kreupel: oorzaak haken op de kiezen

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hillebill

kreupel: oorzaak haken op de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 13:54

Zou het dan toch??
Mijn VA-1 heeft geconstateerd dat mijn paard een haak van 1.5 cm op zijn linker kies heeft. Linksvoor loopt hij onregelmatig en heeft ook gekreupeld. Zij zei dat het de oorzaak van zijn onregelmatigheid kon komen door die haak. Mijn paardentandarts heeft die kies nooit behandeld en ik laat hem nog wel 2xpj komen. Die haak zit er al 3-4 jaar!!!!
Een andere VA-2 constateerde "waarschijnlijk heeft hij een ontsteking in zijn schouder" daarom loopt hij onregelmatig.
Dat met die haak lijkt mij voor de hand liggend. Hij heeft nog nooit echt zuiver gelopen. En die haak zit er dus al een paar jaar.
Maar wie moet je nu geloven??
zaterdag haalt de VA-1 de haak eraf. En de eerste week van september komt VA-2 weer i.v.m. die ontsteking (hij heeft van hem een ontstekingremmer gekregen, poeder voor 27 dagen)
Maar nu weet ik het dus helemaal niet meer.
Wat is logisch?

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:18

ik heb nog nooit gehoord dat een paard kreupel gaat lopen door een haak op de kies.
hoe weet Va1 dat de haak er 3/4 jaar zit, dat is volgens mij een beetje gissen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:32

Yeps, kan. Dit heeft te maken met meridianen (hoop dat ik het zo goed schrijf)
Bel eens met een paardentandarts, die kan je er zeker meer over vertellen.

Wij hebben een paard op stal staan die vanaf zijn derde steeds niet lekker liep, veel pijn, vast in schouder, en onregelmatig.
Nu is ze 5, ze is uitgewisseld, er zit niets meer dwars, alles zit goed in haar gebit en lopen dat ze doet... echt niet te geloven. Het paard was al door meerdere artsen onderzocht en meerdere artsen hadden haar al opgegeven.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:28

Lijkt mij goed mogelijk. Als hij voortdurend probeert om onder de pijn in zijn mond uit te komen wordt de balans toch behoorlijk verstoord. Het lijkt mij dat hij dan korter gaat lopen aan de kant waar de haak tegen zijn wang drukt en eventueel vastpakt aan de andere kant.

Carlian

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:33

Met zo'n haak op de kiezen neem ik aan dathij ook scheef loopt?? (Dat je tijdens het rijden de ene kant lekkerder kunt buigen als de andere kant) Ze zal proberen onder de pijn uit te komen en daardoor haar lichaam op een verkeerde manier belasten. Dit kan heel goed door die haak komen. Waarom laat je niet eerst het gebit herstellen en een periode rust inlassen en vervolgens kijken of ze verbeterd is? Ik zou even wacht met het behandelen van een ontsteking, zeker als je er zelf ook aan twijfelt of die e wel zit!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:50

Als hij al 3 / 4 jaar een haak heeft, kan ie door de druk en pijn flink scheef gaan lopen.
En een scheef paard gaat bepaalde botdelen meer verslijten als anderen, en bepaalde spieren worden meer of minder aangemaakt als aan de andere kant. Daardoor kan een paard kreupel worden. Door het scheeflopen kan er ook een ontsteking komen in de schouder.

Maar reken er maar op dat je nog een flinke tijd bezig bent voor je dat paard weer zuiver aan het lopen hebt. Dat is geen kwestie van de tand eruit, en hij loopt weer recht!
Daar gaat heel wat training aan vooraf, en ook die ontsteking moet behandeld worden.

Mag ik vragen waarom je twee VA's hebt?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 11:01

Mag je wel vragen hoor:
Ik heb een VA-2 die zijn ontsteking in zijn schouder behandeld. Ik ben 27 dagen aan de ontstekingsremmers geweest. 4 september komt hij weer bij mijn knollie kijken.
Nu had hij dus een paar plekjes en mijn VA-2 zei dat ik me daar niet druk om moest maken. Leek op een schimmel maar was in kleine mate. Nou mijn VA-2 is op vakantie geweest en de plekjes werden steeds erger. Als ik naar de praktijk moest om die plekjes te laten controleren dan moet ik een trailer huren. Dus heb ik een andere VA-1 in mijn woonplaats gebeld die kon meteen komen en heeft zijn plekjes onderzocht, bleek wel schimmel te zijn en meteen naar zijn tanden gekeken omdat hij opeens wel erg ging smeren met zijn eten. toen bleek dus dat hij een haak op zijn kies heeft van 1.5 cm. Meteen bij die VA-1 een afspraak gemaakt dat die haak wordt verwijderd anders moet mijn paard er nog eens 2 weken mee doorlopen en voor de schimmel wordt hij geent. Vandaar 2 vee artsen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie