Laag, diep en rond, systeem om over na te denken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:08

Marijn4045 schreef:
Om nog even op dat zweten terug te komen…

Ik heb sinds 2 weken les van een andere instructeur en ben van een vrij strakke ‘opgerichte’ houding (stijl van mijn vorige instructeur) terug gegaan naar een lagere en veel rondere trainingshouding. Doel hiervan is uiteraard om Tjal veel losser in de bovenlijn te krijgen en hem, ook door een lager basistempo, de kans te geven zijn passen helemaal af te maken en wat meer te gaan dragen. Tjal pakt dit heel fijn op en ik kan hem ook al veel beter stukjes terugzetten op het achterbeen en dan weer weg rijden. Resultaat van zo’n sessie is, dat hij vooral zweet (zeiknat is) in zijn flanken, bij zijn broekspier en bovenop zijn kruis. Als ik Tal longeer, stel ik hem met touwtjes vrij rond in en laat hem regelmatig balkjes lopen. Dan is hij puur op zijn onderlijn zeiknat.

Ik begrijp uit het stuk dat de manier van zweten na het longeren heel gewenst is, maar bij het rijden dus niet? Ik had zelf de ijdele hoop dat hij zó los moest gaan laten op zijn kruis en moest gaan zitten, dat hij daarvan zweette. Zou ik dat dan mis hebben?
Nee hoor je hebt het niet mis!!! Als we goed getraind hebben is hij nat achter het zadel (schuim) en de broekspieren.
IK zou zeggen gewoon doorgaan OK dan!

GekkeHenkie
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:23

Je schijnt inderdaad te kunnen zien aan de plekken waar een paard zweet
of hij goed gewerkt heeft. Als het paard helemaal niet op zn achterhand zweet kan ik me voorstellen dat je daaruit mag concluderen dat hij zn achterhand niet heeft gebruikt. Maar mijn paard zweet na mn les soms ook net achter mn zadel?! Of dit nu een conclusie is van goed werken ja of nee?

Weet iemand daar meer over, 'goede' zweetplekken bij een paard??

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:05

Heee Lovely!
Het is maar goed dat jij zo snel kan typen.... Haha!
Ik heb het uitgeprint en het zijn 5 pagina's geworden! Wel heel interessant! OK dan!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:30

In "in de strengen" stond ook n stukje over rond en laag van Anky maar hier werd het woord 'diep' NIET gebruikt

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:58

Nistria schreef:
In "in de strengen" stond ook n stukje over rond en laag van Anky maar hier werd het woord 'diep' NIET gebruikt


En de bijbehorende afbeelding van het skelet doet mij meer aan VWNW denken dan aan LDR

Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:35

.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Laag, diep en rond, systeem om over na te denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:37

Ik TeM, dit topic is wel HEUL erg oud.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Laag, diep en rond, systeem om over na te denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:51

Oud topic en daarom een slotje.