Iedere dag trainen beter dan rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:32

en na een hele lange periode intensief trainen/wedstrijden is een weekje vakantie ook wel echt tof voor je paard.

of af en toe een buitenrit inlassen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 16:04

Ik had al aangegeven dat 1 dag van de week bestaat uit longeerwerk en minimaal 1 dag uit 'ontspanning' (daarmee bedoel ik dat ik niet werk aan zijgangen en ook niet aan echte verzameling maar gewoon lekker door de hals in de rondte rijden en wat simpele overgangen waarbij ik wel 'eis' dat het paard voor het been is en terugkomt als ik dat vraag). Maar uiteindelijk wordt er dus iedere dag wel wat van hem verwacht. Voor de volledigheid we hebben het hier over een 8 jarig paard dat loopt op Z-nivo.

Ik denk zelf dat het mentaal zo wie zo geen probleem is want een dag heeft 24 uur en als ik mijn paard dan maximaal 1 uur train dan houdt hij nog 23 uur over. Hij heeft het in dat opzicht beter voor elkaar dan ikzelf (ik redt het niet met 8 uur werken op een dag Haha! ). Ik was zelf ook altijd nogal van het 'rust' geven, er waren tijden bij dat ik 3x in de week trainde en de andere dagen mijn paard longeerde of in de stapmolen zette of lekker in het land liet. Maar zoals ik al zei zit Max nu veel beter in zijn vel, zowel lichamelijk als geestelijk en begin ik me af te vragen of die dagen rust niet meer zijn voor de ruiter zelf dan voor het paard.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:12

Nou ik kan je wel zeggen dat als mijn baas dat van mij vroeg hij toch mooi een nieuwe medewerker kon zoeken. Zo'n dier heeft gewoon recht op ontspanning. En wat is nou 8 jaar? Dat beest is dan nog een puppy.

boemel

Berichten: 8433
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:15

Ik reed voorheen altijd 6x per week, nadat ze een peesblessure opgelopen had, ben ik weer begonnen met 4x per week.
(Ik rijd in het weekend, dinsdag en donderdag, dus ze staat nooit langer dan 1 dag stil).

Ik vind haar nu na 3 maanden rijden gespierder als voor de peesblessure en ze loopt echt veel beter. Ze is nu ontzettend fijn te rijden. Is vreemd genoeg minder heet en neemt veel makkelijk wat aan.

Ze komt wel elke dag een paar uur in de wei. In de winter komt ze minder lang buiten, dan ga ik haar waarschijnlijk 5x per week rijden.
Maar ik ben heel erg tevreden over de manier waarom ze nu loopt.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:37

Fasel schreef:
En wat is nou 8 jaar? Dat beest is dan nog een puppy.


Wat is nou Z-nivo? Toch ook maar pas het begin van het echte zware werk?

Volgens mij is het beter om regelmatig intensief/kort te trainen dan 3/4 keer in de week langdurig bezig te zijn. Veel afwisseling en af en toe een rustdag vind ik zowieso een vereiste.

pmarena

Berichten: 48190
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 17:32

Iedere dag trainen , een fijner paard ?

Nouja over trainen kan ik het niet echt hebben ,
ik zoek niet vaak de bak op Haha!

Maar toen ik Rena net had , het eerste half jaar , hoefde ik het echt niet te flikken om haar een dag op de wei te laten staan *LOL*

Als ik dan de volgende dag weer een lekkere rit met haar ging maken was meteen alles eng , alsof ze al MAANDEN niet buiten was geweest Haha!

Reed ik netjes elke dag dan was er niks aan de hand....

En dan heb ik het dus ook nog over een weide-pony .......

Tegenwoordig kan ze het prima hebben , als ik een week niet rijdt klim ik er zo weer op en kijkt ze wel een beetje , maar stelt zich niet meer zo aan.

Jammer genoeg is het nu weer foute boel omdat ze al ruim een maand aan het herstellen is van een plotselinge kreupelheid......

