Slof als noodrem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Slof als noodrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 18:20

In de slof topics op rijtechnisch zie ik steeds de slof als noodrem gebruiken opduiken. Dan komt bij mij de gedachtengang opzetten, paard is tekeer aan het gaan, als ruiter trek je dan zn hoofd naar beneden en naar zn borst toe (in min- of meerdere mate), vorm je daarmee niet t risico dat paard en ruiter over de kop slaan?


gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:11

ja als je echt hard gaatis het wel mogelijk maar als je niet ineenkeer een ruk geeft helpt het best goed als rem.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:16

Dat risico kan er wel zijn, maar ik denk dat de gevolgen nog veel erger zijn als je paard een drukke weg overdenderd en tegen een vrachtwagen knalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:19

Ik ben vast een ouderwetse tut
Maar als ik van tevoren al weet dat ik kans heb om geen rem te hebben in het bos, dan ga ik simpelweg niet naar het bos.
Tot ik er bijna zeker van ben dat ik wel een rem heb gecreëerd

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:24

runningkawa schreef:
Ik ben vast een ouderwetse tut
Maar als ik van tevoren al weet dat ik kans heb om geen rem te hebben in het bos, dan ga ik simpelweg niet naar het bos.
Tot ik er bijna zeker van ben dat ik wel een rem heb gecreëerd



OK dan!
Daar ben ik het 200% mee eens.
En met een slof in het bos rijden vind ik bovendien gevaarlijk!!!!!!!
(gebruik liever een martingaal of thiedeman ofzo)

Portugal "Here I come"..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:27

Ik weet niet wat voor paarden jullie hebben dat jullie steeds maar denken dat die dieren bij het minste of geringste over de kop slaan Verward Voordat een paard een koprol maakt moet er echt heeeel wat gebeuren hoor!

Ook bij dat bijgezet longeren. Ik heb een hele lastige etter wel eens geprobeerd met opzet op de grond te krijgen aan de longe, en dat is me niet gelukt. Een paard gaat echt niet zomaar liggen hoor!

Niet zo trutten met die dieren... gewoon je gezonde paardenverstand gebruiken en wat minder Bit lezen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:31

Ik heb als ik buitenrij altijd een slof om, Ik zit midden in de randstad en heb dus last van veel verkeer. Ik heb het tot nu toe nog nooit nodig gehad. ( waarschijnlijk is het gewoon beter voor tussen mn oren) maar het geeft mij een veilig gevoel dat ik er een noodrem op heb zitten

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:35

mmm ik vind het niet bepaald gezond verstand als je de slof als een noodrem gaat gebruiken . ik rij zelf ook wel eens met een slof, maar ik lig er nooit mee te trekken en heb hem enkel om voor als hij echt begint tegen te werken. de helft van de tijd hangt dat spul gewoon door en het is voor een paard ook niet prettig als je hem gaat dubbelplooien met een slof of hem ermee wilt doen laten stoppen.
en in de bos gebruik ik hm ook nooit... vind ik zelf veel te gevaarlijk, als ze in paniek slaat en ik automatisch een ruk geef of zo...

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:39

Citaat:
Ik weet niet wat voor paarden jullie hebben dat jullie steeds maar denken dat die dieren bij het minste of geringste over de kop slaan Voordat een paard een koprol maakt moet er echt heeeel wat gebeuren hoor!


Tja, of je moet een pony zijn die de tour de france moet bijhouden, maar dat je ruiter ervan afvalt en je er zelf over struikelt, dan sla je dus wel over de kop!

sorry voor t offtopic Schijnheilig

Maar ik ben t wel eens met wat Zep zegt, als ik een paard bijzet en hij gaat de lucht in, dan slaat hij echt niet zomaar achterover hoor!
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:53

Citaat:
Maar ik ben t wel eens met wat Zep zegt, als ik een paard bijzet en hij gaat de lucht in, dan slaat hij echt niet zomaar achterover hoor!

Achterover vallen heb ik dan toch wel vaker gezien dan 1x door voor het paard een te strakke bijzet, dubbele longe of wat ook.
Ook dat ze express achterover gelanceerd werden bij van die verschrikkelijke pokke knollen. En dat gaat vrij simpel

Maar idd, de koprol zie je niet zo snel, dat ben ik helemaal met zep eens.

Maar goed, ik ga dus zelf gewoon niet over de weg, bij een paard waar ik van te voren al van weet dat hij niet te houden is.
Oeffen liever og vv veilig in de bak door Lachen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:33

Ik reed voorheen wel eens op een huur-pony van een vriendin van mij , jaaaren geleden Lachen

Dat was er zo-1 die al verschillende huursters gehad had , waarvan er 1 of 2 alleen maar met dat dier gingen galopperen zo'n beetje.

Tja zo'n grote Welsh kan nog vrij hard , kanonnen wat kon dat beest rennen zeg Haha!
Ook heel erg de kop in de lucht steken zodat je niks meer te vertellen had... dus al heel wat huurstertjes jankend weggegaan natuurlijk , ook die vriendin van mij heeft meerdere keren huilend die pony wekenlang links laten liggen..

Was op zich een geweldig beestje hoor , had alleen wel duidelijk en leiding nodig. In het begin ging die vriendin galopperend NAAR de bak , (harder) galopperend IN de bak...en je kunt wel raden hoe die naar huis ging *LOL*

Later kon het diertje heel leuk lopen , maar het blijft er toch inzitten en kan regelmatig de kop opsteken dat 'ie het weer in de bol krijgt , kop zo hoog mogelijk in de lucht , kont eronder en doortetteren....tja dus die heb ik ook wel eens met slof gereden om die kop een beetje bestuurbaar te houden en desnoods die slof zo strak te nemen dat ze wel MOEST stoppen , of beter nog , niet de kans had om dwars door me heen weg te scheren. Een beestje dat je zelf nu eenmaal haast nooit rijdt daar moet je toch IETS mee om het duidelijk te maken dat zulke streken niet kunnen , dan laat ik d'r liever tegen een slof oplopen als ze ervandoor wil.

Bij Rena is ongeveer hetzelfde in het verleden gebeurd : ook eropzitten en alleen maar galopperen en springen er nog eens bij.
Weken stil laten staan , en weer een flink heftg-galop-ritje.

Daar krijgen paarden echt een tick van in de kop van zulke ''trainingen'' .... Rena is echter van mij dus daar heeft nog nooit een hulpteugel omheen gehangen , bij haar heb ik alle kans om ZELF dat knopje te ontroesten en terug te draaien

Overigens ben ik ook bang om over de kop te slaan , met hulpteugels rijd ik niet dus dat deert me niet , maar toen ik haar net een paar maanden had zijn we tijdens een heel braaf galopje ook flink over de kop geslagen...lompigheid denk ik want ze struikelde 2 galopsprongen achter elkaar , dus geen tussentijd om te herstelen , en ze vloog zo over me heen en kwam op haar rug terecht...da's dus een echte koprol.

Vooral omdat er dus helemaal NIKS van aanleiding voor was....tja dan wordt je wel wat voorzichtig , heb haar ook nog nooit voluit laten gaan omdat dat pas echt een doodsmak wordt natuurlijk als ze dan niet uitkijkt waar ze die pootjes laat

Met de pony van die vriendin vond ik het geen probleem , die liet ik regelmatig voluit knallen als ze zo haar best had gedaan , als beloning en om even lekker uit te razen. Die lette tenminste op zichzelf Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:03

ik zou inderdaad ook eerst zorgen dat er een rem opzat, voordat ik het bos in ga.....
en daarbij heb ik wel al een aantal keer paarden zien vallen, en het punt is dat je gewoon niet weet wat je doet als je in paniek raakt. Als je paard echt geen rem heeft en er echt vandoor gaat, dan vind ik het levensgevaarlijk om z'n hoofd naar beneden te trekken. Als hij gewoon wat te hard gaat, helpt het vast wel, maar echt als noodrem, zou ik het niet gebruiken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:05

sanne83 schreef:
ik. Als je paard echt geen rem heeft en er echt vandoor gaat, dan vind ik het levensgevaarlijk om z'n hoofd naar beneden te trekken.


Dus laat je hem lekker doorrennen Verward Want het is minder gevaarlijk om je op een onbestuurbaar projectiel in het verkeer te begeven ? Verward

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:43

gijsenkim"]
[quote="sanne83 schreef:
ik. Als je paard echt geen rem heeft en er echt vandoor gaat, dan vind ik het levensgevaarlijk om z'n hoofd naar beneden te trekken.


