Galop neemt hij mij in ze zeik?of..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Galop neemt hij mij in ze zeik?of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 15:38

niet?

ALs ik Sipke nu 3 en halve jaar oud longeer met een slof en dan is hij lekker los en loopt goed van achter na voor, kan ik hem zo in de galop zetten.
geen rengalop maar een arbeidsgalop.Rechts om gaat dat makkelijk dan links maar hij doet het wel. maar dan loopt hij te zwalken en loopt niet op eigen benen.

Als ik in het bos rijd dan gallopeert hij ook maar nu komt het. Huilen

Als ik in de bak rijd Dan is het een ramp. Als ik de hulpen geef voor galop dan gaat hi eerst hard draven en als ik door duw dan is het kop in de lucht en hij valt terug.
Ik tik hem dan wel vaak bij met me zweep.

Als ik een goeie vriend er op laat is het idem dito maar die heeft meer kracht en uithoudingsvermogen en krijgt hem dan wel ( na een paar rondjes dan ben ik bekaf) Bloos
met de hulp van de zweep.

Ik longeer hem ook wel eens in de longeer bak van rond 12 meter doorsnee dus best klein! maar dan doet hij het ook braaf!! Huilen

dus zou hij me in de zeik nemen ? zelf denk ik va niet trouwens maar dit is toch vreemd? Verward

iemand advies ben hopeloos Verdrietig

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:43

ik denk zelf dat hij moeite heeft met zijn balans te houden in de bak. Buiten kan hij zichzelf ws goed corrigeren, ook omdat er dan geen bakranden staan

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:49

idd,ik denk dat die nog belans zoekt,ik zou die hulpteugels eens eraf halen,hem eerst op eigen benen laten leren staan en belans zoeken,en dan pas hulpteugels eraan.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 16:04

ik doe alleen longeren met hulpteugels om zijn achterhand beter te maken. Hij moet die nog wat beter ontwikelen.

ik gebruik ook vaak een pesoateugel

PS hoe moet ik dit probleem dan op lossen met longereN?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:15

ik zou met longeren toch even die hulpteugel eraf doen,hem even zelf laten leren zijn belans te vinden en op eigen voeten te laten lopen.
je bent neem ik aan nog niet zo lang begonnen met in te rijden,dus een sterkere achterhand kan die nog altijd krijgen,en zodra die beter op eigen voeten loopt,dan gewoon weer longeren met hulpteugels,veel suc6!

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:23

Hai,

Klinkt bekend, ik heb dat met mijn Friese ruin ook gehad!

Nu staan Friezen er over het algemeen toch niet om bekend dat ze zulke daverende galoppeerders zijn (uiteraard uitzonderingen daar gelaten).

Het was bij Minne (mijn zwarte monstertje) dus echt een kwestie van balans zoeken en sterker worden in zijn achterhand.

Inderdaad door veel longeerwerk (zodat ruiter balans niet kan verstoren) en recht stukken op bospaden is het kwartje bij Minne uiteindelijk gevallen!

Schrik niet Minne is nu net 7 jaar en ik heb er toch echt 2 jaar over gedaan om in de bak netjes aan te kunnen springen en een mooie volte te galopperen. Nu hij het allemaal snapt en kan, kunnen we ook de bak rond en op de lange zijde een paar passen middengalop... *trots*

Mijn raad dus... veel geduld hebben en vooral zo doorgaan, veel longeerwerk en veel rechte stukken buiten galopperen.

Veel succes!

Groetjes,

Marijke

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:42

Als eerste zou ik die hulpteugels even in de kast laten liggen. Hij moet eerst goed op zijn eigen benen leren lopen voordat je zijn achterhand gaat trainen.
ALS je hem eenmaal in galop hebt, galopeer dan een paar pasjes en ga weer terug naar draf. Beloon hem uitbundig als hij op jouw hulpen aanspringt of weer terug gaat. Probeer steeds weer die overgang te rijden en geef duidelijke hulpen. Valt hij meteen weer terug? Dan meteen weer proberen aan te galoperen. Het gaat er nu nog niet om hoe mooi hij loopt, hij moet eerst vertrouwen en balans krijgen.
Bedenk je goed dat belonen belangrijker is dan straffen, helemaal bij zo'n jong paard.

Iig heel veel succes, en laat ff weten hoe het gaat.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:05

offspring schreef:

Als ik in de bak rijd Dan is het een ramp. Als ik de hulpen geef voor galop dan gaat hi eerst hard draven en als ik door duw dan is het kop in de lucht en hij valt terug.
Ik tik hem dan wel vaak bij met me zweep.

(


Je moet je paard leren dat 'de galop inrennen' niet de goede manier is.
Dus 'doorduwen' zoals je zegt is heel verleidelijk ("Kom op! Gaaaaalop!Kom op! Tik tik! Ja! Ja! Bijna!! Gááááááálop!!!) maar niet handig. Hij moet leren aan te springen, niet erin de vallen/rennen.
Verder sluit ik me volledig aan bij wat Kim20 zegt.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 22:44

ja ik ook ben ook eens met wat jullie zeggen

Ik heb idd alleen maar welshen en kwpner is ingereden en new forset Cool

die zijn makkelijk in de gangen dan een fries. maar goed ik ga het proberen en wie weet over 2 jaar rijd ik anky wel voor bij HHHHHHHHHAHAHAHAHAHAH GRAPJE Cheese! Bloos

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:02

Tuurlijk neemt ie je niet in de zeik. Beessie is pas 3en een half.
Onbelast galloperen aan de longe is heel wat anders als je balans vinden onder een ruiter en daarbij ook nog eens elke keer de bocht om moeten. Geniet van je galopjes in het bos, werk in de bak lekker dressuurmatig door in stap en draf, en op een dag geef je een galophulp en kan ie het wel.
Geduld is een schone zaak!
Heeft verder ook niks met kracht en uithoudingsvermogen van de ruiter te maken. Als je het al probeert, probeer dan zo licht en luchtig mogelijk te zijn, durf 'm voor lekker los te laten en zit zelf mooi stil. Beter een paar passen goed dan 3x rond met een hoop bombarie. Daar leert ie weinig van.

