Iedere dag trainen beter dan rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:33

laartje"]
[quote="Tyrza schreef:
Natuurlijk... in de "rustperiode" heeft de spier de kans zich meer te ontwikkelen/groeien. Als deze constant belast wordt, is die alleen maar bezig zijn energie aan de inspanning te geven ipv aan de ontwikkeling.

Tolstoi wordt bv maximaal 3 dagen achtereen gereden (ook gezien zijn leeftijd en het zware trainingsprogramma waar hij aan deelneemt ivm de zware oefeningen), en hij heeft er nog nooit zo bespierd uitgezien! Ik heb foto's van mijn YR tijd bekeken met die van nu en hij is duidelijk gegroeid!


heey mensen ff wat testen hoor nou doei Lovers
[/quote]

? Verward

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:39

mijn paard krijgt één dag in de week een dag dat ze alleen geslingerd of losgelaten wordt.... de rest van de week zijn we in training....
ik denk dat het verschilt per paard wat hij aankan. en dat je daar je trainingsprogramma op moet aanpassen...

groet. joyce

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:07

Hallo allemaal,

Ik rij ook niet iedere dag. Aangezien ik een heel flegmatiek paard heb om te rijden is het mij op gevallen dat ze het beste presteert met een dagje rust. IK moet wel wat langer inrijden, maar ze is veel vrolijker. Dit moet natuurlijk niet te vaak. Buitenrijden is ook goed voor haar, maar wanneer ik alleen op pad ga is het niet meer zo ontspannend voor haar, want ze vindt alles eng en komt dan bezweet terug. Vandaar een dagje rust. Ik vind het ook wel prettig, want dan kan ik mijn sociaal leventje ook bijhouden.

GekkeHenkie
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:43

Het allerbeste is volgens mijn schoolboeken: goed trainen, rustig aan doen. En dat dag om dag. Cellen moetem zich kunnen herstellen. Als je zelf spierpijn hebt, ga je ook niet door met flink trainen. Elke dag rijden lijkt mij niet goed..... en saai.....

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:10

Ha, ben er nu eindelijk achter wie gekke henkie is!!!

Mijn paard wordt 1x per week niet gereden maar heeft wel vaker een rustdag. Zaterdag of zondag loopt ie door het bos aan een lange teugel, dat noem ik rust. Maandag is springdag eens in de twee weken, dinsdag dressuurles, woensdag gehaktdag Knipoog Train dan vaak wat dingen die dinsdag echt niet gingen zoals ik wou, donderdag kan ook wel eens zelfde zijn als woensdag maar een van de twee is ze vrij en blij in de wei. Vrijdag ook wat dressuren en zaterdag lekker klooien met balkjes erbij. (tot 1 meter is geen springen Haha! ) beetje kruisjes werk op afstanden trainen enzo.

Overigens stap ik na het rijden regelmatig het bos in om even lekker door de kikkerpoel te banjeren. Scheelt weer afspuiten. (is een tic van me, doe ik bijna altijd en geloof wel dat het werkt)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 07:59

Rustdag is volgens mij zeker nuttig , mits het paard lekker voor zichzelf rond kan sjouwen op de wei of desnoods paddock...of lekker wat vrijblijvend spelen , eventjes los longeren op beide kanten netjes reageren en klaar , even erop en in stap allerlei figuurtjes gymnastieken en klaar....lekker op een fijne vriendschappelijke manier met je paard bezig zijn met iets waar hij lol en vrijheid in heeft. Of lekker de hele dag los laten lopen.

Een rustdag is in mijn ogen niet een stalpaard de hele dag op stal laten staan....als er nog iets van PAARD in dat dier zit dan doe je hem daar vast geen lol mee...

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:13

Ik zelf vind dat een paard ook rustdagen verdient! wij hebben ook weekend dus!

Al zou ik mijn paard geen rustdag geven dan valt er niks meer mee te doen ze heeft het gewoon echt nodig!
greetz

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:47

Ik merk ook dat Pompidou juist veel braver etc. wordt als ik haar elke dag aan het werk zet.
Het is echt een hard werkertje. Maar altijd krijgt ze een dag rust, dat is voor mezelf ook wel zo prettig.
En aangezien ze de hele dag buiten staat, kan dit ook makkelijk.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:23

Dat is zo als ik bonney laat staan dus rust geeft gaat ze eerder 8eruit dan dat je nog wat beweging met r geeft!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:40

Ik vind eigenlijk dat ieder paard wel minstens 1 dag in de week rust verdient zolang ze meer dan genoeg weidegang kunnen krijgen die dag, of in ieder geval naar buiten. Staat je paard altijd op stal moet hij gewoon iedere dag aan het werk. Anders staat hij zich bijna 47 uur achterelkaar te vervelen

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:11

Ik heb hier juist iets over gelezen, spieren worden opgebouwd in de rustperiodes, niet tijdens de training. Zou je elke dag het paard een zware, eenzijdige(dus alleen dressuur bijv.) training geven dan verzuren de spieren alleen maar. Na een zware training heeft het paard 4 dagen nodig om hiervan te herstellen. Het advies was, veel afwisseling, zodat je niet steeds dezelfde spieren belast, de enen dag longeren, dan dressuur, dan weer een buitenrit etc. en een een of 2 keer per week maximaal een zware training geven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:35

Ik vind ook dat een paard toch wel 2 keer per week een rust dag moet krijgen en dan niet op stal laten staan maar gewoon doen waar ze zelf zin in hebben of wat ze heel leuk vinden zonder inspanning zoals laten grazen of wandelen als er geen wei of paddock is. Anders gewoon lekker een dag in de wei of paddock en gewoon wat borstelen of een knuf komen geven. Kunnen ze alles wat ze geleerd hebben ook geestelijk verwerken.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:25

2 keer in de week echt in het zweet werken, 3 dagen rust en 2 dagen iets anders doen.
Rust is echt het lekkerst voor het paard, hij kan dan geestelijk en lichaamlijk weer even bijkomen.
Voorderest ben ik het wel met Karuna en Ran eens...

