Wetenschappelijk onderzoek..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:09

cornelie schreef:
Het mentale welzijn is voor mij ook een aandachtspunt tijdens de trainingen Knipoog

ja maar DAT mentale welzijn komt veelal voort uit het fysieke welzijn (bij pijn ontstaat stress). Overigens, OOK door afwisseling, iets wat bij dressuurmutsen nogal eens ontbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:32

Desiree"]
[quote="cornelie schreef:
Het mentale welzijn is voor mij ook een aandachtspunt tijdens de trainingen Knipoog

ja maar DAT mentale welzijn komt veelal voort uit het fysieke welzijn (bij pijn ontstaat stress). Overigens, OOK door afwisseling, iets wat bij dressuurmutsen nogal eens ontbreekt.
[/quote]

Geestelijk welzijn kan ook op zichzelf staan. Als je met een paard werkt, dan vraag je ook geestelijke inspraak en daar gaat elk paard anders mee om. Je kunt het een paard geestelijk heel erg moeilijk maken, zonder dat je hem lichamelijk zwaar aanspreekt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:53

WEet ik lovely maar dat staat los van deze discussie.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 13:35

Lovely"]
[quote="cornelie"][quote="Desiree schreef:
en als het echt zo slecht voor hem zou zijn, zou hij vast wel last hebben en dan deed hij het niet.

En hoe zit het dan met alle wevers, kribbebijters, luchtzuigers etc? Die doen dat ook uit zichzelf maar om nou te zeggen dat het goed voor ze is Haha!
[/quote]

Dat niet alleen, maar wat over de paarden die zich stelselmatig stuk laten rijden? Of paarden die voor het baasje door hun kreupelheid heenlopen?? Voor het gemak ga ik er zelf altijd maar van uit dat een paard niet kan bedenken wat wel of niet goed voor hem is. Als ze dat zouden kunnen, dan hadden ze nooit koliek, waren ze nooit bewegings-, of belastingskreupel, kwam bevangenheid nooit voor en ga zo maar door. Als paarden wisten wat goed voor ze was, dan hadden de veeartsen veel minder werk. De meeste paarden zijn trouwens zo trouw en braaf dat ze gewoon doen wat het baasje vraagt, ookal voelt het niet fijn op hun lijf.
[/quote]

Mee eens LOV maar als ze niet luisteren wordt het vaak alleen nog maar erger voor de paarden, helaas!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 13:36

gijsenkim schreef:
en als een paard nou uit zichzelf achter de ll lloopt? Ik bedoel als ee nvan onze paarden op het land loopt dan wil ze nog wel eens gaan showen en ze loopt dan zonder ruiter enorm achter de ll? Hoe zit dat dan?


Is dat dan een jong paard of een paard wat al getraind is?

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:50

dat ruiters op het hoge niveau veel achter de loodlijn trainen , wil niet zeggen dat wij dat ook moeten doen. Deze paarden moeten meer opgericht worden dan de lagere klassen. Kijk maar naar de ruiters die dit doen , die hebben niet lang dat zelfde paard, stof tot nadenken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:29

Aqua8horse"]
[quote="gijsenkim schreef:
en als een paard nou uit zichzelf achter de ll lloopt? Ik bedoel als ee nvan onze paarden op het land loopt dan wil ze nog wel eens gaan showen en ze loopt dan zonder ruiter enorm achter de ll? Hoe zit dat dan?


Is dat dan een jong paard of een paard wat al getraind is?
[/quote]

merrie van 9 die uitstluitend voor de fok is. Ze word wel gereden op een redelijk L niveau

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 01:34

Citaat:
ben ik mijn rijtechniek aan het bijstellen en minder gericht op het LL maar meer op het voorwaartse vanuit het achterbeen.


JIJ hebt em door.... Laat de voorkant eerst maar voor wat ie is en begin te rijden aan de achterkant. Dat gefocus altijd op de voorkant.... De motor zit achterin en die moet je eerst aan het lopen hebben.