Aan "gaan" in galop ipv aanspringen vind ik trouwens op zich ook nog niet zo'n ramp voor zo'n jong paard. Kwartje valt vanzelf een keer. OK dan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:34

Ik zou dus met het rijden niet gaan doorzitten.
Ga eens lichtrijden op het binnenbeen en druk het paard dan in galop. Je haalt het paard dan uit balans in de hoeken en dan is galop eigenlijk de enige uitweg voor ze.
Hou dit ongeveer een halve bak vol of 1 rondje. Dan draaf je weer.

Doe de galop vrij in het begin van je rijden. Want een jong paard is gewoon snel moe, heeft niet de conditie, energie en kracht om lang door te gaan en als de galop al moeilijk is dan moet je het hem makkelijk maken.

Treasure heeft nu alleen nog wat moeite met de rechtergalop maar op deze manier gaat het bij haar ook al beter. Ze is nu ook bijna 3,5 en ze is net 2 maanden onder het zadel.

Succes.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:37

Ik ken een paard die eigenlijk geen rechtergalop kan. Alleen als ze heel hard gaat draven en dan in galop 'valt'. Als ze dan eenmaal in de rechteralop zit houd ze dit maar even vol, ze weet niet hie ze haar benen neer moet zetten Hier is al heel veel aan geprobeert, maar het lukt haar gewoon niet. Ze kan het nou eenmaal niet. Waarschijnlijk is dit bij jou niet het geval, maar ik het zou in principe kunnen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:33

Ik heb ook nog moeite met de galop met mijn paardje. Maar ik probeer zo stil mogelijk te zitten en haar lekker op eigen benen te laten lopen. Aanspringen is echt een ramp, maar met een extra tikje achter mijn been gaat het prima. Na 1,5 rondje maak ik zelf een overgang naar de draf, om te voorkomen als ik langer doorrijd dat ze zelf terugvalt omdat ze moe is.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:55

Heey,
wat tips voor het aanspringen. Ga op het verkeerde been lichtrijden vlak voordat je de bocht ingaat. Ga dan zitten, duuw je binnenheup naar voren, geef hele duidelijke hulpen, binnenbeen op de singel, buitenbeen duidelijk naar achter. Binnenhand naar voren en een tikje erbij op de kont aan de binnenkant. Galoppeerd ze een half rondje of een heel rondje, moet je eff aanvoelen waneer ze verzwakt, gelijk terugrijden en verdergaan in draf. Als ze na het aanspringen terugvalt gewoon je buitenbeen die je naar achter legt bij het aanspringen op die plaats houden, zo wordt het voor haar misschien wat duidelijker.
Groetjes Bar

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:51

Het lijkt me idd een paard dat duidelijk moeite heeft met z'n balans. Ik zou dat galopperen maar eerst even op het rechtuit proberen, meestal ga je zelf zo raar zitten in de bak van het steeds-maar-weer-proberen-aan-te-galopperen, dat er helemaal geen evenwicht meer in je paard is.
Het komt wel, echt, doe rustig aan, blijf proberen, eerst alleen op de makkelijke hand, ondersteun zoveel mogelijk, probeer hem sterker te maken (aan de longe en door het rijden).

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:42

Je paard kan wel zichzelf in evenwicht houden (hij doet het aan de longe wel) maar is bang z'n evenwicht te verliezen met jou erop (hij doet het in de bak niet). Dat ie het buiten wel doet komt waarschijnlijk omdat je dan alleen rechtuit galloppeerd. Misschien moet je eens proberen buiten op een groot weiland eerst rechtuit en dan een heeeele grote volte en dan steeds kleiner maken. Je merkt dan tot wanneer hij het aankan/aandurft, en hier kun je dan op doortrainen.
Succes ermee!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:11

hey dit komt me best bekend voor.
Lady's achterhand valt soms onder haar weg als ze door de hoeken probeert te galopperen.
Dit doet ze vooral bij het rijden.
Maar kan ik dit dan het beste corrigeeren met een hulpteugel longeren of zonder hulpteugel... het lijkt namelijk wel dat haar achterhand zwak is.
Maar aan de andere kant kan ze haar evenwicht weer niet goed houden.
Ik ga in ieder geval die longeerlijn maar weer eens erbij pakken.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:48

offspring schreef:
ik doe alleen longeren met hulpteugels om zijn achterhand beter te maken. Hij moet die nog wat beter ontwikelen.

ik gebruik ook vaak een pesoateugel

PS hoe moet ik dit probleem dan op lossen met longereN?


ik longeer 1 a 2 keer in de week met bijzetteugel en 1 x zonder iets, dat ze ff lekker kan lopen... en het gaat echt hartstikke goed!!!!!!!