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 17:33

Fasel schreef:
Zo'n dier heeft gewoon recht op ontspanning. En wat is nou 8 jaar? Dat beest is dan nog een puppy.


is 23 of 23.5 uur ontspanning op de 24 uur niet genoeg Haha! .
Sorry hoor maar ik vind je reactie iets overtrokken, alsof ik hiermee mijn paard groot onrecht aandoe.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 18:22

astridh"]
[quote="Fasel schreef:
Zo'n dier heeft gewoon recht op ontspanning. En wat is nou 8 jaar? Dat beest is dan nog een puppy.


is 23 of 23.5 uur ontspanning op de 24 uur niet genoeg Haha! .
Sorry hoor maar ik vind je reactie iets overtrokken, alsof ik hiermee mijn paard groot onrecht aandoe.
[/quote]
Alleen als het paard buiten staat, op de wei is het ontspanning. Voor een paard op stal niet.
Want die staat zich 23 uur te vervelen op stal. In de natuur loopt het paard de hele dag, dus de stal is echt geen verwennerij en luxe voor zo'n beest.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 19:01

Geen nood kleintje, mijn paarden staan overdag buiten, hebben een uitloop aan de stal zodat ze ook bij minder goed weer naar buiten kunnen en wat ik zelf ook erg belangrijk vind ze hebben 'paards'contact.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:18

Wat bedoelen jullie precies met een rustdag?

Jolynn moet echt elke dag goed bewegen en we rijden haar dus bijna elke dag of longeren aan dubbele lijn. Een rustdag bij Jolynn is een lekker ontspannen buitenritje of longeren aan haar halster (puur bewegen). Verder wisselen we veel af. Af en toe een sprongetje of wat balkjes lopen. En regelmatig een buitenrit. En niet te vergeten elke zomer gaat ze samen met Brigitte (medeeigenaar) 3 a 4 weken ponykampritten begeleiden in Drenhe.Lekker vakantie. Haha!

Jolynn staat elke dag van 11.00uur to 16.00 uur buiten.

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:33

Mijn paard heeft iedere dag goede beweging nodig, maar je hebt beweging en beweging natuurlijk. Je kunt nooit je paard zeven dagen in de week volop trainen. Mijn paard is 3/4 engels volbloed en met een dag echte rust of een beetje stappen kan ze niet toe en je doet haar er zeker geen plezier mee, dat paard vind het ook maar nix om de volgende dag als een bonk spanning, stress en energie van stal gehaald te worden. Maar je kunt ook een dag een buitenrit maken, je volledig richten op de ontspanning of een dag veel stapwerk doen. Ik doe vooral naast het rijden of longeren haar nog eens extra in de paddock gooien op de wei en dat soort dingen, maar nogmaals stem de beweging van je paard af op waar het het beste op doet. Sommige paarden hebben eens in de paar dagen echt een rustdag nodig.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:43

Citaat:
lars schreef:
ik vindt dus niet dat een paard elke week 1 of meedere rustdagen nodig heeft, ik ben eigelijk van mening dat je elke dag (afentoe rust, maar niet standaar elke week of 2 weken) moet rijden. In de natuur nemen ze ook geen rust laat maar zeggen, ook al staan ze de hele dag op het land, ik vindt toch dat elke dag beweging goed voor haar is. En ze vindt het helemaal niet erg en ik merk ook niet dat is toe is aan rust. Ik doe heb wel veel afwisseling want dat vindt ik wel belangrijk.


In de natuur hoeven ze ook niet verplicht voor ons kunstjes te doen, of over hindernissen te springen of 160 km te lopen op snelheid en uithoudingsvermogen. Dus....



tuurlijk de vergelijking met de natuur was een beetje schreef, maar een paard is een loopdier en beweging is belangrijk voor een paard en ik het het idee als een paard op de wei staat dat het veel en veel minder beweegt dan laat maar zeggen als ze vrij rondlopen, dan kan je wel zeggen mn paard staat op het land maar je paard heeft hier een hele grote bewegings beperking natuurlijk.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:49

