Stelling: het is ALTIJD de schuld van de ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:04

Maar youknowwho
dat vind ik wel een ruiterfout

Citaat:
Dus toen heb ik Tjo gewoon thuis eens onder handen genomen en haar verteld dat haar manier van doen en laten niet echt de bedoeling was

dat had je alleen eerder moeten doen
hij hield je voor de gek en dat is wel degelijk een ruiterfout.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:33

Ik denk dat je op zich alles als ruiterfout zou kunnen zien. op moment dat een paard een oefening (nog) niet aankan en jij als ruiter probeert dat er wel uit te rijden, dan kan je het als ruiterfout zien, omdat je had moeten voelen dat het paard het nog niet aankon.
Je kan het ook zien als geen fout, of dat het aan het paard ligt. De ruiter kan er in dit geval niets aan doen dat het paard het niet kan (tenzij het ligt aan een gebrek aan voorbereiding.
Ook ervandoor springen vind ik niet tot de ruiterfouten horen, het is het paard dat iets fouts doet, het enige is dat de ruiter het misschien iets eerder had moeten aanvoelen.

Het vastrijden van een paard vind ik trouwens wel duidelijk ruiterfout.

Overigens werd hier eerder gesproken van een niet-klikende combinatie, ik vind ook dat geen ruiterfout, het kan gewoon voorkomen dat een bepaalde combinatie paard-ruiter niet klikt, waardoor dingen niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:30

Volgens mij is het wel altijd zo dat de ruiter de verantwoording moet nemen voor een situatie of probleem, simpelweg omdat het paard dat niet kan. Daarmee bedoel ik dat de ruiter kan kiezen voor een oplossing, dat is volgens mij een soort verantwoordelijkheid die je hebt als je op een paard stapt?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:35

Ja, natuurlijk, maar om dan meteen te zeggen als iets fout gaat dat het de schuld van de ruiter is nee... Het is de verantwoordelijkheid van de ruiter tov het paard om het zo netjes mogelijk te doen en oplossingen te zoeken, maar om te zeggen dat alles wat er gebeurt een ruiterfout is, nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 01:49

Volgens mij ontstaan er ook fouten door de beperkingen van de ruiter. Dat zijn dan de onbewuste fouten, veroorzaakt door onkunde. Volgens mij zijn er geen fouten die puur bij het paard liggen. Een paard dat schrikt of er vandoor gaat, maakt geen fout, maar is gewoon een paard dat even geholpen of gekalmeerd moet worden. Als een paard volledig door het lint gaat of volkomen onbestuurbaar wordt, dan heb je een groot probleem, maar ik heb er toch wat moeite mee omdat volledig bij het paard neer te leggen alszijnde zijn/haar fout.
Er kunnen dingen in een paard zitten die de erfenis zijn van vorige ruiters of verzorgers, maar die niet door de huidige ruiter veroorzaakt worden; dat zijn toch dingen die opgelost moeten worden door degene die op dat moment met het paard werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:54

Helemaal mee eens Lovely

En fout betekend niet dat je het express zo doet om je paard te pesten .
Want het lijkt of mensen willen verdedigen als ze het woord ruiterfout horen.

Helemaal niet nodig naar mijn idee, want iedereen maakt ruiterfouten.
Als je er maar van wilt leren dan is het helemaal nog niet zo erg.
Want met alles, van fouten leer je. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:18

Hee Kawa, we zijn het helemaal eens Lachen.
Wij als ruiters mogen stuk voor stuk nog een heleboel leren, met paardrijden ben je immers nooit uitgeleerd. Als je fouten maakt, dan krijg je die vroeg of laat op je boterhammetje en dan kun je er dus even over nadenken, als je tenminste door hebt wat er aan de hand is. Iedere ruiter heeft zijn verkeerde gewoontes en vooral ook beperkingen, bewust worden van de beperkingen is een belangrijk deel van het leerproces denk ik. Want als je weet waar en hoe iets niet wil in de africhting, dan heb je dus alweer een nieuw doel gecreeerd. Zo kun je het dus ook zien in plaats van het paard de schuld te geven van iets dat eigenlijk alleen maar bij de ruiter ligt. Dit vergt wel een stukje eerlijke analyse en dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk, maar het leidt wel eerder tot resultaten dan je paard maar aan zijn hoofd te zitten zeuren dat hij het allemaal niet begrepen heeft.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:26

