Laag en Diep - Ingezonden brief in De Hoefslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:23

Als ik het goed begrijp(ook uit de andere reacties) heeft Dr. Ulrieke Thiel het enkel en alleen over diegene die hun paard als het ware met de kin op de borst rijden en niet zij die rijden zoals zichtbaar is op de foto's die Samsam in dit topic heeft geplaatst.

Ik denk dat je je als buitenstaander zoizo maar beter niet kunt inlaten met het, vaak zo genoemde, Anky systeem. Je ziet vaak dat men, ziozo al door de toch wel grote voorbeeld functie van Anky dat plaatje zoveel mogelijk na willen streven, dat is jammer. Juist deze mensen dragen in mijn ogen voor een groot deel bij aan de vele kritieken.

Maar ik moet zeggen dat ik, en dat is maar goed ook, nog nooit iemand een paard zo diep heb zien rijden als Anky ze rijdt(en ik ben op een redelijk groot aantal stallen/wedstrijden geweest).

Bij mij op stal is ieder juist weer heel erg gefocust op het oprichten van de paarden, vooral zo hoog mogelijk instellen en als ze daarbij achter de looplijn lopen wordt daar total geen aandacht aan besteed. Dat vind ik persoonlijk heel jammer omdat ik van mening ben dat dat zeker niet de manier is. Ik denk dat je je paard het beste kunt trainen via een soort midden weg. Tuurlijk, het resultaat moet uiteindelijk het wedstrijd plaatje zijn, een opgericht paard met genoeg drang naar voren, goed ondertredend van achteren en op de looplijn. Maar helaas is dit in praktijk voor vele, inclusie mijzelf, nog even iets makkelijker gezegd dan gedaan. En ik denk dat het geen probleem moet zijn om in de dagelijkse training af te wijken van de westrijdhouding, maar dan denk ik meer aan het iets lager instellen en daarbij vooral ontspanning houden(dus niet getrokken met de kin op de borst)

Je hoort vaak over de gevolgen die het rijden volgens het LDR principe zou hebben op de gezondheid van de paarden maar is er eigenlijk ooit wel eens onderzoek naar gedaan? Er wordt zoveel gespeculeerd, maarja dit zal zeker niet het laatste onderwerp zijn in de paarden wereld zijn waarover de meningen verschillen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:41

Je hoort vaak over de gevolgen die het rijden volgens het LDR principe zou hebben op de gezondheid van de paarden maar is er eigenlijk ooit wel eens onderzoek naar gedaan? Er wordt zoveel gespeculeerd, maarja dit zal zeker niet het laatste onderwerp zijn in de paarden wereld zijn waarover de meningen verschillen

Of er gedegen onderzoek naar gedaan is weet ik ook niet.Wel heeft Rodinde in haar lezing wel opgemerkt dat zij zich er niet zo in kan vinden.
Dit naar aanleiding van de overspanning die je in het ligament veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:44

Ik blijf erbij dat je de lossigheid en vooral ook de tevredenheid waarmee paarden aan het werk gaan niet zomaar terzijde kan schuiven. Daar komt ook bij dat dat hele diepe werk niet op elk paard word toegepast en ook niet in 1x.

Dat je je paard kapot rijdt als je hem in een bepaalde houding sleurt geloof ik graag.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:58

hoi,
ik heb ook een jong paard Lovers . Hij heeft een hele hoge hals aanzet en mij is geadviseert om hem laag en diep te rijden door vier verschillende instructeurs, zodat hij zijn rug enr niet meer uitdruk en hij liep heel slecht met zijn hoofd te hoog. Nu rijd ik hem laag en redelijk diep, onder begeleiding. Heb twee keer per week les. Het gaat nu veel beter, hij loopt veel beter, gebruikt zijn achterbenen, kan zijn hoofd ook laag houden. Dus voor mijn paard is het veel beter geweest. Maar ik dwing hem totaal niet, ik krijg altijd om m'n kop dat de teugels te lang zijn Haha! Nu loopt hij uitzichzelf zo goed Haha!, als ik mijn springteugels op dat vierde leertje vasthoud doet hij het ook . Maar nu ben ik bezig met wat meer op te richten. Dus het is niet alleen slecht om rond en diep te rijden. Het heeft mij idg geholpen.
Maar je moet een paard zeker niet dwingen. En als je nog niet zo goed rijd moet je het ookniet proberen, alleen onder deskundige leiding.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:50

Aqua8horse schreef:

Beste mensen ik heb het inderdaad over dat achter de LL rijden. Iedereen mag van mij denken wat ze willen, maar ik blijf mijn standpunt dat het hoe dan ook niet goed is voor een paard. , dat ik het slecht vind komt omdat ik dat begrijp en dat ondersteund zie door wetenschappelijk bewijs(nl Foto's)
"


Wat mij vooral stoort is dat je het doet voorkomen of dit "wetenschappelijke bewijs" uit onderzoeken van het achter de LL rijden (ook zoals bv in mijn fotoos) terwijl ik er vergif op in durf te nemen dat het paarden betreft die ook echt extreem zijn gereden (kin op de borst).

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 00:23

Samsam, van die foto's word ik ook niet echt geinspireerd...waar is zijn rug gebleven?

Maar a la, tussen zwart en wit ligt een groooot grijs gebied. Zoals Zep al zegt: niet ieder paard is gebaat bij LDR en niet in 1 keer. En je kan een paard best LDR met z'n kin op de borst rijden terwijl je hem daartoe uitnodigt en niet m d'r in trekt. Kijk naar Anky die als geen ander haar paarden weet voor te stellen vóór de LL terwijl ze ook volgens LDR traint. En als je een Solange Schrijer hoort over deze methode met wetenschappelijke arumenten klinkt mij dat heel vriendelijk in de oren. Mijn paard vaart er in ieder geval wel bij.

Zoals voor bijna alles geldt is t niet 100% fout of fantastisch in alle gevallen, dat scheelt per ruiter en per paard.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 10:45

Laatst werd er door een bezoeker aan mij de vraag gesteld: rij je hem niet laag & diep, zoals de "Anky-methode"? Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hekel aan dat woord heb. Het wordt maar al te vaak verkeerd geïnterpreteerd en foutief nagedaan. Typisch zo'n modeverschijnsel: als Anky het doet, kan ik het wellicht proberen! Kijk mensen! Mijn paard is rond en laag! (oftewel: het paard is té rond en/of té diep in de nek geplaatst en loopt uiteindelijk alleen maar op de voorhand).

M.i. is er niets mis met achter de LL rijden. Maar dan wel mét ruggebruik met daarbij een aktief achterbeen. En juist dit lukt het gros van de ruiters niet. Hij loopt immers volgens het plaatje, toch? Mis. Als je erop zit, lijkt het inderdaad alsof hij zoals "Bonnie" loopt: neus tussen de voorbenen. Helaas hebben we nog steeds geen ogen in onze rug en wordt de achterkant finaal vergeten. Terwijl deze eigenlijk nóg belangrijker is dan de voorkant....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:07

Misschien kan Aqua hier een toelichting op geven:

Als Anky zo verkeerd bezig is met haar methode en het ver achter de LL rijden. Hoe kan het dan dat haar paarden [en ook de paarden van Edward] toch met zo veel losheid, afdruk en plezier door de baan heen dansen?

Er wordt hier alleen maar gesproken over mensen die hun paard in de krul sleuren omdat 'Bonnie' ook zo loopt. Ik denk dat we het er over eens zijn dat dat nooit de bedoeling is. Maar wat is er dan fout aan wat de toppers doen?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:16

Idolen worden nou eenmaal nageaapt, of ze nu willen of niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:32

Jippie schreef:
Misschien kan Aqua hier een toelichting op geven:


Nee, dat lukt dus niet meer via dit forum, omdat ze geen toegang meer heeft sinds gisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:36

En daarom moet je ook goed les nemen. Je kunt toch niet een methode gaan afvallen op een verkeerde interpretatie door 'imitators'?
Ik zie ook vreselijk veel gevallen van mensen die menen hun paard oprecht VWNW te rijden en daarbij het paard volledig op de voorhand laten denderen met soms HKO tot gevolg. Maar daar mag je een methode niet op afrekenen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:47

Tyrza schreef:
Laatst werd er door een bezoeker aan mij de vraag gesteld: rij je hem niet laag & diep, zoals de "Anky-methode"? Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hekel aan dat woord heb. Het wordt maar al te vaak verkeerd geïnterpreteerd en foutief nagedaan. Typisch zo'n modeverschijnsel: als Anky het doet, kan ik het wellicht proberen! Kijk mensen! Mijn paard is rond en laag! (oftewel: het paard is té rond en/of té diep in de nek geplaatst en loopt uiteindelijk alleen maar op de voorhand).

M.i. is er niets mis met achter de LL rijden. Maar dan wel mét ruggebruik met daarbij een aktief achterbeen. En juist dit lukt het gros van de ruiters niet. Hij loopt immers volgens het plaatje, toch? Mis. Als je erop zit, lijkt het inderdaad alsof hij zoals "Bonnie" loopt: neus tussen de voorbenen. Helaas hebben we nog steeds geen ogen in onze rug en wordt de achterkant finaal vergeten. Terwijl deze eigenlijk nóg belangrijker is dan de voorkant....


precies zoals mijn instructrice zegt *LOL*
ik ga helemaal mee in jou antwoord OK dan!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:12

[quote="Jippie"]En daarom moet je ook goed les nemen. Je kunt toch niet een methode gaan afvallen op een verkeerde interpretatie door 'imitators'?
[quote]

Inderdaad en dit is precies waar ik me zo aan stoor.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 16:18

Misschien weer even terug naar de brief waarom het gaat?
De briefschrijfster heeft het volgens mij over alle laag en diep rijden?
Natuurlijk noemt hij ook de mensen die hun paarden in die houding trekken, dat dat fout is lijkt me logisch. Daar hoef je geen discussie over aan te gaan en ik denk ook niet dat ze die discussie zoekt?

Maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:27

Citaat:
Dat met de stang het paardenhoofd in een onverantwoorde houding wordt gefixeerd, waarbij de neus het borstbeen raakt en het pijn doet in de dichtgesnoerde kaken. Over paarden die in deze lichaamshouding gedwongen niet meer instaat zijn om hun ledenmaten en rug zodanig te gebruiken als dit in de dressuur wenselijk en voor het paard niet schadelijk is
Ik heb foto's gezien die mij hebben geshokeerd. Als instructeur word ik steeds weer met leerlingen geconfronteerd die elk op hun eigen manier de methode van 'laag en diep' rijden toepassen. Meestal gaat dat ten koste van paarden, die met een verkeerde knik in de hals, zeer kort in de hals en achter de loodlijn lopen, omdat zij door de ruiter in deze positie worden getrokken, of niet meer durven zich naar het bit toe te rekken


Als ik het zo lees gaat het dus om mensen zonder begeleiding, die met een scherp bit en strakgesnoerde neusriem hun paard echt naar het diepe trekken.
Dus ondeskundig achter de LL rijden.
Dit is mijn inziens ook heel wat anders dan mensen die een paard beetje bij beetje trainen naar het diepere.

Wat bv Anky doet met haar paarden, kan ik me niet voorstellen dat dat bij een 3 jarige die de 1e week dat hij onder het zadel is, dat word gevraagd.
Daar zit jaren van deskundig trainen achter.

En als ik het zo die brief lees, gaat het dus om de ruiters die zelf die methode na proberen te rijden.
En dat ze dat dus afraad.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 20:34

Dan lees ik het misschien wel verkeerd.
Ik snap dan eigenlijk ook niet waar ze de discussie over aan wil gaan.
Iedereen is het er toch over eens dat een paard achter de LL trekken slecht is?

runningkawa schreef:
Als ik het zo lees gaat het dus om mensen zonder begeleiding, die met een scherp bit en strakgesnoerde neusriem hun paard echt naar het diepe trekken.
Dus ondeskundig achter de LL rijden.
Dit is mijn inziens ook heel wat anders dan mensen die een paard beetje bij beetje trainen naar het diepere.

Wat bv Anky doet met haar paarden, kan ik me niet voorstellen dat dat bij een 3 jarige die de 1e week dat hij onder het zadel is, dat word gevraagd.
Daar zit jaren van deskundig trainen achter.

En als ik het zo die brief lees, gaat het dus om de ruiters die zelf die methode na proberen te rijden.
En dat ze dat dus afraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:46

Of ik lees het verkeerd
Maar zo las ik dus dat artikel

Maar idd, denk niet dat er iemand zal zeggen dat achter de LL trekken/dwingen goed is.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:07

Ik denk dat jij gelijk hebt Kawa, zo heb ik het ook gelezen. En ik denk ook dat het zo is. Het systeem werkt, mits het goed toegepast wordt. Alle ruiters die hier geen begeleiding bij hebben, en het verkeerd doen worden in dit artikel aangesproken.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:33

runningkawa schreef:
Citaat:
Dat met de stang het paardenhoofd in een onverantwoorde houding wordt gefixeerd, waarbij de neus het borstbeen raakt en het pijn doet in de dichtgesnoerde kaken. Over paarden die in deze lichaamshouding gedwongen niet meer instaat zijn om hun ledenmaten en rug zodanig te gebruiken als dit in de dressuur wenselijk en voor het paard niet schadelijk is
Ik heb foto's gezien die mij hebben geshokeerd. Als instructeur word ik steeds weer met leerlingen geconfronteerd die elk op hun eigen manier de methode van 'laag en diep' rijden toepassen. Meestal gaat dat ten koste van paarden, die met een verkeerde knik in de hals, zeer kort in de hals en achter de loodlijn lopen, omdat zij door de ruiter in deze positie worden getrokken, of niet meer durven zich naar het bit toe te rekken


Als ik het zo lees gaat het dus om mensen zonder begeleiding, die met een scherp bit en strakgesnoerde neusriem hun paard echt naar het diepe trekken.


het jammere is dat je je paard ook zonder de stang en strakgesnoerde neusriem zover kan krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:35

mee eens, maar al weer net wat minder vlug.
Met een hefboomwerking ben je toch x malen sterker dan met een gewoon bit.
Maar verprutsen kan idd altijd

Amazer
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Bangalore, India

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:45

Mijn paard Amazer is als vijf jarige van de race baan gekomen en is daarna bereden door iemand die allerlei tuig op hem heeft gegooid om hem maar in de oprichting en in de krul te krijgen. De eerste twee jaar heeft hij daar erg goed mee gepresteerd maar toen was het paard ook gewoon op. Een gewone dressuur proef ging niet meer en over springen zullen we het maar niet hebben. Hij heeft daarna drie jaar eigenlijk niets gedaan behalve mensen er af gooien. Inmiddels heb ik hem acht maanden en ben ik de eerste vier maanden bezig geweest met hem laag en diep rijden. Nadat z'n rug en achterhand veel sterker zijn geworden ben ik weer begonnen met dressuur en springen. In vier maanden tijd zitten we op M1 niveau voor dressuur en springen we 1.40 meter. Hij doet het super. Ik ben dus een groot voorstander van LDR. Ik moet daar wel bij zeggen dat het heel belangerijk is dat je een instructeur hebt die weet wat hij/zij doet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:37

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:

Beste mensen ik heb het inderdaad over dat achter de LL rijden. Iedereen mag van mij denken wat ze willen, maar ik blijf mijn standpunt dat het hoe dan ook niet goed is voor een paard. , dat ik het slecht vind komt omdat ik dat begrijp en dat ondersteund zie door wetenschappelijk bewijs(nl Foto's)
"


Wat mij vooral stoort is dat je het doet voorkomen of dit "wetenschappelijke bewijs" uit onderzoeken van het achter de LL rijden (ook zoals bv in mijn fotoos) terwijl ik er vergif op in durf te nemen dat het paarden betreft die ook echt extreem zijn gereden (kin op de borst).
[/quote]

Nee, Samsam dat is niet zo. Ik ga je foto's even bekijken, ben wel nieuwsgierig..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:40

Wat ik niet zo goed begrijp, is dat er tegenwoordig zo massaal gekozen wordt voor LDR boven VWNW in de training van jonge paarden. Natuurlijk zijn de foto's hierboven momentopnames, maar ik vraag me af waarom een paard in de beginfase van de training LDR moet worden wordt gereden 'om hem sterker te maken' alvorens hem op te richten, en niet VWNW. Kun je een jong paard wel sterker maken door LDR te rijden? Uit diverse verhalen van/over Anky, Sjef, Tineke etc. maak ik op dat LDR slechts goed en paardvriendelijk toe te passen is als het paard hier sterk genoeg voor is! Hij moet zijn buikspieren enorm aanspannen en achter super actief kunnen zijn en super kunnen dragen om toch geheel los in het lijf te kunnen blijven in deze (in principe ONNATUURLIJKE) houding. Loop je niet het risico je jonge paard zo onbewust en onbedoeld te forceren? Wat is er trouwens mis met VWNW? Het lijkt wel of deze manier van rijden als uitgangspunt voor de training van jonge paarden een beetje afgedaan heeft. Maar juist het VWNW is, meen ik, toch de basis van de klassieke dressuur.
Of zijn de opvattingen hierover in de int. dressuurwereld aan het veranderen? Ik vond het interview met Bert Rutten in Bit van een tijdje terug wel frappant in dit licht. Hij zag overal om zich heen, tot op de internationale kampioenschappen aan toe, paarden die stelselmatig achter de loodlijn lopen en hierop niet afgestraft worden. Veel mensen kunnen de neus van hun paard kennelijk domweg niet meer voor de loodlijn krijgen door al dat LDR-trainen. Dan ga je wel denken aan stelselmatig LDR-rijden, in plaats van aan af en toe even LDR instellen, zoals iedereen beweert te doen. En dan heeft datgene waar Ulrike Th-B in haar brief op doelt, blijkbaar wel degelijk betrekking op een hele grote groep ruiters.
Zijn er uberhaupt nog wel mensen die VWNW verkiezen boven LDR? Of mensen die toegeven dat ze het LDR niet voldoende aan kunnen voelen en zich er daarom niet aan wagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:26

Askja schreef:
Zijn er uberhaupt nog wel mensen die VWNW verkiezen boven LDR? Of mensen die toegeven dat ze het LDR niet voldoende aan kunnen voelen en zich er daarom niet aan wagen?

Ja ik dus Lachen.
Het systeem staat me niet echt aan. Ik heb wel respect voor die ruiters die er dan toch voor kiezen, dat moet iedereen namelijk voor zich weten. Maar zelf gebruik ik het niet, de combinatie is daar niet geschikt voor denk ik, mijn paard zeker niet en ik ook niet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:55

Ik dus ook! Ik zou op zo'n manier onmogelijk kunnen maar ook willen rijden!