niet weten wat te oefenen.

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

haike

niet weten wat te oefenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 17:58

Heyzz

ik weet dat mijn titel erg arrogant klinkt maar zo bedoel ik het niet. Ben zelf maar een (onder)gemiddelde ruiter maar heb een fantastische pony onder mijn kont.
Maar het probleem is dat ik niet meer weet wat ik kan oefenen met haar, gezien oki's 4-jarige leeftijd is het niet verstandig teveel te vragen, terwijl ze het wel kan. Gewoon alles wat ik vraag snapt en doet ze, hoef er soms zelfs maar aan te denken. Daardoor ben ik bang dat ik haar te snel overvraag, als een pony iets niet snapt kan je het niet doen, maar oki snapt het allemaal. Dat wil niet zeggen dat het op wedstrijd geweldig gaat, heb 1 wedstrijd gereden (148 punten in de L1) maar dat komt door de spanning, oki was nog nooit op wedstrijd geweest dus alles was nieuw.
Maar, als jullie het nog snappen, beetje onduidelijk verhaal: wat zou ik nog kunnen oefenen om het uitdagend te houden? Zelf moet ik werken aan mijn (hand)houding, maar wat is voor oki afwisseling? Wijken lukt, sb lukt ook al (oefen ik bijna niet vanwege leeftijd oki), alleen met halsstrekken nog veel moeite, maar om dat 20 min. te oefenen Verward

Beetje onduidelijk verhaal, I know, maar iemand leuke oefeningen??

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:12

misschien kun je voor wat afwisseling een beetje longeer werk gaan doen,slalommen,balkjes lopen...kan ze al achterwaarts?...misschien kun je daar al een beetje mee aan de slag...ook veel "schakelen" zo houden ze de aandacht er goed bij,en lopen ze niet steeds in hetzelfde tempo,wat erg saai voor ze is...ik vindt het best moeilijk om zo iets te bedenken,want mijn paard is al 8..en heb niet echt veel ervaring met zon jong paardje als die van jou,als je les hebt (wat wel verstandig is met zon jong beestje) weet jou instructeur zeker weten genoeg dingen.
om advies vragen dus Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 24-08-03 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:15

veel overgangen/tempowisselingen misschien?? Verward hals lang laten worden en weer "inkorten", het soort harmonica-effect?? Verward figuren rijden die niet bestaan, dus meer kris-kras door de bak, doorbij wel lettend op tempo, houding van jouw en je paardje?? Verward Ik zou het anders ook niet weten , maar als het te moeilijk is voor je dier, zal hij het denk ik ook niet doen, dus dan merk je vanzelf hoe ver je kan gaan met rijden.

Of ga balkjes lopen met hem/haar...worden ze handig van en is goed voor de afwisseling!!
*LOL*
suc6 OK dan!

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

haike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 18:23

mikmak schreef:
maar als het te moeilijk is voor je dier, zal hij het denk ik ook niet doen, dus dan merk je vanzelf hoe ver je kan gaan met rijden.

Voor oki is niks te moeilijk Verward Dat is dan ook het grootte probleem, voor zijn ontwikkeling is het niet goed haar te overvragen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:28

losspringen, buitenrijden, onder de man springen, bodenarbeit, longeren, longeren met dubbele lijn enz. enz. en tijdens het dressuurrijden gewoon werken aan de basis, dus niet denken aan bepaalde oefeningen, de basis kan altijd beter.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:29

Heey,
Kijk op je protecool kom je netjes binnen, niet scheef ofzoow? Kan ze mooi vierkant stilstaan. (is het niet het geval, komt dat meestal omdat de ruiter er scheef opzit) Loopt ze niet achter de teugel, heb je constante teugeldruk, rijd je haar niet rond op de teugel maar echt op het been? Rijd gewoon eens met lange teugel, wanneer je bochten neemt, binnenhand naar voren dan kan je precies voelen of ze niet teveel op je teugel loopt. Rijd een keer in een weiland indien mogelijk, dan weet je welke ondersteuning je mist. Lekker galoperen aan de lange teugel, ze zal vanzelf gaan zoeken, en dus lang en rond gaan lopen. Niet te moeilijk gaan doen, gewoon verbeteren, en ben je het zat, geef haar eens een weekje vakantie. Veel plezier,
Bar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie