doorzitten bij niet nageeflijk zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

doorzitten bij niet nageeflijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 11:15

Dat snap ik niet. DAt mensen in een fase (waarin ze vaak zelfs nog aan het losrijden zijn) dat het paard (nog) niet nageeft gaan doorzitten. Dat zit namelijk niet fijn en dat is voor zowel ruiter als paard niet prettig. Het paard is daarom dan nog meer geneigd om zijn rug weg te drukken, i.p.v. na te geven. Ik vind dat niet logisch. Zien jullie dat ook zo vaak gebeuren, of doen jullie dat ook zo? Ik wacht tot het paard fijn loopt en dan pas ga ik doorzitten.

De hond is de betere mens


bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:23

ik ga eigenlijk ook pas doorziiten als hij helemaal soepel is en nagevelijk is want anders drukt ie alleen maar ze rug weg en nog en probleem dan kan ik nog geen eens doorzitten dus gaat die allleen maar slechter van lopen

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:33

Eerst ontspanning dan inspanning...........

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:07

Ikzelf wacht idd ook dat mijn paardje lekker ontspannen loopt voordat ik ga doorzitten. Als de rug niet ontspannen is dan zit het zowieso niet lekker als je gaat doorzitten.

Veni, vidi, vici

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:24

Helemaal mee eens. Hoeveel mensen rijden hun paard niet al doorzittend los. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat dat lekker zit. Ik rijd eerst goed los en dan pas ga ik doorzitten anders lukt het toch niet.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:58

Ik wil mijn paard eerst wel een beetje onspannen hebben voor ik ga doorzitten. Soms is dat vrij snel, en dan ga ik niet nog uren wachten voor ik door ga zitten. Maar ik moet toch veel lichtrijden, want voor ik zover ben dat ik in mijn proefjes door mag zitten...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:26

ik zit zowiezo niet zo graag door, mijn pony shaked van alle kanten! maar voordat ik ga doorzitten wil ik um wel eerst goed los hebben ja!

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:38

Met losrijden doorzitten doe ik inderdaad ook niet, ik wacht totdat hij goed soepel is, maar ik wacht meestal niet tot hij nagefelijk wordt, dit is natuurlijk per paard verschillend.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan oordelen wanneer je paard soepel genoeg is

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:43

Wat bedoel je eigenlijk met doorzitten? Volledig zitten, of ook licht zitten, dus niet op je kont maar op je dijbenen? Dat laatste verkies ik zelf boven lichtrijden. Een paard dat niet nageeflijk is in draf, heeft vaak ook nog weinig balans. Met lichtrijden verstoor je die balans vaak nog meer, plus dat goed lichtrijden heel moeilijk is, moeilijker dan goed licht zitten of doorzitten.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:48

ga pas doorzitten als het paard volledig los is en een mooie swung in het lichaam/ritme heeft.. anders loopt ze te opgekropt..(als je begrijpt wat ik bedoel) Olivier B Bommel hihi

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:30

Misschien is de definitie van nageven hierbij van belang. Nageven vind ik als je paard soepel reageert op (o.a.) het bit. Als je je paard met een vlakke halshouding laat lopen hoeft hij minder zijn rug te krommen en kun je ook prima doorzittend loswerken. Loswerken door lengtebuigingsoefeningen te doen en dergelijke. Als je een vlot tempo aanhoudt en je kan niet makkelijk blijven zitten, kun je beter gaan lichtrijden.

Het zit hem volgens mij dus niet zozeer in het doorzitten of niet, maar in de manier van losrijden.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:33

meestal ga ik pas doorzitten als mijn paardje redelijk losgereden is. Dan pas werk ik naar het doorzitten, maar hij zit zo ie zo wel lekker met doorzitten. En hij is best wel moeilijk om ontspannen te rijden dus soms zit ik helemaal niet door in de les. Hij heeft ook snel last van zijn rug dus dan is het helemaal niet fijn voor hem als ik dan zo snel ga doorzitten terwijl hij nog niet ontspannen is.

Denken moet je aan een paard overlaten, die hebben een groter hoofd[L+8] onze uitstand, hij is met pensioen. RIP mijn lieve man 26-01-2017

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:43

Gezien mijn paardje nog vrij jong is zit ik zo ie zo al weinig door. daarnaast rijd ik haar altijd goed los voor ik ga doorzitten.
Nu rijd ik ook regelmatig zonder zadel en ja, als ik dan een drafje doe, zit ik toch door.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:24

Maar wanneer vind je een paard dan voldoende nageeflijk? Nageeflijkheid is niet iets dat heel zwart wit is. Vroeger vond ik mijn paard al nageeflijk als ik hem recht op 2 teugels de lange zijde op kon rijden. Nu stel ik daar weer andere eisen aan.

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Ik heb ooit op maneges gestaan. Achteraf vraag ik me af of je manege-ruiters wel moet leren doorzitten.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:07

ik ga ook pas doorzitten als het paard lekker ontspannen (en rustig!) is. ze wil weleens lekker hard draven en dan zit het niet lekker, maar als ik met draven begin ga ik nooit meteen doorzitten.
misschien off-topic, maar ik ben nu aan mn ruiterbewijs bezig, en daar staat dat western ruiters niet kunnen lichtrijden, wat dus zou betekenen dat ik vreemd ben Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:26

De schrijver van het ruiterbewijs voor westernruites kon dat waarschijnlijk niet Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:43

Ik zal wel commentaar krijgen. Maar ik wil toch even zeggen dat ik vaak na 10 minuten draven al doorzit (met normaal weer). Meestal is mijn paard dan aan het been en nagevelijk, dus zit hij fijn. Als niet los is, zit ik nog niet door.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:37

Ik zit gewoon zo min mogelijk door, maar als ik al ga doorzitten is dat als het paard nageeflijk is. Heb nogal problemen met mijn rug bij het rijden, als ik ga doorzitten terwijl het paard nog niet nageeft zal het er niet beter op worden schat ik in...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:41

Doe ik over het algemeen niet, maar sommige paarden zijn beter bij elkaar te rijden als ik doorzit (ook als ze nog niet helemaal ontspannen zijn dus). Ik begin nooit met doorzitten trouwens.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:08

Ik werk eerst los door voorwaarts neerwaarts, en daarbij lichtrijden, en als ik ga doorzitten, dan pak ik ze pas op en stel ze hoog in.
Maar dat doe ik pas, als ze helemaal ontspannen is.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:55

dat mensen gaan doorzitten is dan puur uit eigen belang Verdrietig , het kost namenlijk niet veel moeite om als een aardappelzak op een nog niet goed losgereden paard te gaan zitten en deze in de krul te trekken Huilen , waar vervolgens de naam aan de teugel lopen aan word gegeven Bloos! , hiermee word eigenlijk bedoeld, kop tussen zijn benen }> , nek breken Extreme duivel , en verder nix Lips are sealed .
hoeveel pijn je de paardenrug daarmee doet Boos! , maakt niet uit ~~}> , zijn hoofd hangt toch over de grond

voor de mensen die het nu nog niet snappen, plaatjes kijken maakt een hoop duidelijk

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:34

Ik zit eigenlijk alleen door als ik mijn paard opgericht rijd. Ik stel hem bij het losrijden iets lager in dan normaal dan ga ik zoizo niet doorzitten. Verder zit ik alleen door als ik voel dat het kan, als het paard los is(zoizo nageefelijk maar niet alleen dat). Nageefelijk is mijn paard wel vrij snel maar dan ga ik zeker nog niet doorzitten, daarvoor moet hij eerst goed los zijn.

Ik zou niet kunnen onderbouwen waarom ik dit zo doen maar ik ben gewoon zo gedrillt haha Haha! . Ik heb gewoon geleerd dat je pas door mag gaan zitten als je paard goed los is, vroeger was het vaak zelfs dat je pas na een half uur door mocht gaan zitten. Daar maakten ze dan wel eens uitzonderingen hoor, als ze zagen dat het zo goed ging dat het wel iets eerder kon.

Zelf vind ik doorzitten heel fijn maar ik vind dat je het je paard gewoon niet aan kunt doen om meteen te gaan doorzitten. Soms heb ik uren dat ik alleen het laatste kwartier(het laaste werk kwartier zeg maar dus niet het afbouwen naar het uitstappen want dan rijd ik zoizo weer licht)doorzit dat is voor mijzelf verre van ideaal maar ik ga echt niet doorzitten als mijn paard er niet klaar voor is. Ik snap ook niet hoe je lekker kunt doorzitten als je paard niet lekker loopt maarja, misschien als je een paard hebt dat heerlijk doorzit ofzo maar bij die van mij wil je dat niet eens...

Farjen

Berichten: 7965
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:48

hm..
Ik weet niet of ik het nu verkeerd doe of niet..
Ik ben de laatste dagen bezig met Camble mooi nageeflijk te laten lopen.
En omdat ik echt een rothouding heb in draf (terwijl ik haar wil laten nageven kruip ik naar voor Verward ) blijf ik dus doorzitten en dan loopt ze gemakkelijker nageeflijker, ook grotendeels omdat ik niet naar voor hang.
Maar het verschil is, ik stap haar wel ongeveer 20 min in, en dan is ze lekker soepel, en soms gaat ze (in stap) nageeflijk lopen uit haar zelf. Dus ik denk dat het met mij niet erg is als ik doorzit? Verward

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:10

waarom is doorzitten slecht voor je paard??? Misschien als je gaat zitten shaken wel, maar dat ligt meer aan iemands doorzitkunst Knipoog dan aan het paard. Punt is gewoon dat de meeste paarden rustiger lopen als ze nageefelijk gereden worden, hun rug dus rustiger bewegen en dan is doorzitten niet anders dan gewoon blijven zitten. Als je paard onrustiger loopt (wat de meeste paarden doen met losrijden) is het gewoon een stuk moeilijker om door te zitten ( omdat je veel meer moet meebewegen) en dan ga je lopen shaken wat niet echt comfi is (voor jou en het paard...) maar het is gewoon een kwestie van oefenen en soepel genoeg worden om mee te bewegen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:21

ik ben nog niet bezig met doorzitten op mijn paard, hij is pas vier en ik ga volgende week mijn eerste wedstrijd rijden, groen. Zie: supersimpele proef waar je bijna niets voor hoeft te kunnen. Maar mijn paard vindt het nog wel moeilijk Haha!, hij is een beetje sloeber, maar wordt al een stuk beter.
Op mijn verzorgpaarden ga ik na 20 minuten doorzitten ofzo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers