Onregelmatig... balansprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Onregelmatig... balansprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 11:46

Sinds 3 weken rijd ik er nu nog een pony bij. Ontzettend leuk beesje van een jaar of 8. Eigenaresse is er dol op maar kan er (rijtechnisch gezien) niet zo veel mee.
Er rijd nog een vriendin van me op, en wij rijden (rijtechnisch gezien) vrijwel hetzelfde.
Nu is ze sinds een dikke week wat onregelmatig. In de stap is alles goed. Maar in de draf is ze af en toe een paar passen wat onregelmatig. Dit herstelt zich weer en even later begint het weer.
Even een korte uitleg over de pony. Ze is op haar 4de of 5de ingereden, en heeft tot ong een half jaar geleden alleen maar wat rond lopen crossen en steigeren. Ze werd toen op hackemore gereden omdat ze zo ongeloofelijk tegen het bit in kwam, dat de eigenaresse er niet meer op kon rijden. Vriendin van me is toe begonnen met bit, en alleen maar ontspannen rijden, en het beesje rustig zien te krijgen. Ik ben er toendertijd ook een paar keer opgestapt en het verschil met nu is echt super.
Er is alleen 1 probleem, ze is altijd van achter naar voor gereden, altijd tegenhouden aan de voorkant en weinig drijven. Nu zijn wij met z'n tweeën bezig dit weer andersom te doen. En ook dat gaat super. Al is het soms nog wel een gepruts, het gaat de goede kant op.
Ook zijn we bezig met rechtrichten en contrastelling. Wat ons opviel is dat wanneer je op de volte lichte contrastelling hebt, ze minder onregelmatig is als dat je stelling naar binnen vraagt.
Dan is er nog een verschil in onregelmatigheid. In het begin van het rijden is ze wat vaker onregelmatig, dan heb je een middenstuk, waarin ze heel relaxed loopt en vrijwel niet meer onregelmatige stukken ertussen. En tenslotte een stuk waarin ze nog wel relaxed loopt maar weer onregelmatig begint te doen.
We stappen heel goed in en uit, en rijden haar nooit echt kletsnat in het zweet.
Benen is niets aan te zien/voelen. Er is niets dik of warm en ze reageerd nergens op (als je ergens op drukt ofzo).
Afgelopen week toch nog rustig aan wat gereden, want het was echt minimaal, zoals ik nu schrijf klinkt het misschien alsof ze constant onregelmatig loopt, maar het is ech af en toe een paar passen. Het voelt alleen niet goed, en dat is het ook niet.
Donderdagavond hebben we besloten haar rust te gunnen. Dus staat ze nu lekker in het land. Morgen gaan we kijken hoe ze dan loopt.
Wat ik me nu afvraag is, wat dit in hemelsnaam zou kunnen zijn?
Misschien iets met het vinden van haar balans? of toch iets medisch?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 13:17

Ik zou in ieder geval even een fysio naar d'r rug laten kijken. In dit soort gevallen verschilt de aanpak nogal. In het ene geval zul je haar er door heen moeten rijden (als ze haar spieren bv altijd verkeerd gebruikt), in een ander geval zul je dat juist niet moeten doen (als er bv iets vast zit).
Misschien kun je d'r een keer longeren aan bv een pessoa, vaak zie je dan heel goed waar de problemen zitten omdat ze dan vaak veel moeite doen om zich te onttrekken aan bepaalde oefeningen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:16

kan het zijn dat deze pony te veel op de voorhand loopt en dan onregelmatig gaat lopen om de druk even te verlichten. ik zie veel paarden die allemaal weer op een andere manier onder dat gewicht uit willen komen gewoon omdat de voorhand er niet voor is gebouwd om het gewicht te dragen. bekijk hem is van een afstandje als hij gereden word. dan zie je vaak al snel of het inderdaat zo is.
wat je zij van van achteren naar voren rijden is niet verkeerd maar ik denk niet zo zeer dat dat zo is. ik denk juist dat hij het gewicht niet goed aan kan op de voorhand waardoor hij hard gaat. en nu hij dat niet meer mag krijgt hij dus last van onregelmatigheid. ik zeg niet dat het zo is. ik heb hem natuurlijk niet gezien maar vanuit je verhaal maak ik dit op.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 17:36

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga met Josien mee, zoiets denk ik dus ook. Ik wist alleen niet of het ook daadwerkelijk kon