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:38

Ook de mijne is het fijnste als hij iedere dag wordt gereden cq gelongeerd. Ik geef hem wel een rustdag maar dat is meer voor mijn eigen gevoel, dat is eigenlijk alleen in de zomer want dan heeft hij weidegang.
Er zijn paarden die niet veranderen na een dagje rust die van mij is net een oud wijf: heel stijf..
Ik denk dus dat je naar je eigen gevoel moet luisteren. Nogmaals ieder paard is anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:50

hm als ik dit zo lees ben ik positiever gaan nadenken over de rustdag, voor de spieropbouw ed....Maar ja het is ook weer afhankelijk van het paard zn humeur, je heb soms van die hete paarden die echt elke dag moeten lopen anders is het geen rijden....

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:45

Ik heb een beetje een vast rooster:
Maandag heb ik les.
Dinsdags heeft ze vrij.
Woensdag longeer ik haar.
Donderdag rijden.
Vrijdag rijden en dan soms een klein buitenritje.
Zaterdag Tja dat verschilt, Soms springen, of een buitenrit, of lekker
Maar over het algemeen toch wel dressuren.
Zondag idem.
En ik moet zeggen dat het ook aan het seizoen ligt. Als het elke dag zo bloedheet is dan krijgt ze misschien 4 dagen vrij. Dus 1 dag rijden dag erna vrij dag erna weer rijden of longeren. Maar voor de rest loopt ze toch buiten dus een extra dagje maakt dan ook niet uit. Ik hield het rijden puur bij voor het ritme, en oefeningen. En in de winter moet ze elke dag wat doen al is het maar met mij een rondje over de weg lopen. Maar zo doet iedereen het anders..

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:07

Romanoff heeft bij mij in principe iedere zondag vrij. Verder rijd ik hem dagelijks, soms longeer ik hem. Mijn ervaring is dat een paard er vaak beter van wordt als hij ook eens vrij krijgt. Als ik een midweek op vakantie ga, dan geef ik m'n paard ook vrij. Hij komt wel dagelijks in de wei, een paard een hele dag in z'n box laten staan vind ik niet goed! Ik ben wel eens naar een wedstrijd gegaan terwijl ik daarvoor en week niet had gereden omdat ik ziek was, het maakt voor mij niets uit. Maar er zullen zeker paarden zijn waarbij je dat niet kunt doen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:39

Aangezien mijn paardje nogal oud is en snel verstijft is mij het advies gegeven hem in beweging te houden, een rustdag krijgt hij dan ook bijna nooit. Wel 1 of 2 maal in de week dat ik rustige buitenritten met hem maak of hem rond slinger.

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:23

horselover23 schreef:
Aangezien mijn paardje nogal oud is en snel verstijft is mij het advies gegeven hem in beweging te houden, een rustdag krijgt hij dan ook bijna nooit. Wel 1 of 2 maal in de week dat ik rustige buitenritten met hem maak of hem rond slinger.


Hey, jij komt ook uit woerden! Da's leuk!
Waar sta jij met je paard?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:07

Ik reed eerst een vrij flegmatieke haflingermerrie in de wedstrijden. Als ik die 7 dagen per weken 'reed' (dus ook buitenritten, longeren en springen) was ze duidelijk fijner te rijden dan wanneer ik haar eens een rustdag gaf. We hadden een soort 'rustdag' per week, gewoon een kwartiertje buitenrit lekker stappen aan de lange teugel. Dan was ze heel fijn te rijden.

Nu rijd ik een hele sensibele KWPNmerrie, die gewoon 1 of 2 dagen per week rust nodig heeft omdat het anders te veel wordt. Dus ik rijd 5 dagen, 2 rustdagen achter elkaar of ik rijd 6 dagen en dan 1 rustdag. Dit ligt een beetje aan mijn wedstrijdschema. Ik kan wel merken dat als ik 2 rustdagen doe, dat die beter achter elkaar kunnen dan 3 dagen rijden 1 rustdag en dan 2 dagen rijden 1 rustdag. daar wordt ze erg klierig van

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:11

Ik ben ook voor rustperiodes maar ik denk dat het verschilt per paard...

ik heb zelf zoiets vna... Ik wil aan het eind van mijn week toch ook rust in mijn weekend?

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:25

staverej"]
[quote="Fasel schreef:
En wat is nou 8 jaar? Dat beest is dan nog een puppy.

Wat is nou Z-nivo? Toch ook maar pas het begin van het echte zware werk?
[/quote]

Kom op zeg, dat geldt niet voor iedereen! De meeste mensen zijn nog steeds blij dat ze 't Z halen!!

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:38

Dat was een reactie op degene die zei dat een paard van 8 jaar nog maar een puppy is. Voor een 8jarige die bovengemiddeld getalenteerd is stelt Z-nivo vrij weinig voor.