelvoering nodig Haha! ! Komt allemaal op hetzelfde neer!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:05

Maak het jezelf ook niet te moeilijk door gelijk vanaf de ac lijn te wijken........ ga op de derde hoefslag rijden en wijk dan naar het beschot.

Paarden hebben een natuurlijke neiging om tegen het beschot aan te willen leunen, zo kan je hem makkelijker de bedoeling uitleggen. Bedenk jezelf dat je beter 2 passen goed kan hebben dan 10 half

Anoniem

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:26

Hier ben ik nu ook mee bezig met mn haf die het nog niet geleerd had.
Het gaat al heel aardig, ben begonnen met grote volte. ze vindt het wel moeilijk, maar ze wil het graag leren Lachen

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:18

Gaat het om een paard dat niet weet wat wijken is, niet kan wijken of wijkt het paard niet omdat de ruiter het verkeerd doet ? Daar zijn verschillende recepten voor. Pling

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:44

Eerst op de volte en voor het binnebeen naar buiten rijden. Later op de rechte lijn proberen. Kleine stukjes.

Tact

Berichten: 232
Geregistreerd: 11-01-05

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:49

Het is pas verstandig om het wijken voor de kuit te beginnen, wanneer je als ruiter het paard aan de teugel kan stellen. Het wijken voor de kuit is een losmakende oefening (voor het paard) op twee hoefslagen. Het paard moet daarbij licht gesteld zijn en voor de rest geheel recht zijn. De binnenvoeten treden voorlangs en voorbij de buitenvoeten.
Je leert met wijken voor de kuit eenzijdige kuit- en teugelhulpen te gebruiken, totdat het paard je gehoorzaamt en het paard je leert te gehoorzamen aan de eenzijdige kuitdruk.

Als er een oefening is die veel narigheid aanricht, dan is het de oefening wijken voor eenzijdige kuitdruk wel. Dit komt omdat veel onervaren instructeurs deze oefening laten uitvoeren.

Voor beginnelingen alleen in stap. Langs de lange zijde kan je het paard voor beide benen laten wijken, op de grote volte alleen voor det binnen kuit (het been gekeerd naar het midden).

De gemakkelijkste manier is de ontwikkeling voor het buitenbeen. Je geeft hierbij in de eerste hoek aan de lange zijde een halve aanhouding met de buitenteugel, geeft stelling met de buiten teugel en je gaat iets naar buiten zitten en drukt de achterhand iets naar binnen. De achterhand moet nu al vanuit de hoek op de binnenhoefslag volgen. Je eindigt de oefening door het paard rechtuit te stellen, weer gewoon recht te gaan zitten en in een flauwe boog terug naar de hoefslag verder te rijden.

De iets moeilijkere manier is de ontwikkeling voor het binnenbeen. Je brengt het paard met de binnenteugel de voorhand op de binnenhoefslag, op de lange zijde of op een open zijde van de grote volte. Je geeft een halve aanhouding met de buitenteugel, verzwaart je gewicht aan de binnenzijde en begint met wijken voor het been, of wijken voor de kuit. Je beeindigt de oefening door de voorhand van het paard met de buitenteugel op de hoefslag terug te brengen. Je binnenbeen ligt achter de singel, drukt de achterhand zijwaarts en drijft het binnenachterbeen, wanneer het afzet, in het ritme van de beweging voorwaarts-zijwaarts. De buitenteugel leidt het paard op de hoefslag van de voorhand en houdt de hals recht. Het buitenbeen is waakzaam achter de singel en drijft zo nodig dichter bij de singel het paard aan.

De meeste fouten en oplossingen:
- je begint wanneer het paard nog niet aan de teugel is. Oploss. eerst rechtuit aan de teugel zetten en dan wijken.
- je zit naar buiten - Oploss. binnenbeen lang maken, binnenheup naar voren brengen.
- je trekt de buitenhak omhoog - Oploss. buitenhak omlaag drukken.
- je trekt met de binnenhand terug of drukt naar buiten - Oploss. binnenteugel verkorten.
- je paard valt over de buitenschouder met scheef gehouden hals - Oploss. meer buitenteugel geven.
- je paard is onwillig en slaat met de staart - alleen de kuiten gebruiken, beslist niet sporen gebruiken, eventueel zweepje gebruiken, op de (kleine) volte.
- je paard reageert niet op beendruk - meer rechter/linker teugel en been, wijken op de (kleine) volte, de instructeur neemt de binnentrensring vast en laat tegelijkertijd je paard met behulp van een zweepje wijken.
- je paard stoot met het kruis tegen het beschot of de afrastering - Oploss. meer buitenbeen, meer aan de singel.
- je paard valt met de buitenvoet zijwaarts uit - Oploss. meer buitenbeen.
- je paard verliest gang en houding - Oploss. ophouden met wijken, rechtuit rijden en goed voorwaarts aan de teugel rijden.