Bij die van mij werken rustdagen niet echt. Ik weet niet wat jij precies onder een rustdag verstaat maar ik heb hem weleens gewoon alleen losgegooid ofzo maar daar wordt hij niet echt happy van.
Ook heb ik een periode gehad dat ik veel heb gelongeerd, omdat we in een dipje zaten, nou die dip werd alleen maar groter omdat hij er totaal niet blij van werd. Hij wil echt werken(heb ik het idee)ik merk ook bijna nooit aan hem dat hij geen zin heeft ofzo, altijd vrolijk en voor zover ik het kan inschatten altijd wel zin om te werken.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 23:51

Ik moet zeggen dat ik op het niveau waarop ik rijd (en de meeste mensen om mij heen) ik een rustdag overdreven vind - de meeste prive-paarden werken weinig meer als 1,5, 2 uur per dag. Rest van de dag kunnen ze voor zichzelf rondlummelen. Als ik maar 1 of 2 uur per dag hoefde te werken had ik ook niet zo nodig een weekend nodig hoor.

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 00:03

mijn paard is al wat op leeftijd, en heeft dus z'n rustdagen wel nodig.
het enige nadeel is dat ie na een rustdag zo taai is Scheve mond
maar ach, gewoon weer lekker soepel maken dan maar he Knipoog

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 00:30

Mijn paard krijgt ook meestal een dag in de week een vrije dag. Eigenlijk is het ook meer een vrije dag voor mij.Heb het al druk dus zo'n vrije dag op mijn topdrukte dag van de week geeft mij ook adem. Bovendien als ik topdruk ben en ik zou dan gaan rijden of zo wordt hij alleen gestresst van. Hij staat elke dag van 07:30 uur tot een uur of 21:30 uur buiten en vaak in de wei. In de winter iets minder lang maar wel zo lang mogelijk. Nou en een rustdag is dat voor hem soms ook niet. Hij loopt heel vaak te spelen. En rond te galopperen enz. (dit niet alleen op zijn vrije dag maar dit doet hij elke dag van de week). Soms haal ik hem pompend uit de paddock of wei. Staat ie aan halsters te trekken, andere paarden lekker op te jagen, steigeren enz.
Het is niet eens zo zeer dat hij een rustdag nodig heeft. Hij werkt hard zat. En slechter wordt hij er ook niet van.
Ookal is het een vrije dag voor mij ook. Dan nog kom ik altijd even op stal.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:28

astridh"]
[quote="Fasel schreef:
Zo'n dier heeft gewoon recht op ontspanning. En wat is nou 8 jaar? Dat beest is dan nog een puppy.


is 23 of 23.5 uur ontspanning op de 24 uur niet genoeg Haha! .
Sorry hoor maar ik vind je reactie iets overtrokken, alsof ik hiermee mijn paard groot onrecht aandoe.
[/quote]

Dat zeg ik niet. Het is jouw paard dus moet je er vooral mee doen wat jij wilt. Wie ben ik om te zeggen dat jij dat niet zou moeten doen? Ik vind alleen dat zo'n dier gewoon een dag rust verdiend heeft. Als ik iedere dag verplicht zou moeten werken vind ik dat ik best een dagje niets verdiend heb en of je nou 23,5 uur stil staat of niet. Een dag is een dag. Ben ik misschien ongetwijfeld een vreselijke zeikerd maar ontspanning is ontspanning.

Hoeveel paarden ik niet zie die dag in dag uit hun werk moeten doen, nooit eens iets anders dan de bak zien (en nee ik zeg niet dat jij dat perse doet want dat weet ik niet) en nooit eens fijn gewoon ontspannen leuk iets met hun baasje kunnen doen. Nee, dan moeten ze de kunstjes en de standaard rondjes weer herhalen.

Word ik altijd nogal geirriteerd van. Tja, niet aan mij maar ik kan het niet helpen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:31

In de natuur geeft een paard zichzelf beweging maar dat is niet altijd een training. In de wei loopt hij ook de hele dag. Maar jullie zien rustdag als een dag niets doen maar gewoon eens lekker spelen of eens lekker door de bak rennen met je paard. Werkt super om je contact te verbeteren en je paard krijgt ook dan nog beweging. Altijd maar onder het zadel of aan de longe is voor zo'n beest echt geen ontspanning al werk je honderd keer naar de ontspanning toe.

Maaraak en Marek zijn ook fris na een dagje rust maar het doet ze wel degelijk goed. En dat zijnd an paarden die hoogstens 1 of 2 x per week maar in de bak lopen en de rest in het bos.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:32

Fasel, dan denk ik dat je nog het meeste medelijden moet hebben met de manege paarden en ponys. Als iets geestdodend is wat ze moeten doen, is het wel uur in en uur uit die saaie rondjes lopen. Om vervolgens in een stand gestopt te worden en urenlang tegen een muur aan te moeten kijken...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:41

Mijn merrie van 6 jaar, rijd ik 5 keer per week en 1 keer longeren, en dan niet op de manier van uitlaten, maar bijgezet etc.
ze staat sowieso elke dag zo'n 5 uur buiten.
1x per week rust, maar dat is eigenlijk nooit op dezelfde dag ofzo.

De ruin, die rijd ik 6x in de week, maar soms ook 7x ligt er een beetje aan.

Ik rijd natuurlijk niet elke dag de zelfde saaie rondjes, maar wissel t werk af, spring soms en rijd ook vaak in de wei ( wel tussen de bordjes) als ik deze 2 dagen vrij zou geven achter elkaar dan kan ik de 3e dag wel vuurwerk verwachten Lachen dus als ik m 5x per week rijd spreid ik de vrije dagen liever.
Ook deze staat 5 uur per dag in de wei.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:42

Meestal ga ik 1/2x per maand naar het bos

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:52

Tyrza schreef:
Fasel, dan denk ik dat je nog het meeste medelijden moet hebben met de manege paarden en ponys. Als iets geestdodend is wat ze moeten doen, is het wel uur in en uur uit die saaie rondjes lopen. Om vervolgens in een stand gestopt te worden en urenlang tegen een muur aan te moeten kijken...


Dat ben ik absoluut 100% met je eens Tyrza. Ben dan ook blij dat ik niet op een manege sta want ik vind dat echt sneu. En die beestjes lopen maar zo trouw hun rondjes.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:04

mijn 4 jarige koudbloed staat 24/7 op de wei, ik rij alleen buiten en nu is er een vakkundig iemand begonnen met longeren 1 x per week.

Als ik hem teveel dagen achter elkaar onder het zadel reacreatief buiten rij, wordt hij nerveus en schrikkerig en is hij dus aan één of 2 dagen vrij toe. Gewoon met de jaarlingen op de wei spelen, vreten en klieren.

Ik voer wel bij, omdat de wei erg kaal is en hij in een enorme groeispurt zit (Norikers zijn laatgroeiers), dus ik moet hem wel op zijn vrije dag uit de wei halen naar het dichtsbijzijnde hek brengen en voeren, kan ik hem meteen ff nakijken op wondjes (het is en blijft een kleuter) en de hoeven even in het vocht zetten.

In Oostenrijk staan de paarden van mei t/m september op de alm en gaat er 1 x per week iemand naar boven om te tellen.......................

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:44

Als ik mijn paard een beetje fatsoenlijke galop wil laten houden moet ze wel iedere dag beweging hebben. Maar dat is niet iedere dag volop trainen. Dat doe ik meestal niet meer dan 2 dagen achter elkaar, en dan ga ik naar buiten, wordt ze gelongeerd of gewoon aan de hand gestapt buiten.

Daarbij staat ze ook nog 24 uur per dag in de bak of in de wei.

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:59

Tyrza schreef:
Natuurlijk... in de "rustperiode" heeft de spier de kans zich meer te ontwikkelen/groeien. Als deze constant belast wordt, is die alleen maar bezig zijn energie aan de inspanning te geven ipv aan de ontwikkeling.

Tolstoi wordt bv maximaal 3 dagen achtereen gereden (ook gezien zijn leeftijd en het zware trainingsprogramma waar hij aan deelneemt ivm de zware oefeningen), en hij heeft er nog nooit zo bespierd uitgezien! Ik heb foto's van mijn YR tijd bekeken met die van nu en hij is duidelijk gegroeid!


heey mensen ff wat testen hoor nou doei Lovers