Tsja, ik vind het woord fout niet helemaal lekker gekozen. Idd door de beperking van de ruiter kunnen er dingen minder gaan, maar als het gewoon niet klikt tussen een ruiter en een paard, kan het ook gewoon helemaal niet lekker gaan. heeft neits met 'fouten' te maken naar mijn idee...

En het paard de schuld geven, nee. Maar om het over schuld geven te hebben vind ik al fout. De ruiter kan een probleem verhelpen, maar het hoeft niet altijd de schuld van de rutier te zijn dat het probleem ontstaat.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:47

Hoe kun je een paard beoordelen op dit soort foto's terwijl hij dwarsgezeten word door de ruiter

Door naar een paard te kijken.

Een paard beoordelen onder de man doe je met een "oog", van wanneer ie niet gehinderd zou worden kan ie het dan wel.
En niet van ,het paard kan het niet omdat de ruiter in je ogen niet kan rijden.
En dat heb ik hier in veel punten in onderdelen aangegeven.
Als de mechanika niet werkt of vast gelopen is, hindert het paard de ruiter.

En dat is het huidige probleem.
We hebben een bepaald paard geproduceerd en als ie niet goed loopt is het een ruiterfout.

Nu dan moet je een paard produceren waardoor de consument niet gehindert wordt en paarden achter kan laten zakken i.p.v. voor.
Of te wel verkeerd- om gefokt.

Men heeft de consument inmiddels proberen te overtuigen dat in een Wereld die op zijn kop staat de paarden ook maar zo gereden dienen te worden.

Door over "fouten" ruiters te praten probeert men het fokprobleem een andere wending te geven.


(overgenomen met toestemming?)

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:36

Ik denk het wel. Als het paard vanaf de eerste dag goed en consequent word opgevoed, er veilig mee om wordt gegaan enz. Wanneer het paard correct aan wordt gereden enz enz zal het paard voor je willen werken.
Als er iets misgaat in een van deze stappen, wordt dat door de ruiter gedaan.
Tenzij er een lichamelijke fout in het paard zit zeg maar.
Toch geeft iedereen en ik ook wel eens z'n paard ergens de schuld van...maar als ik dan echt goed nadenk weet ik ook wel dat het aan mij lag.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:08

Ik zou niet altijd van 'schuld' willen spreken maar meer van oorzaak. Als er een probleem is, is de ruiter wel altijd degene die het moet oplossen of erkennen, en ja ik ben het er dus mee eens.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:59

Dat probeerde ik dus ook te zeggen, Elise Haha!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:21

runningkawa schreef:
en een goede ruiter heeft dat al opgelost voordat het paard eronder uit wil komen Lachen


helemaaaal mee eens

en wat betreft die stelling, ben het daar helemaal mee eens^^
zelf als ga je heel voorzichtig een paard poetsen schrikt het van een vlieg op de neus (nou vraag ik je...), schrikt het dan van z'n eigen schaduw (die bewoog mee toen zij haar hoofd bewoog om van die ENGE vlieg af te komen) en schrikt dan van de halstertouwen die bewogen door haar schrik reactie trekt ze dan maar kapot om vervolg op haar liefst te kijken als anderen komen afgehold (waar ze dan NIET van schrikt) wat dat lawaai te betekenen heeft Tong uitsteken ...DAN NOG is het de fout van de ruiter...(ahoewel 't eerder poetser is hier, maar kom) *LOL* *LOL* *LOL*

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:33

Gerrie schreef:
Hoe kun je een paard beoordelen op dit soort foto's terwijl hij dwarsgezeten word door de ruiter

Door naar een paard te kijken.

Een paard beoordelen onder de man doe je met een "oog", van wanneer ie niet gehinderd zou worden kan ie het dan wel.
En niet van ,het paard kan het niet omdat de ruiter in je ogen niet kan rijden.
En dat heb ik hier in veel punten in onderdelen aangegeven.
Als de mechanika niet werkt of vast gelopen is, hindert het paard de ruiter.

En dat is het huidige probleem.
We hebben een bepaald paard geproduceerd en als ie niet goed loopt is het een ruiterfout.

Nu dan moet je een paard produceren waardoor de consument niet gehindert wordt en paarden achter kan laten zakken i.p.v. voor.
Of te wel verkeerd- om gefokt.

Men heeft de consument inmiddels proberen te overtuigen dat in een Wereld die op zijn kop staat de paarden ook maar zo gereden dienen te worden.

Door over "fouten" ruiters te praten probeert men het fokprobleem een andere wending te geven.


(overgenomen met toestemming?)


Toch fijn dat ondanks hij niet meer hier mag komen de woorden van wijze amur ons allen nog "zijn waarheid" kunnen laten inzien!

En waar het dus in dit topic over ging zijn dus geen ruiterfouten, maar fokkersfouten. Die paarden gecreerd hebben waar wij ruiters, fouten op maken..

Begrijp ik dit goed gerrie? Of is dit niet ook jouw mening? (anders kun je dit misschien weer doorspelen...?)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:32

Ik denk niet dat het atlijd daadwerkelijk de schuld van de ruiter is, paarden zijn ook niet allemaal engeltjes, maar ik vind het zeker wel een standpunt wat je altijd in moet nemen, altijd eerst de fout bij jezelf zoeken... Ik heb er bijvoorbeeld ZO'N gruwelijke hekel aan als iemand de ring uitkomt en het paard helemaal voor rotbok uitmaakt en weet ik wat aargh... als iemand anders op datzelfde moment de proef had gereden met hetzelfde paard was het zeker weten niet precies hetzelfde gegaan dus wie bepaalt hoe het gaat? de ruiter

pebels
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:38

ik ben het er ook mee eens 99 van de 100 keer licht het aan de ruiter hoe confronterend dan ook je moet altijd eerst bij je zelf gaan kijken en dan kom je er meestal we achter dat de fout bij jezelf licht

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:27

Samsam"]
[quote="Gerrie schreef:
Hoe kun je een paard beoordelen op dit soort foto's terwijl hij dwarsgezeten word door de ruiter

Door naar een paard te kijken.

Een paard beoordelen onder de man doe je met een "oog", van wanneer ie niet gehinderd zou worden kan ie het dan wel.
En niet van ,het paard kan het niet omdat de ruiter in je ogen niet kan rijden.
En dat heb ik hier in veel punten in onderdelen aangegeven.
Als de mechanika niet werkt of vast gelopen is, hindert het paard de ruiter.

En dat is het huidige probleem.
We hebben een bepaald paard geproduceerd en als ie niet goed loopt is het een ruiterfout.

Nu dan moet je een paard produceren waardoor de consument niet gehindert wordt en paarden achter kan laten zakken i.p.v. voor.
Of te wel verkeerd- om gefokt.

Men heeft de consument inmiddels proberen te overtuigen dat in een Wereld die op zijn kop staat de paarden ook maar zo gereden dienen te worden.

Door over "fouten" ruiters te praten probeert men het fokprobleem een andere wending te geven.


(overgenomen met toestemming?)


Toch fijn dat ondanks hij niet meer hier mag komen de woorden van wijze amur ons allen nog "zijn waarheid" kunnen laten inzien!

En waar het dus in dit topic over ging zijn dus geen ruiterfouten, maar fokkersfouten. Die paarden gecreerd hebben waar wij ruiters, fouten op maken..

Begrijp ik dit goed gerrie? Of is dit niet ook jouw mening? (anders kun je dit misschien weer doorspelen...?)
[/quote]



Ik vond het een opmerkelijke uitspraak die toch ook in dit topic belicht mag worden.

Fokken is iets wat in mijn ogen met beleid gebeuren moet.Anders creer je teveel "rotbokken"die er zelf niet om gevraagd hebben!