Je moet dus weinig omzetten van de achterhand verlangen, de oefening moet kort duren en daarna onmiddelijk goed voorwaarts rijden. Doe deze oefening niet in hoeken. Doe de oefening niet onder een te grote hoek. Doe de oefening ook niet langer dan een halve lange zijde. Begin met een paar stappen wijken. Liever 2 stappen goed, dan 10 stappen prutswerk.

In de oefening kun je later variaties aanbrengen, over een diagonaal, vanaf de renverseerlijn AC wijken naar links, naar rechts enz. Wijken van de binnenhoefslag naar de hoefslag, wijken van de hoefslag naar de binnenhoefslag, op de volte naar buiten, vanuit de hoek naar X vanuit X naar de andere hoek aan dezelfde zijde.

ProfessorJarig

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:58

Tact schreef:
Het is pas verstandig om het wijken voor de kuit te beginnen, wanneer je als ruiter het paard aan de teugel kan stellen. Het wijken voor de kuit is een losmakende oefening (voor het paard) op twee hoefslagen. Het paard moet daarbij licht gesteld zijn en voor de rest geheel recht zijn. De binnenvoeten treden voorlangs en voorbij de buitenvoeten.
Je leert met wijken voor de kuit eenzijdige kuit- en teugelhulpen te gebruiken, totdat het paard je gehoorzaamt en het paard je leert te gehoorzamen aan de eenzijdige kuitdruk.

Als er een oefening is die veel narigheid aanricht, dan is het de oefening wijken voor eenzijdige kuitdruk wel. Dit komt omdat veel onervaren instructeurs deze oefening laten uitvoeren.

Voor beginnelingen alleen in stap. Langs de lange zijde kan je het paard voor beide benen laten wijken, op de grote volte alleen voor det binnen kuit (het been gekeerd naar het midden).

De gemakkelijkste manier is de ontwikkeling voor het buitenbeen. Je geeft hierbij in de eerste hoek aan de lange zijde een halve aanhouding met de buitenteugel, geeft stelling met de buiten teugel en je gaat iets naar buiten zitten en drukt de achterhand iets naar binnen. De achterhand moet nu al vanuit de hoek op de binnenhoefslag volgen. Je eindigt de oefening door het paard rechtuit te stellen, weer gewoon recht te gaan zitten en in een flauwe boog terug naar de hoefslag verder te rijden.

De iets moeilijkere manier is de ontwikkeling voor het binnenbeen. Je brengt het paard met de binnenteugel de voorhand op de binnenhoefslag, op de lange zijde of op een open zijde van de grote volte. Je geeft een halve aanhouding met de buitenteugel, verzwaart je gewicht aan de binnenzijde en begint met wijken voor het been, of wijken voor de kuit. Je beeindigt de oefening door de voorhand van het paard met de buitenteugel op de hoefslag terug te brengen. Je binnenbeen ligt achter de singel, drukt de achterhand zijwaarts en drijft het binnenachterbeen, wanneer het afzet, in het ritme van de beweging voorwaarts-zijwaarts. De buitenteugel leidt het paard op de hoefslag van de voorhand en houdt de hals recht. Het buitenbeen is waakzaam achter de singel en drijft zo nodig dichter bij de singel het paard aan.

De meeste fouten en oplossingen:
- je begint wanneer het paard nog niet aan de teugel is. Oploss. eerst rechtuit aan de teugel zetten en dan wijken.
- je zit naar buiten - Oploss. binnenbeen lang maken, binnenheup naar voren brengen.
- je trekt de buitenhak omhoog - Oploss. buitenhak omlaag drukken.
- je trekt met de binnenhand terug of drukt naar buiten - Oploss. binnenteugel verkorten.
- je paard valt over de buitenschouder met scheef gehouden hals - Oploss. meer buitenteugel geven.
- je paard is onwillig en slaat met de staart - alleen de kuiten gebruiken, beslist niet sporen gebruiken, eventueel zweepje gebruiken, op de (kleine) volte.
- je paard reageert niet op beendruk - meer rechter/linker teugel en been, wijken op de (kleine) volte, de instructeur neemt de binnentrensring vast en laat tegelijkertijd je paard met behulp van een zweepje wijken.
- je paard stoot met het kruis tegen het beschot of de afrastering - Oploss. meer buitenbeen, meer aan de singel.
- je paard valt met de buitenvoet zijwaarts uit - Oploss. meer buitenbeen.
- je paard verliest gang en houding - Oploss. ophouden met wijken, rechtuit rijden en goed voorwaarts aan de teugel rijden.

Je moet dus weinig omzetten van de achterhand verlangen, de oefening moet kort duren en daarna onmiddelijk goed voorwaarts rijden. Doe deze oefening niet in hoeken. Doe de oefening niet onder een te grote hoek. Doe de oefening ook niet langer dan een halve lange zijde. Begin met een paar stappen wijken. Liever 2 stappen goed, dan 10 stappen prutswerk.

In de oefening kun je later variaties aanbrengen, over een diagonaal, vanaf de renverseerlijn AC wijken naar links, naar rechts enz. Wijken van de binnenhoefslag naar de hoefslag, wijken van de hoefslag naar de binnenhoefslag, op de volte naar buiten, vanuit de hoek naar X vanuit X naar de andere hoek aan dezelfde zijde.

Om alles te verduidelijken. Binnen is de kant waar de stelling is.
Also: links gestelt links is binnen rechts is buiten.
rechts gestelt rechts is binnen. oke?
Zeer goed artikel Tact, maar met enkele denk foutjes. Waarom moet je een paard totaal in de hand gesteld hebben als je het wijken van de kuit aanleert?
Wijken voor de kuit is een oefening om een paard te leren, op de eenzijdige kuit druk te reageren.
Dat wil zeggen het paard is nog niet in staat op diogonalehulepen te reageren. Nadat een paard wijken voor de kuit op beide handen kent, kan men van de eenzijdigehulpen overgaan op de diagonalehulpen, daarnapas kan men het in de hand stellen verbeteren. We laten het ook toe dat een paard bij het aanleren van wijken voor de kuit in het begin nog teveel stelling heeft. Natuurlijk verbeteren wij dat als we verder zijn met de africhting van ons paard.

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 02:03

Ik lees niet in de reactie van Tact dat je voor het wijken voor de kuit een totaal in de hand gesteld paard moet hebben.

In het verhaal wordt volgens mij met binnen bedoeld naar de binnenkant van de manege, met buiten naar de buitenkant van de manege. Zo wordt dat in manegelessen geleerd, om het simpel te houden.

Als je wat hoger rijdt, als - Professor - weet je dat binnen en buiten gekoppeld is aan de stelling van het paard. Als je b.v.contra stelling rijdt of wijkt voor de kuit, dan moet je binnen en buiten dus met elkaar verwisselen, heel simpel toch?.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 02:24

met een paard wat nog niet kan wijken begin ik eerst met VOLTE vergroten en verkleinen

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:55

Er zijn ook paarden die voor de kuit wijken, maar dat niet doen, omdat de ruiter de hulpen niet beheerst. In dat geval is het een oefening voor de ruiter.... Als het paard nog niet kan wijken voor de kuit en de ruiter het wijken voor de kuit niet beheerst, hoe kan je dan die oefening doen. Er wordt zo vaak uitgegaan, dat iedereen alles beheerst. De praktijk van alledag is echt anders Pling

myhorse
Berichten: 300
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: winschoten

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:07

ik heb het geleert alsof ik het niet kan Tong uitsteken
dus iemand staat langs jou en de pony en loopt mee(die wel wat kracht heeft Tong uitsteken ) en dan stap jij gewoon door en zij drukt die pony gewoon opzij...ze drukt tegen mijn been en dan zet ze wel wat passen opzij...dan belonen en zelf proberen...lukt het niet gewoon nog eens op die mannier proberen
dan begrijpt ze je beter en indd. de schouderbinnenwaarts proberen en grotere volters maken...veel sturen met je benen