Dus laat je hem lekker doorrennen Verward Want het is minder gevaarlijk om je op een onbestuurbaar projectiel in het verkeer te begeven ? Verward
[/quote]

jah als je bij kilometers heide ben kan je hem lekker laten rennen jah wordt ie vanzelf wel moe. maar jah ikzelf moet altijd over een drukke weg enzo. dan heb ik liever een rem erop zitten dan dat ik onder een vrachtwagen zit. (heb nog nooit met een slof gereden) maar hier ben ik het even niet meeeens.

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:05

Ik zou dit zelf niet doen, om de simpele reden dat een paard met z'n neus omlaag in principe nog steeds te sterk is voor me als hij dat wil zijn. Ik zou eerder een bit en een hackamore aan een stang-en-trens hoofdstel hangen. Dubbele teugels dus, de trens voor normaal en de hackamore losjes erbij als noodrem. Zo leert hij ook beter dat hij maar beter kan gehoorzamen bij de trenshulpen.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:27

ach een ieder moet het voor zich weten wat hij doet. een hackamore werkt ook stevig in. heb daar ook nare dingen van zien gebeuren dus of dat beter is dan een slof?

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:38

sharir"]
[quote="gijsenkim"][quote="sanne83 schreef:
ik. Als je paard echt geen rem heeft en er echt vandoor gaat, dan vind ik het levensgevaarlijk om z'n hoofd naar beneden te trekken.


Dus laat je hem lekker doorrennen Verward Want het is minder gevaarlijk om je op een onbestuurbaar projectiel in het verkeer te begeven ? Verward
[/quote]

jah als je bij kilometers heide ben kan je hem lekker laten rennen jah wordt ie vanzelf wel moe. maar jah ikzelf moet altijd over een drukke weg enzo. dan heb ik liever een rem erop zitten dan dat ik onder een vrachtwagen zit. (heb nog nooit met een slof gereden) maar hier ben ik het even niet meeeens.
[/quote]

nee, tuurlijk niet door laten rennen....
ik zou met zo'n beest niet naar buiten gaan, eerst een rem erop en dan pas naar buiten Haha!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:45

ja dat dacht iemand bij ons op stal ook maar sommige paarden die heel rustig zijn in de bak kunnen buiten totaal anders zijn.
in de bak stopt het paard wanneer de ruiter dat wil maar dat paard verandert als hij buiten wordt gereden. en aangezien hij niet altijd maar rondjes wil lopen in de bak is hij toch gaan buitenrijden met de slof. en dat gaat heel goed. dus waarom niet dan?

bovendien blijven paarden vluchtdieren. ik heb zelfs de makste paarden op hol zien slaan.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 00:15

Ik ben dan juist weer geen voorstander van het oplossen met bitten en zelfgeknutselde combi's , in reactie op ArwenLune.
Zo reed er hier iemand rond op een pelham-iets icm met een stalen Hackamore , leek wel ontworpen door een architect , wat er om dat koppie zat

Da's niet mijn smaak Lachen

Bij een paardje dat zich in principe netjes laat rijden , maar waarbij je niet de mogelijkheid hebt om ECHT aan het probleem te werken , en het probleem is dat de kop ZO in de lucht gaat dat je bit totaal geen inwerking meer heeft , alle controle weg is en alle remmen losgaan , en je bovendien door die houding van dat paard voor geen meter zit....dan is het voor mij eerste vereiste om dat hoofd naar beneden te krijgen waardoor er weer contact mogelijk is.

Als je direct al bij het eerste teken , het omhoogbrengen van dat bakkes Haha! in kunt grijpen dan blijft de controle bewaard en escaleert het niet. Is voor het paard ook rustgevend en bevestigend , O dit gaat niet lukken.. Nouja , dan maar hopen dat ik een keer MAG rennen Lachen

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 01:06

Tja moeilijk moeilijk... Ik heb in het begin als we naar het strand of bos gingen ook met slof gereden, en dan was het niet om haar hoofd tussen haar benen te trekken als ze niet wou stoppen maar als ze ervandoor ging met haar bit tussen haar tanden dan pakte ik de slof ERBIJ maar niet trekken ofzo. Ik ben er meer voor om thuis al te oefenen om met je zit en zo min mogelijk met trekken in de mond want daar gaan ze meestal sneller van lopen om een paard in te houden. Ja het klinkt makkelijk en er zullen wel paarden bij zitten die echt helemaal aan de kletter gaan, maar ik probeer zelf altijd met zo'n min mogelijk druk in hun mond het paard tot stilstand te krijgen. En ik moet zeggen dat de laatste paar x dat we naar het bos gingen dat als ze er wat harder vandoor ging dat ik haar toch wel redelijk terug kon rijden. Zonder slof!! En zo'n makkelijke heb ik niet, ik heb een haflinger met een harde mond ondertussen valt het ook wel mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:59

Keer flink trekken aan de slof als ze echt aan de kletter slaan is anders super-effectief hoor. Ik heb een Trakehner gehad dus ik heb alles al een keer meegemaakt Knipoog

Er zit natuurlijk een verschil tussen een paard dat er echt van tussen gaat of de normale manier waarop jij je paard terug neemt als je in het bos bent. Als jij structureel zo'n ding nodig hebt om je paard bij elkaar te halen dan is er iets niet in orde. Maar als noodrem op een (jong) paard zie ik niet wat daar mis mee is.

Wat me op bokt een beetje de keel uit hangt is de hang naar het ideale. We moeten hier allemaal ons paard als Bonfire verzorgen, er mag geen haartje scheef liggen, geen vliegje bij hem in de buurt komen, als er iets mis is moet er binnen 5 minuten een super-gekwalificeerde paardenarts op de stoep staan. We werken onze paarden allemaal in harmonie en blijheid, noooit zullen we onze lieverds eens op de rem trekken als ze stout zijn, want steljevoor dat ze een klap op hun spieren krijgen, of erger, dat hun nekpees overbelast raakt! Als ze echt een keer staken dan halen we er een goeroe bij om het paard psychisch weer op het rechte pad te krijgen, want etteren, dat doen lieve paarden niet. Terwijl de goeroe zich met het paard bemoeit gaan we zelf eens praten met een mental trainer en ons flink in een hoekje zitten schamen voor wat we ons paard hebben aangedaan.

De theorie is leuk, maar de praktijk is anders!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:08

ik ging vroeger, (toen ik nog jong was) ooit een keer met slof naar buiten, toen heeft de manegehoudster mij van mijn paard getrokken, en vreselijk uitgescholden, het risico dat je je paard over de kop trekt schijnt aanwezig te zijn. Ik zie nu bosjes meisjes (nooit jongens/mannen) met slof buiten rijden, het liefst ook nog met een pessoabit, schijnt mode te zijn.

Ik ben overigens een paar jaar geleden gewoon in de bak met een ongebroken happy mouth trensje en verder geen hulpmiddelen met paard en al over de kop gegaan en dat was niet leuk, kan ik je verzekeren! Het is goed afgelopen, alleen mijn bril en mijn ego waren aan gort, het paard had niets, foutje in de beenzetting in galop....dat heb je als je gaat dressuren met een koudbloed.

Ik weet dat ik geen recht van spreken heb, want ik rij met een ongebroken pelham buiten, maar het beest moet toch ooit verkeersmak worden! Ik kan hem stoppen op de stem, maar als ie ergens van flipt, wil ik toch wel zekerheid dat ik hem kan stoppen als ie niet meer op mijn stem reageert! Bij goed gedrag kan ik jullie verzekeren dat hij geen enekel last van de pelham ondervindt, hooguit van mijn gelul.....

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:10

Met een slof kan je ook voor een groot deel voorkomen dat je paard aan de kletter gaat. Als er onrust is kan je hem diep instellen. En als een paard voor het eerst van zijn leven buiten is dan is er bij de meeste dieren onrust!

Ik heb altijd geleerd: voorkomen is beter dan genezen...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:43

je kan ook ooit een noodrem nodig hebben tijdens je normale training hoor die heb je echt niet alleen in het bos nodig.

ik heb een paard gereden, waarmee ik met de slof moest rijden omdat het anders gewoon weg te gevaarlijk was, ik als klein meisje van tussen de 1.40 en 1.50 in toen op een paard van 1.80 dat paard is een fijn paard om te rijden, maar kan ooit de neiging hebben om met je weg te lopen, dus in dat geval had ik de slof als noodrem.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:54

Ik heb met paddy vroeger inderdaad de slof of de muur wel eens als noodrem gebruikt ja. Als ze haar kop in de lucht doet kan ik doen wat ik wil maar dan heb ik eigenlijk een muur in mijn handen i.p.v. een paard. En als ik dan haar hoofd omlaag kon trekken, kon ik weer remmen. Echt heel vervelend hoor, ik ben blij dat ze het vrijwel nooit meer doet. Nu pak ik haar trouwens aan een kant terug, ik trek aan de buitenteugel het hooffd geheel naar buiten en dring haar zo in een hoek zodat ze wel terug MOET komen.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers