Vraagje ?? Haflinger met onderhals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Vraagje ?? Haflinger met onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 10:20

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en of jullie eventueel tips hebben. Tong uitsteken

Even wat info vooraf:
Ik heb een verzorg haflinger van 9 jaar, ik rijd haar nu sinds april (5 maanden). Op haar 3de is ze mishandeld Huilen Boos! (bij vorige eigenaar), ze hebben haar geprobeerd te beleren voor de kar. En dat is dusdanig mis gegaan dat ze haar met tuig, op en een boom achter haar aan los gelaten hebben in een binnenbak. Ze was zo in paniek dat ze dwars door de deur is gesprongen. Het gevolg is littekens op voor en achterbenen (en wat aan de zijdes maar die zijn bijna niet te zien).

Hierdoor kan ze niet gelongeerd worden. Ze valt gelijk aan en is bang voor de longeerzweep. Ik zou haar dit met rust en een helper kunnen leren. Maar daar moet ik dan toestemming van de eigenaar voor hebben, en een helper die de pony ook vertrouwt.

Maar het probleem is dat ze een enorme onderhals heeft, ze loopt met haar hoofd net als een ijslander in telgang (oke ze kan telgang, maar ook als ze dit niet doet loopt ze zo). Verward

Het gaat al iets beter. Maar als mevrouw iets niet aanstaat, is het kop omhoog en flink tempo maken.

Ik rijd haar momenteel met een rubberen ongebroken trens. Dit bit pakt ze beter op dan de enkel gebroken trens. Als ik bijna een uur gereden heb. Komt ze een beetje naar beneden en gaat ze ook beter lopen. OK dan!

Ze is genoeg voorwaarts en reageert goed op je been. Ik rijd met zachte hand (en toch komt ze omhoog). Maar haar rug, benen, zadel etc. is al gekeken en dat is allemaal goed. Ze heeft nooit geleerd haar rug op de juiste manier te gebruiken. Ik kan haar zonder al te veel druk in haar mond terug rijden als ze harder gaat. Dan gaat ze op het juiste tempo lopen (ipv door de bak heen rennen), alleen weet ze dan zelf niet hoe ze moet lopen en gaat ze huppelen totdat ze het loopje gevonden heeft (goed over de rug, voorwaarsts etc.) .


De Vraag???? Verward Verward
Hoe kan ik proberen haar hoofd op die plaats te krijgen waar deze hoort. Met lange teugel strekt ze haar hals goed, alleen in draf kropt ze die ook weer op.

Longeren (niet mogelijk)

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken. Ze wil erg graag voor me werken. En we zijn dan ook erg bezig met de basis en het buigen. Ik wil haar richting dressuur gaan trainen.


BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 10:28

Ze is wel goed aan het been en voorwaarts.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:28

eind van de middag kan ik je misschien een hint geven; er komt vanmiddag een instructrice om (o.a.) dit probleem bij mijn Noriker op te lossen......

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 11:51

Alle tips zijn welkom.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:58

Jeetje,
wat een verschrikkelijk verleden heeft dat paardje gehad zeg,
maar ik denk dat je met veel liefde en geduld er een leuk dier aan
overhoud. Wat mijn vraag is, is ze ook bang geworden voor bijvoorbeeld een deken ivm met kruissingels enz? Wat mij een oplossing lijkt is met haar in de bak te gaan spelen, gewoon lekker los laten lopen en dat ze achter je aan gaat. Afstand neemt zodra jij je groot maakt een beetje lichaamstaal proberen te ontwikkelen. Wanneer ze op commando een eindje bij je wegblijft en naar je toe komt, kan je een stapje verder gaan, en met haar aan de longe gaan stappen. Gewoon ernaast, touw steeds iets langer laten worden en ongeveer een meter afstand van haar proberen een volte te gaan lopen. steeds meer afstand proberen te krijgen, dat ze denkt dat longeren een spelletje is geworden. wanneer ze 3 rondjes gestapt heeft, losmaken en even beetje knuffelen, belonen enz. Ze is klaar met werken. Zo proberen om enigzinds te kunnen longeren. wanneer je beschikking heb over een longeerkraal, kan je proberen om haar met een passoateugel los te longeren (dus zonder touw, vandaar ook de dekenvraag) deze teugel heeft als effect dat ze de achterhand goed gaat gebruiken waardoor het bol en rol effect ontstaat, kontje er mooi onder, gaat ze over de rug lopen en gaat het hoofje naar benee. In ieder geval dat is de bedoeling. Probeer dit eerst voordat je gaat rijden, want ze zal pijn in haar rug krijgen doordat ze die verkeerd gebruikt denk ik. Wanneer je het idee heb dat ze goed over de rug loopt, kan je proberen te draven, maar dat hals laten strekken, dat ze beneden ondersteuning van jou kan vinden in de mond. Hopelijk met het effect dat ze haar draai zal vinden beneden, en haar daarna op kan rijden tot de hogere hoofdhouding. Volgensmij ben je hier wel een tijdje zoet mee, en hopelijk heeft het sucses. Hou er rekening mee dat dit proces jaren kan duren voordat ze weer helemaal hersteld is van haar verleden. Veel suc6
Bar

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 09:13

Barvrouke, bedankt voor je tips.
Ze is niet bang voor dekens, singels etc.
Ik wil haar wel leren longeren, en ik denk dat me dat ook wel zal lukken door middel van de vertrouwensband die we nu al hebben. Het zal alleen een tijdje duren voordat ze dit kan.
Los longeren is geen optie omdat ze dan aanvalt. ik kan haar wel losgooien in de paddock en opjagen. Dan valt ze niet aan. Maar op het moment dat je in een longeerkraal gaat drijven valt ze aan, uit angst.

Gisteravond heb ik weer gereden. Lichte aanleuning gegeven. Ze liep eerst redelijk hoog. Na 30-45 minuten kwam ze in stap al naar mijn hand toe. Er zit al vordering in. Voor haar is het een soort van verzet.
Ze is bijna alleen maar in het bos gereden. en veelal alleen maar op de kont van dr moeder. (achter mammie aan). Ze moet nog veel leren.

Het belangrijkste is dat ze me van af de 1ste dag al vertrouwt en alles voor me wil doen. Wat ik wel gemerkt hebt is dat als ik iets van haar vraag wat ze niet snapt. Lichtelijk paniekerig reageert. Maar als ik dan zachtjes tegen haar praat, en doorrijd, de oefening herhaal net zo lang tot ze het snapt en dan beloon doet ze het braaf. Dit bijvoorbeeld bij het aanspringen in de goede galop op haar moeilijke hand. Ze reageert paniekerig omdat ze bang is dat ik boos op haar wordt en ze gestraft wordt. Dit gaat nu al steeds beter. En ze probeert erg haar best te doen.

Met liefde en engelen geduld komen we een heel eind.

twins
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:32

zou je het niet op kunnen lossen en op de goede manier een slof teugel te gebruiken en danherhaal ik op de goede manier zodat je hem net kan begrensen waar je hem anders kwijt zou raken.

jela, nelson, tygo, royalty en patch

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:02

bedoel met mishandeld dat beleren voor de kar of iets anders?

als ze haar hoofd omhoog doet is ze bang begrijp ik, probeer haar gerust te stellen en ga gewoon verder en reageer er anders niet op (voorzover dat mogelijk is)

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 18:47

maar paard heeft ook een enorme crostijd gehad, zodra madam iets eng of moeilijk vond hup kop erop en rennen. Van de ene moest ik haar uit laten galopperen (maar dat duurde soms wel een half uur) van de ander op de rem trekken. Maar sinds ik van mijn huidige instrictrtice les heb moet ik haar met meer stelling (let wel stelling en niet haar hoofd kantelen) en buiging rijden. Zodra ik die leng

Roosje..........