Naar mijn mening moet je een paard steeds op verschillende hoogtes kunnen instellen. Op die manier belast en train je veel verschillende spieren en raken deze niet overbelast. Mijn merie wordt iedere keer dat ie door mij gereden wordt een vwnw, dan ldr dan opgericht en verzameld en als laatste weer vwnw gereden. Alle spiergroepen langs geweest.... en begonnen aan de achterkant met de motor starten door haar met veel kleine tempowisselingen steeds weer achter te activeren. Doe het al 10 jaar bij dit paard en nog geen dag kreupel oid geweest, hooguit wat lichte spierpijn die de dag erna door wat low-impact werk als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 02:12

Aqua, ik zou graag ook de wetenschappelijke onderbouwing willen zien. Waar heb je die vandaan en hoe kan ik daaraan komen?

Nog even over het artikel dat in de Bit stond: de conclusie was dat het achter de loodlijn rijden voor ernstige, permanente schade aan de pezen van het achterhoofd zorgt doordat de hoek van het hoofd ten opzichte van de halswervels te scherp wordt. Daardoor raken de buigpezen aan de bovenkant overbelast en kunnen zelfs verbenen.

Deze scherpe hoek is dus het funeste. Ookal rijd je er maar vijf minuutjes in, ookal stel je je paard tijdens het rijdens elke minuut op een andere hoogte met een andere buiging in, de minuten achter de loodlijn zijn per definitie slopend.

Ook het nut voor de dressuur zelf kun je betwijfelen. Zo is het zeldzaam om Anky en Isabell in hun proeven op een momentje op of voor de loodlijn te ontdekken. Ze rijden er stelselmatig achter. En dat is fout volgens de dressuurrichtlijnen. Dat daar door jurieleden en ruiters overheen gepraat wordt zegt meer over de gekleurde bril waarmee men jureert, dan over de juistheid van trainingsmethodes.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 07:12

xyzutu2 schreef:
Aqua, ik zou graag ook de wetenschappelijke onderbouwing willen zien. Waar heb je die vandaan en hoe kan ik daaraan komen?

Nog even over het artikel dat in de Bit stond: de conclusie was dat het achter de loodlijn rijden voor ernstige, permanente schade aan de pezen van het achterhoofd zorgt doordat de hoek van het hoofd ten opzichte van de halswervels te scherp wordt. Daardoor raken de buigpezen aan de bovenkant overbelast en kunnen zelfs verbenen.

Deze scherpe hoek is dus het funeste. Ookal rijd je er maar vijf minuutjes in, ookal stel je je paard tijdens het rijdens elke minuut op een andere hoogte met een andere buiging in, de minuten achter de loodlijn zijn per definitie slopend.

Ook het nut voor de dressuur zelf kun je betwijfelen. Zo is het zeldzaam om Anky en Isabell in hun proeven op een momentje op of voor de loodlijn te ontdekken. Ze rijden er stelselmatig achter. En dat is fout volgens de dressuurrichtlijnen. Dat daar door jurieleden en ruiters overheen gepraat wordt zegt meer over de gekleurde bril waarmee men jureert, dan over de juistheid van trainingsmethodes.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Iedereen kan dat wetenschappelijk onderzoek bestellen niet bij mij maar in een boekwinkel, het is alleen in het duits. Er komt waarschijnlijk een engelse versie, maar niet in de boekwinkel.

Dat daar door jurieleden en ruiters overheen gepraat wordt zegt meer over de gekleurde bril waarmee men jureert, dan over de juistheid van trainingsmethodes.
[/quote]
Dat heb je duidelijk gezegd en ik denk ook dat dat op waarheid berust, dat is jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:42

Gaat deze discussie nu weer over LDR, of werkelijk over achter de loodlijn, dus zonder rug en enige vorm van aanleuning?

Zit een enorm verschil in namelijk, en gezien de vorige discussies heb ik het idee dat Aquahorse dat niet helemaal begrijpt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 17:49

Pipo schreef:
Gaat deze discussie nu weer over LDR, of werkelijk over achter de loodlijn, dus zonder rug en enige vorm van aanleuning?

Zit een enorm verschil in namelijk, en gezien de vorige discussies heb ik het idee dat Aquahorse dat niet helemaal begrijpt.


Maak je om mij maar geen zorgen Pipo, ik begrijp het prima.
Het gaat hier over het rijden achter de LL.