Feit blijft dat zowel fokken als rijden een mensenzaak is!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:52

Jacksel schreef:
Overigens werd hier eerder gesproken van een niet-klikende combinatie, ik vind ook dat geen ruiterfout, het kan gewoon voorkomen dat een bepaalde combinatie paard-ruiter niet klikt, waardoor dingen niet willen.


Maar is dat ook geen ruiterfout dan? Ik vind van wel want het is het onvermogen van de ruiter om zich aan ieder paard aan te kunnen passen.
Een fout is het niet echt, maar wel zijn 'schuld' dat dingen niet willen.. het paard kan hier niets aan doen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:19

Samsam schreef:

Toch fijn dat ondanks hij niet meer hier mag komen de woorden van wijze amur ons allen nog "zijn waarheid" kunnen laten inzien!

En waar het dus in dit topic over ging zijn dus geen ruiterfouten, maar fokkersfouten. Die paarden gecreerd hebben waar wij ruiters, fouten op maken..

Begrijp ik dit goed gerrie? Of is dit niet ook jouw mening? (anders kun je dit misschien weer doorspelen...?)




Ik vond het een opmerkelijke uitspraak die toch ook in dit topic belicht mag worden.

Fokken is iets wat in mijn ogen met beleid gebeuren moet.Anders creer je teveel "rotbokken"die er zelf niet om gevraagd hebben!


Feit blijft dat zowel fokken als rijden een mensenzaak is!
[/quote]

Maar begrijp ik het zo goed, en onderschrijf jij dezelfde mening?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:04

Ik kan het in een woord samenvatten en dat is;menselijk falen.

Alles wat er gebeurd met paarden wordt aangestuurd door mensen.

Niet meer en niet minder.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:13

Ik kan merken aan mn paard dat ze de ene dag meer zin heeft om te werken en vrolijker is dan de andere dag. Het zelfde geld voor ons als ruiters.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:15

Gerrie schreef:
Ik kan het in een woord samenvatten en dat is;menselijk falen.

Alles wat er gebeurd met paarden wordt aangestuurd door mensen.

Niet meer en niet minder.


ja maar zijn het ruiterfouten of fokkersfouten?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:25

Samsam"]
[quote="Gerrie schreef:
Ik kan het in een woord samenvatten en dat is;menselijk falen.

Alles wat er gebeurd met paarden wordt aangestuurd door mensen.

Niet meer en niet minder.


ja maar zijn het ruiterfouten of fokkersfouten?
[/quote]

Beide.

Zolang wij als mensen erkennen dat we fouten maken kunnen we er wat aan doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:39

Nou, de oplossing ligt altijd bij de ruiter. En aangezien de ruiter degene is die problemen moet oplossen, is het vooral de ruiter die moet het leren om het paard op zijn beurt iets te moeten leren. Zo'n leerproces gaat gepaard met fouten waarbij vrijwel altijd het paard de dupe is. Dus in die zin kun je best stellen dat de fout altijd bij de ruiter ligt.

Maar dat neemt niet weg dat sommige paarden het je ontzettend moeilijk kunnen maken. Mensen zeggen dat paarden handelen uit onmacht, onmacht door hun fysiek of mentaal. Maar ik denk ook dat sommige paarden echt onwillig zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:46

Ik denk dat veel vervelende situaties tijdens het rijden te wijten zijn aan miscommunicatie tussen ruiter en paard. Waarbij de ruiter veelal (vaak onbewust) schuld heeft. Dus tot zover ben ik het met de stelling eens.
Toch zijn het vaak ook externe factoren die een belangrijke rol spelen. Dit kunnen lichamelijke beperkingen van je paard zijn, maar ook de andere paarden die in de wei aan het rennen zijn waar je paard op reageert. Dit is geen fout van ruiter of paard, maar een natuurlijke reactie van je paard. Hier is het wel weer de taak van de ruiter om de aandact bij het werk te houden/ weer bij het werk te krijgen en dus de fout van de ruiter als dit niet lukt. En zoals gezegd kan je fout ook lezen als onkunde. De onkunde is pas weer echt een fout, als je weigert hulp te zoeken bij het oplossen van het probleem.