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 18:56

tebuiging in orde hebt, verkregen door stelling te vragen eerst op een grote volte en later met je binnenbeen steeds verder naar buiten te gaan. Ik merkte dat mijn paard hier heel erg van ging ontspannen en lekker omlaag kwam

Roosje..........

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:45

omdat ze met haar hoofd omhoog loopt traint ze eigenlijk di eonderhals en krijgt ze daa spieren er bestaat een 'rekker' das wel handig ze kunnen nog met hun hoofd omhoog maar op den duur spant dat zo wat tegen en geven ze na , en je kan dat harder aanspannen .

F

Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:13

Dat paardje heeft inderdaad een verschrikkelijk verleden gehad, maar je geeft het zelf al aan: met liefde en engelengeduld kom je een heel eind. Uit je verhaal blijkt inderdaad dat ze pijn in haar rug heeft. Een hele goede oefening voor paarden die last van hun rug hebben is over balkjes stappen. Dit kun je makkelijk doen, omdat je dan gewoon naast haar kan blijven lopen. Leg gewoon een paar balken in de bak neer (niet uitmeten) en laat haar zelf goed haar benen neerzetten. Al doe je dit ongeveer 10 minuten per dag zal je echt resultaat gaan merken.
Ik zou haar inderdaad ook leren longeren. De manier van Barvrouwke lijkt mij heel goed. Als ze eenmaal een goed rondje loopt zou ik geen hulpmiddelen gaan gebruiken. Lekker alleen met een halster longeren werkt prima. Op die manier kan ze goed gaan ontspannen en blijven de bewegingen van het paard zelf. Zo verzameld mogelijk draven is het beste, de achterhand wordt op die manier goed gebruikt. Dit kun je stimuleren met je stem. Veel succes!

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 14:30

Ik wil jullie bedanken voor de tips.

Vorige week donderdag was ze met rijden heel braaf, nog wel het koppie omhoog, maar na 30-45 min ging ze nageven. En ging ze lekker over haar rug lopen. In de stap, draf en galop wil ze wel heel makkelijk haar hals strekken.

Ik ben van plan om haar met een hals verlenger te gaan trainen. Ik wil dan eerst 20-30 minuten losrijden. Stap, draf en galop zonder de hulpteugel. Als ze dan los is de halsverlenger omdoen. (die gaat dan achter de oren, door het bit, naar de singel tussen de benen) De halsverlenger wordt dan zo afgesteld dat ze haar hoofd net niet te hoog kan doen. maar zodat ze wel genoeg ruimte heeft om haar hals te strekken en te buigen.

Ik zou haar graag willen leren longeren. Ik moet dan alleen toestemming hebben van de eigenaar en een helper hebben voor de eerste paar keer. De eigenaar ziet het niet zo zitten. Hij wil de pony ontzien, en haar niet weer in contact brengen met de nare ervaring die ze heeft gehad. Ze zal ook nooit meer beleerd worden voor voor de kar omdat ze daar zulke nare ervaring mee heeft.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:11

Wat OK dan! dat je zo het paardje weer vertrouwen wilt geven en dat het zo goed gaat tussen jullie, ze heeft echt wat aan je!! Leuk dat het paardje zo iemand treft Knipoog

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:54

Ik hoop dat het je lukt. VOlgens mij ben je al een eind op de goede weg! heel veel succes

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:09

lichamelijke ontspanning is ook geestelijke ontspanning als het goed is. deze twee dingen horen bij elkaar. ik zal dus bij het begin beginnen. haar leren je te vertrouwen als je haar aan het drijven bent. dus als ze aan valt duidelijk weg wijzen en anders jagen. dit regelmatig doen totdat ze naar beneden komt en rustig laag gaat lopen. als ze dit beteen al tijdens het los werken doet dan ben je op de goede weg. stap er dan is op na het los werken en werk dan naar ontspanning toe door voltes met stelling. overgangen enz.

op mijn site heb ik hier een heel stuk over staan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers